WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Nu rullar pr update igång (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24653)

stikkan_94 2007-10-26 22:28

delar av googles datacenters börjar nu ändra pr värde verkar det som, Är det uppdateringen som börjar rulla???

FredrikMH 2007-10-27 01:41

Jo det stämmer, en export har börjat.

Thomas 2007-10-27 02:30

2 bifogad(e) fil(er)
Humn, gick upp 3 platser på "hus" och en på "mäklare" ...

WN fick en söt grej på sökordet "wn"!

Davve 2007-10-27 03:22

Ja, nu händer det saker, inte bara PR men även placering. Det viktigaste sökordet för ett av våra pojekt är PUA och nu toppar vi google med det :) Mycket roligt :)

klein 2007-10-27 05:03

Såg det!

En del konstigheter syns dock på google, att en domän kan visas flera ggr. Det är för sej bra dem som har "topplacering" på google.

Linux.se som jag är webmaster för, har gått från pr5 till pr6. Så nu lär man få rensa bort ännu flera öststatspam:are olika undersidor.

Alpha 2007-10-27 05:23

Dessa ner och uppflyttningar görs väl i princip hela tiden? .. är väl inte så sällan som ni får det att verka ;D eller ?

mvh

crazzy 2007-10-27 07:04

lite OT: under träffen för wn på bilden så är det direktlänkar till olika avdelningar, har sett att w3c också har det.. hur fixar man det?

FredrikMH 2007-10-27 11:14

Citat:

Originally posted by crazzy@Oct 27 2007, 06:04
lite OT: under träffen för wn på bilden så är det direktlänkar till olika avdelningar, har sett att w3c också har det.. hur fixar man det?
Det är inget som du kan styra över. Den som ligger först på en sökfras kan få dessa underkategorier.

Jag skulle tro att dessa framkommer när Google är väldigt säker på att det är den sidan besökaren vill åt och ger den fler allternativ för att gå direkt till underkategorier. Men det finns kanske en officiell förklaring.

Intet 2007-10-27 13:21

HAHHA Vilket stolpskott till uppdatering... Nu vill Google få alla webmasters att skaka av rädsla. Alla sajter droppar rejält i PR. Vad sägs om www.youtube.com från PR 8 till 3 på en natt :)

Sneaky 2007-10-27 15:15

Citat:

Originally posted by Intet@Oct 27 2007, 13:21
HAHHA Vilket stolpskott till uppdatering... Nu vill Google få alla webmasters att skaka av rädsla. Alla sajter droppar rejält i PR. Vad sägs om www.youtube.com från PR 8 till 3 på en natt :)
Ibland blir det missar.. Min blogg fick också PR3. Den är värd PR5 eller 6 egentligen. Sånt brukar rätta till sig med tiden.

WizKid 2007-10-27 15:33

Citat:

Originally posted by crazzy@Oct 27 2007, 06:04
På Google Webmaster Tools skriver de: "Sitelinks are completely automated, and we show them only if we think they'll be useful to the user. If your site's structure doesn't allow our algorithms to find good sitelinks, or we don't think that the sitelinks are relevant to the user's query, we won't show them. However, we are always working to improve how we find and display sitelinks."

Hjalle 2007-10-27 17:26

youtube's undersidor har fortfarnade hög pr, så det kommer nog ordna sig för dem..

Det gick skit för mig dock:/ Tappade på näst intill alla domäner

matzii 2007-10-27 17:33

Det görs inte så ofta här är en bra länk över datumen
http://www.seocompany.ca/pagerank/pa...date-list.html

Gustav 2007-10-27 17:35

Oj så fel jag hade. Jag hade precis blivit övertygad om att Google hade skrotat tbpr och då rullar de ut den mest genomarbetade och exakta uppdateringen på länge.

En första och kort analys visar att Google har sänkt PR på sidor som de vet säljer länkar. Även sidor som jobbar mycket med länkbyten har fått sig en smäll. Under förra uppdateringen så fick många webbsidor ”felaktigt” PR5, men det värdet har nu rättats till (sänkts).

Överlag så känns det som om PR återigen avspeglar en sidas länkkraft. Korrelationen mellan bra och många inlänkar och PR känns starkare än på mycket länge. Undantaget är som sagt sidor som Google vet säljer länkar. Dessa sidor visar ett betydligt lägre PR-värde än vad deras inlänkar visar på att de skulle ha.

Varför YouTube visar PR3 kan man fråga sig. Jag skulle gissa på att någon webmaster har sålt länkar i smyg. Sådant förekommer allt som oftast. Nyligen kunde man köpa länkar på undersidor till Apple.com. En annan förklaring till YouTubes ras kan vara att något spam-filter hos Google har triggats av misstag. De har haft en enorm tillökning av inlänkar och det kan ha gjort att de hamnat i ett filter. Om deras låga PR beror på ett fel så kommer de att återfå sin gamla PR.

Själv har jag tappat lite i PR på flera av mina sidor. Men det var väntat.

Edit: Såg nu att YouTubes undersidor fortfarande har hög PR (som Hjalle sa). Då är deras låga PR på förstasidan med största sannolikhet bara en miss från Googles sida.

teddyjohan 2007-10-27 17:58

Spännande, spännande :)

Qo-naq 2007-10-27 22:09

Kul, en svensk PR6:a, väntar bara på att jag ska få mail om att folk vill köpa länkar :)

pokerstjärna 2007-10-27 22:33

Öh okej, har haft våran sida som jag driver med en kollega och vi har haft den sedan den 1augusti, vi har såklart alltid haft Pagerank 0 fram tills idag nu har vi 3:|

teddyjohan 2007-10-27 23:34

Grattis, Stjärnan ;)

pokerstjärna 2007-10-28 01:30

Citat:

Originally posted by teddyjohan@Oct 27 2007, 23:34
Grattis, Stjärnan ;)
Tack så mycket, men förstår igentligen inte hur det kan ha blivit PR3 på cirka 4 månader :S
Min andra sida som jag håller på "renoverar just nu" fick PR1 den har varit uppe sedan februari då men inte lagts någon enrgi på.
Bloggen har jag haft cirka 1månad och nu är den PR2.
Slutligen min sista sida som jag har ägt nu i mindre än 7 veckor har PR1 :| och det innehåller bara 2 rader text :o
men men kul att få lite förhöjd PR
:unsure: ;)

Gustav 2007-10-28 03:44

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:

Ursprungligen postat av teddyjohan
Grattis, Stjärnan ;)

Tack så mycket, men förstår igentligen inte hur det kan ha blivit PR3 på cirka 4 månader :S
Min andra sida som jag håller på "renoverar just nu" fick PR1 den har varit uppe sedan februari då men inte lagts någon enrgi på.
Slutligen min sista sida som jag har ägt nu i mindre än 7 veckor har PR1 :| och det innehåller bara 2 rader text :o

Det kan väl bero på att PR inte har någonting med en sidas ålder att göra överhuvudtaget. Så att prata ålder när det rör sig om PR blir väldigt fel. PR är baserat på inlänkar och bör ej förväxlas med en sidas styrka i serpsen, där betydligt fler faktorer väger in.

pokerstjärna 2007-10-28 04:03

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Citat:

Originally posted by -pokerstjärna@Oct 28 2007, 01:30
Citat:

Ursprungligen postat av teddyjohan
Grattis, Stjärnan ;)

Det kan väl bero på att PR inte har någonting med en sidas ålder att göra överhuvudtaget. Så att prata ålder när det rör sig om PR blir väldigt fel. PR är baserat på inlänkar och bör ej förväxlas med en sidas styrka i serpsen, där betydligt fler faktorer väger in.

Tack för information, är väldigt okunnig när det gäller pagerank och Sökmotorpositionering

Hjalle 2007-10-29 17:58

Känns faktiskt ganska lamt att google förmodligen manuellt editerade youtubes PR till att gå tillbaka till PR8.

Förmodligen finns det flera sidor som drabbats av samma sak men eftersom de inte är googleägda så kommer dom säkert aldrig att bli editerade heller :/

Gustav 2007-10-29 18:45

Citat:

Originally posted by Hjalle@Oct 29 2007, 18:58
Känns faktiskt ganska lamt att google förmodligen manuellt editerade youtubes PR till att gå tillbaka till PR8.

Förmodligen finns det flera sidor som drabbats av samma sak men eftersom de inte är googleägda så kommer dom säkert aldrig att bli editerade heller :/

Det lär ju dock blivit ganska uppenbart för Google att deras algoritmer fortfarande lämnar en del att önska :). Och "felaktiga" PR värden är som sagt ganska vanligt förekommande. Det brukar dock bli fel åt båda hållen lika ofta. Dvs det finns många sidor med i stort sett inga inlänkar som ändå visar ett högt PR-värde. Den typen av "lyckliga" sidor verkar dock blivit betydligt färre efter denna uppdatering.

qb1 2007-10-29 19:39

Mycket trevlig updatering. Ett par sajter gick från PR1 till PR3 och några andra från PR0 till PR2.

acidflash 2007-10-29 20:00

Ja en av mina sidor gick ner ifrån PR4 till PR2 så de var ju inte lika roligt

pokerstjärna 2007-10-29 21:49

Citat:

Originally posted by acidflash@Oct 29 2007, 21:00
Ja en av mina sidor gick ner ifrån PR4 till PR2 så de var ju inte lika roligt
Hur kan det bli så ( kan inte detta så väl så ni får ej bli arga ) <_<

Mattis 2007-10-29 22:38

En av mina sidor gick från PR0-PR5, på en 96 dagar gammal domän, jag var väl en av dem som fick en lyckolottning då :)

FredrikMH 2007-10-29 23:13

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Oct 29 2007, 21:49
Du kan lära dig en hel del om vad PageRank är på wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/PageRank

pokerstjärna 2007-10-30 01:20

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna

Du kan lära dig en hel del om vad PageRank är på wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/PageRank

Hej, jag vet vad själva pagerank är såhär allmänt, men jag kan inget detaljerat av det.
Tex. varför sjunker pagerank och hur.
Ska kolla på seo-forum och din länk som du skicka.
thx.

Danski 2007-10-30 02:53

Direkt till PR6 på en bunt undersidor på en två månader gamal domän. Man ska inte klaga =)

mikli850 2007-10-31 12:49

Hur ofta kommer dessa uppdateringar?

En av mina domäner lanserade jag i maj och den var PR0 tills nu då den gick upp till PR4. ;-)

Jag tänkte lansera en internationell version av den, med liknande seo arbete. Har nu bara PK0 på den. Får jag vänta ett halvår igen innan jag får högre? Eller gör de mindre uppdateringar allteftersom?

pokerstjärna 2007-10-31 12:55

Citat:

Originally posted by mikli850@Oct 31 2007, 13:49

En av mina domäner lanserade jag i maj och den var PR0 tills nu då den gick upp till PR4. ;-)

Jag tänkte lansera en internationell version av den, med liknande seo arbete. Har nu bara PK0 på den. Får jag vänta ett halvår igen innan jag får högre? Eller gör de mindre uppdateringar allteftersom?

Har för mig det är två gånger per år men jag kan ha helt fel är inte så hemma på ämnet. <_<

daniel_ 2007-10-31 13:16

Citat:

Originally posted by mikli850@Oct 31 2007, 13:49

PR uppdateras hela tiden, varje dag, varje sekund. Värdet du ser i Toolbaren är en export av det dåvarande värdet av din domän.

mikli850 2007-10-31 15:58

Citat:

Originally posted by daniel_@Oct 31 2007, 14:16
PR uppdateras hela tiden, varje dag, varje sekund. Värdet du ser i Toolbaren är en export av det dåvarande värdet av din domän.
Vad menas med en export av det dåvarande värdet?
Är värdet som visas i toolbaren alltså ett gammalt värde och att man eg i denna sekund kan ha ett annat värde?

daniel_ 2007-10-31 16:20

Citat:

Är värdet som visas i toolbaren alltså ett gammalt värde och att man eg i denna sekund kan ha ett annat värde?
Korrekt.

pokerstjärna 2007-10-31 23:27

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_
Citat:

Ursprungligen postat av mikli850

så jag kan ha Pr3 idag och Pr4 om tre veckor? <_<

daniel_ 2007-11-01 00:08

Teoretiskt sett, ja.

stikkan_94 2007-11-01 00:13

http://www.seo-forum.se/pagerank/165...-pagerank.html

läs denna pokerstjärna så förstår du det hela lite bättre

pokerstjärna 2007-11-01 02:32

Citat:

Originally posted by stikkan_94@Nov 1 2007, 01:13
http://www.seo-forum.se/pagerank/1656-vad-...r-pagerank.html

läs denna pokerstjärna så förstår du det hela lite bättre

Tack.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson