WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Skatteverket begär ut uppgifter om domäner/hosting (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24619)

autosvar 2007-10-25 14:44

http://www.bahnhof.se/data/filestorage/pre..._pm1_3d55cc.pdf
http://kund.bahnhof.se/pub/forelaggande071017.pdf

Vad är Skattverket ute efter? (förutom skatter såklart - vad exakt syftar det till att beskatta?)

MrHandley 2007-10-25 14:52

Skall bli intressant att se vart det tar vägen. Ändamålsglidningen är otäck men jag vet inte om den är applicerbar här egentligen?

najk 2007-10-25 14:58

Då vet jag vad vi har att vänta oss, fick en liknande begäran. Ska bli ett nöje att lämna uppgifterna i pappersform till dom, då deras önskan om att erhålla uppgifterna elektroniskt inte kunde mötas. Helst då via fax. =)

Dessutom, precis som bahnhof skriver, vem här tror att vi som har (bla) en dnsserver lagrar alla ändringar som görs flera år tillbaka?

rocky 2007-10-25 15:21

Jag blir ledsen när jag läser sånt här.

Det är sånt slöseri med tid & våra skattepengar.

Internet Sweden 2007-10-25 15:36

Najk - Nu kan jag inte svara på den förfrågan som ställts till er, men annars förvånar det mig inte att det är just Bahnhof som denna begäran ställts till. Då de faktiskt är lite speciella i sammanhanget. De driver ju faktiskt en Toppdomän !! vars avgifter man betalar i euro i utlandet. Jag kan förstå att Skatteverket vill ha inblick i det..

Däremot tolkar jag Skatteverkets begäran som lagvidrig.
Jag tycker mig vara ganska säker på att dessa uppgifter endast skall lämnas ut för enskilda kunder och då till polisiär myndighet/åklagare i öppen brottsutredning.
Det ska bli mycket intressant att se utvecklingen av det här - integritetsmässigt vore detta katastrof och samtliga köp skulle ju då behöva gå genom anonymitets- och proxytjänster..

najk 2007-10-25 15:41

Det är sant, vår förfrågan är en lista på domäner dom vill ha uppgifter om innehavaren om, faktiskt frågar dom inget om dns. Men nog är dom på internet och undersöker vad som bringar inkomst här och där..

Alto 2007-10-25 15:45

Skatteverket är vidriga. Tvi.

Isak 2007-10-25 15:51

Bedrövligt.

Westman 2007-10-25 16:06

SKV har inget prejudikat att gå på och det är endast deras åsikt att taxeringslagen vinner över EkomL eller har jag missat något vitalt? Det hela är väldigt intressant och fortsättningen blir spännande.

Xamda 2007-10-25 16:29

Inte för att jag alltid delar Bahnhofs ställningstaganden, men här kan jag inte annat än hylla dem i deras kamp.

Det är lite skrämmande att det skall vara möjligt att b egära ut uppgifter i denna mängd. En sak vore om den gällde en specifik kund och dennes förehavanden, men här verkar det som om man tröskar igenom allt för att hitta något man kan ge sig på...

Mickee 2007-10-25 18:21

varför skulle dom inte lämna ut uppgifterna? Inom bygg så är man ju tom tvingad att ha med kundföretagets momsregn nr för att skatteverket lätt ska kunna följa (iomed den omvända momsen).

skatterevision är aldrig kul tänk på det innan ni börjar sätta stor käft mot rsv
skatteverket skiter fullständigt i om datorerna behövs i verksamheten/daglig drift.

Westman 2007-10-25 22:03

Man är skyldig att lämna ut uppgifter om det är av betydande vikt för ett ärende enligt PTS men det finns ju inget ärende, bara en allmän begäran. SKV är ute och cyklar med fyrkantiga hjul igen. Får se om de lyckas den här gången.

Wojt 2007-10-25 23:01

Sånt jävla kontrollbehov över svenska folket. När kommer The Great Firewall of Sweden upp?

Marcus 2007-10-25 23:30

Lite off topic;
Jag fick tidigare i år ett föreläggande från Skatteverket till mitt företag där jag fick uppge specifik information angående några domännamn, deras historik samt hur de förvärvats m.m. eftersom det var av betydande vikt i deras ärende rörande en utredning av ett annat företag/privatperson.

Kan tillägga att jag inte hade haft något med den personen att göra så de kontrollerade gissningsvis bara informationen för att täcka upp eventuella intäkter från en domänförsäljning för denne. Så för er som tror att sådant inte förekommer; tänk om.

Att vi lever i ett övervakat samhälle är väl inget nytt och att det nu sker på bred front genom generell insamling av data är föga förvånande utan snarare ett givet steg i utvecklingen från Skatteverkets stora satsningar på att hitta skattesmitare på nätet.

Xamda 2007-10-26 00:01

Skateverket har stora befogenheter, men de kan inte helt godtyckligt begära uppgifter om tusentals personer och allt de gjort och handlat utan en utredning i botten. Det finns säkert en sådan i detta fall, men eftersom det är en tredjepartsrevision så är den väldigt svepande och jag tror helt enkelt man fiskar.

autosvar 2007-10-26 00:04

Citat:

Originally posted by Marcus@Oct 25 2007, 23:30
generell insamling av data är föga förvånande utan snarare ett givet steg i utvecklingen från Skatteverkets stora satsningar på att hitta skattesmitare på nätet.
Går det att se vilka aktörer som fått förfrågan om att lämna ut uppgifter?

Edit: typo

jonny 2007-10-26 00:06

Det mest intressanta är ju att de begära en hel del uppgifter som förmodligen inte finns. Jag kan kanske leta fram en kopia på alla zonfiler från dns:en som är flera år gamla för just det tillfälle när vi bytte namnserver. I övrigt sparas ju inte inaktuella uppgifter i flera år - det finns ingen anlendning att göra detta.

autosvar 2007-10-26 00:23

Citat:

Originally posted by jonny@Oct 26 2007, 00:06
I övrigt sparas ju inte inaktuella uppgifter i flera år - det finns ingen anlendning att göra detta.
Inte för dig, men Skatteverket kanske anser att det finns anledning.

Edit: Typo

daniel_ 2007-10-26 00:25

Lite från DN.se
Skatteverket vill granska hemsidor

klein 2007-10-26 05:45

Skatteverket verket beter sej om Sverigedemokraterna eller VPK hade den totala makten i landet. Det är skrämmade att kräver in dessa uppgifter. Dom kommer inte åt problemet , den ljusskygga delen av internet kommer flytta sina sidor till andra länder, så är det problemet löst.

Dom kräver att man skall redovisa vad kunderna har för hemsida, om det är en blogg. Om dom nu vill ha kontroll, så får dom väl kontanta google direkt då. Stora delar av inkomsterna kommer väl från google på dessa hemsidor.

klein 2007-10-26 05:47

Citat:

Originally posted by jonny@Oct 26 2007, 00:06
Det mest intressanta är ju att de begära en hel del uppgifter som förmodligen inte finns. Jag kan kanske leta fram en kopia på alla zonfiler från dns:en som är flera år gamla för just det tillfälle när vi bytte namnserver. I övrigt sparas ju inte inaktuella uppgifter i flera år - det finns ingen anlendning att göra detta.
Du får väl göra som när Sadtiska centralbyrån vill ha siffror, man skicka in något mög till dem. Om sedan är rätt siffror, spelar väl mindre roll, bara byråkraterna får något att sysselsätta sej med.

Internet Sweden 2007-10-26 08:23

Citat:

Originally posted by klein@Oct 26 2007, 05:45
Om dom nu vill ha kontroll, så får dom väl kontanta google direkt då.
Offtopic, men det var väl kanske inte den bästa referenspunkten i sammanhanget: "Google blåser staten på 220 miljoner kronor"

ponting 2007-10-26 08:45

Rätt många skulle jag tro som tjänar pengar på adsense utan skatta för det,men det är väl småpengar egentligen?? eller?

htiawe 2007-10-26 09:15

Många bäckar små...

clonix 2007-10-26 09:40

Jag förstår inte det här riktigt men en sak är säker.......Storebror ser dig...

Jag fattar bara inte varför de är ute hos webhotellen för att samla information?
Det är väl i första hand för att kartlägga vem som äger vilka sidor.

Jag menar mitt webhotell har ingen koll på mina sidor ur ekonomisk synvinkel.

Det finns ingen logik i det hela säg att jag äger HemsidanX.com och har 1000 besökare/dygn.

Skattemyndigheten besöker sidan och ser att jag har annonser för
företag X vad ska de göra åt det ? Vänta tills nästa deklaration och se om jag redovisar inkomster eller nolltaxerar?

Jag och företag X kanske har dealen att de får ha en banner hos mig
mot att jag får ha värdefulla textlänkar på deras sida.

(såvida de inte är affiliateannonser så kan de i teorin omöjligen veta vad jag har
för deal med respektive företag som annonserar på min sida.)

Det här börjar bli en riktigt ruskig rysare...

MSI 2007-10-26 10:06

Citat:

Originally posted by clonix@Oct 26 2007, 09:40
Jag förstår inte det här riktigt men en sak är säker.......Storebror ser dig...

Jag fattar bara inte varför de är ute hos webhotellen för att samla information?
Det är väl i första hand för att kartlägga vem som äger vilka sidor.

Jag menar mitt webhotell har ingen koll på mina sidor ur ekonomisk synvinkel.

Det finns ingen logik i det hela säg att jag äger HemsidanX.com och har 1000 besökare/dygn.

Skattemyndigheten besöker sidan och ser att jag har annonser för
företag X vad ska de göra åt det ? Vänta tills nästa deklaration och se om jag redovisar inkomster eller nolltaxerar?

(såvida de inte är affiliateannonser så kan de i teorin omöjligen veta vad jag har
för deal med respektive företag som annonserar på min sida.)

Det här börjar bli en riktigt ruskig rysare...

Är inte riktigt hundra, men detta ska väll egentligen också tas upp som inkomst eller vad man ska kalla det. Det är ju byte av tjänster.

Snickare Nisse får ju inte bygga en altan till rörläggaren Kalle i utbyte till att Kalle installerar Nisses nya bubbelkopp.

Rooster 2007-10-26 10:08

MSI kom först.....

Citat:

Originally posted by clonix@Oct 26 2007, 09:40

Skulle vara intressant hur SKV skulle se på en sådan deal.

Tjänster och gentjänster företag emellan kanske inte är fria från beskattning eller?

Rooster 2007-10-26 11:36

Detta var Loopias svar på detta:
"Vi har mottagit en sådan förfrågan och på inrådan av våra advokater har vi
också lämnat ut den efterfrågade information till skattemyndigheten."

EmilIsberg 2007-10-26 12:22

Gammal tråd som troligtvis gäller samma sak:
http://www.webmasternetwork.se/f13t24047hl-st0.html

Loopia tillhör de webbhotell som fått förfrågningen från skattemyndigheten och har lämnat ut kunduppgifter till dem.

EmilIsberg 2007-10-26 12:25

Jag funderar på om man genom att vända sig till Skattemyndigheten och begära ut all deras data om ens personnummer skulle kunna få ut vilka företag som har lämnat ut ens information och vilken information som de lämnat.

jonny 2007-10-26 12:48

Vi låser den här tråden, så kan diskussionen fortsätta i originaltråden

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson