![]() |
Blev precis uppringd av jajja som erbjuder något de kallar "Sökpositionering"
Vi har sedan 2år tillbaka sökmotoroptimerat sajten med Seo Logik med hygglig framgång, men det enda ordet som verkligen ger något i vår branch är "bläckpatroner" (på google) Jajja erbjöd nu något som man först betalade för om man hamnade minst på top tio på ordet. Säljaren mer eller mindre lovade minst topp tio troligen topp tre på ordet bläckpatroner. Man blir ju lite lockad av det då vi inte verkar nå det målet idag med Seo logik (ligger 31 plats just nu) Som sagt det är det enda order som verkligen kan ge något. Så det jag undrar är om någon testat deras "Sökpositionering" eller har hört något om det hela? Har inte jajja varit i blåsväder tidiagre pga länkar osv? efter en sökning på jajja här på wn så kanske man har fått sitt svar! |
Jajja erbjuder numera en tjänst där man enbart betalar för resultat. Uppnår dem inte resultatet som är avtalat behöver du som kund inte betala något.
Vilka metoder de använder har jag inte kollat något på men själva arbetetsättet att kund enbart betalar för resultatet är något efterlängtat för kunder som använder SEO-tjänster. Du kan läsa mer från IDG: http://www.idg.se/2.1085/1.119337 |
Hej
Jo du har rätt. Jajja har varit i blåsväder ett antal gånger. Jag har själv testat dom för ett antal år sedan och dom fungerar bra, men dom lägger mycket av arbetet på kunden - sedan tror jag dom har något program som "gör sökmotoroptimeringen" vilket kan ge riktigt bra resultat - ett tag! Tyvärr kan detta ge bakslag och sidan kan skjutas ner på resultatlistorna då sidan anses vara "spam" (då automatiska programvaror skickar info med regelbundenhet). I allra värsta fall (inte så vanligt dock) så kan sidan försvinna helt från resultatlistorn och då är det mycket svårt "att komma tillbaka" Jag vill inte skrämma dig, men jag bara informerar om att det har förekommit. |
Ha, ordet bläckpatron hade jag på min hemsida som ett bra ord ett tag, utan att jag ansträngde mej
|
Ja, så kan det gå om man har PR8 debian.org inlänk, inte annars.
|
Seriöst on-page arbete krävs för att du ska ranka topp 10.
Inte mycket verkar gjort idag.. Edit: Reklam undanbedes / Admin |
Jag skulle granska deras armetsmetodik och be om referenser.
Dessutom, gå igenom "garantin" med lupp och pincett och ifrågasätt _allt_ som verkar konstigt. En intressant sak är ju hur garantin fungerar. Skall man bara en gång komma in på topp 10 eller skall man ligga där under en period? Jag skulle föredra att ligga topp 10 under en period, med några stickprovskontroller. Säger inte att de gör det, men man kan garantera vad som helst. Frågan är bara hur man friskrivit sig :) |
Ja kom på en sak. Söker man sökmotoroptimering på google så ser man ju den som ligger högst upp av dom är väl dom som lyckats bäst eller? :)
Jajja ligger isf själva på 6:e plats. |
Citat:
|
Citat:
Jag tänkte att jag skulle kommentera i den här tråden, som representant för Jajja. Vår produkt Sökpositionering innebär helt kort att du endast betalar om vi lyckas uppnå en topp tio placering i Google. Lyckas vi inte med det så betalar du ingenting. Vi tar ut en startavgift när man tecknar avtal och den startavgiften betalas tillbaka om vi inte lyckats nå topp tio under 6 månader. Detta gör att du som kund inte tar någon risk, vi står istället för risktagandet. Utöver det så är vi reviderade av Tidningsstatistik, som du kan läsa om på www.ts.se vilket ytterligare garanterar att vi håller en hög kvalitet. Det är heller inget långt avtal man tecknar. Avtalet har löpande tre månaders ömsesidig uppsägning. När det gäller on-page optimering så gör vi givetvis även detta. Vi erbjuder kunden att göra det själv då det ofta är små ändringar och förbättringar som krävs, alternativt så utför vi det som krävs kostnadsfritt för den här produkten. Vi lovar eller garanterar inga placering, dock så får ju vi inte betalt om vi inte lyckas så hela vår "drivkraft" ligger ju i att vi kommer leverera. När det gäller referenser eller exempel på kunder så är du välkommen att kontakta mig via vår växel för detta. Du kan även kontakta mig direkt angående andra frågor. |
Citat:
Vi har en avdelning här på Jajja som utför all on-page optimering. Detta sker manuellt och aldrig med hjälp av något automatiskt Sökmotoroptimeringsprogram. Jag har själv tidigare varit chef över den avdelningen och har därför 100 % inblick i deras rutiner och olika arbetsmoment. |
Eftersom Jajja är här och härjar så undrar jag följande:
- Vad händer när en topp-tio placering är uppnåd? Det tar 1-2mån för att SEO företag med etablerade resurser att fixa detta med hjälp av ett seriöst länkbygge. Men vad hindrar er från att ta bort dessa länkar och ta betalt för tjänsten? Då har kunden fått en topp-tio placering och kommer tappa denna strax efter i så fall och allt ni lover i marknadsföringen är uppnåd. Bara en risk jag såg när jag tittade lite snabbt på erbjudandet. |
Citat:
http://ts.se/Public/CirculationNumbers/Search.aspx Eftersom du säger att de kan garantera att ni håller en hög kvalite så är vi nyfikna på det. Sen är det väl inget krav men en anses ändå vara brukligt att om man har logotypen GAP (Google Adwords professional) på sin hemsida så bör man länka den till den landningssida som Google tillhandahåller efter lyckat prov hos dem, bara ett tips från mig. |
Skall vi tro att Jajja:s representant är sjuk eller ledig ????????
|
Citat:
Vi tar betalt för de placeringar vi lyckas uppnå över tiden. Vi mäter dag för dag. Skulle du ligga på plats 11 en dag så betalar du inget för den dagen, ligger du på plats 8 nästa dag så får du betala för den dagen osv. |
Citat:
Det stämmer att revisionen ej är slutförd och anledningen till att den inte är det är pga att den är pågående. TS har en åtgärd kvar att slutföra och Jajja har en åtgärd kvar sedan är det slutfört. Självklart så bör man ha länken till Googles sida för GAP och jag vet faktiskt inte varför vi inte har det. Det ska jag ta med vår webmaster asap. Jajja har i dagsläget två personer som har klarat testet och jag är en av dom. Tack för ditt tips. |
Citat:
Säg till Webmastern att läsa Google's TOS för användandet av GAP-loggan när han ändå är i farten. Länk Ett antal punkter ni inte uppfyller. |
Citat:
|
Citat:
/Samuel |
Citat:
/Samuel |
Citat:
Du skrev "Utöver det så är vi reviderade av Tidningsstatistik, som du kan läsa om på www.ts.se vilket ytterligare garanterar att vi håller en hög kvalitet" Vi vet att revisorer kan bara garantera det de reviderar och inget utöver det och i ert fall så kan ju TS inte ens garantera det då ni har en oren revision enligt TS http://ts.se/Public/CirculationNumbers/Search.aspx Jag gav dig chansen att kommentera och förklara varför det är så att TS inte kan tala om för marknaden att ni klarar deras revision, men uppenbarligen så vill du inte det, men att försöka stänga tråden med förklaringen att tråden handlar inte om TS är ju rent av otroligt. Jag är ingen Jurist men FN vet om inte detta räknas under vilseledande marknadsföring. Vidare behöver du nog räkna med att allt som man skriver faktiskt kan ifrågasättas av andra här på WN Bara för din vetskap så har jag meddelat TS om denna tråden, men de kände redan till den och följer den. Och fortfarande så har ni inte fixat GAP loggan ser jag (länkningen är fortfarande internt på er hemsida) Men jag undrar dock över hur man kan avlägga ett GAP- prov som du säger att du gjort men samtidigt missar att Google tillhandahåller en landningssida där de bekräftar att så är fallet när man klarar det.. Det står ju i provmatrialet samt att de mailar ju adressen till websidan till DEN SOM GJORT PROVET |
Utan att välja läger i debatten vill jag flika in att jag tycker det är positivt att du, Samuel, tar diskussionen här istället för på individbasis. Men det förutsätter förstås också en fungerande dialog, och utan frågor/gensvar blir det väl närmare en monolog :)
|
Citat:
Självklart så ifrågasätts saker som skrivs i forum, det är inget konstigt med det. Dock så tycker jag att vi spårar lite här. Starta en tråd om TS arbete och revideringar om du är intresserad av att diskutera detta vidare. Vad jag kan se så låter ju inte ni er ens revideras av TS? Hur kan du attackera vår TS revidering när du själv inte ens är medlem eller låter dig revideras själv? Jag hittar er inte här http://www.ts.se/Public/About/Search.aspx och ej heller här http://www.ts.se/Public/CirculationNumbers/Search.aspx . Dock så kan jag ju vara felinformerad i frågan. Du kan väl skriva om den senaste revideringen TS gjort av er i den nya tråden också så kan vi alla kommentera den där? Då är du välkommen att även kommentera vår revidering vidare så ska jag svara mer på djupet. Är det inte mer intressant för människor som läser den här tråden att veta om produkten är bra eller inte? Ger den ett värde till kunden? Levererar vi som vi ska? Och är våra kunder nöjda? Jag tror att personen som startade den här tråden var intresserad av att veta om det var en bra produkt eller inte? Om det finns någon här som använder den eller inte? Då jag själv gjort GAP provet så vet jag givetvis om att man ska ha länken på siten. Det jag skrev var att jag inte visste varför vi inte hade länken på vår site då det inte är jag som är webmaster. Jag skrev: "Självklart så bör man ha länken till Googles sida för GAP och jag vet faktiskt inte varför vi inte har det. Det ska jag ta med vår webmaster asap. Jajja har i dagsläget två personer som har klarat testet och jag är en av dom." Jag hoppas att detta gav lite mer ljus över varför jag inte är villig att diskutera TS med dig i den här tråden och jag hoppas att du respekterar det. Jag tycker att du och jag borde hjälpa varandra att utveckla vår bransch och vår marknad snarare än försöka smutskasta varandra. Smutskastning har den här branschen varit rätt duktig på. Tänk om vi lagt all energi på att utvecklas. Då hade SEO utgjort en större del av internetmarknadsföringen än den gör idag, som faktiskt SEO gör i USA. |
Citat:
|
Citat:
Ett var att egenintressen från sådana som vi var starkare än det gruppen var sammankallad för nämeligen "det som var bäst för slutkunderna" Och det var inte lätt för TS åtminstone inte vid denna tidpunkt att veta vad som var att räkna som särintresse eller inte. När jag lämnade den gruppen så var det 2 frågor som var glödheta 1 = Cloaking som seo teknik ville jag inte skulle vara tillåtet då det stod klart och tydligt på Google att det var ej ok enligt dem men Jajja var en av flera som tyckte att den var ok då. 2 Transparens till slutkunderna för Sponsrade länkar (här hade Jajja inga synpunkter då ni ej jobbade med det då). Det var snarare Relevant Traffic som hade synpunkter på det. Jag fick gruppens och TS välsignelse att ta dessa 2 frågor via Sveriges Annonsörer istället för att riskera att dela arbetsgruppen i 2 läger www.annons.se Jag blev dock väldigt förvånad då den gruppen startade 6 månader efter min första kontakt med Sveriges Annonsörer. Varför ? Jo därför att båda dem företagen som inte ville ta i dessa frågorna i TS ville vara med i Sveriges Annonsörers nystartade KSM = Kommiten för sökmedier. Var det för att bidra, hade de kommit på bättre tankar under de 6 månaderna som gick ? Då vi tyvär inte har kommit så långt där som jag hade hoppats på så är väl svaret förmodligen nej , men visst är det kul med lite PR mm. Så utan att behöva gå djupare så förstår du nog nu varför jag inte är TS reviderad. Men var så säker på att jag kommer att starta en tråd som du beskriver när Swedma:s koncept är klart och om den nu verkligen blir bättre så är det för att Särintressena hålls borta från Gruppen, faktum är att sådana som vi är ganska ointresanta, lös det kunderna vill ha samt få med leverantörerna så lär alla vi andra följa efter om vi kan och vill vill säga. |
Citat:
Om man tittar på er prislista som ni ej har gjort åtkomlig från ordinarie hemsidan vad jag kan se. http://jajja.com/sok/ Tryck på Sponsrade länkar till höger så ser man att ni tar fasta klickpriser ex 500 besökare = 10 kr/klick Vad gör ni för dem kunder som vill ligga topp 3 om de andra som ligger där är beredda att betala 25kr/besökare ? Får era kunder överhuvudtaget veta vad ni budar till Google ? om man tittar på statistikexemplet på er hemsida i samma bildspel så får de inte det. Om inte så lär inte transparens tilltala er. Detta är nog en av de allra viktigaste anledningarna till varför Google och de andra verkar vilja vara med i Swedma:s arbetsgrupp och inte TS. Det är många som idag felaktigt dömmer ut fenomenet Google som ett intressant media då de inte förstår att anledningen till att det inte gav dem bättre effekt var att det var inte rätt utfört av 3:e parten som hjäpte dem, och då är risken stor att de väljer bort Google och än värre med fasta klickpriser är att då kunden inte kan även om de skulle vilja öka budet till Google för att få ökad synbarhet så är de inte med och bidrar till ökade klickpriser och det är skada nr 2 för leverantörerna. Detta innebär att gissningsvis förlorar leverantörerna miljontals kronor/månad så länge det inte finns en branschstandard. Så jag misstänker att inom 6 månader så har vi en branschstandard som innebär just transparens till slutkunden i dem rapportmallar som Google:s system tillhandahåller via mail till kunderna. Om kunden får veta allt så kan de sen välja den som levererar mest mervärde enligt dem själva. |
Citat:
Om något av det jag har skrivit är osant så är det att räkna som förtal och då ni vet vem jag är så är det bara att agera då Och visst är jag full benägen att försöka höja branschens status, varför tror du jag skriver allt detta för ? Sen så kan jag också tillägga att det är rätt så surt att behöva åka till Stockholm för att försöka få till stånd en branschstandard minst en gång per månad. Avslutningsvis så tycker jag att så länge ni inte klarar av TS revisionen så skall ni sluta använda er av TS i era pitcher mot marknaden samt ta bort logotypen från hemsidan. Men som en annan skrev så tycker jag att det är bra att du finns här på WN och kan kommentera och framförallt debattera. Jag säger inte att vi på FinnMera är perfekta, men jag drivs starkt av att få till en ökad medvetenhet på marknaden om tjänsterna så att kunderna lättare kan välja Sökordsannonsering som ett lönsamt mediamix i sin verksamhet. Och om du menar allvar med att vilja utveckla mediet så lär du ju gilla mina inlägg eller hur ? |
jajja.com
Kartan med orden "Sökmotortrafik i realtid nov 151......", är det meningen att den ska lura mindre vetande kunder att ni har en sofistikerad live-map över gjorda sökningar installerad, när det i själva verket bara är en animerad film gjord i Flash? |
Citat:
|
Citat:
Det andra avtalet är månadsavtal. Där sätter kunden en månadsbudget och av den tar vi en % på klickpriset. Vi har dessutom lägsta pris garanti på den här produkten. Alla klickpriser visas transparent till kunden givetvis så att kunden själv kan se googles samt vårt arvode. Glasklart. Här ges det dessutom utrymme för topp 3 placeringar etc. Så transparens är självklart viktigt för oss. Tyvärr så har vi återigen halkat ifrån Sökpositioneringsprodukten. |
Samuel, jag får lite dåliga vibbar av dina undvikande svar gällande TS.
Om Jajja valt att använda TS som ett argument i er marknadsföring bör ni ju också kunna bemöta kritiken. Det här känns lite som när en bekant skulle köpa en bil som var "nybesiktigad" enligt annonsen. Visst, den hade varit på Bilprovningen en vecka tidigare, men den hade blivit underkänd på flera punkter och hade körförbud. Jajja har ju ett rätt dåligt ryckte sedan tidigare; så det bör vara extra viktigt för er att ha rent mjöl i påsen. Har det kommit in en förorening i ert mjöl kanske det är läge att reda ut hur det gått till och åtgärda det. |
Citat:
Varför väljer ni det som en modell för nykunder ? Är det som så att ni kanske tycker att Adwords är bra för då kan man visa via statistiken som kommer med Adwords att det är xxx som söker på sökordet så att kunden ser att det finns en marknad samt att ni kan sedan lättare sälja SEO som man tjänar mer pengar på ? För är det så så kan jag förstå varför man inte vill att kunden skall synas allt för bra på Adwords för då kanske det tycker att det räcker med Adwords och inte vill utöka. Du får gärna förklara om jag är fel ute. |
Citat:
Om detta är en bra tjänst så får du nu chansen att göra gratisreklam utan att någon på WN gnäller tror jag då jag frågar efter den. |
Bättre sent än aldrig eller ?
Nu så har Jajja fixat landningsidan hos Google som bevisar att de numera har GAP https://adwords.google.com/select/Professio...qxNE_Eljg&hl=sv Och tro det eller ej men numera är även TS nöjda med dem http://ts.se/Public/CirculationNumbers/Search.aspx Fast det är väl dags för andra halvåret av 2007 snart. Hoppas nu att TS håller bättre koll på sina klienter så att vi slipper se att det står oren revision på TS hemsida hur länge som helst samtidigt som företaget påstår i sin marknadsföring att TS kan garantera än det ena eller det andra om deras kvalite. För mig så är det obegripligt att inte någon av de andra 2 TS reviderade företagen har gjort något åt detta faktumet tidigare då deras värde sjunker ju då med. |
Hur lång tid skall TS behöva för att kunna lägga upp andra halvåret för 2007 ?
Jag menar vi är ju Mars nu, eller vad tycker ni andra om tidsåtgången för TS ? http://ts.se/Public/CirculationNumbers/Search.aspx Skall denna tidsåtgång anses normal för revisionsbolag eller vad tycker ni som har haft med revisionsbolag att göra sen tidigare (Alltså inte TS utan något jämförbart i andra branscher/sammanhang). |
ja jag tycker ju att tråden är helt urspårad och helt full av skitkastning..
kanske göra en ny tråd istället för detta är ju helt off topic.. |
Det här som man nu ska kontrollera upplevde jag som intressant:
Citat:
En närmare definition av just länkfarm vore inte minst värdefullt för att förstå om dessa revisioner har ett värde (vilket jag aldrig trott). Vi drar oss tillminnes att Jajja samlade in länkar till "kataloger" genom att spamma bloggar. Jag skulle dock ha aldrig kalla de där sidorna det handlade om för kataloger utan hellre välja ordet länkfarm om jag nu inte missuppfattat och att deras syfte inte var att länka företagets SEO-kunder. http://www.lindqvist.com/b/jajja-katalogspammar-igen vetenskapsnytt.blogspot.com/2007/07/jajja-spammar-svenska-bloggosfren-med.html Vi har ju också förövrigt "länkkatalogen": httpx://www.katalogerna.se/ Den ser ju äntligen ut att fått allt PR borttaget och jag hoppas och tror att blir permanent. För att kalla det där en länkkatalog går inte. Irrelevanta länkar så som "Låna pengar hos GE" stoppas in i var och varannan kategori. Därmed uppfylls katalogens första syfte: * Att kategorisera. Det är vad kataloger gör. Det räcker emellertid inte att en katalog kategoriserar för att det inte ska vara länkfarm eller alternativt på annan väg falla under sålda länkar: * För att en katalog inte ska vara en länkfarm bör krav på att den inte uteslutande (faktiskt krävs nog mer här i Googles ögon) är till för kunderna gå att ställa. Den som surfar runt i den där katalogen ser inte mycket av det. Åtminstone jag tycker att en potentiell kund ska vara skeptisk till företag som inte klarar av att sköta sina egna sidor tillräckligt seriöst för att inte få dem straffade av Google. |
Den intresserade kan också titta på det här: site:kulan.se
|
Citat:
|
Jaja nog om smutskastningen, vi kör vidare på produkten som tråden började om. Vad är rimliga priser, jag fick precis en offert på ett [1st] ord. för placering 4-10. Vad är rimligt pris? Jag höll på att tippa av stolen...
PS. site:kulan.se välarbetat får man ändå lov säga, lr? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:16. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson