WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   CRM system (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2456)

mattiasjarnhall 2004-06-02 17:02

Hejsan

Vi sitter nu och utvecklar en ny version av backpacking.nu och kommer i och med lanseringen av den att satsa mer på sidan. Vårat mål är att kunna börja arbeta heltid/halvtid med den.

"Satsningen" kommer innebära mycket säljarbete och vi har en hel drös med potentiella kunder att beta av.
Jag skulle vilja kunna hålla kolla på vilka kunder vi har hört av oss till, vad som bestämts/sagts, kundinfo, och lite sånt smått och gott. Det vi behöver är helt enkelt ett CRM system av något slag.

Är det någon här som känner till något bra sådant för detta ändamål?

MVH
Mattias Järnhäll

Staffconsulting 2004-06-02 17:20

Det enda jag vet : http://www.timetrack.se

finns säkert massor...

ZN 2004-06-02 19:50

Jag letar också efter nått liknande, typ som timetrack fast det kanske finns nått som funkar via webben också?
Någon som vet?

NuCo 2004-06-02 19:52

Kolla in denna länk och bara att börja undersöka vilket som passar dig bäst.

Dem flesta är tyvärr på engelska och svårt som attans att hitta svenska översättningar.
Men man kan alltid skriva eget ... ;)

h t t p :/ / test.opensourcecms.com

Sen finns det säkert en hel andra CMS system som kostar mucho cash men
dem är jag inte insatt i.

Lycka till ...

bjornstrom 2004-06-02 20:57

www.kayako.com

N!cklas 2004-06-02 21:38

TUTOS, PHProjekt, eGroupWare, MoreGroupWare är några opensource-alternativ. Har installerat och testat dem alla, trivdes bäst med PHProjekt. Men det beror på vad man ska använda dem till...

Gör en sökning på www.hotscripts.com efter 'crm'och du kan hitta både gratis och betalalternativ.

willy10 2004-06-03 09:23

Tycker att det är smidigt att skapa ett nytt i tex access, får man det som man vill.

Kristofer 2004-06-04 14:05

Jag skulle inte vara främmande för att göra något system i ASP kopplat till exempelvis MySQL.

Är dock inte helt hundra på vad som behövs i ett sådant system och hur pass stort och komplext det ska vara.

Per 2004-06-04 14:23

Och jag brukar bygga en bil själv istället för att köpa, jag vet ju hur explosionsmotorer fungerar så det kan väl inte vara så knepigt! ;)

Skämt åsido, ska du ha ett ordentligt CRM eller affärssystem får du nog hosta upp en slant men det kan vara värt att kika på den uppsjö av open source-varianter som finns, åtminstone före man överväger att bygga sitt eget (om det inte ska vara hiskeligt rudimentärt).

Christian 2004-06-05 12:11

Det största Open Source är Compiere ERP + CRM. Det är "gratis" men det bygger på Oracle och det kostar en slant. Fördelen är att den är välutvecklad och att Karlstad Universitet har startat ett projekt att anpassa den bättre till svenska förhållanden.
www. c o m p i e r e .org
www. c o m p i e r e .se

rix 2004-06-07 18:55

Vi kör med Request Tracker för all support mail med våra kunder, du hittar den här: http://bestpractical.com/rt/

myweb 2004-06-07 23:52

Citat:

Originally posted by mattiasjarnhall@Jun 2 2004, 17:02
Hejsan

Vi sitter nu och utvecklar en ny version av backpacking.nu och kommer i och med lanseringen av den att satsa mer på sidan. Vårat mål är att kunna börja arbeta heltid/halvtid med den.

"Satsningen" kommer innebära mycket säljarbete och vi har en hel drös med potentiella kunder att beta av.
Jag skulle vilja kunna hålla kolla på vilka kunder vi har hört av oss till, vad som bestämts/sagts, kundinfo, och lite sånt smått och gott. Det vi behöver är helt enkelt ett CRM system av något slag.

Är det någon här som känner till något bra sådant för detta ändamål?

MVH
Mattias Järnhäll

Titta på SuperOffice. Fungerar mycket bra som säljstöd med kopplade färdiga offerter och brev i Word mm.

Max 2004-06-09 03:16

Citat:

Originally posted by mattiasjarnhall@Jun 2 2004, 17:02
Hejsan

Vi sitter nu och utvecklar en ny version av backpacking.nu och kommer i och med lanseringen av den att satsa mer på sidan. Vårat mål är att kunna börja arbeta heltid/halvtid med den.

"Satsningen" kommer innebära mycket säljarbete och vi har en hel drös med potentiella kunder att beta av.
Jag skulle vilja kunna hålla kolla på vilka kunder vi har hört av oss till, vad som bestämts/sagts, kundinfo, och lite sånt smått och gott. Det vi behöver är helt enkelt ett CRM system av något slag.

Är det någon här som känner till något bra sådant för detta ändamål?

MVH
Mattias Järnhäll

Hej,

Med risk för att detta är för enkelt för dig - kolla gärna in http://www.goseller.com
Det är ett enkelt crm-system på svenska och webbaserat som jag även använder själv för några projekt.

festiz 2004-07-01 19:37

Citat:

Originally posted by Max@Jun 9 2004, 03:16
Med risk för att detta är för enkelt för dig - kolla gärna in http://www.goseller.com
Det är ett enkelt crm-system på svenska och webbaserat som jag även använder själv för några projekt.

Bra onlinedemo :(
Gick jättebra att logga in men sen hände ingenting, bara en visning av en fin liten logotyp - lite för enkelt tror jag :P (Kör firefox 0.9)

Robert 2004-07-01 21:03

Citat:

Ursprungligen postat av festiz
Citat:

Ursprungligen postat av Max
Med risk för att detta är för enkelt för dig - kolla gärna in http://www.goseller.com
Det är ett enkelt crm-system på svenska och webbaserat som jag även använder själv för några projekt.

Bra onlinedemo :(
Gick jättebra att logga in men sen hände ingenting, bara en visning av en fin liten logotyp - lite för enkelt tror jag :P (Kör firefox 0.9)

Samma här (IE6)

Max 2004-07-01 22:47

PMa mig vad ni reg er med för epostadresser så ska jag kolla.

Tomego 2004-07-02 00:35

När man ska satsa på ett CRM-program måste man ställa sig frågan vad man vill ha ut av det. Därefter, när man har definierat sin kravspec och valt utt ett antal program som stämmer på ens krav, ska man titta på arbetsmetodik. Hur kommer det fungera när man jobbar i programmet? Finns det saker som är krångliga eller som måste anpassas? Upplevs programmet som svårt eller krångligt eller om det har begränsningar så kommer det inte att användas i den utsrtäckning som man hade hoppats på.
Det är viktigt att alla som använder säljstödet vet vad som MÅSTE registreras och VARFÖR och VAR i programmet.
Läs gärna mer om att välja säljstöd.

Problemet med att ta hand om inkommande leads via Internet, om det nu är via E-post eller via databasen på webservern, är att registrera dessa i säljstödet. Att göra det manuellt genom att kopiera och klistra tar tid, är omständigt men framför allt tråkigt. Därför gör man klokt i att automatisera denna process.
Själv har jag jobbat på Hogia Säljsystem och de har ett säljstöd som bygger på Access och som kan kopplas mot ekonomiprogrammmet ART, Word och Outlook. Säljs för runt 5 000:- (tror jag) då programmet är på väg att fasas ut.
Se sammanställning av olika säljstöd på Sälj&marknadsföring och läs mer om CRM på CRM Nytt

saflund 2004-07-02 14:51

Kolla in OTRS på www.otrs.org.

Jag sitter i det väldigt mycket och jag gillar vilken bra överblick man får på alla mail/telefonärenden.

Kihlbom 2005-07-13 22:11

Finns det inget bra som man kan köra på lokala datorn? Skulle vara väldigt användbart!

Jymdis 2005-07-18 23:49

KONTAKT från svenska Lundalogik går att köra lokalt.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson