![]() |
Jag har ett växande problem med att Posten och deras ombud slarvar med aviseringen för skrymmande brev. Kunden hör av sig några dagar efter det att vi skickat försändelsen och meddelar att denna inte fått någon avi. Då får vi ringa till Posten och be om telefonnummer till kundens utlämningsställe. Därefter får vi ringa till utlämningsstället (som ofta är någon liten kiosk eller matvarubutik) och be dem leta igenom sina hyllor. Efter mycket ojande och gnällande så brukar de alltid hitta försändelsen. Kort sagt så försvinner sällan skrymmande brev, men aviseringen fungerar miserabelt dåligt.
Det här tillvägagångssättet fungerade tidigare ok. Men i takt med att vi skickar fler försändelser så växer problemet. Jag har inte tid med att sitta och ringa runt i flera timmar för att spåra bortkomna försändelser. Att anställa någon som gör det åt mig känns orimligt. Jag utgår ifrån att samtliga som bedriver e-handel och som skickar skrymmande brev har samma problem som jag. Hur tacklar ni problemet? Någon som har tips på alternativa lösningar? Nu har jag precis fått två mail från kunder som inte fått någon avi. Jag börjar känna mig ganska frustrerad. |
Enkelt sätt att lösa det är SMS-avi eller E-postavi till kunden med kollinummer, samt medföljande instruktioner om hur de söker på kollinummer samt att de kan vända sig till sitt utlämningsställe när de saknar avi.
|
Delar uppfattningen att avierna inte går ut till kunderna. Min erfarenhet är att postombuden inte är särskilt pigga på att leta efter försändelserna utan hellre säger till kunderna att försändelsen inte finns där. Sedan kommer det i retur och då vägrar Posten att ersätta.
|
Är det posten eller ombuden som sköter avsieringen?
|
Citat:
|
Posten sköter aviseringen. Har själv nyligen haft problem med ett paket jag skickade där jag av misstag varit otydlig med en siffra i postkoden. Paketet kom till rätt utlämningsställe, alldeles bredvid där kunden bor, men på avin som posten tryckte upp stod det ett uthämtningsställe 8 km bort. Paketet låg följdaktigen kvar på "rätt" ställe men kunden fick ingen avi på den.
Det har hänt flera gånger även på mitt tidigare jobb, så jag drar slutatsen (utan ytterligare empirisk bevisning) att avierna trycks ut automatiskt när paketet kommer till något sorteringsställe och utlämningsstället (som står på avin) bestäms av postkoden... |
Skrymmande brev och paket skiljer sig väldigt mycket åt. Vad gäller paket så brukar avin komma fram betydligt oftare än när det rör sig om skrymmande brev. Vem som sköter aviseringen för skrymmande brev vet jag faktiskt inte. Jag har länge tänkt ta ett allvarligt snack med Posten angående deras (och ombudens slarv), men det känns samtidigt ganska meningslöst.
En bidragande orsak till att många aviér inte kommer fram är förmodligen det lilla formatet på avin. Avin är en tredjedels A4-sida och jag kan tänka mig att den lilla lappen lätt kommer bort i brevbärarens postsäck. Risken att mottagaren slänger den tillsammans med en bunt reklam kan man inte heller negligera. Man kan alltså fråga sig varför Posten inte skickar ut ”riktiga” aviér i form av brev i kuvert när det kommer till skrymmande brev. Är det en kostnadsfråga så får man väl höja skrymmandeavgiften med 1 kr. Nu har jag dock svårt att tro att bakgrunden till de små aviérna kan vara att man inte har råd med en hel A4-sida (ca pris 5 öre styck). |
Ser det också som ett mycket stort problem.
Problemen med skrymmande brev står bl.a. på min agenda under morgondagens möte med Posten kl 09.00 Återkommer i tråden om jag får något matnyttigt vilket inte är så troligt. Dessa möten har alltid en tendens att alltid sluta med en axelryckning och skak på huvudet. Likt förbannat träffar jag min kontaktperson ca 1 ggr/kvartal... // Mats |
Försök att få din kontaktperson att förstå, att du inte bara talar för dig själv, utan för alla distanshandlare som skickar skrymmande försändelser. Posten är ett företag vars kunder börjar bli mordiskt frustrerade. Jag känner inte en e-handlare som inte är missnöjd med Postens tjänster. Postens oförmåga att anpassa sig efter sina kunder är som jag ser det ett av de största hoten (om inte det största) mot svensk distanshandels framtid.
Framför allt så skulle jag vilja se kolli-id till skrymmande brev. Det är Posten nästan skyldiga sina kunder, eftersom de inte kan sköta aviseringen på ett tillfredställande sätt. Och om det nu är ett helt omöjligt krav, så skulle det ju i alla fall gå att göra aviérna i normal storlek. Med ett monopol så följer stort ansvar. Posten måste lära sig att axla det ansvaret. Nu agiterar jag för redan frälsta öron. Tyvärr så hjälper det ju inte att klaga hos Posten, eftersom deras organisation verkar vara uppbyggd på ett vis som gör att klagomål aldrig når längre än till kundtjänsten eller i bästa fall lägre mellanchefer. |
Gustav: Jag håller med dig fullständigt. Det är ett stort problem med skrymmande brev som måste tas på allvar. Lite dyrare brevförsändelser måste vi tyvärr REKA eftersom vi inte kan lita på att kunden får försändelsen.
Jag tror inte att det är kunderna som försöker luras hela tiden genom att säga att de inte har fått något, utan problemet ligger hos posten. Tidigare hade vi många brev som bara försvann, men nu kommer de flesta i retur och det beror inte på att vi har skrivit fel adress. Utan det är mer troligt att de aldrig har aviserats och när ingen kommer och hämtar upp det på utlämningsstället skickas det tillbaka eller så skickas det bara tillbaka efter ett tag. Vi får extra många returer under sommaren och jag antar att det beror på att då jobbar många oerfarna sommarvikarier som antagligen inte hittar. Till postens försvar ska jag väl säga att jag har jobbat där och det kan vara ganska frustrerande med folk som inte sätter upp namn eller nummer på brevlådor eller brevinkast. Det är också ett extremt tidspressat och stressigt jobb. I alla fall där jag jobbade. Du har en 15min fikarast på morgonen, efter det har du inte tid att prata med kollegor för då förlorar du tid och kommer efter och hinner inte köra din runda på utsatt tid. |
Jag har samma erfarenhet, extremt få försändelser kommer bort men det händer ibland att det blir liggandes i onödan. Nu ska ju DHL in på privatmarkaden så man kan ju hoppas att det sätter fart på Posten, att det inte lanserat ett bra alternativ med spårbara försändelser istället för att skriva en bok om e-handelsidéer är för mig en gåta.
För vår del så är inte postförskott á 50kr ett alternativ då vi skickar relativt billiga / specialgjorda försändelser. |
Tyvärr är väl posten bästa alternativet i dagsläget. Schenkers Privpak funkar verkligen sanslöst dåligt för mig som kund i alla fall, mina paket sprids över hela stan. Jag bor i gamla stan och Privpak-försändelser har för mig under hamnat hos ombud allt från långt upp på Sveavägen till tvärgator halvvägs upp på Götgatan. Närmaste ombudet ligger enligt deras hemsida i Gamla Stan men de verkar inte vara ombud egentligen, dock ligger ett ombud precis vid Slussen - dit har de bara skickat paketet en enda gång.
Sen aviserar de oftast inte förrän paketet legat i en vecka, men eftersom de flesta som skickar med privpak även sms-aviserar så är det inget problem (och då ska det ju inte heller skickas ut nån avi förrän det är dags för påminnelse). |
Har inte haft så mycket problem att dom inte kommer fram alls, dock så tar jag bara emot paket som levereras inte skickar något.
Dock så är posten så jävla värdelösa leverera dom i tid, vill inte ha den jävla avin dagen efter paketet kommit utan samma dag. Är så jävla tröttsamt att behöva skriva upp kollinummer själv och visa upp. |
Citat:
Jag la stor vikt på detta med avi-storleken och tog upp detta med att det måste ju gå att skicka ett A4 som inte kommer bort. Jag fick även information om att varubreven som vi tidigare diskuterat som hade varit en lysande lösning på detta problem kommer att dröja till 1:a kvartalet 2009. Känns som om Posten bara skjuter det lååångt framför sig för att i alla fall kunna säga att det är på gång. Fick trot allt ett par positiva saker med mig efter mötet idag och det är att vi som använder EDI-sändnnigar kommer att premieras på två håll, detta kommer tydligen att klubbas igeom vid årsskiftet. 1. Alla Brevpostförskott kommer att EDI-aviseras, d.v.s. att avin kommer att skickas ut till kund på samma sätt som för paket. Alltså i ett kuvert i stället för den lilla lappen. :) 2. Vi kommer att få en prissänkning på ca 10% av postförskottsavgiften samt REK-avgiften om även dessa sköts med EDI-sändning. :) // Mats |
Vad är en EDI-sändning?
Mvh Predrag |
Citat:
// Mats |
Alla nyheter är goda nyheter, tack för info! :)
|
Jag gräver upp den här gamla tråden igen.
Jag talade idag med Posten och fick för första gången bekräftat att tjänsten varubrev (skrymmande brev med kolli-id), nu är på väg. Enligt Posten så ska tjänsten vara klar för lansering någon gång i sommar. Det finns inga uppgifter om prissättning ännu. Vi får hållan tummarna och hoppas på att det blir av och att priserna blir humana. |
Gustav:
Officiellt via kundtjänst eller via personlig kontakt? Aldrig någon som vet något om detta när jag tjatar :( |
Citat:
Det senaste året så har jag efterfrågat kolli-id till brev varje gång jag varit i kontakt med Posten. Jag har gjort det till en vana att alltid avsluta telefonsamtal eller möten med det önskemålet. Idag var först gången som personalen i Postens kundtjänst faktiskt kunde bekräfta att tjänsten kommer att lanseras. Hittills har det bara varit rykten. Om bara prissättningen håller sig inom rimliga gränser så är det här det bästa som har de senaste åren. Jag skulle jämföra det med upptäckten av penicillinet, vaccinet och potatisen. :) |
Jag tar varubrev istället för potatisen varje dag.
Eftersom rek kostar 50;- så får man väl hoppas på max 20-30 tillägg för varubrev. Posten har väl dock inte för vana att bry sig om vad sina kunder tycker :) |
Hmm, eftersom allt om aviseringen inte riktigt framgår här så kan jag iallafall berätta hur det fungerar med leveranserna till oss:
Postpaket och rek aviseras av Posten, avier skrivs ut och skickas oftast under natten före leverans så vi får dem nästan alltid samma dag som det går att hämta ut. Företagspaket till mitt företag markerar posten alltid som "mottagaren är privatperson, utkörning ingår ej", kontentan blir samma som för postpaket (underbart för mig som aldrig är på plats). Företagspaket till föreningen försöker poståkeriet köra ut, är vi inte på plats tar de med paketen tillföretagcentret som skickar en avi (vi får alltså avin dagen efter att posten försökt köra ut). Skrymmande brev aviseras manuellt av brevbärarna i vårt riktnr-område i samband med att de avgör vilka försändelser som tas med och vilka som aviseras. Hos oss använder de de numrerade etiketter där avi och brev märks med samma löpnr (underlättar extremt för ombudet att hitta rätt brev). Får oftast avin samma dag. |
Hej
O det allra värsta är väl att de kunder som man försöker förklara detta för i en del fall misstror oss som butiker o tror att Posten aldrig gör fel... Det har varit måånga vi bett kolla med sitt utlämningsställe o då kan det ha legat där en längre tid utan att vare sig posten eller utlämningsstället-som jag utgår från postar påminnelserna-inte agerat. Samma gäller ju de byten/returer som ska aviseras till oss..Hur förklara för en kund som ju ansvarar för transport till oss att vi inte fått den retur hon/han vill byta eller lämna tillbaka..? Senast igår dök plötsligt en retur upp på hyllan hos vårt utlställe med en retur som kunden skickade oss före nyår.... Kanske Posten blivit tagna på sängen av den stadigt ökande mängd brev vi matar deras brevbärare o ombud med:-) Hade stora problem runt jul o då hoppades vi i vår enfald att det var tillf julvikarier som inte var 100 på att hantera avier etc men eftersom det fortsätter så är det nog ingen tillfällighet tyvärr. Mvh Gunilla pippilotta.se |
Glömde en annan rätt allvarlig sak-och det är de ännu mer slarviga breväbärare som inte nöjer sig med att kasta av allt oaviserat hos ombuden utan inte ens lämnar till ombud utan ställer vid brevlådan, hänger på dörren, i trapphuset, hos grannen eller vart det tycker det verkar lämpligt fast det absolut borde aviseras eftersom det uppenabrligen inte går ner i brevlådan..
I allt detta ska vi ju komma ihåg att trots reklamation till posten får vi inte ett öre för dessa försvunna försändelser.. illa.. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:38. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson