![]() |
Lanserar en sajt där jag vill blockera bort alla länder utom de nordiska.
Finns det några smidiga lösningar för detta? Eventuellt färdigställda listor även. /Mattias |
Citat:
|
Citat:
"De onda" kan säkerligen ta sig runt problemet ändå. Vad är det du vill skydda dig mot? |
jag har satt in en tråd med liknade önskemål, "hittar den inte" då gällde det ett svenskt phpBB2 forum, där jag inte villa ha massa spamregistreringar från utlandet.
Jag fick inte några bra svar själv men jag hoppas du får ett. |
Citat:
Lös problemet istället för att ställa krav på besökarna. |
Borde funka med GeoIP:
http://www.maxmind.com/app/geolitecountry |
Citat:
Givetvis går det skapa en internationell lösning rent komersiellt. Men får tas på senare sikt. I dagsläget är det norden vi vill fokusera på. |
Citat:
Har ni egentligen testat hur belastade servrarna är av utomnordiska besökare? |
Och du är medveten om att du kommer stänga ute användare som sitter på stora multinationella företag vars IP-serier inte råkar ligga i norden trots att de geografiskt befinner sig i norden?
och varför skulle utomnordiska besökare belasta servern mer? Flaskhalsen är ju troligen inte själva servern utan bandbredden och den kommer ju inte begränsas av geografisk spridning utan av antalet besökare. |
??
Mattias vill ju bara prioritera bandbredden till dom nordiska besökarna, jag ser inget konstigt i det, som en del av er andra verkar göra, har man begränsade ekonomiska resurser så måste man göra nått som minskar belastningen. |
Skulle nog mer satsa på vilken Locale man har i webläsaren än på IP.
|
Skrev i denna tråd och en annan om det :
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...lockera+ip&s=wn |
Citat:
If IPadresss==banditstat { Skriv talet tvåtusentrehundrafemtio i siffror : > 2350 if ( svar = true ) goto passera else if ( svar != true ) goto fuck_you } Ni får förstår modellen säkert..:-) |
Driver en lite speciell sida där jag snart kommer
behöva blocka besökare från samtliga länder utom Sverige Så detta är ett högintressant område jag kommer bevaka =) |
Jag skulle nog gå på Jonas metod, eller en liknande.
Tänk på att man kan använda proxys. Helt plötsligt kan en turk surfa med norskt IP. |
Finns det någon gratis näst intill 100%-ig (helst 100%-ig då) IP-databas för länder? Behöver egentligen bara en lista på samtliga svenska IP-adresser då jag är tvungen att blockera alla utländska besökare.
|
Citat:
|
Tyvärr inte, rättigheterna för materialet gäller endast inom landet.
|
Om jag varit du skulle jag först kolla locale i klientens webläsare, om locale = SV = tillåt, om ej = gå vidare och kolla IP med GeoIP, om svenskt IP = tillåt, om ej svenskt = tillåt ej.
Så minskar man många felaktiga blockeringar. Det finns ju folk som sitter i Sverige och använder proxy som går via utlandet. |
Fråga TGB.nu hur de har löst det. De har nämligen gjort exakt samma sak.
|
Tjavars, det finns ju den däringa tjänsten: http://www.blockacountry.com
|
Hur påverkas sidans prestanda av att .htaccess-filen är 2mb+ ?
|
Jag vet hur jag ska lösa det, vill bara ha tag i den mest tillförlitliga databasen...
|
Citat:
Men dock är det inga garantier att IP verkligen används i dom länderna sedan. |
Eftersom jag är född till tjat-stolle så vågar jag mig på en kommentar till i denna tråd.
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:26. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson