WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Vad använder ni för browser (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24455)

biokonsult 2007-10-19 09:59

det kom ganska många igår från den här sajten...Väldigt många med firefox...en sajt för äldre som jag har hand om har ca 90%-95% explorer.... här kändes det som tvärtom :o skulle vara kul ifall ni kan svara på om vilka browsers ni använder

vad använder ni egentligen, dom andra märken är ju ointressant då det är firefox som har kapat till sig mycket stora marknadandelar......och varför blir det alltid bra med explorer och sämre med firefox och övriga märken...och med det menar jag att om jag gör en enkel sida med frontpage eller liknande så blir det alltid 100% bra när man använder explorer men nästintill alldrig med dom andra bilder ligger fel hit och ditt lager ligger fel sidan kan imm mm mm mm ....

tar man inte en risk att använda annan läsare "man kanske missar information"

:D

///////peter

HenSod 2007-10-19 11:03

Jag tror snarare att det är så att du följer Frontpage helt och inte bryr dig om standarder. Då blir det ett klockrent resultat i Internet Explorer (som inte är så bra på att följa standarder) och ett sämre resultat i t.ex. Firefox som följer standarder.

Obs! Ta nu inte detta som ett personangrepp. jag vill bara på ett konkret sätt visa varför du får ett bra resultat i Explorerr och ett sämre i Firefox.

Jonas 2007-10-19 11:51

HenSod: Njae, möjligt. Explorer följer standarder, sina egna ;)

Sedan har du "biokonsult" glömt en väldigt gammal webläsare som fortf. hänger med i "gamet", Opera.

stakes 2007-10-19 12:06

frontpage = microsoft.
explorer = microsoft.

slutsats.

Använd dreamweaver, eller något mer seriöst WYSIWYG som följer W3C standarder. Ja, jag påstår och anser att frontpage är en dålig programvara.

najk 2007-10-19 12:38

100% safari

empty 2007-10-19 12:52

Läste som en kratta!

Firefox!

stakes 2007-10-19 12:59

Citat:

Originally posted by empty@Oct 19 2007, 12:52
Frågan gällde vilken browser folk kör, sluta smutsa ner tråden.

Firefox!

Han ställde även frågan varför det "alltid blir bra" i explorer.

jonny 2007-10-19 13:21

Jag har flertalet installerade men trivs bäst med explorer.
Sen tycker jag att IE och Firefox är ungefär lika dåliga på att följa standarden för XHTML. Det finns grejer som ska fungera enligt standarden som fungerar i Explorer men inte i Firefox

biokonsult 2007-10-19 13:37

alltså jag menar varför blir det bra med explorer och oftast olika med olika browsers vilken standart pratar vi om då.. om alla browsers visar olika så måste det ju vara nått annat som det är fel på ? "ingen följer standarden" och för att det ska visas okej med andra så måste det stylas mm mm

Själv så tycker jag att jag vill använda nått annat men sen jag börja leka med sidor så vill jag inte ha nått annat...

Men enligt undersökningen ovan så är jag manad att lära mig ordentligt..nu har jag jätte stora problem med att få en ram ligga rätt runt en bild det var nån som sa att man måste skriva in nån conteiner ? i css för att den ska ligga kvar på rätt ställe ?

uffe_nordholm 2007-10-19 14:33

Jag använder Firefox för i stort sett allt mitt surfande, men det händer att jag använder Konqueror eller w3m också. IE använder jag så sällan så jag kan nästan räkna tillfällena på ena handens fingrar (den finns ju inte i version för linux). Vilket ju blir ett problem om jag måste kolla hur sidan ser ut med just IE :-(

stakes 2007-10-19 15:17

Citat:

Originally posted by jonny@Oct 19 2007, 13:21

Sen tycker jag att IE och Firefox är ungefär lika dåliga på att följa standarden för XHTML. Det finns grejer som ska fungera enligt standarden som fungerar i Explorer men inte i Firefox

De flesta sidor jag gör enligt XHTML strict visas nästan 90% korrekt i safari och firefox, men inte i IE, och i de resterade 10% visas de inte korrekt i någon browser.

Jag är ingen I.E\MS antagonist utan jag pekar bara på fakta. Sen generellt när man prata om I.E så är det antingen version 6 eller 7, vilket är nästan, enligt många, två helt olika browers. Version 7 är för övrigt rätt så bra, men jag tvingas nästan ALLTID -> <!--[if IE]> - infoga ful-css här -<![endif]--> för att få saker och ting att rendera korrekt.

Edit: Här finns för övrigt ett test som testar EXAKT hur bra en browser följer w3s specifikationer.

http://www.webstandards.org/action/acid2/guide/

Här har ni en som testat och fick resultaten:

http://www.extremetech.com/article2/...1990855,00.asp

Edit2

Här kan ni prova själva:
http://www.webstandards.org/files/acid2/test_1-1.html

Alto 2007-10-19 15:32

Firefox som gäller! Skulle inte kunna tänka mig använda mig av någon browser.

Mattias 2007-10-19 15:53

Surfar runt med Firefox.
Men kikar på samtliga sidor som görs med IE6&7 samt FF.
Känns lite onödigt att skippa den biten då det fortfarande är minoritet hos FF.

Men i mitt fall blir det med 99% korrekt i FF och annat skoj som .png stöds korrekt.
Sedan rankar IE7 på som tvåa. Sist IE6 som ser ut som kossa i många fall...

Danski 2007-10-19 16:09

Opera! Hur kan det falla under övrigt =(

Intressant tråd för dig kanske?

coredev 2007-10-19 19:28

Opera. Pröva Opera. Både på PC:n och mobilen. Den är oslagbar. Speciellt när man börjar med musgester.

melin 2007-10-19 21:02

Firefox, har dock IE7, Opera samt Safari installerat för att nyttja vid behov

och en väl skriven kod så funkar sidan prima i alla webläsare.. enda som är riktigt jobbigt är formulär

crazzy 2007-10-19 22:26

primärt kör ja firefox.. men har även konqueror, ie6/7 och dillo installerat..

hubbert 2007-10-19 23:44

Vi som använder både Fx och IE har lite svårt att svara på frågan.

wizzo 2007-10-20 12:42

Jag försöker använda Firefox så mycket som möjligt men eftersom jag kodar för FF så har jag så mycket extensions och addons attt det tar närmare 10 sekunder för den att laddas upp varje gång :(

Det blir inte mycket bättre med Swiftfox och mina FF hemsidor blir konstiga.
Bättre går det när jag surfar med Opera den laddas upp på mindre än 3 sekunder tyvärr så blir alla mina FF kodade hemsidor helt knäppa. Som tur är använder inte många vanliga användare Opera.

Andreas Bard 2007-10-20 12:50

Tills för ett par månader sedan varvade jag IE och FF till att nu ha gått över till den något mer problemfria Firefox.

//Andreas

j3rk3r 2007-10-20 12:55

Kör Firefox.

ChLa 2007-10-20 13:18

klickade i Firefox, men kör egentligen lika mycket med Opera. När jag utvecklar testar jag också i IE7 (ibland IE6 också) och även Safari.... Det blir många :)

Santos 2007-10-20 13:57

Mest Firefox, men eftersom den är så ostabil under linux blir det lite Opera ibland också.

crazzy 2007-10-20 17:11

Citat:

Originally posted by Santos@Oct 20 2007, 13:57
Mest Firefox, men eftersom den är så ostabil under linux blir det lite Opera ibland också.

vadå ostabil? min e underbart stabil.. krashar aldrig och får jag för mej en killall firefox-bin så laddar de senast öppna flikarna.. underbart..

Xamda 2007-10-20 17:35

Internet Explorer 7 - har hittills inte funnit en enda anledning att välja Firefox före denna eminenta webbläsare...

:-)

Santos 2007-10-20 17:46

Citat:

Ursprungligen postat av crazzy
Citat:

Ursprungligen postat av Santos

vadå ostabil? min e underbart stabil.. krashar aldrig och får jag för mej en killall firefox-bin så laddar de senast öppna flikarna.. underbart..

Nu har den i och för sig inte krashat på ett tag, men det har länge varit så att den har fryst helt när man har hållit med med flashvideos. Det kanske är flash-pluginen som det är fel på, vad vet jag.

Vatos Locos 2007-10-20 18:05

Kör mest med IE7 och lite Firefox, har en hel del utländska IT projekt och där är det oftast IE som används ex vid bygge av intranät samt bygger olika lösningar i .net mot oracledatabaser, vet inte om det är fel på mina kunder, men det kan ju vara så som det skrevs ovan att flertalet sitter vid MS miljöer och då faller sig IE naturligt.

offsee 2007-10-20 18:46

I nämnd ordning Flock beta 1.0, Opera 9.50, IE7 (eftersom ett stort antal siter inte fungerar i de andra, t.ex, Aftonbladet webbTV) och slutligen Firefox för de ev tillägg som inte fungerar i Flock ännu.

ChLa 2007-10-20 20:09

Citat:

Citat:

Originally posted by -crazzy@Oct 20 2007, 17:11
Citat:

Nu har den i och för sig inte krashat på ett tag, men det har länge varit så att den har fryst helt när man har hållit med med flashvideos. Det kanske är flash-pluginen som det är fel på, vad vet jag.

Skulle tro de, eftersom jag aldrig heller har fått min Firefox att krasha under Linux (däremot har det hänt någon gång under Windows)

dAEk 2007-10-21 18:57

Använder Opera men även Firefox vid vissa tillfällen (då man tvingas använda annan webbläsare).

Roosweb 2007-10-21 20:00

Jag kör oftast IE7 men även Firefox ibland, beror helt på vilken dator och vilken site jag besöker.

Gazunk 2007-10-21 20:45

Citat:

Originally posted by Xamda@Oct 20 2007, 17:35
Internet Explorer 7 - har hittills inte funnit en enda anledning att välja Firefox före denna eminenta webbläsare...

:-)

Du kan inget om (X)HTML och standarder antar jag?

fors 2007-10-21 22:20

Jag använder alltid Safari.

xarph 2007-10-21 22:34

Jag använder Firefox mest.

claes 2007-10-24 03:39

Safari.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson