WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Ombuden bryter med .se (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24400)

Internet Sweden 2007-10-17 16:03

Ombudsföreningen Registrars.se, som representerar en mängd återförsäljare av se-domänen, bryter samarbetet med II-stiftelsen, som sköter toppdomänen .se. Detta efter ett gräl om den rådgivningsgrupp som ska utforma II-stiftelsens nya affärsmodell.
Källa



Man kan väl tycka att Danny Aerts har en poäng enligt artikeln; är man bara rådgivande instans till Danny Aerts så..
.. anser även att ombudsföreningen förlorar mer på detta än tvärtom, så jag hoppas att det löser sig.

JonathanS 2007-10-17 16:11

Ta gärna del av den pressrelease som Registrars.se gick ut med om detta lite tidigare idag. Pressreleasen förklarar situationen lite mer ingående, ni hittar den under http://www.registrars.se/dokument/

qb1 2007-10-17 16:19

Varför bryter ni samarbetet? Jag har läst pressmeddelandet men förstår inte allt. Vad betyder t.ex. det här:

"Deltagarna väljs ut av Danny Aerts, VD för .SE, och agerar som stöd i olika sakfrågor inför övergången till den nya affärsmodellen."

Är det deltagarna eller Danny Aerts som agerar som stöd?

JonathanS 2007-10-17 17:00

Det här är långt ifrån enkelt, att frågor uppstår är fullt förståeligt.

Som VD för .SE tillsätter Danny Aerts medlemmarna i PRG, Policyrådgivningsgruppen. Dessa medlemmar är ett stöd för Danny i olika sakfrågor inför övergången till den nya affärsmodellen. När PRG startade (för ungefär ett år sedan) fick Registrars.se en förfrågan om deltagarskap, för både små och stora ombud. Vi tog fram två representanter, Eva och Steinar, som besitter en stor kunskap och lång erfarenhet av domäner och som kommer från ett litet (Eva = Frobbit) och ett stort (Steinar = Active 24) ombud.

Efter sommaren fick vi besked från Danny om att representationen från Registrars.se skulle minskas från två (2) personer till en (1) person. I synnerhet Eva, som partner till Patrik (som är med i PRG som tekniker), var inte välkommen i PRG. Patrik informerades inte om detta (mig veterligen har Danny inte berättat det för någon annan i PRG än), men när Eva berättade det för honom erbjöd han sig att lämna PRG för att Eva skulle få vara kvar.

Danny bjöd istället in mig, som ordförande för Registrars.se, till PRG. Då jag redan är engagerad i ett antal frivilliga projekt och saknar tid till ett engagemang i PRG så var jag tvungen att tacka nej. Utöver detta är vi en förening som demokratiskt utser våra representanter i olika frågor. Jag var inte den som föreningen ansåg vara bäst lämpad för PRG (vilket jag håller med om).

Vi diskuterade vår minskade representation i PRG och tog ett beslut om att Eva skulle få representera Registrars.se. Detta meddelade vi Danny, men han vägrade att acceptera vårt svar. Istället vände han sig till en person på Loopia, som tackade ja till ett deltagarskap i PRG. Danny anser att denna person, som enbart har erfarenhet från Loopia, ska representera samtliga ombud.

Eftersom Danny inte vill att Registrars.se ska vara representerade i PRG, på de grunder som vi arbetar efter, så har vi valt att avbryta samarbetet med .SE vad det gäller REGgie-projektet (ett stort projekt för den nya affärsmodellen).

Registrars.se representerar sina medlemmars intressen och verkar för en positiv utveckling av .se, både för ombud och innehavare (och .SE). Vi är en oberoende motpart till .SE, ingen knähund som de kan styra hur som helst. Vi samarbetar mer än gärna med .SE men för att det ska vara möjligt så krävs det ömsesidig respekt. Det är något som .SE och i synnerhet Danny saknar idag.

jonny 2007-10-17 18:43

.SE saknar inte bara respekt för Registrars.se. Respekt för ombud eller kunder saknas också.

Jag fick nyligen ett par avier för domäner till f d kunder. Jag ville inte ha avierna och kunderna ville ha avier utställda på sig själva. Helt omöjligt att få till genom kundtjänst...

Varför kan man inte själv få förnya de domäner man vill när man vill exempelvis?

qb1 2007-10-17 19:19

Sula, Tack för det utförliga svaret som bringade klarhet.

Xamda 2007-10-18 11:31

Detta beteende från .SE/IIS är bara ännu ett exempel på deras totala avsaknad av respekt för ombuden. Frågan är om deras beteende i andra fall, kanske inte just i detta enskilda fall, är förenligt med deras roll och lagen om domännamn.

Jag tror helt enkelt att Danny Aerts vill bli av med ombuden, eller bara ha kvar de absolut största, och att detta, och tidigare händelser, bara är ett steg i den riktningen.

Den kundservice de tillhandahåller idag är av varierande kvalitet, men det torde knappast bli bättre om de avskaffade ombuden. Kanske dags för tillsynsmyndigheten, PTS, att strama åt tyglarna?

Det är inte hugget i sten att IIS skall hantera .se, lagen öppnar för möjligheten att låta någon annan hantera den svenska toppdomänen.

Ushc, jag är less på IIS...

klein 2007-10-19 01:34

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Oct 17 2007, 16:03
Ombudsföreningen Registrars.se, som representerar en mängd återförsäljare av se-domänen, bryter samarbetet med II-stiftelsen, som sköter toppdomänen .se. Detta efter ett gräl om den rådgivningsgrupp som ska utforma II-stiftelsens nya affärsmodell.
Källa



Man kan väl tycka att Danny Aerts har en poäng enligt artikeln; är man bara rådgivande instans till Danny Aerts så..
.. anser även att ombudsföreningen förlorar mer på detta än tvärtom, så jag hoppas att det löser sig.

Registrars.se är ju en stor flopp, dom har bara 1/5 av ombuden. För mej får nic-se sälja direkt till slutkund, det är kanske tom bra, eftersom då rensas branschen bort av divers skojare och det som vill finnas kvar måste höja sin servicenivå litegrann.

Jag tycker .se domänerna fungerade bäst på den tiden, då man faxade till KTH . Det fungerade fint då..:-)

jonny 2007-10-19 09:10

Citat:

Originally posted by klein@Oct 19 2007, 01:34
Registrars.se är ju en stor flopp, dom har bara 1/5 av ombuden. För mej får nic-se sälja direkt till slutkund, det är kanske tom bra, eftersom då rensas branschen bort av divers skojare och det som vill finnas kvar måste höja sin servicenivå litegrann.

Registars har varit dåliga på att marknadsföra sig. För övrigt är syftet främst att företräda ombuden och inte slutkunderna, även om det i många fall blir samma sak.

Men har du inte kunnat hitta något ombud som erbjuder den servicenivå du efterfrågar?

Westman 2007-10-19 09:33

Det finns ett problem med att II ska sälja själva och därmed troligtvis utrota små ombud och det är att konkurrensen minskar samt att II inte är kända för sin kundvänliga support.

JonathanS 2007-10-19 11:16

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Registars har varit dåliga på att marknadsföra sig.


Både marknadsföringen och den externa kommunikationen har varit dålig. Arbetet inom föreningen sker på ideell basis och vi har främst fokuserat på att skapa konkreta resultat hos .SE, som införandet av driftinformation och jourtelefon, den nya affärsmodellen, tydligare rutiner, dokumentation och en del andra saker som har varit viktiga för det dagliga arbetet mellan .SE och ombuden.

Även om Registrars.se, tillsammans med .SE, har åstadkommit väldigt mycket så har det inte synts ordentligt ifrån sett. Det är något som vi den senaste tiden har arbetat med, bl a genom en ny hemsida och marknadsföring mot ombud som inte är medlemmar. Bara den senaste veckan har 6 st nya medlemmar tillkommit i Registrars.se.

Praktiskt taget alla ombud blir intresserade av föreningen när vi förklarar vad föreningen gör, hur vi arbetar och vad vi har åstadkommit. Det finns givetvis ombud som inte vill samarbeta med andra ombud, som ser sina kollegor som konkurrenter och som vill köra sitt eget race. Men de ombud som gemensamt vill vara med och påverka utvecklingen av .SE är med i Registrars.se. Vi är ett bra exempel på 80/20-regeln. Vi har 20 % av ombuden som medlemmar och våra medlemmar hanterar 80 % av alla .se domäner.

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
För övrigt är syftet främst att företräda ombuden och inte slutkunderna, även om det i många fall blir samma sak.

Sant det också. Registrars.se är givetvis främst till för ombuden, men väldigt mycket av det vi gör är även till nytta för innehavarna (slutkunderna). Den nya affärsmodellen, exklusive direktregistreringarna och det faktum att .SE ska bli ett eget ombud (som med monopol och små/obefintliga kostnader konkurrerar med övriga marknadsutsatta ombud), är ett bra exempel på detta.

Registrars.se arbetar även aktivt med att förhindra domänskojare (dvs, företag som ringer och påstår att de har köpare till vissa domäner och lurar andra företag att betala hutlösa priser för att registrera dessa domäner).

Internet Sweden 2007-10-19 15:50

Citat:

Registrars.se arbetar även aktivt med att förhindra domänskojare (dvs, företag som ringer och påstår att de har köpare till vissa domäner och lurar andra företag att betala hutlösa priser för att registrera dessa domäner).
Citat:

Genom samarbete med bl a Svensk Handel motverkar de även sk. domänskojare. Källa
Jag har två frågor kring Jonathans båda påståenden om detta:
1. VAD gör Registrars konkret för att förhindra domänskojare ?
2. VAD är Registrars.se´s/Jonathan Sulos defenition av "hutlösa priser" ?

Vidare vad den här tråden och IDG artikeln initialt säger är att Ombuden bryter med .SE
- vilket inte riktigt är sant, utan snarare ombudsföreningen som bryter
- vilket inte heller är helt sant, eftersom Loopia är medlemmar i Ombudsföreningen ?
Loopia som för övrigt står för 25% av totalt registrerade domäner (167000 av 670353), kan man ju tycka bör ha en given plats i PRG oavsett om de varit medlemmar i Registrars eller inte.

Men oavsett vem som gjort/gör rätt eller fel så förstår jag fortfarande inte hur det här tjafset och bojkotten ska gynna ombudens möjlighet att vara rådgivande för den nya affärsmodellen, eller vara till gagn för Registrars medlemmar om man väljer att bryta med IIS. Jag hoppas också att detta inte eskalerar i att bli en prestigesak mellan VD på .SE och tf ordförande för Registrars - för det tror jag alla klarar sig utan.

Xamda 2007-10-20 01:39

Det som skulle gynna för alla inblandade vore om .SE började uppföra sig som en vettig leverantör och sluta med sin extrema maktfullkomlighet. Det är vd för .SE som tagit detta till den låga nivå det har nått. Den enda som kan ta det till en vettig nivå är samme vd.

klein 2007-10-20 08:29

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Citat:

Ursprungligen postat av klein
Registrars.se är ju en stor flopp, dom har bara 1/5 av ombuden. För mej får nic-se sälja direkt till slutkund, det är kanske tom bra, eftersom då rensas branschen bort av divers skojare och det som vill finnas kvar måste höja sin servicenivå litegrann.

Registars har varit dåliga på att marknadsföra sig. För övrigt är syftet främst att företräda ombuden och inte slutkunderna, även om det i många fall blir samma sak.

Men har du inte kunnat hitta något ombud som erbjuder den servicenivå du efterfrågar?

Se ingen anledning att gå med i em förening för detta. Vi fick erbjudade om dem när dom startade, det vara fortfarande på den tiden då nic-se tog skälligt betalt för bli ombud.. Idag är ett .se ombud license svindryt

Xamda 2007-10-20 12:07

Saken är ju den att en förening med flera ombud har en bättre möjlighet till påtryckning och man kan också enas om önskvärda, gemensamma målsättningar, som man annars sannolikt aldrig skulle få gehör för...

NU verkar ju inte .SE bry sig särskilt mycket om vad som sägs av Registrars eller någon annan, men ändå...

Internet Sweden 2007-10-22 20:17

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Oct 19 2007, 15:50
Citat:

Registrars.se arbetar även aktivt med att förhindra domänskojare (dvs, företag som ringer och påstår att de har köpare till vissa domäner och lurar andra företag att betala hutlösa priser för att registrera dessa domäner).
Citat:

Genom samarbete med bl a Svensk Handel motverkar de även sk. domänskojare. *Källa
Jag har två frågor kring Jonathans båda påståenden om detta:
1. VAD gör Registrars konkret för att förhindra domänskojare ?
2. VAD är Registrars.se´s/Jonathan Sulos defenition av "hutlösa priser" ?

Det fortsatt av intresse att se om Jonathan Sulo eller annan representant från Registrars.se kan ta sig tid att svara på dessa två frågor.
Eftersom man så tydligt skriver ut att man arbetar aktivt med detta, bör det ju finnas ett svar på vad man gör eller hur man jobbar, och en prisuppfattning om vad som är "hutlösa priser".

JonathanS 2007-10-26 20:02

Ursäkta dröjsmålet på mitt svar, hade helt missat de här frågorna.

1. Eftersom en del personer som sysslar med domänskojeri även rör sig i kriminella kretsar så redogör vi inte våra arbetsmetoder när det gäller att motverka dessa. Vårt arbete är dock väldigt effektivt, det har du mitt ord på.

2. Uttrycket "hutlösa priser" var kanske lite vårdslöst. Med domänskojare, i det här sammanhanget, avsåg jag företag som ringer upp andra företag och påstår att de har intressenter av relaterade domäner, men att de kan registrera domänerna åt dem istället. Försäljningen innefattar bl a tidspress, otydlig information och priser som kanske inte riktigt återspeglar det generella marknadspriset. Rätt uttryck hade snarare varit "tvivelaktiga försäljningsmetoder".

Det här givetvis ingen prestigesak mellan Danny och mig. Jag har full respekt för honom och att döma av hans bemötande och den personliga inbjudan till PRG, som jag tackade nej till, så tycks det vara ömsesidigt. Vi kanske inte alltid drar jämt, men det är inget som går ut över vårt samarbete. Jag och Danny talas vid över telefon minst en gång i veckan, det hade inte varit möjligt om vi hade någon personlig vendetta.

Att Registrars.se bojkottar arbetet med REGgie är ett gemensamt och enhälligt beslut från styrelsen för Registrars.se. Det har likaså enbart mött positiva reaktioner från våra medlemmar.

Det vi hoppas åstadkomma med detta är givetvis att ombuden ska få en riktig representant i PRG. Loopia är enbart med i PRG som en representant för sitt eget företag, detta har Danny varit väldigt tydlig om. Övriga ombud saknar helt representation i PRG, vilket är tragiskt då PRG ändå är en av de mest inflytelserika och viktiga rådgivningsgrupperna inför införandet av den nya affärsmodellen.

Det har hänt en hel del efter utspelet förra veckan och ytterligare saker utvecklas fortlöpande. Jag ser fortfarande positivt på vårt samarbete med .SE. Vi tar två steg framåt och ett steg bakåt. Samarbetet mellan Registrars.se och .SE har varit väldigt positivt överlag, som jag tidigare förklarat. Nu ska vi bara få Danny att förstå hur vi, som en oberoende och demokratisk förening, arbetar.

Internet Sweden 2007-10-26 20:45

Hatten av för ett väl formulerat svar.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson