![]() |
Är det bara jag som tycker det är dåligt service, när ett webhotell har lunchstäng? Att man inte kan ringa till ett företag mellan 12-13 är ju skandal, behöver personalen äta lunch, så får man väl äta i skift.. Men det bör alltid finns någon tillgänglig på telefon anser jag i alla fall.
|
Tycker det är bättre att ett webhotell har stängt för lunch än att en polisstation bommar igen för lunch :)
|
Det finns väl ofta en jourtelefon för mer akuta problem? Det kan ju vara trevligt att kunna äta lunch tillsammans på företaget...
I polisstationsfallet så blir ju rimligen inte samtliga poliser stillastående även om de som jobbar på kontoren tar lunch samtidigt =) |
Citat:
|
Du ställer för höga krav Klein :). För bara några dagar sedan så klagade på att du fick vänta över 5 timmar på svar på mail.
Låt säga att du betalar 99 kr/mån för ett webbhotell. Om du då på en månad tar mer än 30 minuter för support i anspråk, så har företaget som säljer hotellet redan gjort en förlustaffär på dig. Självklart så ska ett webbhotell serva alla, även om de kanske gör en förlust på vissa kunder. Men det förklarar varför man inte kan förvänta sig allt för snabba svar när man hyr ett hotell. Själv har jag lite blandade erfarenheter av olika företag/hotell. Kan ge lite exempel på support och deras svarstider. Patrikweb – 15 minuter Webbhosting.nu – 3 timmar Web10.se – 5 timmar Infracom – 5 timmar FSdata – 36 timmar JX.se – 5 månader Det här är mina erfarenheter och bygger på genomsnittlig tid innan jag fått svar på mail. Observera att vissa av företagen har jag bara haft sporadisk kontakt med, så mina små erfarenheter är knappast någon vetenskaplig statistiskt korrekt undersökning. De flesta hotellen i min lista är fåmansbolag och lågprishotell. Så jag kan tänka mig att svarstiderna kan variera avsevärt beroende på deras belastning. Det är även mest småsidor som jag har på hotellen, eftersom jag hostar mina viktiga sidor från colo-server. |
Hehe, kan hålla med om att JX var katastrofalt dåliga på det mesta =) Men det berodde väl som du säger mycket på att de tog sig vatten över huvudet. Har ingen större erfarenhet av support på de flesta svenska hotell eftersom jag sällan behövt det. Amerikanska Tera-byte.com, som jag använt mig av för privata sidor, brukar komma med (oftast) bra svar inom en timme, för det mesta på kortare tid, och det är billigare än 99 kr / månad.
|
Vi på GleSYS har lunchstängt mellan 12-13 just för att vi ska kunna luncha tillsammans och för att alla ska vara på plats under regelbundna tider.
Å andra sidan, (desvärre) är vi alla mailoholics, så mailen kontrolleras mer eller mindre även under denna timmen av ren instinkt. Om ngt fatalt skulle hända under lunchen fungerar samma beredskap som under kvällar & nätter, samt att vi från lunchrummet enkelt ser om växeltelefonerna av ngn anledning skulle se ut som en julgran. ;) Och journummret fungerar självklart även under lunch.. Så i princip är det bara telefonförsäljningen som stänger under lunch ;) |
Citat:
Varför skall ett företag överhuvudtaget stänga för lunch? Ungerfär som en del företag bomma ingen dagen för helgdag eller andra dumheter. Jag tycker det är brist på kundrespekt. Jag har aldrig ringt comviq eller telia dom har lunch stängt, varför skall min webhotell leverantör har det för? Jag trodde ett företags existens var för kunderna, inte för att anställda skall kunna ha mys pys på jobbet. Jag tycker det är ett jävla otyg att företag skall stängas för Lunch, dels för att lunchen är olika beronde på bransch. En del branscher har lunch mellan 10.30 till 11.00, medan andra har mellan 12.00 till 13.00 |
Citat:
|
Citat:
Om du vill komma i kontakt med företaget men vet att de inte svarar på vanliga telefonerna, ring på journumret. Du har tydligen något du måste förmedla till företaget omgående och då är jourtelefonen till för just det. |
Det hela beror ju på. I vårt fall började det hela med bara en mobiltelefon - det var inte uppskattat. Det blev en fast telefon och jag svarade när jag hade möjlighet oavsett tid på dygnet - det var inte ofta. Provade att vidarekoppla telefonen, men att försöka lösa ett supportärende i kassakön på konsum utan dator fungerade inte så bra.
Med tiden blev det en person som hade som primär uppgift att svara i telefon. Han var anställd och hade rätt till en timmes lunch; därav lunchstängt. Nu är vi flera som svarar i telefon, men att ha växeln stängd för lunch innebär informella möten och ökade möjligheter att prata ihop sig och därmed ge bättre service i slutänden. Det går ju att anlita Kalix24 eller liknande, men vem blir gladare av det? |
Jag blir också irriterad på företag som bommar igen helt inför helger och semester. Men det är tyvärr så verkligheten ser ut, så det är bara att acceptera. Efter att ha bott i Bayern i några år så vet jag även att vi svenskar har förhållandevis lite ledig tid. I München där jag bodde så bommade ALLT igen på söndagar (grannen hotade med polisanmälan då jag klippte gräsmatten en söndag eftermiddag – det fick man enligt lag inte göra). Vanliga affärer kunde ha tre timmars lunchstängt/siesta. Sen fanns det ett otal mindre helgdagar då allt stängde. Blev det varmt en sommardag så stängde skolorna och många företag. Man tog helt enkelt varje ursäkt för att stänga igen verksamheten och gå hem för dagen.
Så i ett lite större perspektiv så tycker inte jag det är så farligt när ett företag stänger supporten under lunch. Dock så är ju frågan om det är så klokt, eftersom det är just under lunch som de flesta kunderna har tid att ringa (skulle gissa på att många kunder hos webbhotellen är privatpersoner med anställning). Överlag så tycker jag att vissa verksamheter har lite skeva öppettider. Klädbutiker, caféer, banker, vårdcentraler, mm stänger ofta tidigt. Med tanke på att folk normalt slutar jobbet vid 17.00 så borde man tycka att de skulle kunna skjuta på sina öppettider tills senare. Så visst borde många företag och verksamheter försöka anpassa sig lite bättre efter kunderna. Man får i alla fall vara glad så länge inte lunchrestaurangerna har lunchstängt :). |
Det är väl bara att gå till sig själv, skulle man själv vara villig att ge upp möjligheten att luncha med sina kamrater och istället äta själv? Jag skulle inte det och då kan jag inte begära att andra ska göra annorlunda.
Men angående bankers öppettider osv så kan jag inte göra annat än hålla med, det är ju en sak att hålla stängt på lunch men att stänga 15:00.. det måste väl vara något som lever kvar från en tid då det fanns en anledning att stänga då? Tack och lov för Swedbank som här stänger 18:00. |
Citat:
Om jag måste ta upp 30 min/mån av supportpersonalen dyra tid, då finns 2 fel i företaget. Personalen har för hög lön eller man har ett systemfel i bolagets struktur, så kunden måste ta upp 30 min / mån i support. När ringer man och gnäller? Jo, när saker och ting inte fungera! Du köper antaligen inte en Volvo S60 för 250.000:- finner att det är glapp i ratten utan att klaga. Samma sak är det i här fallet. |
Hahahaha! Den toleransen skulle jag aldrig möta av mina kunder.
Visst finns det extrem fall, när telefon ringer stup i kvarter och idioter som ringer kl 23.00 på kvällen. Men jag tycker att ett företag skall öppet mellan 8 till 17, utan lunch stängning. Tyvärr är fortfarande webhotell branschen en omogen bransch , därav kan man räkna med den aroganta syn på kunder som du visar i ditt inlägg. Har din lokala ICA affär stängt mellan 12-13 pga lunch? Slutar tunnelbannan att gå mellan 12-13 bara för att förare skall ha lunch? Knappas! Citat:
|
Jämförelserna fungerar inte riktigt.
Din hemsida går inte ner för att folket på webbhotellet går på lunch, likaså kan inte förarna gå på lunch utan att driften går ner. En korrekt jämförelse skulle vara att någon stängde av strömmen till serverhallen när de gick på lunch. Men saken är ju den att du har ett telefonnummer du kan ringa till om du behöver få tag på supporten, vilket du antagligen behöver eftersom du klagar på att de har stängt. Om jag vill kommentera att mitt webbhotell har skrivit fel på sin hemsida så spelar det ingen större roll om de har lunchstängt men om jag behöver veta något så ringer jag, journummer eller vanligt och jag förstår inte varför du inte kan göra detsamma. |
Citat:
|
Citat:
Är det absolut nödvändigt för dig att nå den vanliga supporten på lunchtimmen så får du ju helt enkelt välja ett webbhotell där så är fallet...., svårare är det inte. Företaget måste väl ha informerat om sina supporttider på något vis? Du kanske tycker att deras syn på kunder är arrogant men jag tycker likväl din attityd gentemot de som väljer detta alternativ är minst lika arrogant och jag skulle gladeligen välja bort dig som kund ifall det var mitt eget företag. Det har nog inte så mycket med synen på kunden att göra utan hur man väljer att organisera sitt företag. Däremot har du ju givetvis rätt att klaga om de inte uppfyller vad de åtagit sig men det är ju en annan femma. |
Citat:
|
De har i alla fall inte lunchstängt!
Jag tycker trådskaparen klagar på fel sak. Det är klart att prylarna man betalar för ska funka (oavsett prisnivå!), men vill man ha 24/7 telefonsupport med snabb responstid får man nog vara beredd att betala mer. Precis som det är dyrare att storhandla på Shell Select än på Willys - Shell Select har öppet dygnet runt. Mjölken är den samma. |
bara jag som missar logiken i att han skulle innebära en förlust för företaget om han ber om support mer än 30min på en månad då han betalar 99:-/mån?
Får supportpersonalen bara lön för de samtal de har i supporten? De har väl ändå betalt 8tim om dagen som alla andra.. så även om han ringer till dom varje dag i 2tim så kostar han dom inte mer än om han inte ringer alls Jag håller med Klein lite här, supporten borde ha öppet även under lunchen. Det är den tidpunkt då jag har störst chans att ringa dom och då borde dom ha öppet - enkel logik trots allt och är en fråga om kundsupport. Där jag jobbar så lunchar vi i shift just för att ha den supporten - öppet under lunchen, och vi har inte mindre trevligt tillsammans för det.. Klein - jag håller med dig (även om jag inte skulle valt orden "jävla otyg" :D) |
Citat:
Det sorgliga är , telia är det som går vinnare ut striden, eftersom såna här problem skapa misstro emot småaktörer. Nu är inte bara supportens tillgänglighet som är en stor brist, utan supporten leveransa av resultat att lösa problemet som har mycket att önska. |
Citat:
Men om grejerna inte fungera då? Jag börja få mer och mer känsla av att många webhotell drivs av glada amatörer, som har fått en grundkurs av pappa staten i Windows NT av AMS. Att kräva man kan nå supporten kl 12.01 tycker jag är rimligt, kanske inte 23.01 .. Jag kan gå ner kl 00:52 till bensinmacken och dom har öppet och har ungerfär samma sortiment som en mindre livsmedelhandel, priserna är lägre än 7eleven. Tycker jag att webhotell som tar ut över 100:- / mån skall klara av ha täckning på hela kontorstiden, även om det innebär en del obekvämligheter för personalen, det är min åsikt! Det är ju det man betalar mer för, annars kan jag lika bra köpa något billigt .. Det billiga webhotellet klara av detta, så varför skall inte det stora fina webhotellen klara av det för? Visst det är jävligt krävade att ge support, men då skall man inte påstå i sin marknadsförening att man har bra support om man inte klara av lösa uppgiften. |
Självså anser jag att man skall ha tillgängligt så mycket som möjligt, var bl.a. drivande till att Loopia började med helgöppet när jag arbetade där.
Dock så ser jag inte det som en självklarhet då det finns många mindre webbhotell som har låga priser men ändå förväntas hålla samma service som de stora, tycker inte att detta är förnuftigt tänkande. Oftast så har de mindre hotellen mindre bemanning och därför så tycker jag det är sunt att den personal som finns faktiskt får sig en vettig lunch och kan därefter ge bättre support den tid som de har support, supporten behöver inte vara sämre för att de har lunchstängt. Sedan så tycker jag att ditt exempel med Volvo är löjeväckande, så du menar att om du ringer Volvo så kommer de förbi och fixar allt, då lever du verkligen i en drömvärld. |
Citat:
De flesta webbhotell (det finns ju de som utmärker sig ordentligt åt fel håll också) börjar jobba på att lösa problem relativt omgående även om servern din sida ligger på dör vid fyratiden på morgonen. Volvoverkstan har visserligen inte lunchstängt men det är ett lotteri att komma fram på telefon ändå... Citat:
Citat:
Lite förenklade beräkningar: Om en genomsnittlig person har 20 000 kr i lön. Lönekostnaden är c:a 20 000 + 32% sociala avgifter + 12% semesterersättning, totalt cirka 30 000 kr. En genomsnittlig månad har cirka 160 arbetstimmar. Det innebär en kostnad bara för lön (utrustning, lokal, fortbildning etc tillkommer) på c:a 190 kr/h. Om du tar upp en kvart av personens tid har du kostat nästan 50 kr. Det är 50 kr mer än kunden som aldrig kontaktar supporten. Om varje ärende tar en kvart hinner personen hantera 32 ärenden på en dag. Således behövs en person per 32 kunder om alla kunder har ett ärende per dag. Den optimala kunden klarar sig själv. Då behövs ingen supportpersonal och kostnaderna blir lägre. Grejen är att det är alla kunder tillsammans som står för lönen för supportpersonalen och alla andra företagskostnader. Så det går att räkna på lite olika sätt. Citat:
Att supporten inte löser ditt ärende på rätt sätt är en helt annan grej och har inget att göra med om de har lunch eller inte... |
Citat:
Jag har i det här fallet valt webhotell uteifrån att det var dyrare , lika med bättre. Men jag börja inse att så är inte alltid fallet. Inser visst en N95 har förvisso fler funktion än Nokia 2110. Men 2110:an håller bättre. Jag tycker att köper man en tjänst, som ens verksamhet är beronde av, så vill man att den skall fungera. Istället för att köpa en svindyr XC90 kan lika bra köpa en östatstatstillverkad T34. T34:an klara av köra i terräng mycket än XC90:an dessutom.:-) Dvs det måste finnas något mervärde för, där tillgänglingheten på supporten är en av dem och komptens på supporten att lösa uppgiften, sedan tillkommer värden som hög uptime på servrar och sånt. Detta är jätteviktigt, då hemsidan skall betala min mat, min hyra och mina krogbesök. Därav är jag är krävade att saker och ting fungera. |
Jag har aldrig varit med om att tunnelbana sluta fungera pga lunchrast, däremot fungera Stockholms Lokaltrafik uselt ändå.
Är kunden beredd och betala för det, så han/hon jättegärna ringa mej kl 03.00 på natten, men det kostar därefter. Jag tycker det hör till vanligt kundbemötade att man ha 100% tillgänglighet under kontorstid, även om man få vänta någon minut extra i växeln. Sedan om personalen få ha mys pys eller inte , det skiter jag i. Det är jag som skall betala deras löner , då vill jag också att de skall finnas tillgänglighet också, annars kan dom bli kommunalarbetare eller något annat som tär på samhället. Nöjda kunder är bra kunder, dvs dom ger mer intäckter , kokuransen är idag så stenhård på webhotellmarknaden, så slutändan är det en övelevnadsfråga. Nu kommer jag dock inte byta webhotelll bara för dom har lunchstängt. |
om det är så att du ska leva på webbsajten kanske du ska ta å smälla upp en egen server då kan du även aggera egen supportnisse? :D
|
klein: Om du lever på din hemsida så är kostnaden för webbhotell fruktansvärt låg. Men du svarar på din egen fråga, om allt dör under lunchen och du behöver få tag på supporten, var ringer du? Journumret.
Har du undersökt vilka webbhotell som svarar under lunchtid och det är det som fått dig att skapa tråden? Jag utgår från att du upplever ganska mycket störningar och särskilt under lunch vilket borde göra byte av webbhotell som en topprioritering för dig. |
Välj ett webbhotell som ligger i en annan tidszon om just lunchtiden är så viktig ;)
|
Dyrare innebär ofta "mer" i någon form men inte (nödvändigtvis) bättre hållbarhet. Snarare är det ju ofta så att ju fler funktioner desto mer som kan gå fel.
Faktum kvarstår att vill du ha support lunchtimmen så byter du webbhotell. Du verkar ju uppenbarligen inte nöjd med vare sig öppettider eller support vilket är oerhört viktigt om sidan är ditt levebröd så förstår inte varför du stannar. Som enskild kund kan du inte kräva att webbhotellet ska ändra sina rutiner vilket du förhoppningsvis inser. Är det bara ett fåtal kunder som lider lika mycket som du av lunchtimmen så skadar det knappast företaget. Tycker de flesta på samma sätt (vilket jag betvivlar starkt) så ändrar de säkert på detta. Sedan så påstår herr Klein att kommunalarbetare tär på samhället vilket väl säger en hel del om honom själv och hans syn på sina medmänniskor. |
Citat:
1.2) Poltiker tär ännu mera på samhället. Många kommunalarbetare gör faktiskt ett bra jobb inom äldreomsorgen. 2) Visst kan jag byta webbhotell, men det innebär följande nackdelar. 2.1) Kostar pengar 2.2) Hur vet jag att det nya webhotellet inte har andra konstigheter för sej? Det jag ligger på nu fungera rent tekniskt i stort sett. Det som piroteras är hemsidan tillgänglighet och mailen att fungera. Det sistnämda har fortfarande problem, men kan man antaligen lösa genom att gå via telias smtp server istället. 2.3) Lösningen är att hyra en egen server. |
Citat:
Exempel: Pelle jobbar på supporten. Han har 150:- i timmen och jobbar 8 timmar om dagen, 20 dagar i månaden. Totalt blir det alltså 150*8*20 = 24.000 Nu ringer Johan supporten och sitter i telefon med dom 45min - har Pelle helt plötsligt mer i lön nu? Nej det har han inte - alltså har inte Johan kostat företaget mer än vad han gjort om han inte ringt alls. |
Under de 45 minuterna kunde Pelle kanske ha skickat en offert till en ny kund istället. Nu han inte Pelle göra det och då får han kompis Göran börja jobba för att webbhotellet ska hinna med och vips har kostnaden ökat till det dubbla...
Framförallt om en genomsnittlig kund behöver 0,5 h support om året eller 0,75h/vecka => 39 timmar/år så blir det stor skillnad i kalkylen. Om en person jobbar 8 timmar i 20 dagar per månad och har fem veckors semester, blir det 8 x (20 x 12 - 25) = 1720 timmar arbetstid per år. Pelle kan i första fallet klara supporten för 1720/0,5 = 3 440 kunder och i andra fallet bara cirka 45 kunder. |
Citat:
I Sverige så kostar det väldigt mycket att anställa vilket gör att man inte anställer förrän det absolut är nödvändigt och detta är ännu viktigare om man har en mindre rörelse där man måste slita hårdare för att få sin verksamhet att gå runt. |
Klein, kommunalskatten i Stockholm är låg, inte hög, vid en jämförelse med resten av landet:
Högst: Dals-Ed 34,24 Lägst: Vellinge 28,89 (av två kommuner under 29 kronor i hela landet) Stockholm har 30,05 och är på elfte (11:e) plats i listan över landets kommuner med LÄGST skatt. I övrigt så finns det gott om webbhotell som inte har lunchstängt och där personalen trots allt har lunch, ibland till och med samtidigt. Det går att lösa på många olika sätt, men det torde för de flesta inte vara just lunchrasten som gör om man väljer en leverantör eller inte. Om du skaffar egen server och inte skall ha den hemma så får du väl samma supportproblem när de inte svarar på lunchen... |
Citat:
För övrigt kan tilläggas att de mindre företagen kanske har färre anställda och kortare öppettider men som en positiv bieffekt så är personalen i regel mer kompetent än på dom stora företagen. De som rekryteras till de större företagen är vanligtvis så unga och oerfarna människor som möjligt eftersom detta ger lägre lönekostnader, och då personalomsättningen ändå är stor i callcenter-branschen så anses det bortkastat att investera i personal. Och tro mig, det ÄR ett callcenter ni ringer till om ni t.ex. slår en pling till Telia eller Glocalnet.... |
Citat:
Vi spinner vidare på vårt exempel: Alltså. Om Johan (och ingen annan heller) hade ringt denna månad, så hade vi inte behövt Pelle alls. Då sparar vi in hela hans lönekostnad på 30.000 kr. Är Johan den enda kunden som ringer denna månad, så kostar Johans samtal oss 30.000 kr. Om precis så många kunder ringer, som Pelle klarar av att hantera, så kostar oss varje samtal 50 kr. Förutsatt att Pelle kan arbeta 160 timmar i veckan och att varje samtal tar 15 minuter. Eftersom vi är ett företag så kommer vi aldrig vilja ha högre lönekostnader än nödvändigt. Det innebär att vi anställer precis så många som det behövs för att besvara alla supportärenden. Ligger vi på max belastning så kostar oss därför ett 30 minuters supportärende ca 100 kr. Om vi inte har full beläggning på alla anställda, så kostar varje supportärende istället mer. Men nu utgår vi ifrån att vi har optimalt antal anställda för att ge en så låg kostnad per supportsamtal som bara möjligt. Den här kalkylen blir bara relevant för större företag. Men i mindre företag så fungerar det som Jonny beskriver det. Om telefonen inte ringer, så kanske Pelle har som uppgift att skicka ut offerter istället. Då får vi istället räkna på alternativkostnader. Om Pelle genom att skicka ut offerter tjänar in 500 kr/tim till företaget, så kostar oss istället varje 15 minuters supportärende 125 kr. Kort sagt så är 50 kr för 15 minuters support den absolut lägsta kostnaden. Det kan aldrig bli billigare, men det kan bli betydligt dyrare. Observera att vi har avrundat vissa beräkningar här. Kostar Pelle oss 30.000 kr/mån och han jobbar 160 timmar/mån så kostar oss 15 minuters support exakt 46,875 kr. |
jo men att säga att man kostar företaget 50:- mer för att man ringer 15min till supporten, är helt fel
Killen är redan anställd och kostar redan företaget pengar. Och är det många som ringer så får dom väl ordna med en telefonkö - det gör ju de stora företagen.. Jag säger som jag sa i mitt första inlägg.. ett företag som erbjuder en service borde ha support på lunchen, för det är då som jag lättast kan kontakta dom. |
Men företaget tjänar (antagligen) ingenting på ett supportsamtal om varför han inte hittar maildelen i sin cPanel medans en utskickad offert kan leda till en ytterliggare kund, om jag förstått deras resonemang rätt.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson