WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Se upp med nu-domäner (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24342)

claes 2007-10-15 10:30

Se upp med nu-domäner i och med att de har för vana att ta tillbaka domäner som de själva vill ha. Bygg inte upp några värden på sådana sajter utan att ha extra avtal med Nu Domain Ltd.

daniel_ 2007-10-15 10:32

Citat:

Originally posted by claesm@Oct 15 2007, 10:30
Se upp med nu-domäner i och med att de har för vana att ta tillbaka domäner som de själva vill ha. Bygg inte upp några värden på sådana sajter utan att ha extra avtal med Nu Domain Ltd.

Källor?

claes 2007-10-15 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_
Citat:

Ursprungligen postat av claesm
Se upp med nu-domäner i och med att de har för vana att ta tillbaka domäner som de själva vill ha. Bygg inte upp några värden på sådana sajter utan att ha extra avtal med Nu Domain Ltd.

Källor?

Egen erfarenhet. Plötsligt fick jag inte förnya en domän jag ägt i tio år.

daniel_ 2007-10-15 14:38

Citat:

Ursprungligen postat av claesm
Citat:

Originally posted by -daniel_@Oct 15 2007, 10:32
Citat:

Ursprungligen postat av claesm
Se upp med nu-domäner i och med att de har för vana att ta tillbaka domäner som de själva vill ha. Bygg inte upp några värden på sådana sajter utan att ha extra avtal med Nu Domain Ltd.

Källor?


Egen erfarenhet. Plötsligt fick jag inte förnya en domän jag ägt i tio år.

Det är ju ganska allvarligt. Tack för informationen claesm.

Fick du någon förklaring till varför du inte skulle få förnya domänen, eller det var bara ett strikt nej? Hänt nyligen?

design.se 2007-10-15 15:35

en moderator kanske skulle flytta resonemanget kring .nu adresser till en ny tråd...?

Daniel.st 2007-10-15 16:08

Får man fråga vad det handlade om för domän?

nomicon 2007-10-15 19:30

Det där skulle jag kontakta ICANN om...

/Martin

Player 2007-10-15 19:41

Vore ju intressant att höra hela historien här.

Maccke 2007-10-15 19:54

Precis, lite mer info om storyn vore ju bra.
vilket namn? vad hände när du försökte förnya eller kontaktade dem dig innan försök till förnyelse hade påbörjats? etc

Andreas Bard 2007-10-15 23:11

Jag har aldrig hört om något likande tidigare även fast jag kan tänka mig att det har hänt. Som tidigare skrivit ser jag också gärna mer information om detta ärende.

//Andreas

mkj 2007-10-15 23:16

då skulle dom väl tagit tv.nu för länge sen...

Alpha 2007-10-16 00:32

Citat:

Originally posted by mkj@Oct 15 2007, 22:16
då skulle dom väl tagit tv.nu för länge sen...

Fatta om dem tar domänen ifrån dig innan du fått dina x antal miljoner :lol: ......... :ph34r:

Anders Larsson 2007-10-16 03:39

Jag hade registrerat en .nudomän genom Loopia, och Loopia "glömde" fakturera för denna. De hade ett antal ursäkter, men jag tycker inte deras resonemang håller.

I detta fallet var det ingen viktig domän, och några veckor senare ny-reggade jag den igen.

AnOnYmUs 2007-10-16 09:52

Det kanske exempelvis ha varit en tld.nu?! IIS har väl oxå ngt liknande där man inte kan göra ett ägarbyte på en com.se, net.se, org.se eller nyregistrera den om den går ut?

clonix 2007-10-16 11:16

Claesm... pratar du i nattmössan?!?

Om du ska slänga ur dig sånna saker så får du ange källor eller fakta kring det hela!

1) Om de nu har för VANA att göra detta skulle det vara intressant
att veta vilka andra är drabbade?

2) Domäner Nunames själva vill ha? till vad? har du exempel på domäner/sidor som ägs av nunames ?

3) Varför skulle det krävas ett extra avtal och vad ska stå i det?

kers 2007-10-16 11:28

Nic.nu har ju hipp som happ ändrat sina villkor förut och rivit upp ingångna avtal.

http://www.webmasternetwork.se/f3t21705hl-st0.html

claes 2007-10-16 22:25

Citat:

Originally posted by clonix@Oct 16 2007, 11:16
Claesm... pratar du i nattmössan?!?
Vi går igenom ärendet juridiskt just nu och vill inte göra för stor affär av detta.

Domänen jag under tio år hade var en trevlig generisk domän. Jag tyckte det var märkligt att jag inte fick några påminnelser om just denna domän när den skulle förnyas efter den senaste tvåårsavgiften. På andra nu-domäner får man ju - som ni säkert känner till - över tio olika emails om man inte förnyar. Här fick jag noll.

Jag kände mig lite trygg ändå eftersom jag hade domänen på autorenew i Nunames system med ett giltligt kreditkort och allt. Detta struntade dock Nunames i.

Så när jag gick in en månad innan domänen skulle upphöra för att försöka förnya manuellt så visade Nunames:

Date Registered: 25-Sep-1997
Expiration Date: 25-Sep-2007

The domain name % is not available for renewal.
Questions? Contact .NU Support


Jag har ersatt domännamnet med % eftersom det inte spelar så stor roll vad det är för domän.

Efter sex email till NU-support får jag ett svar från Bill Semich:

"The domain name % is not available to be registered by anyone and is
reserved by NU Domain Ltd."

"You have received our reply. No other replies will be sent."


Tyvärr ser det inte ut som om det går att göra så mycket åt det hela. En ccTLD har rätt att bete sig hur som helst, återta precis vilka domäner de vill och behålla dem själva eller sälja dem på nytt till högstbjudande. Det finns ingen som bestämmer över en ccTLD.

Vare sig IANA eller ICANN vill lägga sig i ccTLD och i fallet med Nu Domain Ltd är ju som ni vet situationen oklar med staten Niue och inte ens ccNSO vill lägga sig i även om man givetvis inte gillar vad som hänt eftersom det riskerar skada trovärdigheten för andra ccLTDer.

Så, än en gång, se upp med landsdomäner och bygg inga värden om ni inte är hundraprocentiga på att få behålla domänen. Välj hellre riktiga TLDer som .com där det finns konkurrens, seriösa aktörer och en väl fungerande övervakning.

Är ni osäkra över era egna nu-domäner, ring Nunames sverigechef Per Danell. Hans mobilnummer finns exempelvis på http://www.nunames.nu/press/SE-Premium-Names.cfm och om jag vore som er hade jag krävt honom på ett skriftligt intyg om att Nunames inte planerar att sno era domäner också.

claes 2007-10-16 22:32

Citat:

Originally posted by AnOnYmUs@Oct 16 2007, 09:52
Det kanske exempelvis ha varit en tld.nu?! IIS har väl oxå ngt liknande där man inte kan göra ett ägarbyte på en com.se, net.se, org.se eller nyregistrera den om den går ut?
Jag känner inte till något fall där man tagit tillbaka en domän som används, betalas och följer reglerna. Grandfathering finns ju på http://z.com/, http://x.org/, http://x.com, http://q.com och en uppsjö av allehanda .edu-domäner som inte följer dagens regler, men som tillåts finnas kvar så länge som de används och betalas för.

Ett tag gick det ju inte att registrera domäner på mindre än tre tecken hos bland annat .se men ingen som redan hade en tvåbokstavs blev ju av med den?

ztream 2007-10-16 23:41

Det låter ju helt sjukt.

Tror du inte du tjänar på att gå ut publikt med detta i pressen?

tartareandesire 2007-10-17 09:27

Har det gått till på det viset du beskriver så rekommenderar jag också att du går ut till pressen med det hela eller åtminstone hotar med detta.

Mvh Vincent

jonny 2007-10-17 10:38

Ett litet tillägg. Enligt tidigare info från IIS så ska det vara helt ok att genomföra ägarbyten på domäner som "borde vara spärrade" men som registrerats innan den aktuella spärrlistan kom till.

Thomas 2007-10-17 10:55

Har listat ut vilken domän det är, samtidigt som jag förstår att nunames inte gillar att dom inte äger den så är det ju inget tvivel om att så här får det inte gå till.

domaintarzan 2007-10-17 11:40

Har också luskat ut vilken domän det gäller och förstår också nunames att de vill ha domänen men tycker det är för jävligt att de gjort på det sättet dom gjort... De släppte ju 2-bokstavsdomäner nyligen och då passade jag på att regga "se.nu" vilket är en liknande domän... De skulle ju kunna ta den ifrån mig lika lätt! Skrämmande...

Internet Sweden 2007-10-17 14:48

Ja herregud vad ska man säga, mer än bara stämma upp i vad ztream säger..
Citat:

Det låter ju helt sjukt.
Jag å andra sidan har inte klurat ut vilken domän det handlar om, men på vägen ramlade jag över något som fick mig att tappa hakan - Sedan de förändrade prissättningen för fåteckensdomäner så har jag sett att man kan förlänga på 2,3,4 och 5 år. Men det tycks inte gälla alla iofs såg jag nu att tv ligger fram till 2016, men jag snubblade över nl som är reggad fram till 2032 - man får väl hoppas för deras skulla att inte Nunames hittar på något med den domänen..

Jine 2007-10-18 03:50

Det var väl relativt lätt att lista ut vilken domän det handlade om.
Dock verkar du ju fortfarande stå som Technical Contact?
En Whois svarar även att "Record status: Reserved."?

Domänen skickar vidare till nunames.nu vad jag kan se, men du står kvar som Technical Contact?

Mycket skumt detta.. Tur att jag bara har .com och .se domäner då!

Mvh Jim

EDIT:
Citat:

Database last updated: Wed Oct 17 10:28:31 2007

Alpha 2007-10-18 04:29

Mjo väldigt skumt, vore intressant att få veta hur detta utvecklar sig.

Jag tycker personligen Nunames borde låta dig behålla domännamnet, om de nu gjort misstaget i början att låta dig registrera den.

NIC-se's motsvarighet till denna domän står det "system" på, kanske därför Nunames fick för sig att göra samma sak? :lol:
.COM & .NET verkar tillåta den typen av domäner btw är detta en landsdomän så kanske bättre att jämföra med .DK som även dem tillåter.. intressant.

mvh :ph34r:

claes 2007-10-18 07:43

Citat:

Originally posted by Alper@Oct 18 2007, 04:29
Jag tycker personligen Nunames borde låta dig behålla domännamnet, om de nu gjort misstaget i början att låta dig registrera den.
Jag registrerade domänen helt i enlighet med Nunames villkor, inget "trix" från min sida alltså. Det var, som många av er känner till, helt fritt att regga en- och tvåbokstavsdomäner vid den tiden. Nunames spärr för minst tre tecken kom långt senare och den spärren har man ju tagit bort.

Inte vid något tillfälle under dessa 10 år har jag någonstans läst att just detta domännamn skulle vara reserverat. Nunames har dock listat en massa andra domännamn (edu.nu, com.nu, mail.nu m fl) som de valt behålla för sig själva, men där har aldrig denna domän varit med.

Och det är inte mer än två år sedan jag blev överöst med glada brev från Nunames om att jag inte skulle missa förnya denna domän.

Så det finns inte ett uns sanning i att domänen skulle vara "reserverad" eller liknande. Det är helt enkelt Bill Semich som kommit på att detta var en kul domän och att han vill ha den, antingen själv eller för att sälja på nytt till högstbjudande. Och reglerna låter honom göra det.

Jag tror att detta är en test inför nästa steg. Hur ska man kunna tjäna mer pengar när man mjölkat ut allt man kan från korta domäner (.tv och .nu)? Varför inte, juridiskt korrekt, hävda att kunderna bara har domänerna till låns och att det är korta kontrakt som gäller. Ta tillbaka domäner och sälj dem på nytt för ett långt högre pris. Tänk att kunna göra detta med domäner som business.com, facebook.com eller varför inte tv.nu?

Lyckas Bill Semich och Per Danell med detta, är jag ganska säker på att domänmarknaden kommer vara än mer grisig om 10 år än den är idag. Tyvärr.

PS. Om någon vill veta vilken domän det är, PM:a mig. Det är bara jag som SEO-reflexmässigt inte vill att Google ska hitta den här i tråden.

Thomas 2007-10-18 08:51

Citat:

Originally posted by claesm@Oct 18 2007, 06:43
Det är bara jag som SEO-reflexmässigt inte vill att Google ska hitta den här i tråden.
14 och 21 bokstaven i alfabetet (punkt) 14 och 21 bokstaven i alfabetet.

claes 2007-10-18 09:18

Citat:

Originally posted by Thomas@Oct 18 2007, 08:51
14 och 21 bokstaven i alfabetet (punkt) 14 och 21 bokstaven i alfabetet.
Haha!

tartareandesire 2007-10-18 09:24

Just den här domänen är ju lite speciell så jag tror inte det föreligger någon större risk för att Nunames ska börja roffa åt sig attraktiva domäner från sina ägare (denna är ju knappast heller den mest lukrativa).

Det är mycket lätt hänt att folk associerar domänen med företaget och jag måste säga att jag har förståelse för Nunames i det här fallet men det är givetvis olyckligt att de inte spärrade den från första början.

jonny 2007-10-18 09:42

Jag har inga som helst problem att förstå att Nunames vill ha namnet i fråga.

Däremot är det riktigt illa om det gått till som claesm beskriver.

Det förekommer ju smutskastningskampanjer mot Nunames, men den här gången känns det befogat.

Danielos 2007-10-18 15:27

Känns inte bra att sånt här kan hända, man har ju några .nu domäner....


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson