WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Vad kan domänen vara värd? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24151)

pierre_k 2007-10-08 19:37

Idag blev jag kontaktad av sökmotorn sesam.se angående min domän sessam.se att dem ville köpa de.

Min domän sessam.se har legat nere nu ett tag men jag hade tänkt att lägga upp en mindre sökmotor därpå men då blev jag kontaktad av sökmotorn sesam.se att dem var intresserade av att köpa den. Vad kan den vara värd? Hur mycket ska jag begära om jag nu ska sälja den?

Crisse 2007-10-08 19:51

Detta är en så kallad type-o domän och får förmodligen alla sina besökare genom folk som vill till sesam.se. Den här domänens värde är därför väldigt beroende av trafiken och besökarna som den får.

Kan tänka mig att sesam.se är beredda att betala 4- och kanske ändå upp till 5-siffriga belopp för att komma över många användare som söker efter deras sida.

Enligt mig, en strålande domän. Men du har troligtvis ingen användning för den utöver att sälja den. Och jag tror säkert att du kan få ett helt okej bud för den.

Lycka till!

ztream 2007-10-08 19:53

Jag kan tänka mig att de är beredda att betala mindre än vad det kostar dem att ta den vid en ATF-tvist.

pierre_k 2007-10-08 19:56

Tack för svar...

När den var i drift för 3 månadersen hade den drygt 400-700 unika besökare per dag. La ner den dåvarande sidan p.g.a. att jag skulle installera phpld så men har inte blivit av med brist av tid på andra sidor som ger mig bättre trafik.

Men detta var också då när sesam.se hade sin marknadsföringskampanj på radio och tv. Idag har jag ingen riktig koll på antalet besökare.

Gustav 2007-10-08 20:42

Att lägga upp en sökmotortjänst på domänen sessam.se låter som en inbjudan till tvist. Sannolikheten att du skulle vinna en sådan tvist är obefintlig. Kort sagt så ska du vara glad om du bara blir av med domänen och det inte kostar dig mer än så. Du inkräktar trots allt på deras varumärke. Vill de ha domänen så kan de ta den ifrån dig med ”våld”. Särskilt som du nu skrivit på ett offentligt forum att du har haft för avsikt att lägga upp en sökmotor på den.

Riktigt hyggligt av Sesam att kontakta dig först. Det är nästan kutym i branschen att koppla in jurister på en gång.

Jag vill absolut inte vara taskig, utan bara informera dig om att du lätt kan hamna i knipa.

Finnmera 2007-10-08 21:03

Schibstedt är rätt så duktiga de med att starta på andras liknande domäner om man säger så, men det är som Gustav skrev de har muskler så det är nog bättre att samarbeta med dem än att reta upp dem.

Får grattulera till ett bra förhandlingsläge.

Tobbe 2007-10-08 21:40

Kräng den för 5k... hade inte sesam.se funnits hade den varit värd <regavgiften i mina ögon.

nomicon 2007-10-08 21:58

Hej,

Citat:

Originally posted by ztream@Oct 8 2007, 19:53
Jag kan tänka mig att de är beredda att betala mindre än vad det kostar dem att ta den vid en ATF-tvist.

Enligt http://www.webmasternetwork.se/f16t1038.html så kostar det 10.000 att påbörja en möjligt ATF-lösning, och vinner man den så går 5.000 tillbaka...

Så du kan väl få ca 5000 för den, om de inte är övertygade om att de plockar den i en ATF-tvist..

/Martin

StefanBergfeldt 2007-10-09 08:23

Citat:

Ursprungligen postat av nomicon
Hej,
Citat:

Ursprungligen postat av ztream

Enligt http://www.webmasternetwork.se/f16t1038.html så kostar det 10.000 att påbörja en möjligt ATF-lösning, och vinner man den så går 5.000 tillbaka...
Så du kan väl få ca 5000 för den, om de inte är övertygade om att de plockar den i en ATF-tvist..
/Martin

Låter ju som att 4999kr skulle vara en bra affär för båda parter

jonny 2007-10-09 08:44

Det beror ju på hur man räknar. Det tar tid och energi att driva en ATF-tvist också. Det överstiger förmodligen 5 000 snabbt för ett större företag. Hur länge jobbar en jurist för 5 000 kr? :)

Mattias 2007-10-09 09:37

Citat:

Originally posted by jonny@Oct 9 2007, 08:44
Det beror ju på hur man räknar. Det tar tid och energi att driva en ATF-tvist också. Det överstiger förmodligen 5 000 snabbt för ett större företag. Hur länge jobbar en jurist för 5 000 kr?

Samtidigt kan de känna att personen är en riktig sate som bara försöker dra ut på summan när de redan från början var snälla nog att bjuda en slant.

Tror inte det ligger allt för många timmar i att lägga fram allt på bordet.
Samtidigt lär de ha ett flertal på heltid, om inte deltid.

Internet Sweden 2007-10-09 10:31

En ATF i detta fall skulle enligt min mening kunna gå hur som..

Eftersom Shibsted varit den part som tagit kontakt och efterfrågat en ekonomisk lösning har man sannolikt bedömt [sessam.se] och [sesam.se] som helt avskilda från varandra.
Misslyckas man nå en ekonomisk överenskommelse och väljer att söka ATF, kan detta ligga Shibsted till last.
Juristerna i en ATF är utsedda av IIS och vi ska inte glömma bort att IIS inte "gett igen" för renommésnyltningen av .se/punktse

Vidare kostar en ATF 10000 ex moms ex juridiska ombud (som oavsett tillhörighet kostar Shibsted pengar)

pierre_k riskerar vid ATF att förlora och tappar då domänen till Shibsteds fördel som med andra ord "köper" domänen för 5000 ex moms ex juridiska ombudskostnader. (eftersom hälften av kostnaden går tillbaka vid vinst)
Shibsted riskerar också att förlora och tappar då istället 10000 ex moms ex juridiska ombudskostnader och är tillbaka vid ruta 1 och måste sannolikt hosta upp mer pengar om man vill ha domänen.

Min bedömning är alltså att en rimlig medelväg för domänen är någonstans runt 7-9000 om man väger in saker som kostnader, smidighet (exempelvis som att peka domänen fram till överlåtelse är genomförd), tidsaspekt mm.
En annan aspekt är också om en domän genererar en jämn ström av adsense/parkeringsrevenuepengar, så bör även detta vävas in anser jag.

Men i slutändan så är det rätta priset ändå vad köparen är villig att betala..

Crazzy - det heter "typo" dvs "felstavning" på engelska

Gustav - Sökmotor och Länkarkiv(phpld) är per defenition inte alls samma sak.
Men jag håller med om att det är illa genomtänkt att lägga söktjänst på en domän som ligger farligt nära..

Thomas 2007-10-09 10:41

Kanske kan du byta till dej nåt som är mer värt för dej, kanske har du nåt projekt och behöver trafik.

Maccke 2007-10-09 10:56

Citat:

Originally posted by pierre_k@Oct 8 2007, 19:56
Tack för svar...

När den var i drift för 3 månadersen hade den drygt 400-700 unika besökare per dag. La ner den dåvarande sidan p.g.a. att jag skulle installera phpld så men har inte blivit av med brist av tid på andra sidor som ger mig bättre trafik.

Men detta var också då när sesam.se hade sin marknadsföringskampanj på radio och tv. Idag har jag ingen riktig koll på antalet besökare.

hehehe inte så praktiskt att skriva ut all info här.. du ger dem en straffspark inför en AF-tvist!

Internet Sweden 2007-10-09 11:02

Citat:

Originally posted by Maccke@Oct 9 2007, 10:56
.. du ger dem en straffspark inför en AF-tvist!
..så ser inte jag det eftersom domänen registrerades 2006-12-08 och inte när Sesam hade stora kampanjer..

Tobbe 2007-10-09 13:35

Citat:

Originally posted by jokkoapa@Oct 9 2007, 10:31
Juristerna i en ATF är utsedda av IIS och vi ska inte glömma bort att IIS inte "gett igen" för renommésnyltningen av .se/punktse
Skulle vara mycket oprofessionellt och juristerna är utsedda, men inte anställda av IIS. Ser ingen anledning att den faktorn skulle kunna vara säljaren i tråden till hjälp.

Internet Sweden 2007-10-09 14:41

Citat:

Originally posted by Tobbe@Oct 9 2007, 13:35
Skulle vara mycket oprofessionellt och juristerna är utsedda, men inte anställda av IIS. Ser ingen anledning att den faktorn skulle kunna vara säljaren i tråden till hjälp.
Ja Tobbe, Det blev fel av mig, och när jag såg det var min "30 minutes of forgiveness" borta.

Jag ville få med att Shibsted klampat in på IIS inarbetade varumärke utan pardon -Jag menade inte att juristerna skulle vara jäviga på något sätt.

ToBad 2007-10-09 16:15

14000 låter bra. Om det kostar 10.000 att börja tvista om domänen, så är det långt ifrån vad det i verkligheten kostar för sesam att processa. Bara deras kostnad för arbetstid för en jurist som lägger ner några timmar på ärendet kostar minst 20000.
Dom vill nog att deras jurister jobbar med annat.

Dessutom om dom förlorar vilket dom kan göra, riskerar dom att aldrig få domänen.

ztream 2007-10-09 16:39

Det tar max 30 minuter att skriva ett ATF-ärende i detta fall. Det är så solklart ond tro att en prao från gymnasiet kan skriva det.

En prao på gymnasiet borde man kunna få för 70:- i timmen plus arbetsgivaravgifter. Totalt 100:- ungefär. Sedan tar vi bort hälften. 50:- i arbetstidskostnad mao.

pierre_k 2007-10-09 21:17

Om det skulle bli en Tvistlösning så skulle dem förlora. Jag uppfyller inte något av dem tre rekvisit som en möjlig ATF- tvist skulle gå på för att äns fallet skulle tas upp. Och antagligen så har dem redan ansökt om detta innan men inte kommit vidare i fallet. Domänen har som sagt varit registrerad sen 2006-12-08

htiawe 2007-10-09 21:47

Det verkar vara ganska skilda bud i frågan om vem som skulle vinna en tvist, är det ens nödvändigt att chansa?

Med tanke på att domänägaren inte har kommit sig för att göra något av siten än så kan man väl inte riktigt se det som att den är värd guld och gröna skogar.

mkj 2007-10-10 21:05

jag röstar på 5 lax!

Själv vart jag erbjuden 10 lax för en domän....kontra med 40....de sluta med att ja inte fick nåt alls!

zytric 2007-10-10 21:23

Röstar 15k helt solklart, inte en krona mindre. Det är din domän. Fråga efter ett generöst erbjudande.

ztream 2007-10-10 23:23

Min analys

1. Ett domännamn kan, enligt Allmänna villkoren punkt 18 c), i samband medtvistlösningsförfarande avregistreras eller överlåtas till den som begärt sådant förfarande om domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med ett varukännetecken. Sesam är ett inarbetat varukännetecken. -> Villkor 1 uppfyllt = Varumärkesintrång.

2. Sesam lanserades i Sverige september 2006. Sessam.se registrerades 2006-12-08. Helt klart underlag för ond tro.

3. Det sista rekvisitet är luddigare. Förmildrande omständigheter kan t ex. vara om innehavaren använder domänen för icke-kommersiellt bruk eller liknande. Sessam.se pekar på en webbroot utan innehåll. Med största sannolikhet skulle detta avgöras som att det ej föreligger några omständigheter som innebär att det finns berättigat intresse till domännamnet från innehavarens sida.

4. Domännamnet är värdelöst utan förväxlingsfaktorn med Sesam.se Den enda nyttan är att utnyttja deras inarbetade varumärke för att få type-ins. Detta betyder att även om vi bortser från att du skulle förlora namnet i en ATF-tvist och bara ser till domänens faktiska värde är det otroligt lågt. Max 500:-. Dock spelar faktorn in att Sesam faktiskt kontaktat dig.

Detta gör de antagligen för att slippa en ATF-tvist. Därför är ett rimligt pris 3000-5000 skulle jag säga.

Gustav 2007-10-11 00:41

Citat:

Originally posted by pierre_k@Oct 8 2007, 19:37
Min domän sessam.se har legat nere nu ett tag men jag hade tänkt att lägga upp en mindre sökmotor därpå men då blev jag kontaktad av sökmotorn sesam.se att dem var intresserade av att köpa den. Vad kan den vara värd? Hur mycket ska jag begära om jag nu ska sälja den?
Det hela handlar om mer än bara domänen. Att inkräkta på andras varumärken kan ge fler konsekvenser än att man bara förlorar en domän.

Pierre, du ska vara väldigt glad att du inte kommit längre i dina planer att lägga upp en sökmotor på den domänen. Du hade kunnat göra dig själv riktigt illa. Även om både lagen och företag ofta har överseende med kids som inte förstår bättre än att göra intrång på andras varumärken och patent.

Men, men. Begär för domänen vad du anser den vara värd. Som det är nu så har du ingen sökmotor på den, så det värsta som kan hända är att du förlorar domänen.

Alpha 2007-10-11 01:46

Hej Pierre_K!
Det var länge sen.

Var det inte din Katt som hette Sessam? Det var väl till henne du hade köpt den där domänen.. där du så fint skulle ha massa söta bilder och information om katten.

Jäkligt oturligt att sökmotorn har ett liknande namn :( nu blir du väl tvungen att köpa en dyrare server helt i onödan bara för att folk söker efter en sökmotor??

Nädu, fixa klart din katthemsida nu och lägg upp en söt bild på sessam. Det var väl planerat sen förr förra året då du hängde på Quakenet!? :o

mvh
Skojjerifirma AB

pokerstjärna 2007-10-11 03:47

Citat:

Originally posted by Gustav
Att lägga upp en sökmotortjänst på domänen sessam.se låter som en inbjudan till tvist. Sannolikheten att du skulle vinna en sådan tvist är obefintlig. Kort sagt så ska du vara glad om du bara blir av med domänen och det inte kostar dig mer än så. Du inkräktar trots allt på deras varumärke.
Men det gör han väl endå inte?
Sesam och sessam är väl två helt olika saker?
Och jo jag tror han skulle göra det, bara för att sesam och sessam är lika så uttalas dem inte likadant.
Säg till dem att du vill ha 100 000 sek för den, det är väl små summor för dem antar jag och i mina ögon är det ett väldigt bra domännamn eftersom sesam.se finns, men inte fan inkränktar han på ett varumärke, deras varumärke heter sesam och dem har patent på det, men dom har inte patent på sessam?
klurigt.

Helix 2007-10-11 04:01

Ganska enkelt. Vid en ATF tvist förlorar han domänen. Denna tråd skulle räcka gott som bevis att den var köpt med avsikt för att sälja den / dra nytta av varumärket.

Gustav 2007-10-11 05:11

Alper och pokerstjärna, läste ni inte hans första inlägg? Han skriver ju att han tänkte lägga upp en sökmotor på sessam.se. Det är knappast svårt att ta reda på vad han har haft för intentioner med domänen. Man behöver inte vara jurist eller detektiv för att hitta den här tråden.

I vilket fall så är det klart att han ska sälja domänen om han har fått en förfrågan på den. Men begär han 100.000 kr bara därför att köparen skulle ha råd med det, så får han garanterat ingenting.

Pokerstjärna - Sesam och Sessam är inte två helt olika saker i det här fallet. Det första är ett varumärke och det andra är ett försök till att göra intrång på det varumärket. Försök t ex att sälja läsk under namnet Cocka Colla så får du se vad som händer.

Varumärken är i stort sett alltid relaterade till bransch och verksamhet, samt i många fall även geografiskt område. Klart man inte kan få ensamrätt på ordet Sesam eller Sessam (som båda kan anses vara egennamn). Men det är inte tillåtet att marknadsföra tjänster som är, eller påminner om, en sökmotorer i de namnen. Hade pirre förverkligat sina planer om en sökmotor på den domänen så hade han kunnat hamna i stora problem. Nu har han instället chansen att tjäna en liten slant på att sälja domänen.

pokerstjärna 2007-10-11 06:34

Citat:

Originally posted by Gustav@Oct 11 2007, 05:11
Alper och pokerstjärna, läste ni inte hans första inlägg? Han skriver ju att han tänkte lägga upp en sökmotor på sessam.se. Det är knappast svårt att ta reda på vad han har haft för intentioner med domänen. Man behöver inte vara jurist eller detektiv för att hitta den här tråden.

I vilket fall så är det klart att han ska sälja domänen om han har fått en förfrågan på den. Men begär han 100.000 kr bara därför att köparen skulle ha råd med det, så får han garanterat ingenting.

Pokerstjärna - Sesam och Sessam är inte två helt olika saker i det här fallet. Det första är ett varumärke och det andra är ett försök till att göra intrång på det varumärket. Försök t ex att sälja läsk under namnet Cocka Colla så får du se vad som händer.

Varumärken är i stort sett alltid relaterade till bransch och verksamhet, samt i många fall även geografiskt område. Klart man inte kan få ensamrätt på ordet Sesam eller Sessam (som båda kan anses vara egennamn). Men det är inte tillåtet att marknadsföra tjänster som är, eller påminner om, en sökmotorer i de namnen. Hade pirre förverkligat sina planer om en sökmotor på den domänen så hade han kunnat hamna i stora problem. Nu har han instället chansen att tjäna en liten slant på att sälja domänen.

Hej Gustav!
Men låt säga att han skapar en sökmotor inom ett tema exempelvis allt som har med motorfordon att göra, då är det knappast varuintrång.

Nu tar du i rejält när du kommer med "Cocka Colla", Coca cola company är en av världens största livsmedelsföretag.

Jag tror han skulle lyckas om han satte upp en sökmotor inom ett tema med namnet sessam.se
Låt säga att jag köper en domän runartromb.se eller runarstorm och sätter upp en community skulle det vara varumärkesintrång?
Eller låt säga att jag äger domänen sessam.se och sätter ut information om min hund som heter sessam, skulle det också vara varumärkesintrång bara för att domännamnet är så förbannat likt?

Du kan ju inte tala för sesam.se?
Om dom kontaktar han personligen och vill köpa domännamnet, tror du att dom tror att han ska släppa iväg det för 20 eller 30K?
Jag har fan sålt en domän ( som jag personligen tyckte var skitkass för 18 lökar )

Nu är det ett väldigt stort företag som ringer och kontaktar han och frågar han vad han vill ha för domännamnet så om han säger 100 000 tror jag inte det skulle vara några svårigheter att få betalt.

Tänk hur många besökare per år dom kommer förlora bara för ett "s" och hur många stavar inte fel?
Jag brukar väldigt ofta stava fel till google då jag skriver väldigt snabbt och ibland blir det slarvigt och det tror jag absolut inte jag är ensam om!

Nåväl, du kanske tycker jag är tjatig och ifrågasätter dig.
Men jag skriver bara vad jag tror ( det kan mycket väl vara som du säger )

jonny 2007-10-11 08:31

Jag skulle nog bedöma det som att sessam är ett försök att få felstavad trafik till sesam.

Å andra sidan innehåller varumärkesregistret över tio olika varumärken med lydelsen "sesam" i olika klasser, så sökmotorn är långt ifrån den enda.

Internet Sweden 2007-10-11 10:02

Allvarligt talat är detta verkligen så solklart som vissa anser !? Eller är det bara en accepterad mainstreamuppfattning att "så måste det vara"?

Varumärken registreras för den som inte vet både geografiskt och klassuppdelat i 45 olika klasser (varav 10 inom tjänster).
Det innebär bla att en varumärkeslydelse kan förekomma och presenteras i stort sett på oändligt många OLIKA webbplatser eller genom domännamn med stöd av registrerat varumärke.
Domäninnehav kan även ske utan varumärkesregistrering, eftersom det i flesta fall står en registrant fritt att registrera en ledig domän.
Vad gäller domännamn, får du även inneha exempelvis [volvo.co.mx] eller [cocacola.sd] - Detta är inte olagligt eller otillåtet enligt 90% av alla domänregister.
Registranten är dock skyldig att själv se till att han/hon inte gör varumärkesöverträdelser med sitt domännamn.

Men kort och gott: Varumärken och domännamn är INTE samma sak och det ena ger INTE rätt till det andra !!

Men om vi tittar vidare på lydelsen [sesam] så finnsdet enligt PRVs nationella register registrerat som varumärke av 14 olika företag.
Inget av dessa företag är Shibsted eller rör en söktjänst på internet.

Tittar vi sedan vidare på OAMI-online (varumärken i EU) så finns det 7 med den lydelsen, inte heller här hittar du något som rör en söktjänst på Internet.

Men i WIPOs databas hittar man 14 ytterligare registreringar OCH av dem 1 registrering från 2005 för Schibsted Søk AS
Källa
som rör klasserna 38 och 42 och i Sverige.

Det är fö intressant att SEB har Sesam (Telefonbanken) registrerad under samma klassificering (42), Men det kanske är därför Shibsted förtydligat sin registrering med att det berör "Provision of information from a global computer network"

Totalt har vi alltså 14+7+14=35 registrerade "Sesam"-varumärken som kan hittas runt om i världen.
SAMTLIGA kan med stöd av registrering hävda sig ha mest rätt till "sesam-domäner"
Därtill kan det finnas (jag har inte kontrollerat) Enskilda firmor, föreningar, stiftelser mm som innehåller lydelsen "sesam" och som ger dem ett visst namnskydd, åtminstone i det egna länet, men detta kan utökas (och också "rätt" till domännamn).
Utöver det finns ej registrerade, men inarbetade varumärken..
Därtill finns det möjlighet att registrera varumärken med kännetecken som inte finns registreringsbara i domännamn som exempelvis "ses&sam" eller "se(s)am" som även de skulle ge lika rätt till domännmanet "sesam" vid tvist eller som kan "utnyttjas" vid landrush av nya domäner mm.

Jag skulle med detta resonemang vid en ATF förlora [getupdates.se] för att det är en vanlig typo av internetmarknadsföringsbolaget [getupdated.se] ??

Vad jag hoppats få fram är att allt inte är så självklart som det först kanske verkar och därför inte heller en naturlig utgång vid en tvist.

Edit: Jag noterade precis att genom att klicka på länken till varumärket och där klicka på SE, så får man fram när tilläggen (SE) började gälla - Shibsteds varumärke för Sesam i Sverige började någon gång under 2007(vecka 21 ?) - de hade alltså inget registrerat varumärke i Sverige när sessam registrerades.

bonsai 2007-10-11 10:10

Har de ett case så får du brev från deras advokater inte att de vill köpa den ;D

mkj 2007-10-11 18:22

undra om dom vänt sig till han som har sesaam & sesamm ...

Hade jag varit sesam.se hade ja totalt struntat i dessa typ-ins domäner....gissar att dom som ska till sesam.se vet vart dom ska, och skriver rätt om dom kommer fel....

Internet Sweden 2007-10-11 19:14

Citat:

Originally posted by mkj@Oct 11 2007, 18:22
undra om dom vänt sig till han som har sesaam & sesamm ...

Hade jag varit sesam.se hade ja totalt struntat i dessa typ-ins domäner....gissar att dom som ska till sesam.se vet vart dom ska, och skriver rätt om dom kommer fel....

Du om någon ;) vet väl att antalet personer som skriver fel är väldigt omfattande och om du sedan lägger till att ju kortare namn deste mer frekvent är typos. Nackdelen med korta namn är att du oftare skriver in URLen än letar rätt på länk att klicka på och då blir felprocenten ännu högre.

Speciellt med en domän där 6 av 7 bokstäver ligger brevid varandra (a,s och e).

Jag håller med dig om att om dom har mer att registrera/tvista om isf. När det kommer till rena typos så har de denna lista att ta hänsyn till om dom ska gardera sig helt, vilket är dumt och onödigt, men 7-8 stycken ger nog mer trafik än resten..

aesam.se, zesam.se, xesam.se, desam.se, eesam.se, wesam.se, swsam.se, sssam.se, sdsam.se, srsam.se, s4sam.se, s3sam.se, seaam.se, sezam.se, sexam.se, sedam.se, seeam.se, sewam.se, seszm.se, sessm.se, seswm.se, sesqm.se, sesan.se, sesak.se, sesaj.se, esam.se, ssam.se, seam.se, sesm.se, sesa.se, essam.se, sseam.se, seasm.se, sesma.se, ssesam.se, seesam.se, sessam.se, sesaam.se, sesamm.se, www-sesam.se, wwwsesam.se

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson