WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   E24 har stulit en bild från Newyork.se (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24125)

Ingo 2007-10-07 21:19

Läste om att E24.se hade snott en bild från sajten NewYork.se

Tycker personligen att det är riktigt dålig stil att en så stor sajt som ändå E24 är att man inte kan köpa bilder innan att man använder de. Har det hänt fler att någon större sajt har stulit era bilder utan lov?

fabian 2007-10-07 22:19

Läs om olovlig publicering på Bildleverantörernas förening

Gustav 2007-10-07 22:23

Jag lånar ibland ut bilder till Aftonbladet, Veckorevyn, Expressen mm. Men de frågar alltid först. Så jag har aldrig varit med om att något stort och etablerat företag stulit material ifrån mig.

Om det stämmer att e24 har stulit bilder från en annan webbsida så är det ju lite av ett nytt lågvattenmärke. Det är retligt nog när 14åringar stjäl saker, men då kan man alltid hävda att knattarna inte förstår bättre. En journalist vet med säkerhet att man inte kan stjäla material hur som helst.

Vad har du för källa när du skriver att bilderna blivit stulna? Hur vet du att de inte är köpta och lånade?

elofsson 2007-10-07 22:28

Källan: dan.se/jag-har-gett-svd-och-aftonbladet-ett-erbjudande.html

MrMike 2007-10-07 22:50

Gustav:
Jag vet inte vilka ambitioner du har, men att låna ut bilder till aftonbladet är inte speciellt smart. Du kan nämligen tjäna x antal tusenlappar istället för att 'vara snäll'. Hade en vän som blev kontaktad av samma blaska och han fick 12000+4000 för två bilder som han hade tagit och AB ville använda. Småsummor för dem, bra extrapengar för dig.

Gustav 2007-10-07 23:01

Citat:

Originally posted by MrMike@Oct 7 2007, 22:50
Gustav:
Jag vet inte vilka ambitioner du har, men att låna ut bilder till aftonbladet är inte speciellt smart. Du kan nämligen tjäna x antal tusenlappar istället för att 'vara snäll'. Hade en vän som blev kontaktad av samma blaska och han fick 12000+4000 för två bilder som han hade tagit och AB ville använda. Småsummor för dem, bra extrapengar för dig.

Vem har sagt att jag lånar ut bilder för att vara snäll :). Jag förväntar mig så klart att de tipsar om min e-butik när de skriver om de produkterna som jag säljer. Tidningar tipsar nästan alltid om de butikerna som försett dem med det bästa materialet till artikeln.

Annat är det med produktionsbolagen inom TV. Jag blir nästan lite sur när de ringer och vill ha prylar gratis av mitt lilla företag, utan att ge någonting tillbaks. Särskilt som de förmodligen omsätter det tiodubbla av vad jag gör (förmodligen mer än så).

ztream 2007-10-08 00:24

Jag väntar fortfarande spänt på ett svar från E24/SVD...

De har inte tagit ner min bild heller så jag antar att de inte läst sin mail än.

WebboT 2007-10-08 01:06

Dom kan ha tagit bilden från denna bloggen också.
I och för sig inte troligt....

uffe_nordholm 2007-10-08 01:07

Tyvärr är det inte första gången som en tidning/webbtidning 'lånar' en bild. Jag är med i en fotocomunity, där det knappt går en månad utan att någon fått en bild 'lånad' (alternativt 'stulen'). Skräckexemplet hittils är ett skivbolag (jo, skivbolag, ni vet de där som brukar gnälla över piratkopiering!) som använt sju bilder från samma fotograf utan att ha frågat om tillstånd till det.

Eftersom olovlig publicering av bilder är vanligt har det vuxit upp en praxis runt det, där man kan begära dubel ersättning för bilden, och ytterligare 100% av bildens 'pris' för uteblivet namn. I detta sammanhang är det BLFs 'prislista' man brukar använda sig av. Utöver detta kan det vara aktuellt med skadestånd på upp till 10% av basbeloppet för speciella bilder.

Sedan finns alltid möjligheten att dra ärendet till domstol, om man hellre vill det.

ztream 2007-10-08 01:24

Citat:

Originally posted by WebboT@Oct 8 2007, 01:06
Dom kan ha tagit bilden från denna bloggen också.
I och för sig inte troligt....

Det har de säkert gjort. Den bloggen kommer överst om man googlar på new york taxi. Hon har dock också snott bilden, men det kan jag ha mer överseende med än när E24 gör det. Hon anger ju tom. min sida som källa.

MrHandley 2007-10-08 11:00

Min erfarenhet är att om det sker så är det bara skriva ut en faktura i enlighet med BLF och skicka till företaget i fråga.

Vissa redaktörer har satt i system att ta utan att fråga först, vilket är uselt. Fakturera irekt när du upptäcker det, och för sedan diskussion med dem. De vet _exakt_ vad det kostar att publicera en bild utan tillstånd, och det innan du skickar fakturan till dem.

Eddie 2007-10-08 11:37

Nu står det i alla fall Newyork.se som fotograf. Du har inte fått något svar från dem?

ztream 2007-10-08 11:51

Jo, jag har fått ett svar. Jag vill dock inte publicera det innan jag svarat och fått svar på mitt förslag :)

hnn 2007-10-08 13:36

Kanske skulle kontaktat Bildombudsmannen :) haha

EDIT: Såg nu att du skrivit i din blogg om det :)

ToBad 2007-10-08 16:29

ztream, tycker aldrig du ska acceptera att folk tar dina bilder. Personligen tycker jag det är lite oproffsigt att inte skicka en krav faktura. Dessutom så är det ett hån för dig som fotograf. Har haft många av mina bilder publicerade i tidningar under den tiden som jag sysslade med frilansfotografering, och jag skulle aldrig göra som du nu gjort.

e24.se lever på att granska andra, och dom är snabba att rapportera snikna höjdare när dom inte gjort rätt för sig. Men själva ska dom tydligen inte behöva betala för sig.

Jag antar heller att du inte skulle bli glad åt att se dina new york bilder på min domän newyork.nu?

ztream 2007-10-08 17:01

Jag accepterar inte det. Då hade jag inte kontaktat E24. Hade jag varit fotograf hade jag kanske brytt mig mer, men jag är mer intresserad av att göra affärer. Därför skickar jag ingen faktura.

Det är trots allt min bild och jag gör vad jag vill :D

Ingo 2007-10-08 17:07

Japp nu står det iallafall "Foto: Newyork.se", undrar var man snott de andra bilderna ifrån.

Det här är E24:
"E24 rättvisa är träffsäker, men inte alltid rättvis"
"E24 vinklar, men undanhåller inte väsentlig fakta, redigerar inte bort "sanningen" mot bättre vetande."

E24.se

Wojt 2007-10-09 15:03

Det är så jävla sniket av alla nättidningar att inte länka.

När man e-postar deras redaktör, eller vilken inkompetent snubbe som är ansvarig så fattar de inte vad man menar.

Ingo 2007-10-09 21:42

Citat:

Originally posted by ztream@Oct 8 2007, 11:51
Jo, jag har fått ett svar. Jag vill dock inte publicera det innan jag svarat och fått svar på mitt förslag :)
Hur har det gått för dig, har du fått jobb hos E24? ;)

ztream 2007-10-09 21:49

Hehe nej :(

Jag skiter i pengar och liknande. Jag ville bara göra något annorlunda av hela grejen.

Tyvärr verkar det ha lett till att de kör ignore på mig istället eftersom de är "off the hook". :(

se7en 2007-10-09 22:14

Citat:

Originally posted by ztream@Oct 9 2007, 21:49
Hehe nej
Jag skiter i pengar och liknande. Jag ville bara göra något annorlunda av hela grejen.
Tyvärr verkar det ha lett till att de kör ignore på mig istället eftersom de är off the hook.

Svarar de inte så tycker jag att du ska skicka en faktura..

ztream 2007-10-09 22:17

Näe det tänker jag inte göra. :)

Jag bryr mig inte så mycket. Jag tycker bara det är respektlöst att inte svara på mitt förslag.

Kiper 2007-10-10 09:47

Det kan vara schysst mot alla andra frilansfotografer att skicka en faktura. Ju mer eftergifter vi gör mot dem desto lättare får de att smita nästa gång och snart sätter de det i system. Jag är inte själv fotograf men jag har en god vän som är frilansare och det är inte lätt om man inte är väletablerad.

Edit: Wow! Grattis till 1000:e inlägget ztream! :D

empty 2007-10-10 10:26

Citat:

Originally posted by ztream@Oct 9 2007, 21:17
Näe det tänker jag inte göra.
Jag bryr mig inte så mycket. Jag tycker bara det är respektlöst att inte svara på mitt förslag.

Skärp dig, skicka en faktura.

jonny 2007-10-10 10:41

Stå på dig. Kräv att de publicerar en ursäkt på sin hemsida med länk till din sida i minst en månad. Eller lämna in en polisanmälan...

ztream 2007-10-10 11:07

Citat:

Originally posted by Kiper@Oct 10 2007, 09:47
Det kan vara schysst mot alla andra frilansfotografer att skicka en faktura. Ju mer eftergifter vi gör mot dem desto lättare får de att smita nästa gång och snart sätter de det i system. Jag är inte själv fotograf men jag har en god vän som är frilansare och det är inte lätt om man inte är väletablerad.

Edit: Wow! Grattis till 1000:e inlägget ztream! :D

Visst det är säkert juste, men jag skiter väl i frilansfotograferna :)

Tackar!

ztream 2007-10-10 11:10

Citat:

Originally posted by empty@Oct 10 2007, 10:26
Skärp dig, skicka en faktura.
Vad är ditt problem?

Varför skulle jag skicka en faktura? Jag bryr mig inte om pengarna och jag är ingen obstinat fotograf som tror på den orubbliga upphovsrätten.

De har bett om ursäkt och det var allt jag krävde. Dock står jag fast vid att det var respektlöst att inte svara ja eller nej på mitt förslag.

Magnus_A 2007-10-10 11:24

Respektlöst och respektlöst, efter att ha jobbat med tidningar som utgivare i några år så törs jag faktiskt säga att ditt s k "förslag" är långt utanför vad man kan förvänta sig från en upphovsrättshavare som klagar över intrång.
Du har fått din ideella upphovsrätt tillgodosedd, nämligen att de sätter ut vem som tagit bilden.
Du hade dessutom kunnat tvinga dom att ta bort bilden, eller att betala dig för bilden och även extra för intrånget.
Men att du ska bli en extra redaktionsmedlem, skriva krönikor eller länka kan du inte kräva. Dom vill inte ha dig som en sådan och det är faktiskt deras eget val.
Att du sedan släpper den rätt du faktiskt har, nämligen ekonomiska krav när det börjar brännas gör att du i deras ögon framstår som en nybörjare som inte vet vad det handlar om. Därför iggar dom dig och det gör dom nog rätt i.
Skicka en räkning så får du pengar. Något mer varken kan du eller ska du få.
(edit: stavfel)

ztream 2007-10-10 11:37

Jag gav dem ett förslag och sa att de var förlåtna när det gällde bilden. Då förväntar jag mig ett svar. Oavsett hur naivt eller okonventionellt det är. Positivt som negativt spelar ingen roll.

Det är ren hyfs och det tror jag alla vettiga och sansade människor håller med om.

Magnus_A 2007-10-10 14:36

Du har ju fått svar tidigare och de har bett om ursäkt.
Men om du gör en blogg-happening av dina försök att bli medlem av e-24:s redaktion så förstår jag att de inte vill medverka i den.
Och det svar du fått nu är ju ganska lätt att tolka: "Vi uppfattar inte dig som en seriös person, vi tar inte dina brev på allvar och vi vill inte ha mer med dig att göra".

ztream 2007-10-10 14:44

Edit: jag överreagerade och var omogen. Ber om ursäkt. Du får tycka vad du vill elprisguiden. Du har säkert rätt.

jonny 2007-10-10 14:55

Vänligen håll en trevlig ton och undvik personangrepp i tråden. Tack på förhand.

Magnus_A 2007-10-10 15:44

Också jag passar på att be om ursäkt till Ztream och andra om något jag skrivit uppfattats som angrepp.
Vänligen.

ztream 2007-10-10 15:59

Nu har jag pratat med Per som är chefredaktör och vi kom överens om att testa köra ett samarbete. Mycket hänger såklart på min skrivförmåga och kreativitet. Så det kan ju falla pladask om jag inte kan leverera.

Blir det inget mer efter detta så blir det inte. Jag är nöjd i alla fall. :)

daniel_ 2007-10-10 16:18

Haha, underbart! Se till att göra något bra av det :)

Adam 2007-10-10 17:56

Klockrent bevis på att det lönar sig att tänka ur lådan! Bra jobbat Dan, följer din blogg med spänning.

Flykt 2007-10-12 19:59

Har du visat vad du skrev i mailet? Vad var ditt förlsag?
Måste ha missat det. Ursäkta om det redan är skrivet.

ztream 2007-10-13 01:34

Jag skrev typ:

"Vad sägs om att låta NewYork.se skriva en artikel lite då och då under vårt namn på E24. Ni får gratis innehåll och bilder och jag får lite uppmärksamhet. "

Mats 2007-11-11 00:53

6 bifogad(e) fil(er)
Nu har även expressen.se gjort en liknande fadäs.
Fick se att dom hade ett bildspel med sexleksaker och då hade norpat en bild av mig utan att fråga.
Det hade väl varit ok om dom hade skrivit att den fanns att köpa på Lastbryggan men men...
Det är ingen leverantörsbild utan jag har personligen gjort den.
// Mats

MrNice 2007-11-11 01:10

Grattis Dan! Jag är helt säker på att du kan leverera och ska följa dina ev. skriverier på E24 med stort intresse. Kör hårt!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson