WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Debitering vid ångerrätt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24081)

Henke76 2007-10-05 21:49

Vad har man rätt att fakturera kunden då kunden ångrat sitt köp inom 14 dagar?
Varorna skickas mot faktura. Frakten (värde 77kr) subventionerar vi alltid. Kunden är fakturerad varuvärde+aviavgift+subventionerad frakt (alt fri frakt).
Kan jag fakturera den faktiska kostnaden för frakten + aviavgiften + emballage ?

Xamda 2007-10-05 22:27

Här har du aktuell lagstiftning, om vi talar om konsumenter: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx...005&bet=2005:59

Läs denna lagstiftning med tålamod, det är inte alltid lätt att hänga med, men den är i alla delar inriktad på att kringskära näringsidkarens rättigheter och maximera konsumentens rättigheter. Man har det inte lätt när man säljer till privatpersoner... ;-)

jonny 2007-10-05 22:34

Jag har uppfattat det som att man glatt ska acceptera returen utan att få debitera något alls för den tid man lagt ner och de kostnader man haft, enligt lagen.

Visst finns det en fördel för konsumenterna, men att kunna kräva rimlig ersättning för frakt och returfrakt vore inte helt fel.

Lindahl 2007-10-05 22:43

Man kan ju se det som att man har sålt en tjänst (frakt). När varan är levererad är tjänsten förbrukad och kan således inte ångras.

Vad jag har hört är annars att man måste betala tillbaka även frakten, precis som jonny skriver, men nu hittade jag motstridiga uppgifter hos Konsumentverket.

Edit: läste fel, var visst bara returfrakten det stod nåt om. Andra fraktutlägg skall alltså betalas tillbaka.

micze 2007-10-05 23:27

Jag tycker det är bra med ett starkt stöd för konsumenter. Det är ju de som ska känna sig trygga med att köpa. Och konkurrensen är stor och metoderna ibland aggressiva.

Henke76 2007-10-06 09:15

Ser tyvärr ingen stans i distansköpslagen att man har rätt att ta betalt för frakt och emballage...

jonny 2007-10-06 10:03

Citat:

Originally posted by micze@Oct 5 2007, 23:27
Jag tycker det är bra med ett starkt stöd för konsumenter. Det är ju de som ska känna sig trygga med att köpa. Och konkurrensen är stor och metoderna ibland aggressiva.

Visst finns ett behov, men lite bättre villkor för de som faktiskt försöker sälja hade nog varit bra även för konsumenterna.

Gustav 2007-10-06 17:30

Vad lagen säger spelar inte så stor roll vid så här små belopp. Kunden behöver bara bestrida fakturan och då måste fallet prövas i domstol för att du ska kunna få betalt. Oavsett om du har rätt eller fel så blir det dyrare för dig att ta det till domstol än att låta kravet bero.

Jag ställde samma fråga som du nu ställer direkt till konsumentverket för något år sedan. Personen jag pratade med ansåg att jag gott kunde fakturera besvärliga kunder för mina utgifter. Han tillade att jag inte skulle få problem med konsumentverket, eftersom de aldrig skulle befatta sig med ett sådant fall.

I vilket fall så måste du ställa dig själv frågan om en sur kund kostar dig mer än utlägg för frakten. Det kan ofta vara mycket kostsamt med badwill för företaget. Samtidigt tröttnar man på en del kunder som inte förstår att uppföra sig som normalt folk. Då kan man lika gärna skicka en faktura och se om kunden betalar.

Polis_ttt 2007-10-07 15:39

Personligen så anser jag att försälning mot privatperson alltid har 14dagars ångerrätt, men där med inte sagt att de inte ska betala. Om de beställer en produkt/vara/tjänst och sedan har mottagit denna, öppnat förpackningen eller loggat in på systemet, så de de betala för denna tid. När det gäller produkter som är öppen förpackning, använd etc. så anser jag att man kan ta ut en återställningsavgift samt också låta kund betala för returen.

För att styrka detta tydligare så kan du ju ha med allmänna villkor vid beställning där sådant här regleras. Då får kund möjlighet att läsa dessa och godkänna innan ni skickar beställningen. Sedan om allmänna villkor står över eller under svensk lag är ju en annan fråga. Men är detta ett problem, ta betalt, är det något som hnder vid enstaka tillfällen och som inte drabbar er direkt negativt ekonomiskt, strunta i det.

StefanBergfeldt 2007-10-08 08:19

Citat:

Originally posted by Polis_ttt@Oct 7 2007, 15:39
När det gäller produkter som är öppen förpackning, använd etc. så anser jag att man kan ta ut en återställningsavgift samt också låta kund betala för returen.

Har man inte förverkat sin ångerrätt om man har öppnat förpackningen?

Hur som helst så återkommer jag till samma företag när jag ska handla IT-prylar. De har hyggliga priser, men är inte överdrivet billiga. Däremot har dom låg leveranskostnad, snabba leveranser, bra kundtjänst.
Dessutom råkade jag beställa fel vara en gång. Helt och hållet mitt fel, jag slarvade och köpte fel. Jag ringde och frågade vad jag skulle göra. Så länge jag inte hade öppnat förpackningen (vilket jag inte hade) så var det bara att beställa en ny vara (rätt) och sedan skicka tillbaka den felaktiga, med den postavi som de skulle skicka per post. De stog alltså till och med för returfrakten, vilket jag aldrig hade kunnat tro.
Det är sånt som gör att jag inte ens jämför priser längre.
Ska man berätta vilket företag det är? Om inte får någon moderator redigera, men Dustin Home är det.

MAT 2007-10-11 10:47

Lagen är som den är och är den bra?
-Ja o nej!

Internet kunderna kan ju leka som de vill.
Företag kan mer eller mindre gå under om det inte finns någon retur rätt åt andra hållet dvs företaget till sin partner lleverantör/distributör etc.

ponera följande:

Kund x beställer en produkt som normalt inte finns på hyllan för 70.000:-
Produkten beställs hem.
Du har 5 sådana kunder á 70.000:- x 5 = 350.000:- !

Alla hämtar ut sina beställningar men ångrar köpet och har inte nyttjat varan....
Dvs öppet köp enligt distanslagen.
Grattis...om det inte finns retur möjlighet åt andra hållet dvs till den ev grossisten etc etc..

Vi har varit förskonade från detta, men har haft de som inte löser ut paket osv.

Jag hade en affär i vår butik förra veckan som kunden ångrade sig efter att vi hade beställt hem 1/3 av det kunden ville ha.. 2/3 fanns i lager.
Så 1/3 låg i luften och var på ingång...
Hand peng fanns på 1/3...men jävlar vilket liv när vi förklarade för kunden om att vi inte är vana vid att man ångrar sig efter att affären är klar och produkter ligger för kunds räkning samt inkommande beställning.

Kunden å ropade öppet köp samt ångerrätt, vilket tyvärr inte lagen har något att säga vid butiks försäljning...
Jag förklarade för "kunden" att det finns kostnader vid ett avhopp samt att de produkter som fanns i lager "bokades" upp och andra kunder inte kunde ta del av.

Ett jävla liv men kunden lugnade sig när jag tryckte ut från ARN/konsumentverket vad som gäller vid köp i butik.

Vi tog endast ut postens avgifter, då det kom in nya ev kunder i butiken och inte ville förlora ev köp...Men sur var det i alla fall..


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson