![]() |
Känns som hälften av besökarna här ändå rätt. Och vi som gav proinet en chans till kan känna oss halvt blåsta.
Självklart råkar jag ligga på web02 (driftinfo.net). Daglig backup? Pyttsan. Förmodligen är alla filer förlorade. Vilket seriöst webhotell kan inte återställa en backup? Förmodligen är det så att den "dagliga backupen" sparas på samma hårddisk eftersom dom också är borta. |
Anser själv Proinet vara ett bra företag.
Givetvis svårt att bortse från den förlorade datan. Men om jag inte har fel kämpar de fortfarande med att försöka återskapa web02's filer. Och backuperna spelar nog ingen roll hur ofta de skapats.. Korrupt som korrupt.. Satt själv på web01 och allt rullar perfekt sedan igår. De kämpar, det gillar jag. Tycker inte riktigt om att säga "du får vad du betalar för". Men du bör ju kunna räkna ut resurserna de har råd med när du betalar små slantar.. |
Det här kan diskuteras hur länge som helst. Din frågeställning har väl presenteras ungefär sju gånger det senaste dygnet den börjar bli något urvattnad.
Som jag redan skrivit i en annan tråd: Jag är kund hos proinet och jag känner mig inte "blåst". Detta kan hända vilken verksamhet som helst. Det är omöjligt att förutspå, brist på rutiner händer även de bästa. För att upprepa mig ännu en gång ang. backup så kanske du har blåst dig själv om du inte gjort en egen backup när du valt ett webbhotell för 40kr? i månaden. [edit: stavning] |
Generellt sätt tycker jag bra om Proinet, även efter senaste tidens nertid. Misstänker att för många blir det som för mig, mycket beror på hur bra de lyckas återskapa web02. Men där måste man (i alla fall jag) ge sig själv en känga också. Jag är bra på att ta backup på mina privata datorer och servrar, men litar alldeles för mycket på de webbhotell jag anlitar. Och skäms lite över att säga att min webbhotellbackup är säkert över 30 dagar gammal. Bittert, men knappast Proinets fel. Mitt största problem personligen är väl att om inte Proinet lyckas återställa saker (även om det bara är till en rätt gammal backup) kommer jag förlorar rätt mågna arbetstimmar på att göra det.
Man lär sig så länge man lever. Vilket gäller både mig, dig och Proinet. Tycker de generellt sätt är väldigt schyssta. Mvh/ Niklas |
Har läst senaste trådarna om proinet och sitter här och skrattar för mig själv....
Inte åt proinet utan åt SAMTLIGA proinets kunder som gnäller här på forumet. Jag ber er.. SNÄLLA...använd den hjärna ni har fått och tänk efter!!!!!!..... ni betalar FIKAPENGAR för ett webhotell och när något inte fungerar så grinar ni som småbarn och beklagar er över hur mycket ni förlorar hit o dit!..... ni måste skämta !??!.... vad hade ni förväntat er för dom pengarna!??!? Om det nu är så j-vla panik eftersom sidor ligger nere och ni förlorar inkomster till höger och vänster etc etc... så borde ni ha råd att skaffa ett bättre webhotell. Självklart kan en liknande attack även drabba större/dyrare hotell. Så se till att ni SJÄLVA har ordentliga backuper och rutiner för att kunna hantera liknande situationer i framtiden. |
Jag tycker att man borde kunna lita på ett företag som skriver att de tar daglig backup, att man sen är så dum att man sparar backupen på en maskin som ligger publikt mot internet ser jag som ett stort skämt. Förmodligen funkar alla hotell som detta. Jag hade mina webbplatser på web02 och förlorade inte jätte mycket mer än inställningar och min dyrbara tid. Något webbhotell som sparar backupen säkert kommer att få mig som kund.
|
Citat:
Nej, eftersom web01 och 03 har klarat sig |
Vi ser nu till att denna tråd inte blir generell utan handlar om ämnet.
Finns det behov av en tråd där vi generellt snackar om backup och smarta lösningar skapar vi en ny. Tråd städad. |
Sluta gnäll o betala mer för era affärskritiska hemsidor istället då?
Vad är de vi gnäller på att vi har ett webhotellskonto man spenderar 40kr på i månan för att ha sin hemsida hos? Som man i sin tur ska livnära sig på? Är de verkligen inte värt mer? Och om de nu är så kritiskt varför har man inte eget backup för att säkra sig själv IFALL ngt går fel? Jag gör alltid backup offsite på mina egna saker just för att systemens backuper kan pajja ihop också. |
Jag håller med de andra, man får det man betalar för men med det sagt så är det inte säkert att man får bättre backup om man betalar mer. Tar man inte backup själv så får man skylla sig själv.
Jag tycker att Kjette och Proinet har gjort ett kanonjobb som arbetat under så hård press, det enda jag önskat är mer information så jag hade vetat hur jag skulle agera men i övrigt så tycker jag att de har jobbat över förväntan. Jag trodde inte ens att några maskiner skulle vara uppe idag. |
Proinet har löst allt åt mig så jag är mer än nöjd. Såg riktigt illa ut ett tag. Samtidigt tycker jag snackat om "du får vad du betalar för" är snevriden och allt annat än genomtänkt. Tillsammans betalar vi (1600 kunder x 3 ??) 2,3 miljoner kronor om året till Proinet. Borde inte det innebära koll på backuper? Att snacka om 40kr hotell är bara snevridet då priserna för just webhotell rasat dem senaste åren. En budgetlösning i dagens 'webhotell' kan väl tänkas vara b-one eller något liknande.. 40kr i månaden är inte mycket pengar, men det är inte heller mycket att betala 35 öre per minut till mobiltelefoner (som för 5 år sedan kostade 7-8kr per minut). Priset har heller ingen avgörande roll då man betalat för exempelvis backup. Proinets åtaganden är bl.a. backup, har man betalat för det (oavsätt vad) så skall det åtagande gälla.
Samtidigt är det en extremt olycklig situvation, och lider med alla på web02:an. Att Proinet är oseriösa tycker jag inte det minsta. Däremot dåliga rutiner och dåligt hanterat. Jag hoppas dem repar sig för jag tyckte mycket om deras system/ administration och hela konceptet med ÅF konton. Att ha lite nertid får man väl tåla nu om priset är lägre än en 99,99% variant. Men att ligga ner mer eller mindre 3 dygn och backuper som är körda, då spelar det ingen roll om det så kostat 1kr per år då är det kasst. Ett par tips till proinet: Uppdatera driftinfo betydligt oftare. Då hade ni sluppit grymt många samtal och spekulationer. Bättre säkerhet, tillgänglighet. Om det så kostar er mer pengar lägg på en hundring eller två per år.. För att även avsluta det så kom jag på att mitt abb. kostar 1500 spänn per år vilket inte blir 40kr i månaden........ Nu drar jag mig ur Proinet diskussionerna och önskar alla lycka till och en trevlig helg! |
Kjette for president!
Proinet känns som ett rätt säkert alternativ nu framöver...man har lixom fått lite mer erfarenhet än vad alla andra har..... |
Kan bara säga att jag är nöjd med vad jag får för mina pengar. 1600 webbplatser är inte detsamma som 1600 kunder. Jag själv har bara på proinet ett 20-tal webbplatser. Visst lite mer info om vad som händer, men den är dock bättre än vad ett bolag som Telia ibland behagar att ge. Tog 16 dagar att få tillbaka Telefonen efter ett avbrott (med hänvisning vi har 5 dagar på oss att reparera utan att du kan få någon ersättning).
I alla typer av verksamheter är det en balansgång mellan vad "kunden" är villig att betala vs. hur mycket man skall säkra upp sig mot katastrofer. Egna backuper är en självklarhet oavsett om du betalar 10:- / månad eller 5000:- / månad. Speciellt om man nu dessutom bygger sin inkomst på sin hemsida. Har man en affärskritisk verksamhet på internet skall man väl sjäv säkra sig och ha reservplaner i bakfickan. Mamma håller dig inte i handen hela ditt liv eller? Det är en risk att köpa varor och tjänster från mindre företag, likväl som det är en risk att man blir nochalerad av ett stort... Kjette jobbar häcken av sig för sina kunder, för han behöver dem, likväl som många av oss behöver hans tjänster. Ett stort företag skulle kanske bett dig att dra.... |
Men för fan är så sjukt jobbigt att höra på allt gnäll. Proinet blev utsatta för sabotage. Dom gör och har gjort ( antar jag ) allt i sin makt för att kunna återställa den förlorade datan. Sedan ni som skriver att dom är oseriösa, hur tänker ni? Jag tror ni inte har en susning om vad som krävs för att driva ett webhotell. Dom har även en heldel andra tjänster. Och som många tidigare har sagt. Ni betalar 40:- kronor per månad. En spottstyvel. Visst hade vart en annan sak om ni lagt ner 200 - 300 per månad på ett webhotell men så ser inte situationen ut just nu.
|
Citat:
att du tycker 40 kr är en spotstyver får stå för dig! förmodligen finns det en hel del privatpersoner som inte tjänar ett öre på sina sidor och inte har några backuper. Vad ska dom göra för att man inte klarar säkerheten på ett webbhotell? trolla fram en backup som webbhotellet skiver att de ska ta varje dag........... |
spelar ingen roll om man betalar 40 eller 2000 för ett webhotell - faktiskt.. man betalar fortf. för tjänsten
Men! Proinet tycker jag har skött detta så bra dom kunnat.. dom blev som sagt utsatta för ett sabotage. Om någon spränger ett tåg på Stockholm Central så alla tåg blir 4 timmar sena - är SJ oseriösa då? Inte samma sak men ni fattar poängen |
Jag har bara bra erfarenheter av Proinet och tycker detta är tragiskt, men tycker samtidigt att driver man webbhotell så måste man tänka på säkerheten och att det finns backuper på kunddatan även om servern skulle brinna upp.
|
Citat:
Visst är det synd att det saknas backuper, men å andra bör man också tänka säkerhet lite själv. Jag har pratat med Kjette , jag vet att proinet kommer att bättre sej. Men samma sak har faktiskt hänt både FS DATA och Loopia för några år sedan. |
Citat:
Visst är det beklagligt att användardata försvinner. Förhoppningsvis är detta en väckaklocka både till sajt ägare och webhotell ägare. Om man har en jätteviktigt hemsida på nätet, är inte så där jättersvårt att sätta upp en cron demon och en lftp som backupa sajten dagligen, sedan lagra en fin tar allting på hårddisken. En gamla P4:a med debian/freeBSD bruka inte kostar många kronor. |
Ägaransvaret är lite intressant. Jag har fått uppfattningen att Kjette är anställd hos Proinet och han har engagerat sig långt mer än vad anställda normalt gör i ett företag (försök få lite service på en ok-mack så förstår du vad jag menar). Själv funderar jag på vilka som egentligen äger bolaget och vad tusan de har gjort - för uppfattningen jag fått under veckan är att Kjette fått lösa allt ensam. Han har kämpat hårt i motvind men lite förstärkning hade gjort underverk, tror jag.
Proinet är säkert inte ensamma om att ha dåliga rutiner för backup. Med tanke på att det inte fungerade när det behövdes är det lätt att misstäka att arbetet med att regelbundet ta backup OCH regelbundet testa att det går att läsa tillbaks från backuperna inte skötts som det borde. Personligen har jag gått igenom brandväggsinställningar och dubbelkollat att allt stod rätt till med vår backuplösning efter vad som hänt. Jag tror inte jag är ensam om detta bland Sveriges webbhotell. Det intressanta, det som visar om bolaget är seriöst eller inte, är den information som förhopppningsvis kommer när det börjat lugna ner sig. Vad har man gjort för att säkerställa att det inte ska gå lika illa igen. Hur man sen fått 1600 x 40 x 12 till 2,3 miljoner i tråden tycker jag bara verkar underligt... |
Citat:
|
Sen va de väl 1600 sajter, inte 1600 unika kunder.
|
Citat:
Jag har hållit på med webbar i ca 10 år. Det är hänt ganska mycket på 10 år, det första webbhotellet jag anlitade hette oden.se , dom blev sen uppköpta av någon och så har det hållit på, det är väl lite av struktur problemet i branschen. Många webhotell företag startas av väldigt unga människor, man kanske inte ha den rätt kompetensen vad det gäller ekonomi ,marknadsförening eller teknik. Att sätta upp en linux server och kalla sej för webhotell är lätt, att ta resan att bygga en seriös tekisk plattform för drift av flera tusen webplaster är en annan övning, som kräver stora ekonomiska insatser. |
Citat:
|
Det är ju också så att det är ett webhotell och ingen backuplösning. Om folk laddade upp sina filer i tron om att de för alltid skulle finnas lagrade så skulle de ha abbonerat på en tjänst som specialiserat sig på detta.
Det är nog många som bara skulle sagt att datan inte gick att återställa istället för att anlita ett företag för att försöka återfå datan som fanns på web02. |
Kjette, har du någon lägesrapport på web02?
|
Folk verkar ha glömt att Proinet och deras kunder blivit utsatta för en brottslig handling. Attityden att brottsoffer får skylla sig själva är lite vansklig tycker jag. Visst hade det varit klokt att ta en säkrare backup på all viktig data. Precis som det förmodligen hade varit klokt att inte gå hem full och själv från krogen i kortkort för en tjej som råkat illa ut.
Jag lider med Proinet och deras kunder. Saker kanske hade kunnat göras bättre och folk kanske hade kunnat ta egna backupér. Dock tycker jag ingen som blivit utsatt för brott ska behöva ”skylla sig själv”. Det är tråkigt att vi lever i en värld där man måste låsa om sig med dubbla lås och försäkra sig till tänderna för att inte råka illa ut. Backup ska man ta därför att hårddiskar kan krascha och tekniken inte alltid fungerar som den ska. Men när illvilliga personer aktivt förstör ens data ska man inte behöva skylla sig själv. Då ska gärningsmännen ha hela skulden. |
Nu har jag kommit tillbaka från en resa i helgen och fått lite ranson på detta. Mitt inlägg skrev i fredags mitt i ilskans hetta. Hann inte återkomma innan jag lugnat ner mig.
Det jag velat tillägga är att proinet ändå, trots detta har en av de bästa supporten jag sett. På dubbelt så dyra webhotell har jag fått snudd på arroganta svar. Typ googla. För nåt år sen körde jag tre hotell paralellt med olika sidor, proinet var i 9 av 10 fall snabbast på att svara. I många fall även utförliga. En gång drog han tillomed igång en videopresentation. Så jag vill delvis be om ursäkt för mitt ilskna svar som jag nog tog i lite för mycket av. Proinet är inte så jävla kasst som det lät, som många här sagt så ska man ju inte begära för mycket av 40kr, men man har fått väldigt mycket, snabba och utförliga svar, samt snabb server. Ser att mitt konto fortfarande ligger nere, men den frågan skickar jag direkt till supporten. :) |
En rolig fråga för mig som är van med utländska aktörer :)
Had Proinet varit oseröst hade dom för det första aldrig haft 1600 webbkonton, dom hade sålt långt innan för det ger snabba pengar kortsiktigt. Vid ett sådant katastrofalt läge som det nyligen hade du nog inte ens sett röken av proinet, utan bara en ryggtavla i horisonten, eller så hade webbhotellet sålts till någon stackare utan att tala om vilket skick det är i... Istället lägger dom ner stora pengar på att försöka återställa så mycket som möjligt, sliter dag och natt för att försöka rädda det som räddas kan och utstår en veritabel flodstorm av negativa åsikter och, i mitt tycke, rent förtal och spekulationer. Är Proinet seriöst? Jag skulle säga att dom har bevisat att när skiten träffar fläkten så står dom kvar med tops tills fläkten skiner blänkande igen. Allt var visserligen inte perfekt och det finns saker att putsa på, men den situation dom hamnade i går inte att föreställa sig om du inte sitter där själv. Överlag har Proinet skött sig mycket bra under förutsättningarna tycker jag. |
Hoppas att ingen tar illa upp, men en del kommentarer under tråden verkar inte vara genomtänkta, inklusive de från proinet (kjette?).
Proinets agerande är så oprofessionellt som det kan bli, av flera anledningar: 1. Om det står i servicevillkoren att daglig backup ingår i priset man betalar så spelar det ingen roll om man betalar 40 spänn, eller 40 öre för den delen. Det är så barnsligt att påstå att man inte kräva mycket för 40 spänn, serviceavtal är serviceavtal. Dessutom innebär inte daglig backup att man bara tar backup på filer utan kontinuerliga återställningstester. 2. Proinet saboterades, det är sant, men av vem? De drabbades väl inte av "force majeur", dvs. krig, naturkatastrof, osv, som kunde förklara skadans omfattning, utan av hackers? Alla webbhotell borde ha skydd mot attacker av det slag som drabbade Proinet. Oavsett vad man betalar så är det oprofessionellt att inte kunna skydda kunddata. 3. Att Proinet betalar en massa pengar för att återställa backup är inte av goodwill eller seriösitet, utan att för att kunna behålla kunderna. För vilken kund skulle anlita ett webbhotell som inte lyckas använda sina backuper? Om de inte spenderar pengar för at lösa problemet är det steget konkurs, eftersom namnet Proinet kommer innebära ett webbhotell som inte har lyckats skydda kunddata, och återställa backuper som de tar betalt för enligt serviceavtalet. |
Citat:
Att inte göra backup är inte bra. Men man försöker faktisk laga problemet. Skulle tro att Kjette har slitigt ganska det senaste veckorna och svara på samtal, och får ordning och reda på det som har hänt. Samma sak har faktiskt hänt kunder till loopia,yreg och fsdata ( Webhotell 100x dyrare än Proinet) , att man slarva med backupen är väl inte ovanligt tyvärr. Sedan bör man faktiskt ha lite ansvar som kund också, inte vara allt för naiv. Har man affärskritiska webbar, så skall man se till att ha god beredskap själv, det gäller alla webhotell man ligger på. Ett webotell kan drabbas av allt möjligt, allt från arga turkiska hackers till kronofogden sparka in dörren och beslar tar alla servrar pga obetalda skatteskulder, när pappa staten stjäl ditt levebröd, då har du inte mycket sätta emot, då är det framstupa böj med analöppningen uppåt..:-) Innebörden av budskapet "vår beredskap är god" bruka innebära det motsatta, i alla fall när det är socialdemokratiska statsministrar som yttra dem..:-) |
Citat:
Citat:
Som kund tar jag mitt ansvar genom att läsa deras serviceavtal och ser till att det passar mina behov. Att sedan webbhotellet inte håller det avtalet man har skrivit under är en helt annan sak. Att ett (seriöst) webbhotell drabbas av hackers är oacceptabelt. Punkt slut. |
Spelar väl ingen roll. Men att folk kommer in forumet med få inlägg och bara villa sprida massa skit är inte ovanligt. Vad ju någon pajas som gjorde detta för någrade månaden sedan om webhotellet Shellkonto , sedan visade det sej att allting var lögn som han skrev, han vill bara sprida massa skit för han kände för det.
Säg att du anlita MS DATA Webhotell AB, dom konkar. Vad skall du göra då? Driva en civillrättslig process emot konkursboet för avtalsbrott? Självklart har webhotellen ett ansvar, absolut. Man bör tänka lite själv också. Citat:
|
Tja, att drabbas av hackers är oacceptabelt, ja, det kan jag hålla med om, men bara om man inte vidtagit alla normala säkerhetsåtgärder. Det kommer alltid att dyka upp hackers som har en förmåga som överstiger möjligheterna att skydda sig och därmed kommer att lyckas.
Det är inte alltid ett självklart likhetstecken mellan hackad och usel säkerhet eller slarv. Att man inte har en fungerande backuplösning är däremot svårt att acceptera för de flesta tror jag... Det är svårt, till och med mycket svårt, att skydda sig mot alla upptänkliga attacker och faror, men om man inte försöker, då är det riktigt dåligt.... |
Citat:
|
Mja, om man hela tiden blir uppringd får man väldigt lite gjort. I ett katastrofläge kan man lämna ett meddelande utåt och sedan får man jobba på efter bästa förmåga. Vi talar om ett litet företag med begränsade resurser. De resurserna bör de väl lägga på att återskapa en fungerande miljö?
|
Citat:
Att det är oacceptabelt att drabbas av hackers för ett webbhotell är lika intelligent uttalat som att säga att det är oacceptabelt att en dator ägare skulle drabbas av virus, malware eller trojaner. För att helt omöjliggöra ett angrepp från en hacker måste det till sådana extrema åtgärder att du skulle få komma ner till webbhotellet och titta på din hemsida under bevakning som enda alternativ. Så länge det finns en uppkoppling, direkt eller via nätverk, så finns det en risk att någon obehörig kan ta sig in. Ett webbhotell kan aldrig skydda sig till 100% även om det inte kryllade av kunder som laddar upp allt möjligt skojigt. Det är lite som att ha ett par hundra ungar som ska använda din dator och ladda ner spel och annat skoj från internet...det är omöjligt att hålla kolla på alla dom skript och filer som laddas upp och det kan väl inte vara någon nyhet att dom flesta programvaror har säkerhetsbrister med jämna mellanrum, till och med dom flesta program som du troligen just nu har installerat på din egen dator... Om du inte alltid uppdaterar så fort någon uppdatering kommer ut så finns det en säkerhetsrisk där, men samtidigt finns det ofta säkerhetsbrister i uppdateringar också, så det blir att välja mellan pest och kolera... Kan ett seriöst webbhotell drabbas av hackers? Absolut, det är ju oftast dom som åker dit för fulingarna har ju sina egna sidor på dom mindre seriösa aktörernas servrar... |
Tja, det finns väl lösningar. Om du skapar en statisk hemsida och aldrig behöver ändra den går det ju att exempelvis lägga allt på en bootbar-CD eller annat skrivskyddat medium där hela servern körs.
Om det är praktiskt och speciellt användbart? Nja... det är väl där skon klämmer :) |
Precis, ett seriöst företag i den här branschen urskiljs snarare genom att de har en god rutin för att hantera dessa saker när de händer än om de blir drabbade eller inte.
Att ha förmågan att återställa och hantera kunderna är det viktiga i sammanhanget. Om man jämför med en brand och brandkåren så är det givetvis så att det är bäst om det aldrig börjar brinna, men om man har brandvarnare och automatiska släcksystem så kommer branden sällan att bli stor och blir den det i alla fall så har vi brandkpren på plats inom kort och med rätt utrustning och utbildning som bekämpar branden. Direkt de släckt är skadebegränsande åtgärder på plats, med torkutrustning, rensar och börjar reparera lyfter in nya utrustning... Typ. Har man inte motsvarande rutiner och förmåga, ja, då står huset där det lilla stearinljuset brinner ned, tänder eld på gardinen och vips, allt brinner och kanske piper brandlarmet, men brandsläckarn räcker inte till och brandkåren kommer inte fram för bommen in till huset är låst och, tja... Många detaljer som var för sig inte spelar så stor roll, kanske, blir tillsammans en komplett katastrof. Detta är viktigt att tänka på. Om man aldrig tänkt sig tanken att detta kan hända, då kommer man att stå där med hakan skrapande i golvet den dagen det händer.... Jag har långt ifrån fullständig insyn i hur Proinet har arbetat i dessa frågor, men det är uppenbart att de åtminstone haft en del av detta på plats, men drabbats av olika olyckliga omständigheter. Det finns också en del som tyder på att detta är en riktad attack direkt mot deras system i syfte att skada just dem och inte ett allmänt "svenskhat". |
Citat:
du kan starta ett webhotell och gå ut med "100% hacker säkert" Du kommer få en MASSA kunder! Annars kanske du kan sälja konsulttjänster till webhotellen och se till att deras servrar är ohackningsbara! Jisses du kommer bli rik! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson