![]() |
Ni vet att skattemyndigheten har börjat granska vilka som ligger på olika webhotell, främsta verka det vara folk som ligger på One och FSDATA som verka vara usatt för granskning, olika annons och andra saker.
Vet man har börjat plocka in användardata från nämda webbhotell. |
Jaha? Och med det ville du säga..... :)
|
Varför skulle de gå till webbhotellen, är det inte lättare att ringa till Google och tradedoubler m.m.?
Vilken typ av data skulle webbhotellen lämna ut till skattemyndigheten? Får de äns lämna ut information till dem, att ha en hemsida är ingen skattepliktig verksamhet vad jag vet. |
Låter märkligt. Vad är källan till din information?
|
Kan bara bekräfta att dom är ute efter någon information, har fått en officiell förfrågan efter kontoinnehavare som hamnade i papperskorgen (den fysiska), väntar med spänning på nästa steg...
|
Najk fick inte riktigt klart för mig vad du menade med ditt inlägg!
Fick du en lista på personer och de ville veta om dessa fanns hos dej? |
Citat:
|
Har dom ens rätt att efterfråga det? Om inte så skulle man göra en polisanmällan emot dom.
Sedan är ju One ett danskt företag så där skulle ju inte ens Svensk polis kunna begära något direkt hos. |
Jaaaa, sätt dit alla svin som tjänar fett med pengar på adsense!!!!
Go jante go! |
Citat:
Vet inte vad som gäller för danska företag, det är möjligt att det finns någon form av samarbete mellan Sverige och Danmark. |
Citat:
|
Min flickvän är en av de som nu väntar på besked om hon klarar sig från ytterliggare skatter och avgifter vid årsslutet eller om det blir till att betala in, det är ingen rolig väntan kan jag berätta.
|
Citat:
|
Jag ser inte problemet. Det är väl självklart att man deklarerar sina intäkter från adsense och liknande.
Professionella webmasters är ju ändå målgruppen för wn, och som professionell driver man förmodligen någon form av verksamhet som redovisas till skatteverket eller motsvarande instans i andra länder. |
Citat:
|
Men tycker inte det är webbhotelens jobb att ge ut uppgifter om sina kunder, samt om dom nu ska kräva det så får dom väl även betala för jobbet.
|
Behöver man som webbhotell verkligen ta in namn adress och pers/org nummer. Jag menar, produkten aktiveras när man får betalt, och stängs när och om nästa betalning uteblir. Betalning kan ju ske direkt via giro som betalas in kontant i bank, med ett ordernummer.
Vem som äger sjäva hemsidan är ointressant eller? Men skattemyndigheten kan och har rätt att begära in vilka underlag som helst som finns för att kontrollera en själv och ens kunder. Kostnaden måste man själv bära. Sverige som i många andra länder har omvänd bevisföring när det gäller skatter, man är skyldig tills man kan bevisa att man inte är det. En café ägare som jag känner fick en begäran av skattemyndigheten att lämna in kopior på alla "utländska kontokorts slippar" kvitton 10 år tillbaka. Han svarade att sådant inte sparades när väl reklamationstiden för betalning gått ut och att han sedan 4 år tillbaka bara tog kort via kortläsare. De "köpte" hans förklaring..... |
Citat:
Varför helvete skall man då betala allt man tjäna i skatt för? Jag är inte motiverad, det har ingent med seriöstitet att göra. Om man skall betala skall, så skall man få någonting tillbaka. Det får man inte, anser jag. |
Inom EU finns inget hinder för myndigheter att begära uppgifter från varandra längre, med några få undantag, om det gäller en utrendning, men att de godtyckligt begär ut alla kunduppgifter verkar ju lite speciellt.
Jag antar att de som drabbats av detta också fått en hyfsat gedigen förklaring vad det gäller så någon borde väl kunna svara här på WN. Att det finns mycket skumma affärer med annonsförsäljning och annat på nätet är ju inget nytt och rent generellt är det väl bra att de gör något åt det... Även om man har rent mjöl i påsen så kan sådana här stora undersökningar från Skattemyndigheten skapa alldeles fantastiskt mycket extrajobb.... Det är ju aldrig kul. |
Citat:
|
Mja, Klein, inte lär du poliser med automatvapen (särskilt inte en sort somjag inte tror svenska polisen använder) komma ångande bara för att hämta information till skatteutredningar...
Dessutom är jag ganska säker på att man har rätt att ta betalt för att lämna information om tredje person. Det vill säga om de inte gör en revision eller motsvarande rörande dina förehavanden utan vill ha information om dina kunder så borde du kunna debitera normal timtaxa för det. Det gör vi till polisen och de betalar snällt. Dessutom skall myndigheten i fråga som begär uppgifter kunna styrka sin rätt till det, men normalt sett är ju inte det något man behöver tvivla på... Skulle man ändå göra det så måste de styrka det. |
Men varför går de till webhotellen? Finns ju verkligen ingen information de kan hämta där?
Lättare hade ju varit att ringa Google och begära uppgifter om dem som tjänar stora pengar på AdSense. |
En anledning kanske skulle kunna vara att tradedoubler eller/och google inte är svenska företag och motsatt sig att lämna ut hela listorna med konton, men har gått med på att att lämna ut enskilda konton där skattemyndigheten har underlag för misstanke (som de fått från informationen från webbhotellen och analys av sidorna). Bara en gissning, dock.
|
Citat:
Och hur mycket han drar in på reklamintäkter? All reklam via affiliate skattar man på automatiskt och dem betalar skatt samt arbetsgivaravgift. ( som privatperson iaf ) |
Gissar att dom vill ha information om vem som äger webbplats med e-handel/försäljning så dom kan matcha mot inkomst deklaration samt göra en kolla på dom avdrag företag gjort för utgifter så att dom stämmer med webbhotellens.
|
Citat:
Jag är så trött på skattemyndigheten, jag jobbar faktiskt väldigt mycket och sliter ut mig ( inte inkomster genom internet ) och sker det nån förändring, nån förbättring i samhället? Nej jag märker ingenting! Och värsta av allt detta med pokerskatten för att locka folk till förbannade svenska spel pokersite som suger. inga bonnusar Inga freerolls ingenting alls. Mycket OT nu men vad ska skattemyndigheten göra här näst?, införa luftskatt, att man måste betala skatt för att andas in luft? |
Shhh....säg inte så där högt, dom kan höra dig!!
Enligt inside info vet jag att just luftskatten faktist ligger på bordet liksom beskattning av lathet på jobbet och porrsurfning....så ge dom ingen anledning att hugga tag i den fläsksteken!! *skämt* Situationen för svenska pokerspelare är iallfall bättre än för amerikaner om det är någon tröst... |
Mortekai
Jo jag vet, men amerikanska pokerspelare kan spela på europeiska siter det är inga som helst problem och enkelt föra över pengarna till money bookers eller neteller. ( roligt skämt :P ) |
Jag har förstahandsuppgifter på att de även inlett tredjepartsrevision riktat mot åtminstone en SMS-betalningsleverantör.
Undrar om skattmasen vågar visa sitt fula tryne hos oss. Vi har mycket god skattejuridisk uppbackning och tänker inte lämna ut en enda byte användardata till någon skattmas. |
Citat:
|
Citat:
Om ni inte lämnar information lär ju risken för en upprepning, om än kanske i begränsad omfattning, vara hyfsat överhängande. Givetvis skall man stå på sig så länge man har rätten på sin sida, men sedan kan man (jag) tycka att det är dumdristigt att framhärda om t.ex. skattmasen svart på vitt visar att de äger rätt att ta del av viss information som ni har tillgång till... |
Google lär aldrig lämna ut uppgifter till skattemasen i Sverige, de lämnar ju inte ens sina omsättningssiffror till IRM.
http://www.irm-media.se/irm/(zthmk4551cogy...3)/default.aspx Och om de hade gjort det så skulle fler användare ha upptäckt det nya mediets fördelar tidigare. Men det är nog för att Amerikanska ägare nog inte förstår fördelarna med Svensk öppenhet. |
Bump på grund av att Aftonbladet och Bahnhof har aktualiserat tråden.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1093255.ab http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1098905.ab http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1095712.ab |
De har bildat en Internetgrupp som skall lära sig den nya branschen, så jag tror som en annan skrev tidigare att de är ute och fiskar efter kunskaper samt lite matriel som de kan granska mot leverantörerna mm.
Vi har precis klarat av en Revision från dem så de kör på bred front mot internetrelaterade företag just nu. |
Citat:
Citat:
|
Hur långt tillbaka vill dom ha uppgifterna, är det på befintliga kunder eller kunder som webhotellen har haft tillbaka i tiden, låt oss säga 1 år?
Riktar frågan till Loopia eftersom ni gett ut uppgiferna. Om nu frågan var för befintliga kunder, hade ni då gett oss kunder en chans att avsluta våra konton innan ni gett ut informationen? Bara lite funderingar... |
Ärligt talat så fattar jag inte varför folk hetsar upp sig, har man rent mjöl i påsen så varför skulle man bry sig om skattemyndigheten även kan se vilken eller vilka siter man äger eller har ägt ?
Flera skrev i den här tråden också att vi som jobbar seriöst på nätet tycker också att det är bra att dom gör det här vilket jag bara kan hålla med om, då kanske några till av dom oseriösa rensas bort så att alla kan jobba på lika vilkor på nätet. Den här granskningen är nog en fortsättning av den här spindeln Xenon som skulle scanna av nätet och nu hämtar dom in personuppgifterna och sen läggs uppgifterna in i det programmet för vidare bearbetning, en del av uppgifterna dom får in nu kommer att stämmas av mot det dom har fått in hitills. Det är vad jag tror. Men tror inte helelr att det slutar där utan det kommer nog en fortsättning på det hela med fler sätt att samla in uppgifter från skattemyndighetens sida. Alla som har rent mjöl i påsen har ju inget att frukta så vem bryr sig, har du en site på nätet så är det offentligt och skattemyndigheten kan själv gå in och kolla den, men på det här sättet så går det ju så väldigt mycket fortare att låta programmet göra vissa jämförelser som dom kan jobba vidare på. Det här gäller nog inte främst adsense skattemitare utan alla svartjobbare i första hand skulle jag tro. Dom begärde ut alla uppgifter från NIC eller .SE som dom heter nu och ser alla stora domänägare nu och från många år tillbaka och dom kan ju räkna med en kontroll, nog har det stuckit i ögonen på skattemyndigheten att det kan finnas stora pengar i domänförsäljning bl.a så där tror jag att det finns en koll också bland många så alla smånissar med många domäner kan ju räkna med en koll, tack vare uppgifterna från.se så kan dom även se alla domänerna som har varit i händerna på vissa individer. Sen finns det en massa andra branscher på nätet där svartjobbarna och skattesmitarna har jobbat fritt men sen Xenon och framåt så har nog skattemyndigheten jobbat för att till slut få in en del av dom 5 miljarderna i skattebortfallet som finns på nätet. Om alla betalade sina skatter som man ska så skulle också skatterna kunna sänkas väsentligt för alla så sluta gnäll över det här, jag ser det som något positivt. Sen är det patetiska att även om staten skulle få in varje skattekrona så ska det mycket till innan skatten sänks i sverige antagligen, men det är en annan fråga. |
Även IIS har ju lämnat ut information om alla sina 350 000 kunder uppenbarligen.
|
Citat:
|
Citat:
Visst skall Skatteverket göra revisorn när så krävs, man att börja trakassera en hel bransch bara för att lära sej är skrämmande, ungerfär som när polisen beslar tar servrar, man låter oskyldiga komma i kläm och det oskyldiga kan ingent göra. Det måste finnas motåtgärder emot myndigheter när dom gör fel. Skär ner deras anslag med 5% varje gång dom gör fel. Om ett företag beter sej fel, så får den böter. Men en myndighet kan gör fel som helst, utan att man bry sej. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson