WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Fråga om SEO kostnad. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=23978)

dannel77 2007-10-01 23:42

Har en site och tänkte optimera sökorden för denna, kör med Ad-Words endast idag och det kostar någonstans runt 100kr/dag. Har totalt ca 7 ord men tänkte börja med 3. Kostnaden för detta kommer bli $350/månad. Och då är det $300 för SEO'n och $50 för "directory submission". Vi har fått informationen att detta arbete bör ta vår site till PR5 på 3-5 månader, team'et som skall arbeta med detta projekt verkar vara rätt rutinerade och har fått många bra omdömen och dom har också gjort om vår hemsida från frames till osCommerce och vi är mycket nöjda med det arbetet.

Det jag funderar över är om priset verkar ok? Kan inte speciellt mycket om det här med SEO och tanken var väl främst att vi skulle komma bort lite från Ad-Words på sikt och investera i en bättre grund för företaget. Finns det någon fördel med att välja en svensk SEO firma framför en utländsk? Är "directory submission" någonting vi bör betala $50 extra för?

Alla tips är välkomna.
Tack.

ztream 2007-10-02 00:04

Vad ger pr5 i form av ökad försäljning?

Låter tyvärr som lurendrejeri som majoriteten av all SEO är.

Här får du ett tips som är helt gratis.

1. Identifiera era viktiga nyckelord som ni säljer mest på
2. Lägg in dessa ord i er titel och på produktsidor där de passar.
3. Lägg in orden i <h1> taggar där de hör hemma. Spamma inte.
4. Skaffa länkar från andra i branschen där ankarnamnet är något av era relevanta nyckelord.
5. Fokusera på trafik. PR och placering i sökmotorns lista betyder inget om du inte säljer mer.
6. Directories ger ingen positiv effekt om de inte är väldigt trovärdiga.
7. Skaffa en bra domän. Domänen är det absolut viktigaste och mest kostnadseffektiva sättet att ranka högt hos Google. Säljer du stolar så skaffa stolar.se, har du inte råd med den så köp Stolarna.se, finns inte den så.... ja du förstår.

Edit: Glömde det viktigaste punkt nr 7

btng 2007-10-02 00:17

Spelar verkligen domänen så stor roll?

daniel_ 2007-10-02 00:26

Har du optimerat din osCommerce-butik?

Finns ett par bra contribs som är värda att använda och det är bland annat dessa,

Header tags controller
Gör så att du får unika titlar och meta-taggar för varje produkt.

Google sitemaps
Skapar en sitemap över din produkter så Google hittar enklare och blir informerad varje gång du uppdaterar med nya produkter. Fungerar bra.

Seo freindly urls
Skapar sökmotorvänliga URLer så du kan ha dina sökord i URLen.

Förövrigt, följ ztreams tips.

Gustav 2007-10-02 00:34

Citat:

Originally posted by ztream@Oct 2 2007, 00:04

7. Skaffa en bra domän. Domänen är det absolut viktigaste och mest kostnadseffektiva sättet att ranka högt hos Google. Säljer du stolar så skaffa stolar.se, har du inte råd med den så köp Stolarna.se, finns inte den så.... ja du förstår.

Edit: Glömde det viktigaste punkt nr 7

Att ha sitt nyckelord i domännamnet underlättar avsevärt inom SEO. Men jag tycker ändå att firmanamnet/varumärket är viktigare än en domän som rankar lite bättre på ett visst ord. Självklart så vill man komma över stolar.se om man säljer stolar, men jag skulle inte profilera mitt företag via den domänen. Särskilt inte om jag även säljer bord, bestick, glas och dukar. Hur många e-handlare säljer bara en produkt? Då är det bättre att hitta på ett firmanamn/varumärke som fastnar i folk medvetande. Med att starkt varumärke blir det betydligt lättare att ranka bra än med en premiumdomän, eftersom varumärket skapar naturliga inlänkar.

Dessutom så tycker jag att domäner som innehåller en massa nyckelord ofta brukar vara seo-spam och inte särskilt seriösa webbsidor. Stolar.se är säkert ett domännamn som lockar till klick om folk ska köpa stolar. Men stolarna.se, billiga-storlar, superbilligastolar.se osv är det inte.

Nu var det SEO det var frågan om och inte framgångsrikt företagande på internet i allmänhet. Men det är ändå dumt att välja domän efter vad man tror att Google gillar.

ztream 2007-10-02 00:45

Gustav: Jag håller med i mycket du säger, men tittar man bara på SEO är en nyckelordsdomän att föredra. Sedan får man alltid göra en avvägning av vad som är bäst för butikens varumärke.

Stolar.se är ju rätt bra i båda syfte när det gäller en butik som bara säljer stolar. Sen får man såklart problem när man inte är extremt nischad. Ibland kan det vara svårt att hitta ett namn som är bättre i varumärkesyfte än just ett nyckelordsnamn.

T ex. tror jag inte Tailorshirts hade förlorat business i det långa loppet på att istället heta skjortor.se, men det är ju svårt att veta.

Håller helt klart med om det du säger angående stolarna, billiga-stolar.se osv. Men det funkar för att ranka högt, däremot är det antagligen ingen bra strategi långvarigt.

ZN 2007-10-02 05:17

Eftersom ankartexten är av stor betydelse för en inlänk och folk ofta användar domännamnet som ankartext så kan det ha väldigt stor betydelse. Så det blir indirekta fördelar också.

dannel77 2007-10-02 14:21

Tack för alla tips! Tänkte försöka installera "Seo freindly urls" men det verkar inte helt lätt.. Vilken fil ska man ladda ner?

jonny 2007-10-02 14:31

Jag tror nog du bör välja någon svensk om du ska optimera en svensk sida. Det är så mycket som spelar in i språket...

xpat 2007-10-02 16:46

Citat:

Originally posted by btng@Oct 2 2007, 00:17
Spelar verkligen domänen så stor roll?

Nej, det gör den inte. Den spelar nog viss roll, men så viktig som en del påstår att det är är det inte!

Robert 2007-10-02 16:52

Citat:

Originally posted by ztream@Oct 2 2007, 00:04
5. Fokusera på trafik. PR och placering i sökmotorns lista betyder inget om du inte säljer mer.
du menar väl:

5. Fokusera på avslut.

ztream 2007-10-02 16:58

Citat:

Ursprungligen postat av Robert
Citat:

Ursprungligen postat av ztream

du menar väl:

5. Fokusera på avslut.

Såklart. Pinsamt :)

5. Fokusera på hög avslutsfrekvens tillsammans med hög trafik.

Hjalle 2007-10-02 19:02

Jag anser att domänen har rätt stor betydelse mycket pga SEO men också för att vissa domäner får väldigt låg CTR medan andra kan få en väldigt hög. Det är inte helt omöjligt att en som ligger på #5 på google kan slå #1 i CTR om den har mer attraktiv titel + ett bättre domännamn.

.info domäner kan jag tänka mig generellt får ganska låg CTR pga alla spamsiter som finns nu tack vare att det varit så billigt att registrera dem.

Jag förstår inte riktigt vad som kostade vad men om du betalar $350 i månaden i 3-5 månader så hamnar du på ca $1400 dollar vilket jag tycker gott och väl ska räcka för att kunna nå PR5. Därmed inte sagt att du kommer hamna på någon vettig position i SERPEN.

Jag tycker inte att $50 för directory submissions inte är så direkt värt då de inte finns många arkiv som faktiskt är värda att lägga till sin sida i. Väldigt många utav de mest kvalitativa "paid directories" har nu också blivit bestraffade av google och det är nog svårt att veta hur mycket PR-juice dom släpper ifrån sig efter detta. Däremot kan jag tänka mig att denna summan är en "engångs-summa" och därför så kan det vara värt att testa i och med att det inte är en förmögenhet.. Men att betala $50 * (3/4/5) = ~ $250 för lite halvtaskiga spam-directories är ingenting att föredra enligt mig.

jonny 2007-10-02 19:48

Jag tror det beror mycket på målgrupp. Jag observerar själv vilka domäner länkarna leder till men brukar inte fundera så mycket på det.

Genomsnittsanvändaren har förmodligen inte en aning om vad det innebär om det råkar stå info i länken.

StefanBergfeldt 2007-10-03 07:24

En mycket viktig fråga att ställa sig i sammanhanget är följande:
Kommer jag få fler avslut på att lägga $350/mån på SEO än om jag lägger samma summa på AdWords?

SEO är naturligtvis viktigt, men om du installerar de addons som rekommenderats här, så har du kommit en bra bit på vägen, helt gratis.

AdWords är ju dessutom integrerat med Google-analytics som gör att du kan se tydligt vad du betalar för ett avslut. Det är mycket svårare att mäta successrate med SEO

logicfive 2007-10-03 08:35

Citat:

Originally posted by StefanBergfeldt@Oct 3 2007, 07:24
En mycket viktig fråga att ställa sig i sammanhanget är följande:
Kommer jag få fler avslut på att lägga 350/mån på SEO än om jag lägger samma summa på AdWords?

Satsar man tid och pengar på SEO har man vanligtvis en lite mer långsiktig strategi och bör då rimligtvis få mer tillbaka på sikt än om man lägger samma summa på AdWords, som ger en ganska kort period av marknadsföring för den summan. Givetvis förutsatt att det är ett bra optimeringsjobb som utförs.

dannel77 2007-10-03 12:28

Vi kommer fortsätta köra Ad-Words, men tänkte försöka skära ner lite på det. Skjuter nog upp SEO'n någon vecka, har pratat med killen som skulle jobba på det, om det tar 3-5 månader innan man får något resultat för 2-3 sökord och man betalar $350/mån så blir det ju rätt mycket pengar innan det händer nått.

Rörande "Seo freindly urls", laddade ner "Seach Engine Friendly URL v1.10.tar.gz" är detta filen, versionen man bör använda? Har cache katalogen i admin satt till "/tmp/, skapade en tmp folder under /catalog och ändrade chmod till 777 är det något mer runt cachen som måste fixas?

daniel_ 2007-10-03 13:30

Ja, du kan använda den versionen. Men kolla så att du får med alla fixar också.

dannel77 2007-10-03 15:55

Hur fungerar "Seo Friendly Urls" med svenska tecken (å,ä,ö) i produktnamnen samt produktkategorierna? Hade tänkt installera det, men blev avrådd då det tydligen kan strula till laddningen av sidorna, nån som vet?

xpat 2007-10-03 16:10

Citat:

Originally posted by dannel77@Oct 3 2007, 15:55
Hur fungerar "Seo Friendly Urls" med svenska tecken (å,ä,ö) i produktnamnen samt produktkategorierna? Hade tänkt installera det, men blev avrådd då det tydligen kan strula till laddningen av sidorna, nån som vet?
Jag jobbar med många siter som träffar bra på svåra ord utan att dessa ord finns med i urlen, det är väl ett bra svar på urlfrågan.

dannel77 2007-10-03 16:19

Vad innebär det? Att man borde skippa ord med svenska tecken i rubriken, kategorierna?

xpat 2007-10-03 16:38

Citat:

Originally posted by dannel77@Oct 3 2007, 16:19
Vad innebär det? Att man borde skippa ord med svenska tecken i rubriken, kategorierna?
Inte i rubrikerna, men i urlerna, de är inte så viktiga.

ztream 2007-10-03 16:48

De hjälper rankingen.

Finns ingen anledning att inte ha seo-vänliga URLs då dessa också är människo-vänliga som en extra bonus.

daniel_ 2007-10-03 17:10

Citat:

Originally posted by ztream@Oct 3 2007, 16:48
De hjälper rankingen.
Finns ingen anledning att inte ha seo-vänliga URLs då dessa också är människo-vänliga som en extra bonus.

Precis, man klickar hellre på, www.sidan.com/rolex_klockor.html
än
www.sidan.com/index.php?cPath=22

Men kör också på HTC så du får unika sidtitlar och descs.

dannel77 2007-10-03 17:22

Fick hjälp att installera "Seo Friendly Urls" idag och det verkar fungera, är "Google sitemaps" något vi bör installera? Fick det här beskedet av killen som hjälper oss med kodningen: "it's currently not necessary to have it since all your pages are accessible within 2-3 clicks from your main page"

jonny 2007-10-03 17:34

Google sitemap beror väl på vem du frågar. Det bör ju ge ett plus i kanten åt minstone, och det kan knappats skada.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson