WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   IIS gör det dåliga ännu värre.. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=23849)

Internet Sweden 2007-09-26 13:29

Jag observerade precis att IIS´s hemsida fått en ny design enligt mottot:
"75% intetsägande bild och 25% information".

Det var den 14:e september som jag skrev en tråd här om att domänhanteraren inte klarar av att tyda IDN-domäner rätt, medan den vanliga WHOISen hos IIS gjorde det. Tidigare tråd

Så här knappt två veckor senare har man nu alltså gjort något åt skillnaden.
Så nu har IIS sett till att Whoisen inte heller klarar av att tyda IDN-domäner rätt..

..men det är väl inget med IIS som förvånar längre..

Undrar om om dom har kvar "Visste du att: ungefär 73 000 domännamn innehåller tecken å, ä, ö, ü eller é" finns kvar där om en månad :lol:

jonny 2007-09-26 13:31

Ja, när man inte tror att det kan bli värre så lyckas de än en gång...

Ireneri 2007-09-26 14:04

Skriver man in [domäntjänst.se] så översätts det korrekt till [xn--domntjnst-x2ad.se]
Eller vad är problemet? (förutom domännamnstexten som visas till höger inom parentes, en liten bugg)

Alpha 2007-09-26 14:05

Orka klaga så j*vla mycket, jag tycker det funkar bra ändå.

Liksom har ni sett andra NIC-s system. Om inte så bör ni hålla tyst.

mvh

Spindel 2007-09-26 14:12

Jag tycker att designen var riktigt snygg! Enkelt att hitta Domänhanteraren och Domän- och kontaktsökning - de tjänster jag använder mest.

En startsida ska ju inte vara för informationsrik, utan mest bara leda vidare till det man letar efter. Därför tycker jag det är bra att de har en stor bild som lättar upp designen och startsidan.

Citat:

Originally posted by Alper@Sep 26 2007, 13:05
Orka klaga så j*vla mycket, jag tycker det funkar bra ändå.
Liksom har ni sett andra NIC-s system. Om inte så bör ni hålla tyst.
mvh

Jag tycker inte att man kan resonera så att bara för att det finns sämre system så ska man inte få klaga på det bättre systemet. Jag tror att IIS har såpass stora ekonomiska resurser att de kan skapa världsledande och nyskapande system och hoppas givetvis att de strävar efter det. Därför kan det vara bra att klaga på det som är dåligt, så att det som är dåligt kan bli bättre.

THL 2007-09-26 14:33

Nu ligger den nere....

och nu uppe! :)

/Thomas THL

Oskar Lindgren 2007-09-26 14:36

Nyss fick jag en 404, sedan fick jag för mig upp en helt ny sida på iis.se. Släpptes den nyss eller?

JonathanS 2007-09-26 14:45

Citat:

Ursprungligen postat av Oskar Lindgren
Nyss fick jag en 404, sedan fick jag för mig upp en helt ny sida på iis.se. Släpptes den nyss eller?

Citat:

Ursprungligen postat av .SE
Hej ombud

Nu har vi koppplat www.iis.se till den nya webbplatsen ... Som tidigare, frågor och synpunkter på den webbplatsen skickas till [email protected]

Anders Larsson 2007-09-26 14:51

Jag sökte på en av mina IDN domäner och först visad den kodad och sen visad den i klartext, fast med åäö som inte fungerar, utan är ersatta av andra tecken.

jonny 2007-09-26 15:20

Nästa stora miss. Jag skulle peka om en domän och har ingen aning om vilket kundnummer som tilldelats.

Funktionen för att beställa det verkar ha försvunnit. Ett samtal till kundtjänst löste mitt problem, men de hade ingen aning om hur man själv kunde få fram uppgiften.

Känns genomtänkt och bra.

JonathanS 2007-09-26 16:21

Citat:

Originally posted by .SE
Till alla ombud

Webbplatsen www.iis.se tas ned inatt kl 01:00 -02:00 den 27 september för uppdateringsarbete. Ett service meddelande kommer att läggas ut när man refererar webbplatsen under uppehållet. Övriga system påverkas ej.

.SE agerar kvickt här, imponerade minsann.

Timofey 2007-09-26 16:28

NU är jag riktigt trött på problemen med IIS.
Dags för ett telefonsamtal, då de inte svarar på mail.

Timofey 2007-09-26 17:13

Du är nu placerad i kö till vår teknikavdelning... (IIS)

...wehee) klart

Min första fråga är: var detta verkligen teknikavdelningen? Deras system strulade, de visste inte vilka innehavar-id jag hade i Domänhanteraren... vad mer?
Ok, de svarade på en del små-frågor.

Passade på att fråga om domänöverlåtelsesystemet och där sa de tydligt och klart att inga förändringar kommer att ske. Lättförfalskade, osäkra pappersblanketter, har även fått dem ogiltigförklarade en gång, då de skadats på vägen)) - i all ära.
Dock påstod de att det gick ut mail till den gamla ägaren då ett domännamn var överlåtet. Har inte fått sådana. Aldrig.

Så, nu är det väl dags att börja "komma runt" deras överlåtelsesystem med toapapperet så att de inser hur pass idiotiskt det verkligen är.

jonny 2007-09-26 17:54

Citat:

Originally posted by alltinggratis@Sep 26 2007, 17:13
Du är nu placerad i kö till vår teknikavdelning... (IIS)
...wehee) klart

Min första fråga är: var detta verkligen teknikavdelningen? Deras system strulade, de visste inte vilka innehavar-id jag hade i Domänhanteraren... vad mer?
Ok, de svarade på en del små-frågor.
Passade på att fråga om domänöverlåtelsesystemet och där sa de tydligt och klart att inga förändringar kommer att ske. Lättförfalskade, osäkra pappersblanketter, har även fått dem ogiltigförklarade en gång, då de skadats på vägen)) - i all ära.
Dock påstod de att det gick ut mail till den gamla ägaren då ett domännamn var överlåtet. Har inte fått sådana. Aldrig.
Så, nu är det väl dags att börja "komma runt" deras överlåtelsesystem med toapapperet så att de inser hur pass idiotiskt det verkligen är.

Det går inte ut mail till ägaren. Och de har lyckats trolla bort dnser på en av mina domäner också

Nobody 2007-09-26 19:31

Semigenant kuriosa om denna nyhet: fick plötsligt ett ej obetydligt tillskott trafik till en domän jag råkar inneha, som är snarlik den domän som numer frontas IIS' startsida.

jonny 2007-09-26 20:04

och deras "Visste du att" innehåller grammatiska fel

Citat:

.SE:s kundtjänst hanterar ungefär 800 ärenden vanlig arbetsdag
Det borde stå "EN vanlig" eller liknande

Citat:

ungefär 73 000 domännamn innehåller tecken å, ä, ö, ü eller é
tecken borde vara tecknen

Xamda 2007-09-26 21:02

Ännu ett skämt måste det väl vara att man använder bilder på startsidan i halvmegabytestorlek....?

Försökte gå in på dras hemsida via ett modem nyss och det var, hur skall man säga...? Segt. Anledningen visade sig vara att alla bilder är ungefär en halv megabyte stora.

Vad begåvat. .SE förutsätter att alla, alltid, sitter på ordentligt bredband?

Samma bilder borde vara som mest en tiondel så stora...

Internet Sweden 2007-09-26 22:07

Jag fortsätter att traggla om svenska tecken..
Gick till spärrade/reserverade domäner och det visade sig att dom har problem med å,ä och ö. Då tecknen i textfilen visas som �.

Noterade även att de lyckats trolla bort förteckningen över reserverade länsdomäner.

Jag hade glömt bort vem det var dom anlitat och jag ska ärligt medge att jag blir helt mållös när jag ser vilket arbete som lagts ner..

Danielos 2007-09-26 22:50

Även om iis.se inte fungerar 100 så är det 100% bättre än Norge där det inte ens går att köpa en domän om man inte har en Norsk registrerad firma med norsk adress, så i Norge är det etter värre, dom lever kvar på tidigt 90-tal

JonathanS 2007-09-26 23:45

Citat:

Originally posted by jonny@Sep 26 2007, 20:04
tecken borde vara tecknen

Nej, det borde stå "tecken som å, ä, ö" osv.

Xamda 2007-09-27 09:27

Är det bara jag som surfar med modem ibland och gråtit över att de hällt in sirapsstora bilder på förstasidan (ja, jag vet, jag skrev om det innan, men jag är frapperad över detta).

För övrigt ligger sidan nere nu.... Kanske rättar de det som vi skrivit om här? :-P

-- Nu kom sidan upp efter en kvarts nertid...

jonny 2007-09-27 09:30

Nej, jag sitter med 100 Mbps bredband hemma och förstasidan är sjukt segladdad även för mig. Nu går det mesta segt med Bredband2 men ändå...

JonathanS 2007-09-27 11:11

Citat:

Originally posted by jonny@Sep 27 2007, 09:30
Nu går det mesta segt med Bredband2 men ändå...

Om jag inte har helt fel så nämnde Patrikweb att Labs2/Bredband2 hade vissa störningar igår.

Oavsett vad så är den nya förstasidan för .SE extremt tungladdad. En enkel kontroll med Pingdom Tools ger en laddningstid på ca 20 sekunder på förstasidan. Det kan jämföras med ca 5 sekunders laddningstid av förstasidan på deras tidigare hemsida.

Ireneri 2007-09-27 12:24

Och för mig 1-2 sek. Sitter just nu bakom <10Mbit.
Bilden är för stor, men det där har varit en trend senaste tiden (liksom trenden med urblekta sidor med ljusgrå text mot vit bakgrund).

Förresten, de storabilderna hos iis tycks vara illustrationer av domänner (deras).
toppenkille.se = kille på högt berg
lugn-och-ro.se = tjej som ror på sjö
sommarminnen.se = tjej med bukett smörblommor
osv

Korrigering: iis domäner

ZN 2007-09-27 15:17

Vilka klåpare, de där bilderna kan man komprimera ner till en tiondel av storleken utan märkbar försämring i kvalitet. Vad är det för amatörer dom anlitat.

SimonP 2007-09-27 21:03

Fick faktura från IIS idag, jag skulle betala för domänen nättekik.se, men domänen som jag äger heter nätteknik.se :-)

melin 2007-09-27 21:08

<1 sekund.. 100/10 Mb

JonathanS 2007-09-28 10:31

Verkar som om de har optimerat sina bilder nu, idag laddar .SE:s hemsida klart snabbare. Bra jobbat där.

Internet Sweden 2007-09-28 10:51

Citat:

Originally posted by JonathanS@Sep 28 2007, 10:31
Verkar som om de har optimerat sina bilder nu, idag laddar .SE:s hemsida klart snabbare. Bra jobbat där.
Jag såg också att de fixat till kopplingen till http-whoisen (från andra script och applikationer) som sedan den nya designen inte fungerat.

Sen måste jag säga att jag skarpt gillar att ombudslistan numera roterar så att ombuden får lika stor chans att synas högt vid namnslagningar.
Så slipper man att ombuden manipulerade det gamla systemet med en massa prefix innan företagsnamnet för att hamna överst i listan - det såg inte ut.

JonathanS 2007-09-28 11:34

Citat:

Originally posted by jokkoapa@Sep 28 2007, 10:51
Så slipper man att ombuden manipulerade det gamla systemet med en massa prefix innan företagsnamnet för att hamna överst i listan - det såg inte ut.

Menar du **-prefixen? De satte .SE själva dit, för att markera de ombud som erbjuder tjänster till privatpersoner och som har en korrekt informationssida. Ombudslistan slumpas, både nu och tidigare, så man hamnar inte högre upp pga prefix.

Internet Sweden 2007-09-28 12:57

Citat:

Originally posted by JonathanS@Sep 28 2007, 11:34
Menar du **-prefixen? De satte .SE själva dit, för att markera de ombud som erbjuder tjänster till privatpersoner och som har en korrekt informationssida. Ombudslistan slumpas, både nu och tidigare, så man hamnar inte högre upp pga prefix.
JonathanS - Jag har inte tidigare märkt att den slumpas, jag tror att det beror på att det funnits knappar som uppmanat att sortera endera på namn eller ort (Det är ju även nu möjligt om man förstår att man kan klicka på respektive rubrik). Jag har tidigare tryckt på sortera efter namn.

Det du pratar om att IIS lagt till är inte prefix, utan suffix eftersom de haft * efter ombudsnamnet.

Det jag syftade på var de ombud som tidigare la till numeriska tecken sitt riktnummer (031) eller andra tecken (!) mm, före sitt företagsnamn för att de skulle listas före den alfabetiska ordningen. Men jag kollade lite bakåt i tiden och det förändrades tydligen en del med det nya ombudsavtalet.

Oavsett, så gillar jag att IIS nu direkt "pekar" på var kunden kan registrera domänen och att ombuden så tydligt förändras.

JonathanS 2007-09-28 13:07

jokkoapa, ** har använts som prefix, * har använts som suffix. Följande sida visar detta tydligt: http://www.iis.se/domains/statistics/resellergrowth

När det gäller att ändra själva företagsnamnet i ombudslistan, för att genom alfabetisk ordning komma högre upp, så var det en företeelse som pågick för en herrans massa år sen. Det var innan ombudslistan slumpades.

Internet Sweden 2007-09-28 13:52

Citat:

Originally posted by JonathanS@Sep 28 2007, 13:07
jokkoapa, ** har använts som prefix, * har använts som suffix. Följande sida visar detta tydligt: http://www.iis.se/domains/statistics/resellergrowth

När det gäller att ändra själva företagsnamnet i ombudslistan, för att genom alfabetisk ordning komma högre upp, så var det en företeelse som pågick för en herrans massa år sen. Det var innan ombudslistan slumpades.

JonathanS - Jag anser verkligen att du är mycket kunnig och mer uppdaterad kring fakta än de flesta i denna bransch.
Men ibland väcker du mitt onda öga..

Det är möjligt att ** har använts som prefix i tillväxtlistan, men den har jag väl inte pratat om eller har jag det??

Tiden tycks för övrigt gå väldigt snabbt för dig, för det är bara tidigare i år som detta fenomen slutade.

http://web.archive.org/web/20070225155304/...budslista.shtml
Följer du länken ovan så hittar du texten: "Ombud som erbjuder tj�nster till privatpersoner �r markerade med en _*_ efter namnet!"

I denna länk från mars 2007 hittar jag ett ombud som har "0 3 1" före sitt namn, men jag kan ju gissa hur det kommer sig att du "glömmer bort"
- ombudet sitter ju i registrars.se´s etikkommitté..

Ska vi släppa det där..?

JonathanS 2007-09-28 14:26

jokkoapa, respekten är givetvis ömsesidig. Du är likaså väl insatt men jag behöver ändå få rätta dig.

Från början var ombuden på ombudslistan sorterade i alfabetisk ordning. Vissa ombud började utnyttja detta genom att ändra sina namn på ombudslistan på det sätt du beskriver. När .SE upptäckte det infördes slumpvis sortering (samt att det blev möjligt att välja alfabetisk/geografisk sortering). En tid därefter la .SE in * som suffix för att markera ombud som erbjuder tjänster till privatpersoner, för att därefter även lägga in ** som prefix för ombud som har en korrekt informationssida.

Jag släpper detta mer än gärna. Hoppas att du likaså kan släppa dina försök till smutskastning av Registrars.se och dess medlemmar.

Internet Sweden 2007-09-28 15:49

Citat:

Originally posted by JonathanS@Sep 28 2007, 14:26
Jag släpper detta mer än gärna. Hoppas att du likaså kan släppa dina försök till smutskastning av Registrars.se och dess medlemmar.
Den sista klämmen tycker jag är direkt onödig eftersom du alla andra läskunniga vet att jag inte smutskastat vare sig registrars.se eller deras medlemmar. Jag anser till och med att en förening som registrars.se kan behövas och även "kan" vara bra.

Men det är inte jag som satt upp föreningens normer, riktmärken och krav för registrars.se - där är vad jag förstår du däremot "medskyldig".
-att jag då påtalar att flera medlemsombud jobbar mot föreningens värderingar är inte min definition av att smutskasta någon. Men istället för att registrars tar till sig det, så går du ut och påstår att jag försöker smutskasta och ljuger.
Det får mig generellt att se negativt på föreningen och i synnerhet din "IDG-kamp" mot branschens alla orättvisor och slutkundsvillkor, ter sig bara som uddlös oseriös marknadsföring!

Och nej, jag gillar inte att en förening som registrars.se har medlemmar som pysslar med warehousing, fulregistreringar, är registreringspartner till företagen som IIS varnar för mm mm. För mig får ombuden gärna pyssla med det - det rör mig inte i ryggen - men då ska dom inte vara medlemmar av registrars.se.

Jag hoppas att jag med detta klargjort min syn på registrars och medlemmarna utan framöver få upprepat för mig att jag försöker smutskasta någon - för det är inte sant. Jag tänker inte vidareutveckla det här mer på wn, utan jag släpper det här och hoppas istället att registrars kan börja rannsaka sig själva för att slippa uppfattas som mindre seriösa..

JonathanS 2007-09-28 16:08

Nej du jokkoapa, en vidareutveckling är verkligen inte nödvändig. Jag är inte "medskyldig" till föreningens riktlinjer, det var något som interimstyrelsen satte upp en gång i tiden. Om du har konkret underlag som styrker dina påståenden så får du mer än gärna förse oss med detta, förslagsvis via e-post ([email protected] eller min privata adress). Det jag har läst hittills på WN från dig har varit långt ifrån konkret, därav min skarpa ton.

Nu lägger vi detta åt sidan. Får ursäkta att jag avvek så pass kraftigt från trådens ursprungliga ämne.

jonny 2007-09-28 17:26

Citat:

Originally posted by jokkoapa@Sep 28 2007, 10:51
Sen måste jag säga att jag skarpt gillar att ombudslistan numera roterar så att ombuden får lika stor chans att synas högt vid namnslagningar.
Det var rätt länge sedan 021 Loopia och 0 8 Admax tävlade om första platsen. Jag minns inte riktigt när de införde denna funktion, men jag tror det är minst ett år sedan de började slumpa fram ordningen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson