WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Passa er för Infracom/Icwebb eller JX (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=23817)

Charlie 2007-09-25 00:46

Det är helt absurt.

1) För några månader sedan fick jag en faktura från JX (via BetalningsCentralen) med, vad jag ansåg vara felaktiga uppgifter. För det första var det två identiska fakturor (fast med olika fakturanummer). För det andra var det för en period jag Redan hade betalt för.

2) Jag försökte ringa JX inom telefontiden en vardagseftermiddag. 1 person före i kön i 45 minuter tills att telefonkön stängde (jag lade på strax efter det klockslaget).

3) Jag mailade JX (utförligt och med en trevlig ton) varav jag fick svaret:
Citat:

Hej Charlie,

Ska ta och kontrollera ditt ärende.
Har satt en stoppflagga på dom hos BC tills vidare.

------------------------------------
Supporten - JX Hosting
Telefon: 060 - 78 70 800
------------------------------------

Ovanstående anlände den 6 augusti.

4) Det gick en vecka och jag hörde inget av dem. Eftersom det trots allt rör sig om en faktura ville jag gärna få det hela löst. Dumt nog gav jag mig inte i kast med telefonkön igen, utan mailade:
Citat:

Hej
Det känns bra att du satte en stoppflagga på ärendet.

Hur går det för er? Inte för att stressa er. Jag har all tid i världen.
Men bara så att vi har koll på varandra och inte missar några meddelanden.

5) För cirka en till två veckor sedan: Jag märker att flera av mina JX-sidor är nere. Mailar support och får svaret att... jag inte tillhör JX längre. Helt utan någon förvarning blev jag som kund hos JX överförd till Infracom härommånaden. Jag har hört att en del WN-medlemmar fick mail om detta några dagar i förväg. Dock inte jag.

6) Idag, den 24 september.... Sprättar jag upp ett brev - inkassokrav från BetalningsCentralen. För fakturorna jag ansåg vara felaktiga.

Tio minuter senare har jag nu betalt det här kravet. En del skulle nog se det som en principsak att inte göra det. Själv har jag svårt att sova om natten om jag hotas av betalningsanmärkningar och diverse.

Själv ser jag härmed både Infracom (som driver webbhotellet Icwebb) och JX (som verkar ha skött hanteringen och överföringen på väldigt märkligt sätt) som väldigt oseriösa aktörer.

Det här är min sida av historien. Jag hoppas att det dyker upp mer information i tråden.

Edit: För övrigt är en del av mina (mest lönsamma) sidor fortfarande nere. De har inte kommit upp sedan flytten till Infracom. Om jag inte hade haft så fruktansvärt mycket annat att tänka på i mitt liv nu hade jag redan haft sidorna någon helt annanstans.

Rubriken innehåller ett "eller" eftersom jag inte vet hur ansvarsfördelningen för hanteringen har sett ut bolagen emellan.

Jag är medveten om att det inte anses allt för "schysst" mot företagen att skriva sådana här trådar innan man har fört en konversation. Medveten om att jag hade kunnat vara på JX mer tidigare angående fakturan, vill jag ändå berätta om förloppet. Om inte annat kanske de börjar svara på mail. För såvitt jag vet är det JX som kör BetalningsCentralen (av vilka jag fick inkassokravet) och inte InfraCom. Dessutom är jag riktigt förbannad.

Spindel 2007-09-25 00:56

Har sidor hos JX/Infracom som fortfarande är nere. Hade ju varit uppskattat ifall JX hade kunnat förvarna lite om flytten så man hade kunnat byta webbhotell lite tidigare.

Charlie 2007-09-25 01:28

Inkassokravet från BetalningsCentralen (för webbpaket jul-sep 2007, trots att jag redan har betalt en årsavgift fram tills oktober) listar följande uppgifter:
Kapitalbelopp: 345,00
Upplupen ränta till detta brevs datum: 4,02
Påminnelseavgift, 2007-08-20: 50,00
Inkassokostnad, 2007-09-21: 160,00

Att betala: 559,02

Den här påminnelseavgiften måste åsyfta en påminnelsefaktura. Det vill säga en sådan som jag inte har emottagit.
Mina ursprungliga fakturor (de där två identiska fast med olika fakturanummer, 2451 och 2452) från JX Hosting (deras logotype, med en "BetalningsCentralen"-klisterlapp)
har Datumet 2007-07-30
och Förfallodatum 2007-08-09 tryckta på sig.
Utöver dem har jag inte fått några andra papper från varken Betalningscentralen eller JX Hosting, fram tills nu när jag fick Inkassokravet från BetalningsCentralen (utan JX Hostings logotype).

Charlie 2007-09-25 02:19

Fick ett snabbt svar från JX Hosting.

Citat:

Vi har haft enorma problem med BC och stoppandet av fakturor, jag
kommer nu begära att alla bevakningsärenden som går via BC helt tas
bort och vi manuellt kontrollerar varje enskild bevakning manuellt.

Jag hade inte trott att svaret skulle komma så fort. Och med tanke på att jag saknar djupare insikt i BetalningsCentralens tjänster låter förklaringen rimlig.

Hade jag avvaktat ett par timmar med att skapa tråden, hade det troligtvis slutat med ingen tråd alls. Men vad kan jag säga. Den här perioden, med Infracom och nertid som främsta motivator, har varit rätt ansträngd. Någonstans blev det här droppen över.

Skulle ändå säga att tråden ligger bra här. Förloppet ovan återger verkliga händelser. Men JX gav bra och samarbetsvillig respons. Rutinerna ska förändras. Det är bra information för den utomstående som undersöker JX inför ett eventuellt köp.

Dessutom har personal på JX/JX-supporten personligen tagit hand om makuleringen av min faktura.

Edit: Skulle gärna byta titel till "Fakturaproblem hos JX (Löst)" eller liknande. dessvärre är det nog bara möjligt för en moderator.

jonny 2007-09-25 09:36

Kan vara kul att höra om du får tillbaks dina pengar och inkassokostnaden som du inte bör betala om det gått till som du skriver.

Är det någon annan som har erfarenhet av den här "betalningscentralen" som jag inte hört något om tidigare. Beskrivningen i tråden för ju tyvärr tankarna åt Acme till.

robertsson 2007-09-25 10:12

Jag fick faktura från JX för en vecka sedan.

Utskirftsdatum 2007-08-09
Förfallodatum 2007-08-19

Hemsidan slutade fungera p.g.a. flytt 2007-09-13
Faktuan kom 2007-09-18

Jag har inte fått information om nån flytt.
Fakturan kom en månad efter förfallodatum.
Fakturan från JX kom efter att sidan flyttats till ett annat webbhotell.

Känns inte DET MINSTA SERIÖST. INTE FÖR 5 ÖRE!
Ska jag betala fakturan till JX förresten?

StefanBergfeldt 2007-09-25 12:48

Om jag var du skulle jag lyfta telefonen och ringa för att få svar.

Charlie 2007-09-26 01:40

Har varit i kontakt med BetalningsCentralen. Efter den första, vad ska man säga,"telefondörrvakten" blev jag vänligt bemött och fick annulleringen bekräftad. De skulle även ordna med en kreditering av det belopp jag redan har betalt in.

Maccke 2007-09-28 15:33

Mycket missnöjd med Infracom..

Ringde dem för kanske 10 dagar sedan då mina 28 sidor varit nere. Dem lovade att dem skulle komma igång inom kort och skulle maila mig när så var fallet.

Skulle även svara på ifall dem kunde ge mig lite fria månader för intäktsbortfallet under nertiden, men har ej fått svar där heller. Vidare har man inte fått ftp-uppgifter mm mm.

Håkan från Jx har dock varit bra och kontaktat mig och kollat hur det gått upprepade gånger..

Mattias 2007-09-28 15:44

Citat:

Originally posted by Maccke@Sep 28 2007, 15:33

Håkan från Jx har dock varit bra och kontaktat mig och kollat hur det gått upprepade gånger..

Reko kille, även om det inte är hans bizz längre att handskas med.

Infracom blir det inte att fortsätta hos i alla fall.
De har sumpat sin chans big time.

Nicklas 2007-09-28 16:05

Citat:

Ursprungligen postat av Mattias
Citat:

Ursprungligen postat av Maccke
Håkan från Jx har dock varit bra och kontaktat mig och kollat hur det gått upprepade gånger..

Reko kille, även om det inte är hans bizz längre att handskas med.
Infracom blir det inte att fortsätta hos i alla fall.
De har sumpat sin chans big time.

Håkan är bra när det gäller support.
Infracom har jag sagt upp nu och flyttat mina webbsidor till Binero istället. Helt omöjligt att få Infracom att svara på mail har det varit, enda svar jag fått är via wn:s pm system.

Spindel 2007-09-28 17:00

Vem är det man ska kontakta för att säga upp kontot hos Infracom? Har ju verkligen inte fått någon information om det hela och sidorna ligger nere fortfarande.

Nicklas 2007-09-28 21:42

Citat:

Originally posted by Spindel@Sep 28 2007, 16:00
Vem är det man ska kontakta för att säga upp kontot hos Infracom? Har ju verkligen inte fått någon information om det hela och sidorna ligger nere fortfarande.

Dra ett fax och spara sändningskvittot så har du bevis på att du faxat dem uppsägningen eller ännu bättre skicka ett rekommenderat brev.

Charlie 2007-10-02 18:35

En vecka har gått sedan jag ringde BetalningsCentralen. De skulle återbetala de pengar som jag hade betalt in för inkassokravet.

Fortfarande har inga pengar kommit in. Jag kanske skulle skicka en påminnelse (med bifogad påminnelseavgift)? ;)

magic 2007-10-03 09:09

Citat:

Originally posted by Charlie@Oct 2 2007, 17:35
Jag kanske skulle skicka en påminnelse (med bifogad påminnelseavgift)?

hahaha

jonny 2007-10-03 09:20

Citat:

Originally posted by Charlie@Oct 2 2007, 18:35
En vecka har gått sedan jag ringde BetalningsCentralen. De skulle återbetala de pengar som jag hade betalt in för inkassokravet.
Fortfarande har inga pengar kommit in. Jag kanske skulle skicka en påminnelse (med bifogad påminnelseavgift)?

Fast den måste vara avtald för att få debiteras så det håller inte rent juridiskt. Ring och tjata.

kalletwo 2007-10-07 16:14

Någon som vet om det är nåt knas med sidorna på Infracom just nu?

Har en sida där som inte fungerat på 6 timmar eller så... man blir ju lite extra orolig med tanke på allt hackande av webhotell senaste tiden. (Kom åt phpMyAdmin nu, allt fanns kvar ;)

Nån som har nån idé, är det nån DNS-flytt från JX (kanske aldrig skedde tidigare)?

Går ju inte att ringa på helgen, och maila har jag gjort, men det kan ju i värsta fall ta nån vecka eller så att få svar ibland faktiskt.

mellow 2007-10-07 18:27

Legat nere sedan 10.23 för mig enligt Pingdom... :/

H@nsson 2007-10-11 17:17

Idag fick jag en faktura från Infracom på ett domännamn och webbkonto jag inte ens äger, och har aldrig någonsin ägt det..

Vad ger ni mig för det ??

Tobab 2007-10-11 20:10

Citat:

Originally posted by H@nsson@Oct 11 2007, 16:17
Idag fick jag en faktura från Infracom på ett domännamn och webbkonto jag inte ens äger, och har aldrig någonsin ägt det..
Vad ger ni mig för det ??

Fick en faktura från Infracom på ett konto som avslutades hos JX i december. Inte helt oväntat så får jag inget svar på mailet jag skickade igår till Infracom. Jag ringde först men de ville inte handlägga ärendet via telefon utan skulle ha det via mail.

Anders Larsson 2007-10-12 11:52

Idag hände det så, en faktura från infracom dök upp i brevlådan. Suck. Har inte varit kund hos JX på över ett år.

Följer informationen i deras brev och ringer, men blir direkt hänvisad till en e-postadress där de "direkt kommer att ta tag i det".

Ska bli spännande att se hur detta slutar. Har fortfarande inte hört något om de fakturor jag fick från JX. Kontaktade dem direkt utan svar, slutade med att jag bestred fakturorna.

Nicklas 2007-10-12 12:41

Bara så att ni tänker på det så har Infracom/icwebb 3 månaders uppsägning.
Jag hade för mig att JX plockade bort uppsägningstiden på webbpaketen.
Nu får man ha kvar skräpet till december och får en faktura på överskutande belopp.
Igentligen borde jag fakturera infracom för alla dessa problem som denna flytt har ställt till med.

Tobab 2007-10-12 12:44

Idag fick jag meddelande att de håller på att gå igenom alla JX kunder och en stund senare fick jag besked att mitt konto är makulerat och att jag kan riva fakturan.

Svårt att veta om felet är JX eller Infracom men det viktigaste är att ärendet är avklarat.

Spindel 2007-10-12 12:59

Största boven i det hela är ju JX Hosting. Att informera samma dag som flytten att man har blivit såld till Infracom tycker inte jag är schysst. Hade man vetat detta några dagar innan hade man ju sagt upp kontot och flyttat till ett annat webbhotell.

teddyjohan 2007-10-12 13:23

Följer denna tråd med intresse, detta då jag överväger JX som nytt webhotell (ska flytta över från amerikanska servrar till svenska).

Anders Larsson 2007-10-12 13:55

infracom svarade faktiskt ganska omgående att de tittat på det och makulerade fakturan. all heder åt dem.

Charlie 2007-10-12 17:08

Fick också ett meddelande om att de har makulerat mitt konto.
Men saken är... att jag inte har varit i kontakt med dem överhuvudtaget angående något sådant. :o

Spindel 2007-10-12 17:27

Citat:

Ursprungligen postat av teddyjohan
Följer denna tråd med intresse, detta då jag överväger JX som nytt webhotell (ska flytta över från amerikanska servrar till svenska).

JX har inte kvar sitt webbhotell. Rekommenderar Binero.se istället.
Citat:

Ursprungligen postat av Charlie
Fick också ett meddelande om att de har makulerat mitt konto.
Men saken är... att jag inte har varit i kontakt med dem överhuvudtaget angående något sådant.

Hur gick du tillväga? Jag har bett om att få säga upp mitt konto men har ej fått något svar...

Charlie 2007-10-12 17:29

Jag gick inte till väga :D
Men hade visserilgen lite strul med JX ovan vilket kan ses ovan. Kanske har det påverkat? Men verkar konstigt eftersom det helt verkar ha handlat om JXs gamla fakturor för 2007.

teddyjohan 2007-10-12 17:45

Det blev förstås lite svårare om dom inte har kvar det, men enligt deras webb så finns den kvar (uppdateringen är ca fyra veckor gammal). Jag tyckte att deras paket verkade passande för mina ändamål till ett rimligt pris, men finns dom inte så finns dom inte :)

Red: Tack för tipset om Binero, jag har helt missat dom tidigare, ska kolla upp gamla trådar om dom, men deras hemsida verkar *mycket* lovande! Tack!

Decibel 2007-10-12 18:06

Citat:

Originally posted by teddyjohan@Oct 12 2007, 17:45
Det blev förstås lite svårare om dom inte har kvar det, men enligt deras webb så finns den kvar (uppdateringen är ca fyra veckor gammal). Jag tyckte att deras paket verkade passande för mina ändamål till ett rimligt pris, men finns dom inte så finns dom inte :)

Red: Tack för tipset om Binero, jag har helt missat dom tidigare, ska kolla upp gamla trådar om dom, men deras hemsida verkar *mycket* lovande! Tack!

Vi har inte kvar webbhotell i ordinarie mening utan satsar på en premiumtjänst, vilket är den du läst om på sajten.

teddyjohan 2007-10-12 21:36

Tack för inlagan :)

Så om jag förstått saken rätt så har ni alltså inte alls upphört, ni har "bara" bytt namn på ert hotellpaket, ökat kvalitéten och sen höjt priset? Vilket jag i så fall tycker låter som en suverän idé (för oss företagare dvs.)

Decibel 2007-10-12 22:11

Citat:

Originally posted by teddyjohan@Oct 12 2007, 21:36
Tack för inlagan :)

Så om jag förstått saken rätt så har ni alltså inte alls upphört, ni har "bara" bytt namn på ert hotellpaket, ökat kvalitéten och sen höjt priset? Vilket jag i så fall tycker låter som en suverän idé (för oss företagare dvs.)

Rätt uppfattat.

David 2007-10-26 15:30

Jag är rädd att det enda sättet att beskriva Infracom (Icwebb eller vad de nu faktiskt heter) är som inkompetenta idioter. Google, vänligen indexera följande kommunikation med herr Anonym på [email protected]

Citat:

Hej Okände,

Kan du vara snäll och underteckna med ditt namn. Låt mig ännu en gång förklara vad som har hänt, vilket jag antagligen gjort direkt in i ditt öra redan. Dagen då JX mailserver stängdes av och er sattes på hade ni aldrig överfört våra inställningar. Ni släckte alltså ner all mailkommunikation för hela vårt företag, alla våra sajter och så vidare TROTS att jag skrivit till er och varnat så att det inte skulle hända. Jag ringde genast upp och det bästa ni kunde göra var att låta mig för hand mata in alla uppgifter - om alla domäner och alla e-postkonton på varje domän - för hand. Jag väntade sedan på att ni skulle aktivera kontot på mailservern så att jag kunde göra detta, vilket tog lång tid. Under denna väntan bestämde jag mig, på grund av de samtal jag haft med flera av er vid det här laget, att ni inte vet vad ni håller på med, att ni är klåpare. Jag lade därför ner resten av den dagen på att flytta all mailhantering till en annan leverantör, vilket skulle varit lika mycket arbete ni orsakade den dagen. När ni behagade höra av er igen så förklarade jag att vi inte behöver den tjänst ni redan, kontraktsvidrigt, avslutat.

Jag är så urförbannad på er inkompetens och grova misshandel av era kundrelationer att jag önskar att det fanns något jag kunde göra för att se till att ni inte får några nya kunder. Ni har haft upprepade chanser att helt enkelt skicka mig en kreditfaktura för de "tjänster" ni inte tillhandahållit men vägrat. För mig handlar det om principer, inte de 135 kronor ni "kräver". Under alla mina år har aldrig någon av mina leverantörer visat så dåligt omdöme som just Infracom, aldrig har någon svarat utan att underteckna med sitt namn.


David Lundin
[företagsnamn]
- Hide quoted text -



On 10/26/07, sale <[email protected]> wrote:

Om du inte betalar så är det din ensak...
Som jag har sagt tidigare så följer vi uppsägningstiden.

Vh

IC|Webb


-----Ursprungligt meddelande-----
Från: David Lundin
Skickat: den 26 oktober 2007 12:35

Till: sale
Ämne: Re: Uppsägning av IC|Webb



Hej!

Jag läste just igenom mitt meddelande till er och oroar mig för att ni lyckas förstå det som att jag önskar att ni inte skickar en kreditfaktura. Jag vill alltså förtydliga att vår korrespondens publiceras om ni INTE ordnar upp det här omedelbart.


David Lundin
[företagsnamn]

On 10/25/07, David Lundin wrote:

Vad i hela fridens namn menar du?! Jag har suttit på telefon och pratat med åtminstone tre av er!!

Jag publicerar den här korrespondensen om ni skickar en kreditfaktura på hela det återstående beloppet omedelbart. Ni är helt inkompetenta.


David Lundin
[företagsnamn]



On 10/25/07, sale < [email protected]> wrote:

Hej



Vi kan inte se att vi har haft någon typ av kommunikation som du beskriver i ditt E-postmeddelande. Återigen så kommer vi att följa allmänna villkor när det gäller uppsägningstid.



Mvh

Sale IC|Webb



_________________________________________________


Askim Industriväg 11 436 34 Askim T: 031-7480700 F: 031-7480161

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: David Lundin
Skickat: den 24 oktober 2007 13:14


Till: sale
Ämne: Re: Uppsägning av IC|Webb



Jag har fortfarande inte hört vare sig ursäkt från er för hur ni behandlat oss eller en slutlig kreditfaktura för ert "krav" på ersättning för den totala katastrof som ert övertagande av JX tjänster var. Jag kräver nu att ni svarar den här veckan med en bekräftelse på att ni släpper ersättningskraven och sen struntar jag faktiskt blankt i om ni kan trycka fram en ursäkt eller ej.


David Lundin
[företagsnamn]


Andreas Bard 2007-10-26 15:43

Ska man förvänta sig ett svar från Infracom vad gäller bestridande av faktura som de skickat ut trots tidigare uppsagt konto? Eller går jag "säker" nu? Det känns inte som det i alla fall.

//Andreas

Anders Larsson 2007-10-26 17:55

Bestrid och behåll all dokumentation. De har (tyvärr) upp till 10 år på sig att fortsätta jobba med ärendet, men sannolikheten är nog minimal. Största risken är troligen uppköp, där gamla fakturor kommer upp på bordet igen.

Fick ganska snabbt svar ang fakturorna från ICWebb, har dock fortfarande 2 fakturor som JX/deras fakteringsbolag skickat som är bestridda. Har inte hört ett ord från nån av dem, trots att det är nån månad sedan nu. Mycket märkligt.

Nicklas 2007-10-26 18:06

Jag fick också en faktura när jag sade upp mitt konto efter allt stul som inte fixades till, igentligen skulle man fakturera den för alla mina timmar jag fick lägga ner för att reda ut alla fel som uppstod vid flytten.
Tror ni det går att fakturera dem för detta?

Andreas Bard 2007-10-26 18:54

Jag mailade dem via deras webbplats och det kontaktformulär de har där. Jag läste någonstans att det skulle användas. Det var ett par veckor sedan och inget svar har kommit. Jag antar att jag får skicka ett skriftligt brev till dem för att ytterliggare tydligöra det hela.

//Andreas

kydyl 2007-10-27 12:19

Citat:

Originally posted by Andreas Bard@Oct 26 2007, 18:54
Jag mailade dem via deras webbplats och det kontaktformulär de har där. Jag läste någonstans att det skulle användas. Det var ett par veckor sedan och inget svar har kommit. Jag antar att jag får skicka ett skriftligt brev till dem för att ytterliggare tydligöra det hela.

//Andreas

Jag har gjort samma sak. Bestridigt fakturan genom deras webformulär. Utan svar.

Så jävla oseriöst bolag det där. Och ingen kopia på det man skickar får man ju så jag har ju inga bevis på att jag skickat något.
Är det någon som har en epostaddress till dem (på hemsidan finns ingen) då kan man ju skicka kopia till sig själv så man får allt sparat iaf.

David 2007-10-29 20:16

Citat:

Originally posted by kydyl@Oct 27 2007, 12:19
Är det någon som har en epostaddress till dem (på hemsidan finns ingen) då kan man ju skicka kopia till sig själv så man får allt sparat iaf.
Jag har fått en del mail och då har det alltid varit från [email protected].

/David


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson