![]() |
"The Piratebay polisanmäler flera företag aktiva i Sverige för att "hacka och sabotera" fildelningssajtens verksamhet. Till grund ligger de tusentals mejl som läckt från antipiratföretaget Media Defender."
http://www.idg.se/2.1085/1.122184 http://thepiratebay.org/blog/86 |
Ja, klockrent tycker jag...
|
Det är uppenbart att the pirate bay är utsatt for proffessionella sabboterare.
Andelen trasiga filmfiler som laddas upp på pirate bay har ökan i raketfart. Laddar man ner en film på tex 700 mb så visar det sig ofta att filmen inte är spelbar. |
Det är ganska komiskt att så stora företag reagerar på en verksamhet som bedrivs i en gråzon med att göra rent kriminella saker. Samtidigt så gråter dom ut i media och politiker om hur hemskt det är när någon kringår ett kopieringsskydd eller liknande.
|
Citat:
|
Citat:
Och i så fall... jag har funderat lite på det där... jag menar, är det verkligen olagligt? |
Om det är kommersiella filmer som "saboteras" av någon som fått tillstånd av rättikghetsinnehavaren så är det självklart inte olagligt. Piratebay och dess besökare har knappast, i det läget, något gott rättsligt läge för klagomål.
Om sabotaget består i andra verksamheter som blockerar tillgängligheten till Pirate Bays maskiner så är ju saken lite allvarligare... |
Citat:
|
Lite OT:
Om man vill sätta upp en egen piratserver, i vilka fler länder än Sverige är det lagligt att ha en server typ TPB? (dvs som tillhandahåller piratkopierat material via bittorrent)? |
Tillhandahåller? Du menar att lagra torrentfiler och listor av peers för att ansluta till varandra och inte att "seeda" aktuellt material?
|
micze, Ja, det är väl klart att han menar det?
Ireneri, De flesta av de stora trackerna står i Holland. |
Citat:
|
Citat:
|
patrikweb:
hmm det var ju det som var frågan................. I andra länder jämställer rättsystemen inte bittorrentservrar med sökmotorer, som du gör. Så varför är det just Holland o Sverige som inte vidtar åtgärder? Holland: kan det ha med deras långa tradition av liberal lagstiftning att göra, med haschet o så? Sverige: deras långa tradition av... vadå? |
Det gör inte rättssystemet i Sverige heller. Saken har inte blivit prövad. Det såvitt jag vet The Pirate Bay stöder sig på är i princip ett gammalt HD-fall från 90-talet och uttalanden som gjordes om länkning där. (Personligen ser jag inte varför de inte kan bli dömda för medhjälp, för övrigt.)
|
Varför skulle inte google blivit dömda med då? Google bryter mot lagen, på deras servrar finns det rätt mycket kopierad text från stora delar av världens alla siter samt även kopia av bilder.
Sedan får man inte glömma att dom garanterad även indexerat stor del av torrent från alla andra bittorentsiter. Sedan om man blir dömd för medhjälp för en torrent sida så känns det som även posten, vägverket, alla isp kommer kunna bli dömda för medhjälp lika väl. Och inte glömma dom onda elbolagen som ger ström till alla bittorentservrar. |
Citat:
Fast vi får se vad som händer nu under moderaterna. Högern tycks ju vara lite mer för att använda rättsliga verktyg. Därför är det kanske säkrare att placera den i Holland. |
Citat:
|
Google-fallet är intressant. Deras cachening av siter är nog klart tveksam jurudisk. Och det går säkerligen att hitta barnporr och wärz med hjälp av Google (Hallå alla äckliga kvällstidningar, var är rubrikerna??). Ändå kommer de aldrig bli fällda.
|
Hehe rubriken i Aftonbladet imorgon blir väl "Facebook användare avslöjar Googles medverkan i utnyttjandet av barn." samt "Kungahuset protesterar".
|
Citat:
Jämförelsen med Vägverket, Posten och ISP:er haltar kraftigt då det i princip uteslutande rör sig om piratkopierat material på The Pirate Bay och något som de är högst medvetna om, medan det för övriga företag tvärtom rör sig om i princip uteslutande legitima transporter. Men hittar du ett exempel som faktiskt är likt the Pirate Bay så diskuterar jag gärna det. (Rent tekniskt lär väl Posten, Vägverket m.fl. falla på uppsåtet, socialadekvans etc.) |
Äh Orkar inte med allt tjaffs om Piratebay, stäng ned sidan !
|
BTW Så var det ju så här Kazza slutade, att företag anställde folk för att lägga ut filer som var korrupta vilket i sin tur ledde till att folk tröttnade på att ladda ned när de inte fick vad de trott att de laddat hem. Då blev det " Jag orkar inte ladda hem när det ändå bara är fel på filerna, så jag hyr filmen istället/köper spelet etc." Och ja jag vet vad jag talar om.
|
Tänk om det går igenom. Go go go TPB.
Tror inte kommer att gå, var inte direkt några småföretag de hade stämt och jag tror inte de har dåligt med kulor heller. Det har nog stor betydelse i sammanhanget. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:02. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson