WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Colocation i Göteborg? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=23775)

eliasson 2007-09-22 13:35

Hej,
Någon som kan tipsa om företag som har billig colo i Göteborg där ni har erfarenheter av företaget.

Tack på förhand.

/Johan

Peter 2007-09-22 15:02

Beror på vad du kallar billigt, men vi är klart nöjda med TerraTel!
http://www.terratel.se/content/kampa...verhotell.html

Helix 2007-09-22 17:14

Har haft en kortare erfarenhet av glesys.se nu ett tag. Visst är det utanför Göteborg (Falkenberg), men hittills är jag mycket nöjd!

Bra, snabb service, flexibilitet, bra pris och hittills har allt fungerat smärtfritt.

Klart värt den kortare resan!

eliasson 2007-09-22 20:15

Tackar -- några fler?

najk 2007-09-22 20:39

Nja, du har ju infracom, ports.net, rix/port80, iponly, tripnet, song och säkerligen fler, tyvärr är väl ingen av dom direkt prisvärda, så min röst ligger på GleSYS i falkenberg.

inpbox 2007-09-22 21:12

www.serverhallen.com dock ligger det i varberg. Men har bara bra saker att säga om dom. Hög upptime och trevlig personal.

Helix 2007-09-22 21:49

Citat:

Originally posted by inpbox@Sep 22 2007, 20:12
www.serverhallen.com dock ligger det i varberg. Men har bara bra saker att säga om dom. Hög upptime och trevlig personal.

Ligger inte de utanför Malmö?

inpbox 2007-09-23 00:55

Dom har 2 olika hallar. En i Malmö och en i Varberg så som jag fattat det. Dock står min burk i Malmö.

lesoft02 2007-09-23 17:45

Du kan ju alltid kolla www.leweb.se eller www.icwebb.se. Samma företag i botten Infracom lite olika paketering och pris beroende på vilket "märke" du går igenom.

coredev 2007-12-04 19:56

Använder Tripnet.se i jobbet..
Otroligt bra service, hallar, teknik samt hyffsade priser. Rekomenderas varmt.

Hamlet 2008-04-22 14:54

Jag lyfter denna lite... har det kommit in några nya aktörer på marknaden? För det kan väl ändå inte vara alla ftg som erbjuder colocation i göteborg?

För mig är det viktigt med tillgång lokalt (SKALL stå i gbg) och fysiskt tillträde. Räcker dock om det är under kontorstid.

Emj 2008-04-22 15:28

Citat:

Originally posted by najk@Sep 22 2007, 20:39
Nja, du har ju infracom, ports.net, rix/port80, iponly, tripnet, song och säkerligen fler, tyvärr är väl ingen av dom direkt prisvärda, så min röst ligger på GleSYS i falkenberg.

Vad är prisvärt enligt din mening då?

Skatan 2008-04-29 18:09

Jag jobbat en del med www.hotellwww.com, iof gjorde jag det mer förr än nu men är iaf ytterliggare ett alternativ för dig att kolla på.

eliasson 2008-05-06 12:45

Vill inte direkt påstå att 995:-/mån (exkl) var direkt billigt, men dock hittar man inte specielt billigare i Göteborg heller.

bkjellbe 2008-05-07 09:59

Finns det någon här som vet vad det verkligen kostar att driva en server på 400W?

- Lokalhyra
- El
- Kyla
- UPS
- Diesel
- Etc.

... därefter kan vi se vad som är billig eller dyr hosting.

patrikweb 2008-05-07 10:13

Inte så mycket som 1.000, sedan är det långt ifrån alla servrar som drar 400watt.

Men om man nu vill räkna på 400w så säg runt 400 i kostnader.

Men visst har man byggt för stort och har dåligt med kunder så kan det ju bli dyrare. Men då får ju kunden betala för tom plats.

Norman 2008-05-07 11:20

Som jag sagt förut. Har man inte som mål att gå med vinst, att kunna utveckla företaget... ja då kan man sälja för inköpspris ...

bkjellbe 2008-05-08 07:42

Patrikweb - 400:- låter rimligt för el och kyla.. men lägger du till el förlusten i UPS, lokal hyra, avskrivning UPS/diesel får man nog lägga till 100:- Så säg NETTO för en Co-lo 500:- och då är inte Internetkraft inräknad... Vad kostar 100 Mbit/s BGP4 transit? Dela Sedan 100Mb med 10Mb så får vi NETTO vad en server drar i Internet...

Norman - För alla andra är det svårt att säga till personalen : denna månad blir det ingen lön för att vi behöver en ny UPS... Det är nog bättre att vi alla försöker generera lite pengar så vi kan svara i telefonen när kund ringer.

patrikweb 2008-05-08 13:27

Jag räknande 400:- kostnad för kyla/el och 1U plats samt även beräknat på batteribyte etc.

Vill man få in avskrivningar snabbare så är en startavgift att föredra istället.

Sedan det viktigaste, är mycket fel räkna på 400w då inte många servrar drar så mycket. Så kunderna betalar ändå för något som inte används.

Sedan ingick bara 2Mbit i det paket vad jag ser, så vet inte vad du fick 10Mbit ifrån.

Men även där är fel räknat lite, säg 2000-8000 för 100Mbit beroende på om trafiken är nordisk eller utlänsk samt hur mycket man förbrukar. Och alla kunder drar långt ifrån sina 2Mbit som ingår.

Så du kan få in mycket mer kunder på dom 100Mbit, och du kör inte fast 100Mbit utan Gbit som du kan bursta för att det endå ska finnas kapacitet när det väl behövs vissa tider på dygnet.

Men visst har du en hall som är utbyggd för el/kyla för 100 rack men endast har fyllt 10 rack så blir det självklart en dyr kostnad för alla.

bkjellbe 2008-05-08 14:48

I scenariot 100 rack och 10 rack uthyrda = dyrt.
Det finns alltid lite overhead i en verksamhet.. Om man skulle ha 10 rack och hyr ut alla plus ett rack till.. vad kostar inte då detta rack.. Ny UPS, mer strömskenor, mer kyla, mer Internet, mer släckkapacitet etc etc.. och det blir svårt att köpa för endast ett rack….

Men visst en balans skall det alltid finnas.

PRQ 2008-05-10 02:59

Det enda jag spontant håller med Patrikweb om är att en genomsnittlig server inte drar 400W.
Det är ju ca 1.73A (om man fular sig lite och räknar med cos fi 1.00 - moderna kragg ligger runt 0.98-0.99, UPSer ofta runt 0.8), vilket är på tok för mycket.

Siffror från verkligheten: Ca 200 servrar drar ca 30kW inklusive kyla. 150W per server, 0.65A!

(cos fi på faserna det matas servrar från är 0.98,0.99,0.99).

Moderna servrar är förvånansvärt strömsnåla när de väl startat. Under själva starten kan de dra rejält med ström, men det är ju inte ett problem som rör rena elkostnader utan ett problem som rör dimensionering (vi kör 3x63A per central som matar 7 rack, 3x16A till varje rack från centralen) och säkringstyp (ett av skälen till att inte ha automatsäkringar i en serverhall är just att de löser vid peakar väldigt lätt - t.ex. när ett helt rack startar samtidigt efter strömbortfall eller vid nyinstallation av ett stort kluster. Vanliga tröga porslinare klipper direkt vid en riktig kortslutning men inte vid 2-4 * märkströmmen under några sekunder, vilket ger precis lika god elsäkerhet eftersom kabeln inte hinner bli varm).

Men el är trots allt en av de större utgiftsposterna (den kostar ca 1/5 av vad bandbredden och fibern gör) trots att vi har väldigt bra elavtal. Jag gråter inom mig varje gång jag ser saldot på konto 5310 (El för drift)...

Hamlet 2008-05-13 10:52

OK, back 2 topic. Några fler ftg i GBG området?

eliasson 2008-05-13 13:01

Man får känslan av att det inte finns några Colo-leverantörer i Göteborg som har bra priser.

al'Thor 2008-05-13 14:34

Jag tycker att "bra priser" är ett väldigt relativt begrepp. Allt beror ju på vad man får för pengarna.

Och framförallt i relation till vad man behöver...

Som exempel bara (siffran är bara påhittad som illustration): 200 kr mer i månaden för att få dieselreservkraft är ju ganska värdelöst om man inte har något behov av reservkraften.
Eller 300 kr/mån extra för att hallen ligger i ett atombombsäkert bergrum är ju också värdelöst om man inte har det behovet. Om en atombomb sprängs är nog det minsta problemet huruvida servern är igång eller inte.

patrikweb 2008-05-13 14:57

Men du kan ju knappast kalla det en riktigt och seriös hall som inte har reservkraft?

Att man får betala extra för att få det så känns det som dom inte har byggt det rätt från början och att det inte finns så det räcker för allt.

Visst det är självklart en kostnad, fast då kan man ju lika väl ha servern i garderoben som inte har reservkraft där med :P

Men får du colocation hos andra där det ingår reservkraft billigare än hos en där det inte ingår för dyrare kostnad så blir det ju självklart att man inte tycker det är ett bra pris.

Men är ju alltid kunden som tycker om det är bra pris eller inte, beroende hur mycket kunskap dom har eller vad för priser dom fått hos andra leverantörer.

Alla företag kommer ju alltid säga att dom tycker sina priser är bra även om dom är svindyra.

al'Thor 2008-05-13 21:41

Jag kan nog tycka att en en hall kan vara en seriös hall även om den bara har UPSer och inte diesel... Många myndigheter och institutioner kör utan dieselkraft (bland annat många högskolor och där är det definitivt inte garderoberna). Har man inte behovet att servern absolut inte får gå ner efter mer än en halvtimmes spänningsbortfall (vilket ju är ganska ovanligt inne i storstäderna) så är det ju per definition onödigt att betala för dieselkraften eftersom man ändå inte har det behovet.
Och betala för det får man göra oavsett hur det är byggt från början... En hall med dieselreservkraft har haft störe investeringskostnader än en hall utan, och investeringarna ska betala sig.

Jag vågar påstå att skulle du bygga en hall som täcker upp alla tänkbara fel som kan uppstå, så oavsett hur du bygger den kommer du att få ta mer betalt än för en som nöjer sig med att täcka upp de "vanliga" felen. Och räcker det för de behoven man har så är ju den senare ett bättre val eftersom den kommer kunna hålla ett lägre pris än den förstnämda.

Men visst, om den förstnämda skulle vara billigare så är ju givetvis den ett bättre val. Vad som är ett bra pris beror ju på vilka krav och förväntningar man har i relation till vad man kan få på andra ställen.

Har jag behov för en Skoda är det ju ingen bra idé att köpa en BMW, precis på samma sätt så har jag behov för en BMW så kan jag inte betala för en Skoda.

Sedan finns det ju ställen där man får en Skoda och får betala för en BMW...

eliasson 2008-05-13 22:47

Tråden börjar spåra ut en aning då alla tycks ta fasta på pris jämfört med service och vad som ingår.

bkjellbe 2008-05-15 21:50

Ni som söker alternativ för Co-lo i Göteborg.. kan ni inte speca vad ni har för krav.. sedan kan vi se om vi på Västkusten är så dyra : )

Devworks 2009-10-10 10:42

Lyfter denna gamla tråd då det verkar ha blivit ännu värre.

Det billigaste just nu verkar vara wwwgbg för 995:-/m med 512kb alt 25GB tr. De flesta ligger på 1500-2000kr/m för 1U vilket enligt mig är ren galenskap om man jämför med resten av sverige.

Inga nya aktörer som dykt upp? Hur gör ni andra som är aktiva i GBG och vill ha utrustningen lokalt?

patrikweb 2009-10-10 14:55

Det låter lite väl dyrt, även trafik mängden är ju antik.

Har själv kollat lite på om man ska börja lansera colo i GBG flertal gånger, men utbyggnadesplanerna är endast att bygga ut nät i stora delar av Sverige och inte lansera ren colo som standard.

Fast har ändå kvar siffror vad man skulle behöva ta ut till slutkund, räknade med att 1U skulle blivit ett slutkundspris på 400-600:- då samt att man skulle kunnat bjuda på 10Mbit trafik utan problem.

Priset på colo har i regel gått upp i hela Sverige, det som slukar kostnader är ström och allt runt omkring det. 120-250:- kostar varje 1U server i ren ström med kyla och reservkraft beroende hur mycket den drar.

Sedan får man även beräkna pris på antal kunder man har, har man dåligt med kunder går priset upp. Tror det är svårt idag att endast erbjuda colo till lågt pris utan andra tjänster. Om man då inte kommer upp i stor volym.

KristianE 2009-10-10 23:22

Devworks:
Skicka gärna ett PM med vad du är intresserad av.

patrikweb:
Visst har du rätt gällande elen. Det beror givetvis helt
på server, men el är dyrt.

Sen ser jag en hel del hemmabyggen i denna stan. Folk
som kommer med 3U/4U-lådor som de hittat på CapTech.

Sen blir de förvånade när man är tvungen att ta bra betalt
för dem..

johan1234 2009-10-11 18:15

patrikweb - tror vi skall skilja på modell och kvalitet. Jag kan ju ha reservkraft i alla former men låta kunden välja hur han eller hon vill plocka på sig tjänsterna. Eller säljer man det rakt upp och ner med allt inkluderat för ett pris. Det finns kanske fall där det är passande att få en billigare peng - om man faktiskt inte har behovet. Bara en annan modell dvs.

Thor - måste säga att jag håller med Patrikweb när han säger att det inte är seriöst idag att inte har UPS och diesel. Jag tycker det är fel att högskolor och myndigheter inte ser till att ha kvalitet som du idag får för en mycket liten peng. Dvs med de valen (se här på WN) som alla har idag så är det extremt enkelt att hitta konkurrenskraftiga priser och bra tjänster och med det som tillhör dagens standard - vilket utan tvekan inkluderar diesel. Ta inte för givet att något är bra för man är myndighet eller högskola. Att jobba bort alla fel är kanske svårt - att jobba bort det vanliga och uppenbara är ett måste.

Håller med om att wwwgbg låter lite dyrt men det måste ju finnas massor i göteborg? Tyvärr känner jag inte till götet och de bolag som finns just där.

Devworks 2009-10-11 19:48

Nej, det är just det som är problemet - det finns inte massor, i alla fall inte som annonserar om det öppet. Det tiotal jag kikat på börjar (med undantag av wwwgbg) på runt 1500:-/mån ex moms. Tyvärr verkar det inte som om man kan ha maskinerna lokalt längre, vilket ju är mkt tråkigt.

patrikweb 2009-10-11 20:10

Fast anser ju att om man säljer colocation så ska det ju vara en komplett lösning med reservkraft med UPS + generator.

Annars kan man ju kalla det mer garderobstjänst eller något.

Jag räknade ihelgen på elkostnad och reservkraft.

Kostnaderna 1A ~150:- /Mån, då räknat för el + elnät. Visst kan det skilja några kronor beroende på avtal och hur storförbrukara man är men är en bra grund att gå efter.
(Fick 142:- i faktiska siffror, men beroende på avtal och prisförändringar så blev 150 mer korrekt)

Kyla, drar ca 35-50% av förbrukningen extra. Beror helt vad för kyla man kör samt hur effektivt man kan få den. Så att förbruka 1A + kyla så blir kostnaden 50 - 75 extra.

Så runt 200-225:- 1A /Mån, sedan har vi UPS och batteribyte var 3-5:e år.
Självklart skiljer den kostnaden vad man har för UPS och hur mycket tid man har i den.

Men beräknar du ha 5-15min batteritid så blir kostnaden runt 5-20:- per 1A extra, men denna kostnaden baseras sig även hur mycket du belastar UPS. Har du fåtal kunder så du kanske bara ligger på 50% av kapacitet påverkas även kostnaden högre.

Resultat: 205-245:- per 1A i månaden, i bästa fall.

Sedan kostnadern för serviceavtal/underhåll + inköpskostnaderna för det. Fast det bör man räkna in i kostnaderna för colo delen inte som en förbrukningsvärde.

Fast det som är komiskt är att många inte har en generator, det är den billigaste kostnaden om man ser mot kylanläggning och UPS.

Du får en 100kVA för max 130k och kraftigare brukar inte kostar så extremt mycket mer.
Medans en 40kVA UPS ligger på ca 100-200k beroende på märke.

Vad kyla kostar ska vi inte ens prata om utan det är inte ännu större kostnad när man behöver komma upp i större effekt.

johan1234 2009-10-12 15:18

Jo jag förstår att du anser det och jag hade aldrig heller köpt något annat. Det hindrar dock inte att man kör en modell där du kan välja bort saker - om du av någon anledning tycker att det inte är värt en extra slant för reservkraft eller liknande - bara man erbjuder alla bitarna. Att modellen är annorlunda gör det inte till en garderobstjänst dock.

Devworks - låter ju nästan som om du kan få dedikerade servrar för priset du betalar för co-lo. Kanske värt att titta lite på det också beroende på hur gammal din serverpark är. Där har du helt plötligst hela sverige som marknad och kan få riktigt bra priser hos många leverantörer.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson