![]() |
Har en laptop som verkar ha fel på ena IDE kontrollerkanalen.
Har provat med ett par olika diskar och Hitachti's "Drive Fitness Test" säger "bad cable". Att fixa det verkar innebära att byta moderkort vilket inte är aktuellt för den har ett par år på nacken (Inspiron 8500) så det är knappast värt besväret och kostnaden. Jag har dock en hållare för att sätta in hårddisk istället för DVDRW, och den IDE kanalen funkar. Då jag inte har något behov av en DVD på maskinen för mina ändamål så skulle det vara en bra lösning...men hur går jag tillväga för att installera XP på burken om jag inte kan ha en CD läsare inkopplad samtidigt som disken? Jag har en extern USB-disk som jag kan boota ifrån...har testat med linux och det funkar bra. Men jag har inte hittat ett sätt att föra över en klon av en bootbar CD till hårddisk med bootinformation och allt. Är det helt enkelt inte möjligt att få en hårddisk att agera som en XP installerings CD? Eller måste jag installera typ en liten linux dist för att boota från USB-disken för att sedan starta installationen därifrån, och isåfall hur går jag enklast tillväga för att göra det? Ideér mottages tacksamt. |
plugga in disken i en annan dator och installera sen stoppar du disken i laptopen så ska det funka...
|
Alternativ 1) Installera dos på hårddisken och kopiera in installationsskivan i en undermapp, sätt disken i din maskin och boota på den, starta installationen.
Alternativ 2) är mer komplicerat, sätt upp en pxe-server så att du kan nätverksboota (dos eller win pe) och starta installationen över nätverket den vägen. Tuffare men helt klart overkill för en enstaka maskin. Det är dock såhär de allra flesta större företag gör sina installationer idag, unattended eller via image. Dos-diskar/rescuediskar kan du hämta på bootdisk.com, räddaren i nöden. |
@crazzy
Testade med att köra en windows installation på USB disken men windows hänger sig under boot, och jag har ingen 2.5" till 3.5" kabel. @jomper Jag var precis inne på bootdisk.com och snokade. Många images är ju .exe filer som försöker skriva till a:, men jag tror jag har hittat en som kanske går att skriva till USB disken....testar just nu. |
tillgång till extern cd?
|
Ett tredje alternativ är ju att boota på en usb-ansluten cd-spelare. Har du en sån så är det ju allra enklast. Eller kopiera hela windows-skivan till ett bootbart usb-minne, det borde också gå att få till.
|
Jag har ingen extern CD eller USB minne.
I värsta fall får man väl skaffa, men det verkar så dumt att det skall vara sådan skillnad på en CD, flash minne och en HD. Kör inte flash minnen på samma formateringar som en HD? Varför skulle de vara lättare att få ner en CD image på? Problemet verkar ju egentligen inte vara att de är så pass olika enheter att det inte är tekniskt möjligt utan det är bara att jag inte hittar rätt lösning :( Jag testade med en DOS image som kom med en "FIRM.COM" där man kunde ange enhet att skriva till....men det verkar ändå bara att skriva till a:. Jag fick en idé om att installera windows på USB disken...då borde jag kunna komma åt windows installationen. Dock så får jag för mig att det kan bli problematiskt med tilldelning av enhetsbetäcknigar. |
blixt: Kom ihåg att se till att du har filen smartdrv på disken, annars kommer din kära installation att ta några timmar.
|
Jag brukar använda mig av syslinux för att skapa en bootbar hårddisk med Win98, en snabbguide:
Formatera disken med Fat32 Kopiera in I386 katalogen från CD skivan till usb disken (på en annan dator) kör: syslinux -smaf enhet: Editera syslinux.cfg med följande inställning: kernel memdisk append initrd=win98.img Kopiera in syslinux.cfg + memdisk + win98.img till hårdiskroten. Boota på disken, ute i Win98 dos, gå till i386 , starta inst. med kommandot Winnt. Efter inst. är klar och Windows bootar, konvertera till NTFS med convert kommandot. |
SimonP: Glömde det kritiska kommandot: smartdrv ;)
Annars tar kopieringen en evighet |
Ja du har allt hamnat i en knepig sits måste jag ju säga. :) Laptops är ingen höjdare att pilla med när dom börjar ge sig tyvärr. En lösning som jag testat är om nu laptopen kan boota från t.ex USB enheter är att lägga in Windows på en extern hårddisk med hjälp av någon slags boot loader.
Jag testade dock detta på en modernare stationär dator och jag märkte ingen direkt skildnad i hastighet på att ha Windows installerat på usb disken jämfört med en intern hårddisk. Dock bör du ju tänka på att ha USB 2.0 annars kommer det bli väldigt långsamt. ;) http://www.ngine.de/index.jsp?pageid=4176 där finns en liten enkel guide om hur du gör, finns en hel drös av dom bara att googla på något lämpligt. Mvh, Viper |
Citat:
|
måste han tvunget köra windows?
|
Tack för tipsen.
Jag tror jag får ge mig för idag dock. Det verkar som det där med syslinux kan vara värt att testa...fick inte direkt klart för mig hur det går till då jag kollade in det hastigt dock. @viper Jag vill inte köra OS från USB disken...bara använda den för att installera från. @crazzy Jag måste tyvärr ha windows....tanken är att jag skall använda denna burk på spelningar (musik), och det finns ingen bra mjukvara för linux till det. |
det finns program men det är lite småkrångligt...
till min synt kör jag faktiskt xp... |
Jo...visst finns det program, men inget som kan jämföras med Ableton Live för att köra elektronisk live musik.
Jag hittade ett program som kan enkelt göra disken bootbar, "Flash boot". Efter en del om och men så fick jag till en bootningsbar hårddisk med en win 98 startdisk och kopierade över min i386 mapp till den. Men installationen klarar aldrig att köra klart utan klagar på att den inte kan hitta vissa filer trots att de är filer som ligger i den i386 mapp jag kopierat. Jag undrar om problemet kan vara att för att "Flash boot" skall kunna göra min HD bootningsbar måste den vara formaterad som FAT, och inte FAT32? Hur gör jag enklast så att en FAT32 formaterad disk bootar i DOS? |
Citat:
|
Jag får väl testa det...såg ut som man behövde kompilera den och var för lat för att ladda ned kompilator och sedan försöka begripa sig på själva syslinux.
Jag hittade ett CLI prgram som heter makebootfat som verkade som det skulle kunna vara kapabelt att fixa det hela, man jag kan inte få det att funka när jag skriver till en partition...och hela disken blir för stor som FAT32 disk. |
http://www.kernel.org/pub/linux/utils/boot/syslinux/
syslinux finns i binärform under Win32 mappen i Zip filen |
Tack...jag lyckades faktiskt precis hitta den själv och körde syslinux -smaf n: och fick den att skriva en "ldlinux.sys" till min n: disk.
Just nu håller jag på att försöker hitta syslinux.cfg EDIT: ok det verkar som jag helt enkelt skall skapa den filen :) |
Denna syslinux.cfg kör jag:
Kod:
prompt 0 |
Stort tack Simon...nu har jag i.a.f. en FAT32 disk som bootar till DOS.
Har påbörjat installationen och hoppas att den skall lyckas läsa alla filer nu. |
Nej..efter jag formaterat måldisken och setup skall börja installera så får jag:
"setup cannot copy the file amdk6.sys" och om jag trycker esc för att skippa filen så är det igen en hel radda med filer den inte kan läsa. Samma problem med två olika XP CD's som källa då jag kopierar det till USB disken. Det ser inte bättre ut än att jag får skaffa en USB CD att ha endast för installering. |
Citat:
|
Kolla hur stor i386 katalogen är, jämför med CDn och se om dom är lika stora, lika många filer.
|
Äntligen kom hjärnan igång.
Jag satte mig och började leta efter externa USB CD-läsare och kämpade med min motvilja till att köpa en då jag redan har sju stycken DVD/CD läsare/brännare. Istället för att envisas med att installera från en hårddisk i ett USB chassi eller skaffa ett USB chassi år min läsare, varför inte byta ut disken mot en CD i chassit? Önskar att jag hade tänkt på den för ett par dagar sen och sluppit slösa bort timtal, men är man dum i huvudet så är man :) |
@Simon
Kollade att alla filer som den klagade på fanns i i386 katalogen...och de gjorde de. Nu slipper jag oroa mig om det mer...men stort tack för din hjälp. |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:15. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson