![]() |
Det verkar bli allt tydligare att TVGuider är årets stora grej efter försäljningen av TV.nu till Schibsted och nu den senaste nyheten från Resume.
"TV4 tar upp kampen med Schibsteds tv.nu och Kanal 5:s kommande tv-sajt med lanseringen av tvplaneten.se i dag. Tanken med sajten är att användaren ska få snabb tablåinformation om alla svenska tv-kanaler, kunna diskutera sina favoritprogram samt få de senaste nyheterna från tv-världen." Resume.se Även denna sajt har dock långt kvar till andra sajter som TVGuide.com som att nämna en. |
Vad många inte förstår är att jag liksom många andra som använder tv.nu är just att man bara vill se tv-programen, ett kort innehål, showview nummret, IMDB länk.
Man vill helt enkelt slippa allt annat skräp dom försöker sälja och all annan överflöding information. |
Precis, det är det man inte förstår och försöker förstora allt och
även finnas i den branschen. Jag föredrar s. 601 :D |
Jag tycker faktiskt att tvplanetens upplägg med stort fokus på tv-tablån och lite annat runt om kring känns helt okej.
Något jag saknar på tv.nu är att kunna se tv-tablå för flera dagar framåt, för att inte tala om att kunna se gårdagens tablå. Det har hänt mer än en gång att jag missat något program, och då vill man kunna kolla om det var igår som det gick. |
Jag använder endart tv.nu pga den lätta och snabba adressen...
Så ser man ju iof ganska bra det man vill oxå så i tablåerna.. |
Själv använder jag min egna tv sida som är ett litet projekt som man kanske kan bli något, men går ju i dagsläget ej att konkurrera med dem stora företagen så fortsätter nog bli min egna tv sida bara =)
|
Är väl lite hypat och ett hett ämne att leka med efter försäljningen..
Anser själv att det inte finns något som kommer springa förbi de nuvarande. Men vem vet, kanske kommer det något väldigt intressant med tiden.. |
Som vanligt ett original resten kopior.
|
tyckte sajten va seg... men ja tablå för gårdagen o kanske 3dagar framåt iaf..
|
tv.nu vinner min röst mycket pga den enkla adressen (finns ju ingen hejd för hur lat man är men vafan :) )
|
Inge speciell direkt.
Man behöver ju bara http://tvguide.swedb.se/tb och http://www.tvmatchen.se (NEJ inte mina sidor :) ) |
Hur gör man en tv-sida? Alltså med automatisk uppdatering av program osv..
|
Citat:
|
Det känns som att alla dessa konkurrenter till tv.nu får lite gratisskjuts nu de senaste veckorna när tv.nu har fått extra tjockflytande sirap i servrarna.
|
Citat:
Förhoppningsvis tar vi vår nya setup av servrar i drift imorgon så problemen är lösta en gång för alla. |
Jag måste säga att jag är förundrad över TV4s okunskap för dessa saker.
De ska alltså ge sig i kast med att kunkurrera med tv.nu - en tjänst som funnits online sedan första hälften av 2000 med en naturlig LL-domän, en tydlig, måhända enkel avgränsad tjänst med ett "mjukt" utseende. Och vad gör dom? De nylanserar en tjänst med ett 8 tecken längre domänamn !! Med ett en logotype och färgsättning som får mig att undra om det bara är Prao-anställda utvecklare på TV4. Och innehållet..det verkar vara någon som bestämt att den här sidan ska innehålla "allt", kommit på att det är annonser man tjänar pengar på och krympt ihop tablåerna i mitten någonstans. Det finns inte ens någon sidfot på sidan. Slafsigt.. Jag tycker att denna nylanserade tjänst hade varit okej om det varit en glad amatör eller enmansföretagare som sjösatt den, men för att vara gräddan av MedieSverige är det under ALL kritik. Jag ger inte tvplaneten ett halvår ens - i dess nuvarande form. Pinsamt dåligt.. |
Jag kan hålla med om att sidan inte är speciellt vacker, men som man brukar säga i SEO-sammanhang: "Content is king". :)
|
Citat:
Färgsättningen är bra - den är mjuk och sticker inte i ögonen TV-Tablån har gott om utrymme i mitten tv.nu kör också reklam - men det är det ingen som påpekar? Du verkar mest vara grymt negativ utan någon egentligen grund för det.. Enda jag egentligen har att anmärka på är "Sveriges bästa TV-sajt" - undrar om dom kan styrka det uttalandet? |
Ja Melin - Det är ju tydligt att vi ser sidan med lite olika ögon,
för mig är färgsättningen oharmonisk, har för starka nyansbrytningar mellan teckensnitt och bakgrundsfärger och mm mm Förstår inte heller vad du menar med reklam och dessa två webbplatser.. hur menar du att de skulle finansieras och bli värdefulla för ägarna om det inte fanns reklam ? Men Fine! - jag kanske är lite hård i mitt sätt att se på denna nya "Sveriges bästa TV-sajt", jag hade nog bara väntat mig mycket mer av TV4 med sina 8 tvkanaler och tycker att det är märkligt att dom inte kunnat skaka fram något bättre. Får väl skylla på att det var en sur måndag när jag skrev det. |
Citat:
Citat:
|
Melin - Du har inte funderat på att det kanske blir syftningsfel om du inte läser ut hela meningen!? eller saknar du bara läsförståelse ?
Jag skrev hur jag uppfattade att sidan slafsats ihop - inte fundrerat över om och hur dessa tjänster finansieras .. Vidare är "Sveriges bästa TV-sajt" inget uttalande, utan en slogan/payoff.. |
En slogan är fortf. ett uttalande och ska kunna styrkas
Du har aldrig funderat på varför t.ex Volvo inte kör med "Volvo - Världens bästa bil"? |
Citat:
|
Melin - ja i din värld då kanske..
Det finns en rad hyfsat stora företag och varumärken som använder slogans/pay-offer som knappast går att styrka eller bevisa. Eller så går det väl att godtyckligt bevisa med att "Min mamma tycker.." Carlsberg "Probably the best beer in the world" Kanal5 "Roligare TV" SVT "Fri television" Toffifee "Man har så kul med Toffifee!" Viasat "Your number one entertainer" Stockholm "The Capital of Scandinavia" Felix "Gör det goda godare" Coop "Nordiska inköp ger lägre priser" Ska jag fortsätta ? Förresten så nej jag har inte funderat över Volvo eftersom jag vet att de har "For Life" som pay-off vilket jag som fd Volvoägare tycker är betydligt bättre än det förra; "Volvos värde varar". Men nu känns det som att tråden går lite överstyr.. |
Gällande valet av slogan så finns det dock en poäng i att ifrågasätta valet.
Marknadsdomstolen förbjöd t.ex. Hästens Sängar AB att marknadsföra sina produkter under sin dåvarande slogan "Världens skönaste sängar". Se 2000:20 http://www.marknadsdomstolen.se/avgoranden00.htm |
Tycker sidan ser väldigt bra ut om jag ska vara ärlig. De har förstått att det är tablån som är
viktig (precis som hela tv.nu bygger på). Dock känns headern (med den övre bannern) väldigt stor. Och sidan känns avklippt utan en sidfot. Vad som gör själva tablån starkare än tv.nu´s är ju att de har flera dagar fram i tiden. Släng in en sökfunktion också så känns den ännu starkare. Det går inte att sticka understolen med att Thomas sida växte sig väldigt stark p.g.a enkelthet i både domänet och själva tablån. Många år av länkbyten och seo optimering har gett honom väldigt många besökare (kan se min farsa sitta och glo på sidan ibland). Nu är den såld för väldigt mycket pengar och alla tror att en tv-sida är rätt väg att gå om man vill bli rik. Dock kommer tv4:as sida dö ut när de slutar att bomba tvreklam för den (vi har sett det förut) |
Jokko - det är du som lever i fel värld.. går du ut med ett påstående så måste du kunna styrka det - en slogan som t.ex "Sveriges bästa köttbullar" är ett påstående
Kanal5 "Roligare TV" - ja - dom skriver inte "Roligast TV" - alltså ok SVT "Fri television" - den är fri.. TV-licensen är inte en avgift för att se TV.. utan för att inneha en TV-mottagare (typ) Toffifee "Man har så kul med Toffifee!" - igen.. inget som säger att annat inte är roligare samt nivån på kul framgår inte. Alltså inte samma som att säga "Du har roligast med Teffifee" Viasat "Your number one entertainer" - Jo, denna faller utanför lagens gränser, anmäl dom och se vad som händer (risken finns väl att dom ligger utomlands, gör reklam på tv-kanaler som sänds från utlander (tv3, 4 etc) och på så vis kommer undan Stockholm "The Capital of Scandinavia" - Kan åka dit för det faktiskt. En annan svensk stad åkte dit på att dom kallade sig just "stad" (inga svenska städer innehar beteckningen "stad" längre, utom 1 eller 2st - en av dom är Hjo) Felix "Gör det goda godare" - som förut - inget säger hur gott dom gör det eller hur gott det var innan, öppet för tri tolkning. Dom skriver inte "Gör det goda godast" Coop "Nordiska inköp ger lägre priser" - Aldrig sett den men också helt ok. Det ger lägra priser. Kanske inte av alla varor men det säger dom inte heller. Vad domk nu skrivit "Sveriges bästa TV-sajt" går inte att tolka på mer än ett sätt.. Dom påstår sig ha den bästa TV-sajten i Sverige. Kan inte TV4 bevisa detta så blir dom piskade att ta bort den, eller skriva om "Sveriges bästa TV-sajt enligt vår styrelse" - är fullt tillåten |
Citat:
eftersom i min (enligt dig felaktiga) värld är de alla påståenden..och då enligt din (riktiga uppfattning) behöver styrkas.. Carlsberg "Probably the best beer in the world" - Ett påstående de knappast kan bevisa, eller ? Kanal5 "Roligare TV" - Påståendet bevisas hur ? Själv gillar jag en del serier men att Kanal5 skulle vara roligare vete sjutton. SVT "Fri television" - (Fri Television OM du betalar licens för TV-mottagare) Detta är en variant av "få gratis telefon OM du köper mobilabbonemanget i 2 år" Dvs påståendet kräver motprestation för att uppfyllas. Men jag hade på känn att du skulle skriva nåt om TV-mottagare - Jag gissar att du inte har TV själv ;) Toffifee "Man har så kul med Toffifee!" - Ett påstående som kan vara svårt att bevisa eftersom man sannolikt kan ha tråkigt och sorgligt också.. Viasat "Your number one entertainer" - ja Viasat kör väl från UK Stockholm "The Capital of Scandinavia"- Också en ganska syrlig hälsning till våra grannländers huvudstäder.. Felix "Gör det goda godare" - Påstående som har med individuellt tycke och smak dvs svårstyrkt om inte omöjligt. Coop "Nordiska inköp ger lägre priser" - Påstående som inte heller lätt kan bevisas, bara antas Men den här tråden leder inte direkt någon vart och jag försvarar defenitivt inte deras slogan på lång väg och önskar att dom iaf kunde vara så ödmjuka att ändra punkten till ett frågetecken.. |
bara en sidonotering - Carlsbergs slogan betyder "Förmodligen den bästa ölen" - dvs dom påster att den KAN vara det :P så den är fullt godkänd
|
Citat:
Tror du på fullaste allvar att vi behöver hjälp med översättning av meningen ? Sen är det likt förbaskat per definition ett påstående...men men whatever..Peace out. |
Melin, tror du på fullaste allvar att man måste kunna styrka sin slogan till sitt företag/varumärke är du tragisk. En slogan är reklamord, ofta i form av en mening, för just det du vill marknadsföra. Det är DINA ord för DIN vara.
Ta Toffifee's slogan "Man har så kul med Toffifee!" som ett exempel. Det är Toffifee själva som tycker detta. Personligen gråter jag så fort jag håller i en Toffifee och får självmordstankar. Felix slogan "Gör det goda godare" är ännu ett mycket bra exempel. Där påstår Felix att deras produkter som dom säljer ÄR goda och dom gör dom ÄNNU godare. Personligen tycker jag att alla produkter som Felix säljer är äckliga och jag måste gå och kräkas så fort jag hållt i något dom säljer. Förstår du min poäng? |
Utan tvekan får du som företagare inte påstå att du är bäst, billigast etc utan att det faktiskt är sant och går att bevisa. Om TV4 har som slogan att deras tv-sida är bäst i Sverige, så måste de ha något som styrker det.
http://www.marknadsdomstolen.se/avgoranden...06/Dom06-23.pdf |
Citat:
Hur kan man vara bäst? Enligt vem är man bäst? Vem bestämmer att man är bäst? Räcker det inte med att springa runt på stan med en kamera och be folk läsa upp en text mot en liten summa. " Ja, Alper är bäst i hela världen på att cykla " Så om jag har det inspelat att 500 personer säger så, så borde jag kunna marknadsföra mitt företag med " Alper är bäst på att cykla, köp cyklar av honom ".. Eller har jag fel? Vad säger marknadsdomstolen om vem som är bäst, och vem bestämmer det egentligen.. riktigt rörigt tycker jag :D EDIT1: (man behöver självfallet inte muta folk att säga något, går att fråga 10.000 pers om vem dem tycker är bäst tills man hittar sina 500 som tycker att man själv är bäst också..) EDIT2: Falcon (tror jag det var) stämde carlsberg för ett antal år sen för att de använt sloganen " Carlsberg - The best beer in the world " Motparten menade att så inte alls var fallet, så Carlsberg blev tvugna att byta slogan.. så nu kör dem istället med " Carlsberg - Probably the best beer in the world ".. eller t.o.m med .. "Carlsberg don't do the weather, but if we did it would probably be the best weather in the world." "Alper - Probably the best Webmaster in the World" |
Tror max hamburgare annonserar med att deras hamburgare är godast. Dock hänvisar de till nån sifo-understökning där resultatet visar att de slog både burger king och mc donalds
|
Citat:
Du kan nog sällan ställa fram ett påstående som stämmer överens för ALLA människor och gör därför ditt resonemang omöjligt i praktiken. I ditt sätt att resonera är Bill Gates fattig lika väl som att jag är rik. |
Citat:
|
Det kanske är dags att släppa den här diskussionen och återgå till ämnet? :)
|
Citat:
Varken Felix eller Toffifees slogans är konstruerade på det viset, och de var ingenting som jag tog upp i mitt svar. Med tanke på att det finns en hel drös stämningar och fall i marknadsdomstolen rörande just bäst och billigast kan du ju fortsätta säga vad du vill och ignorera rättsfall. Du har säkert rätt, samhället har fel. Hade Felix sagt att "Vi gör det goda godast" hade de suttit i skiten de med, btw. |
Citat:
|
Citat:
Bäst, snyggast, vackrast, roligast. Välj vad du vill. Hela tiden handlar det om vad varje enskild människa tycker. Ingen i världen kan någonsin bestämma för mig vad bäst är, eller vad roligast är. Det är det upp till mig som enskild individ att avgöra. Så gäller det för alla. Därför sätter massvis med företag sina slogans lite som dom själva vill. Låt mig visa ett par tydliga exempel bland företag runt om... Viasat har ett tydligt och klart budskap, "Your number one entertainer". RixFM har ett ännu tydligare budskap, "Bäst musik just nu!". Siba säger klart och tydligt "Hos oss får du råd" vilket inte stämmer överens för alla. IKEA fortsätter briljera med "Ingenting är omöjligt!" vilket är ett kvalificerat skitsnack. Cloetta säger tydligt i sin slogan att dom är det rätta, "Tag det rätta, tag Cloetta". Teknikmagasinet väljer "Meningen med livet" som slogan, vilket inte heller stämmer överens för alla. Vad det gäller att inte kräva motprestation är det också ett kvalificerat skitsnack. Alla företag kräver motprestation. I och med att inte kräva någon motprestation av kunden ska man ge kunden det han vill ha utan att kunden ska behöva göra någonting. Inte ens betala eller inte ens behöva gå till affären eller besöka deras webbplats. Det skulle dessutom bli en olaglig handling - då det krävs att kunden själv betalar varan eller tjänsten. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson