![]() |
Vad använder ni för statistikprogram och vad rekomenderar ni?
Har själv använt GA lite och är väl hyffsat nöjd. Undrar mest om det finns något bättre? Vill få ut lite mer än antalet besökare och vilken browser dom har... |
Webalizer, tycker det fungerar skitbra.
|
Google-analytics.com måste nog vara det BÄSTA statistikverktyg jag stött på! :)
|
Citat:
|
Finns det något scriptbaserat som klarar av querystrings då?
För annars är det menlöst för mig då hela sajten är uppbyggd på ett fåtal sidor som sedan plockar ur databasen... |
Google Analytics är ju inte godkänt av Tidningsstatistik AB då de levererar felaktiga resultat. Däremot är Webalizer Version 2.01 är ett godkänt trafikmätningsverktyg hos TS (Tidningsstatistik AB).
Detta är svaret som vi fick vid en förfrågan över trafikmätningssystem som passar till TS, alternativet var att köra på en av deras partners lösningar vilket skulle kosta runt 40.000 kronor per år. |
Är inte bara intresserad av att mäta antalet besökare tex. Tycker för det mesta det är ointressant. Vad jag vill få ut är mer användarbeteenden m.m.
Ingen med nåt bra tips? Det behöver absolut inte vara gratis. |
Citat:
Om du vet förståss, eller har länk till sida man kan läsa om detta? Hade varit intressant att veta :blink: |
GA är ju bra då det är enkelt att låta någon annan jämföra med sina egna värden, och att det går att bjuda in folk för en påsyn.
Men mest gillar jag egen-utvecklade statistikverktyg då man kan göra de rapporter och summeringar som man själv tycker är viktigast. |
Jag ber så mycket om ursäkt för ett stort fel som smugit sig in i mitt inlägg. Det är inte alls Webalizer 2.01 som är godkänt av TS utan Awstats.
Jag kommer inte ihåg den exakta anledningen till att de inte godkände Google men det hade bland annat att göra med fel besöksantal och något med formatet på det hela. Ring och kolla. Skicka ett PM så kan du få ett namn och telefonnummer. Nielsen Netratings är väl annars det som är ansett av TS att vara säkrast i sin information. Om man går med i TS så hamnar man automatiskt i KIA index, www.annons.se/kia |
Google Analytics, Awstats och Nielsen/Netratings.
|
Använder Awstats på ett antal sidor och är mycket nöjd.
|
Vad bygger Nielsen/Netratings (SiteCensus) på? Logfiler?
Skulle helst använda mig av något som inte bygger på det... men men är det bäst så visst! :-) |
Omniture tycker jag är grymt bra. Men rätt dyrt.
|
Citat:
TS gillar nog inte Mediaägarna ända sen de inte fick chansen att få revidera deras trafik, vilket de ville på den tiden jag satt med i en arbetsgrupp hos dem. Så min spontana reaktion är att man skall nog inte tillskriva TS allt för mycket innan man åtminstone vet mer om det testet mm. |
Någon mer som vet något om Nielsen/Netratings (SiteCensus) ??
Pris? Hur fungerar det? Har försökt kontakta dom men inte lyckats hittils... :S |
Citat:
Kia index har inget samband med TS. TS ägnar sig åt revision och säljer den tjänsten, om en site köper TS revision så innebär inte det att de kommer med på Kia index. Att TS godkänner verktyg är för mig en total nyhet. Godkänner för vad? Varken Webalizer eller Awstats är i dagsläget godkända för att redovisas på Kia index. Slutligen, var har du fått det ifrån att TS skulle anse att NN är säkrast i sin information? Känns inte som ett uttalande TS skulle komma med. Så ligger det till. |
Citat:
|
Nu vill jag inte hänga ut en tredje part i tråden men jag har i e-post från områdeschefen för Digitala Medier svart på vitt att om man väljer ett av de av TS rekommenderade applikationerna så kommer man också automatiskt med i KIA index. De applikationerna som TS rekommenderar är de som är godkända av Sveriges Annonsörer.
Jag vet mycket väl om att det är två olika företag som pysslar med olika saker. De helt godkända applikationerna är ju snuskigt dyra men i mailet tipsar även områdeschefen om Awstats, "Där kan vi erbjuda att revidera två av de godkända trafikmåtten sidvisningar och besökare men ej unika besökare per vecka." till en fraktion av priset på de övriga. Nackdelen är ju då att man inte hamnar med i KIA index. Att Nielsen Netratings skulle vara säkrast i sin information är inget som jag har att backa upp, förutom ett följande telefonsamtal på mailet då det framhölls. Om jag har fel så är jag den första att erkänna det. Jag försökte bara komma med vad jag fått veta. Tjipp! |
Tack för svaret Andreas!
Fakta i ärendet är som följer: KIA index (komitten för Internetannonsering) har fyra huvudmän, TU, Bitos, Sveriges mediabyråer och Sveriges annonsörer. Kia publicerar Kia index på Sveriges annonsöres hemsida, kia sätter upp regler för mätningarna, kia godkänner leverantörer som får redovisa till listan osv. Det operativa inom Kia sköts av ett kansli som jag är ansvarig för. TS har på inget vis någon inblandning i KIA, vare sig som leverantör, huvudman eller annat. TS har ej heller någon insyn i arbetet, tex kring vilka verktyg som är under utredning för eventuellt godkännande mm. Att de rekommenderar Awastats förvånar mig oerhört mycket. Om man siktar på att komma med på KIA så är det en total återvändgränd då det är ett verktyg som jobbar med loggfiler, något som aldrig kommer bli godkänt på Kia index. Gällande verktyg som får redovisa till KIA index så är några under granskning just nu. Om de kommer med vet vi senare i höst. Så Andreas, tyvärr fick du ingen vidare hjälp hos TS, men tack för att du tog dig tid och svarade. |
Även om CustomizeGoogle och NoScript är populära program (jag använder själv CustomizeGoogle, men utan att blockera Google Analytics) så är det väl ingenting som den stora massan använder? Finns det inte alltid snedvridning när man pratar om statistik?
/En oinsatt |
Jag kör med Google-Analytics, och visst finns det brister i det, men det har två stora fördelar:
1. Mycket fina grafer med möjlighet till jämförelser mellan tidsperioder 2. Gratis |
Jag igen, vilken metod man också använder beror ju på vad man tänker använda statistiken till. Vill man veta sin egen trafik, se förändring över tid och få lite info om var besökare kommer ifrån så räcker gratis lösningar typ Google-Analytics väldigt långt.
Skall man däremot ut på den stora annonsmarknaden och slåss så måste man mäta med helt andra prylar för att större annonsörer skall lita på siffrorna. Jag får dagligen flertal samtal och mail från siter som stött på patrull hos större annonsörer pga vilka metoder de använder för att få fram siffror. Det är en ganska vanlig missuppfattning att Kia index är någon form av total topplista över all webbsidor i Sverige, vilket det absolut inte är. Det vi speglar är i första hand annonsbärande siter som slåss om bannerannonser. Sedan finns iof en del större siter utan banners med så som Svt och Sr. Så har ni en site med typ annonser från Google mm så kan ni lugnt mäta vidare med andra lösningar än de som vi inom KIA granskat och godkänt. |
Hehe det blev visst en rätt underhållande tråd det här...
Har dock inte fått någon klarhet i vilket statistikprogram jag ska använda mig av. Parametrarna är följande: Kör .Net och databas så det är bara ett fåtal aspx sidor som sedan har parametrar för att visa rätt innehåll från databasen. Har inte en massa annonsörer på sidan så det är irrelevant. Vill kunna se hur besökarna rör sig på sidan och hur länge en varit inne. Inte lika viktigt med hur många osv. Ser helst att det inte är loggfilsbaserat. Om jag kan motivera det så kan det få kosta pengar. Nå alla experter, vad ska jag välja??? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson