WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Ebasar.se (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2356)

Predrag 2004-05-19 19:09

Blev nyss uppringd av en försäljare från Ebasar.se. Det var det här shoppingportal, sökmaskin ala kelkoo, torget osv.

Dom hade ett introduktionserbjudande på 995 kr för att finnas med på deras sida i 1 år, för det fick man ha sin logotype, sina produkter i sökmaskinen osv. Man betalade inget per klick, bara den fasta avgiften per år.

Sen jag annonserade på fl-net så har jag blivit VÄLDIGT noga vad jag lägger pengarna på när det gäller marknadsföring, så jag tänkte kolla om någon har nån synpunkt, eller känner till något om ebasar.se?

MVH
Predrag

Tobias Turesson 2004-05-19 20:29

Håll dig till de stora och välkända sidorna, de har typ 100% av marknaden iaf.
Känns som det egentligen inte finns någon anledning för företag att vara i mer stora kataloger utan isf i på mindre nichade sidor osv ?

Tobbe 2004-05-19 20:44

Domännamnet blev registrerat för 50 dagar sedan. Jag har inte sett reklam för deras tjänster i varken sökmaskiner eller banners. Det finns inga hits i Google på ebasar.se. De har ett mobilnummer som kontaktinfo.

Jag hade inte lagt en tusenlapp där, köp adwords för en tusing istället...

Hur många tänker egentligen "Nu ska jag köpa något, jag surfar genom alla möjliga kategorier på en stor "portal" tills jag hittar nåt schysst". Skulle tro att man istället googlar fram något... portal är ett jäkligt uttjatat ord om jag får säga mitt, känns som -99 revisited med portaler för allt överallt, men det är klart, det har det gjort i 2 år redan... OFF TOPIC :)

ric 2004-05-19 21:05

Citat:

Originally posted by "Tobbe"
Skulle tro att man istället googlar fram något... portal är ett jäkligt uttjatat ord
Håller inte riktigt med, brukar få en hel del irrelevanta sidor bland sökresultatet på Google.
Dock finns det kanske en mättad marknad för "shoppingagenter" så som pricerunner, kelkoo etc. som redan har starka positioner. Det är kanske bättre att annonsera där, men troligtvis dyrare.

Tobbe 2004-05-19 21:13

Du har så rätt så, jag vet inte vad jag yrade om, får skylla på stress eller nåt.. När man söker på just produkter får man oftast upp skit, självklart är det som du säger, pricerunner eller kelkoo funkar hur bra som helst och slår lätt ut alla reklamfinansierade shoppingportaler...

1000 pix för ett års reklam på en site som ingen länkar till & som inte gör reklam för sig, eller 500 värdefulla klick från nischade siter, vilket är värt mest?

ric 2004-05-19 21:24

Citat:

1000 pix för ett års reklam på en site som ingen länkar till & som inte gör reklam för sig, eller 500 värdefulla klick från nischade siter, vilket är värt mest?
Under förutsättning att den förstnämnda fortsätter att inte marknadsföra sig så är det lugnt de nischade siterna under förutsättning att de också marknadsför sig.

Men om man bortser från antagande så antar jag :D att de nischade är bättre då det redan finns ett intresse bland besökarna.

Att få sin produkt recenserad (dvs. inte reklam) och då få bra kritik tror jag är bland den bästa marknadsföringen, ett ytterligare plus måste vara om sidan som recenserar är nischad till samma ämne som produkten.

Mats 2004-05-19 23:33

En av anledningarna till att jag hade hoppat det erbjudandet är att det finns flera andra bra portaler som verkligen ger bra trafik för pengarna. Jag har bl.a en portal som jag lägger 1000.-/året till som skickar 500-800 besök/månad och har ett kundavslut i försäljning på ca 4-5000.-/månad. Mycket väl investerade pengar m.a.o.

// Mats

Tobias Turesson 2004-05-20 00:11

Mats kan du säga vilken ?

Mats 2004-05-20 02:26

Citat:

Mats kan du säga vilken ?
Nope, av dom ca 140 sidorna jag har som länkar till mig och som får betalt via provision i antal köp eller dom som jag betalar en fast avgift är det väl kanske 20 st som är riktiga guldkorn och eftersom flera av mina konkurenter/kollegor också håller till här på WN så behåller jag nog dom bästa för mig själv. ;)

Hade jag rekommendeat dom bästa hade jag förmodligen sett flera av mina konkurenter slåss om besökarna på dom just omnämda sidorna.

Anledningen till att jag skrev inlägget ovan var bara för att tala om att det finns fler väletablerade portaler som inte är dyrare än Ebasar och som skickar bra trafik.

// Mats

Tobias Turesson 2004-05-20 02:51

Förstår :D

jake 2004-06-04 17:56

Citat:

Originally posted by Beastwear@May 19 2004, 19:09

Sen jag annonserade på fl-net så har jag blivit VÄLDIGT noga vad jag lägger pengarna på när det gäller marknadsföring, så jag tänkte kolla om någon har nån synpunkt, eller känner till något om ebasar.se?

MVH
Predrag

Delge gärna dina erfarenheter från fl-net. PM:a om det blir för off-topic i denna tråden.

Mats 2004-06-05 00:31

Citat:

Blev nyss uppringd av en försäljare från Ebasar.se. Det var det här shoppingportal, sökmaskin ala kelkoo, torget osv.

Dom hade ett introduktionserbjudande på 995 kr för att finnas med på deras sida i 1 år, för det fick man ha sin logotype, sina produkter i sökmaskinen osv. Man betalade inget per klick, bara den fasta avgiften per år.

MVH
Predrag

Jag blev också uppringd för någon vecka sedan av en säljare från Cibus som ville sälja på mig ett annonspaket på Ebasar för endast 995.-

Jag fick då veta att sajten (Ebasar) skulle hårdlanseras med reklam fr.o.m den 1 juni på 100-tals andra sajter samt i press, två datortidningr skulle ha stora repotage om Ebasar. Dessutom skulle ett mejlutskick göras till 1 miljon adresser den 1 juni, detta blev dock något framflyttat men hårdlanseringen är väl inte så lätt att flytta på... den borde ju vara bokad.

Med löfte om detta så bokade jag ett år för 995.-
Nu har det gått 5 dagar sedan hårdlanseringen och jag har fått hela 2 besökare, får väl hoppas att det kommer två till när mejlutskicket görs...

Vore intressant om någon från Cibus eller Ebasar läser detta och kan klargöra vad det är som gäller. Fram tills dess så kan jag inte annat än att varna för detta fantastiska paket.

// Mats

Emil_P 2004-06-08 22:17

Citat:

Originally posted by Mats@Jun 5 2004, 00:31
Jag blev också uppringd för någon vecka sedan av en säljare från Cibus som ville sälja på mig ett annonspaket på Ebasar för endast 995.-

Jag fick då veta att sajten (Ebasar) skulle hårdlanseras med reklam fr.o.m den 1 juni på 100-tals andra sajter samt i press, två datortidningr skulle ha stora repotage om Ebasar. Dessutom skulle ett mejlutskick göras till 1 miljon adresser den 1 juni, detta blev dock något framflyttat men hårdlanseringen är väl inte så lätt att flytta på... den borde ju vara bokad.

Med löfte om detta så bokade jag ett år för 995.-
Nu har det gått 5 dagar sedan hårdlanseringen och jag har fått hela 2 besökare, får väl hoppas att det kommer två till när mejlutskicket görs...

Vore intressant om någon från Cibus eller Ebasar läser detta och kan klargöra vad det är som gäller. Fram tills dess så kan jag inte annat än att varna för detta fantastiska paket.

// Mats

Mats, be att få en lista på alla sajter, tidningar samt övrig Media som dom skulle lansera tjänsten via. Håller de inte vad de lovar så är det ju lätt att få tillbaka pengarna samt svartlista dem.

Mats 2004-06-08 22:40

Citat:

Mats, be att få en lista på alla sajter, tidningar samt övrig Media som dom skulle lansera tjänsten via. Håller de inte vad de lovar så är det ju lätt att få tillbaka pengarna samt svartlista dem.
Absolut, i dessa lägena kan jag vara otroligt långsint, det är ju inget som man bara glömmer av och konstaterar att man blivit blåst på även om det inte är så stora pengar det handlar om.

Är det så att det inte uppfylls som utlovat så kommer jag naturligtvis att på ett korrekt sätt "sätta käppar" i hjulen för dom, jag menar dom har trots allt dragit in 294 butiker i dagsläget som pyntat en tusenlapp var.

Det är ganska "kul" att även jag har "gått på" detta eftersom jag redan i mitt första svar i denna tråd avrådde från att annonsera på denna typ av sida... Men jag resonerade nog som många andra att för en tusenlapp i ett år kan det vara värt att få vara med plus att säljaren fån Cibus var väldigt trovärdig i sitt sätt att sälja.

// Mats

bjornstrom 2004-06-09 10:21

Kontaktuppgifter:
Postadress:
Ebasar
Björnbärsvägen 4.a
352 61 Växjö

- Adressen finns inte enligt Gulasidornas kartor. Det finns inte något telefonnummer. Domänen är registrerad på en privatperson. Det finns inte något organisationsnummer eller uppgifter om varken moms eller F-skattregistrering heller (har du fått dom uppgifterna på din faktura?)

Johan H 2004-06-09 10:59

Citat:

Originally posted by bjornstrom@Jun 9 2004, 10:21
Kontaktuppgifter:
Postadress:
Ebasar
Björnbärsvägen 4.a
352 61 Växjö

- Adressen finns inte enligt Gulasidornas kartor. Det finns inte något telefonnummer. Domänen är registrerad på en privatperson. Det finns inte något organisationsnummer eller uppgifter om varken moms eller F-skattregistrering heller (har du fått dom uppgifterna på din faktura?)

Mest oroväckande tycker jag är att sajten är så otroligt ful.
Ser ut som phpnuke i ett annat färgtema bara.

;)

Mats 2004-06-09 11:02

Citat:

Det finns inte något organisationsnummer eller uppgifter om varken moms eller F-skattregistrering heller (har du fått dom uppgifterna på din faktura?)
Postgirokonto: 4090798-2
Orgnr: 902037-2004

Fick mejl från dom idag, klipper ur och bifogar det här:
Citat:

Hej Kära kunder vårat webhotell hade problem när vi skulle lansera sidan den 1:e Juni vilket gjort att alla våra medlemmar inte kunnat lägga upp sina produkter m.m. Företaget som vi anlitat har inte hunnit implementera
Våra banner till alla sina medlemmar där vår banner,reklam etc kommer synas allt detta beräknas vara klart den 1:e Juli istället då hårdlansering kommer ske. Hoppas ni har överseende med detta och att ni nu hinner lägga upp alla era produkter på www. ebasar. se och att er försäljning kommer öka

Synpunkter:
-Konstigt att deras webhotell har problem just när dom skall lansera siten.
-Undrar vad det är för företag som inte "hunnit med"?

Tycker att det vore bra om någon från Ebasar eller Cibus kunde bemöta kritiken här på WN så att vi slipper sitta och spekulera...

// Mats

bjornstrom 2004-06-09 12:18

PRV svarar att det här inte är ett organisationsnummer:
Orgnr: 902037-2004

En sökning på postgirot säger att kontot inte finns:
Postgirokonto: 4090798-2

hanpe 2004-06-09 16:40

Hej
Jag har sidan epunkten.nu, och har precis sett att ebasar har snott från oss. Texter, upplägg rubbet! Det är samma person som ligger bakom e-butikerna.com, det är vi säkra på.
Vad gör man?
Peter Hansson

bjornstrom 2004-06-09 18:36

Vilken soppa! :D

Johan G 2004-06-09 18:44

Har för mig att björnbärsvägen ligger på norr en liten återvändsgata i villakvarteret..
Finns ev på växjö kommuns webbplats turism. vaxjo.se

b_andersson 2004-06-09 19:30

Jag är registrerad på e-butikerna.com med en webshop och fick precis följande mail från ebasar:

E-butikerna uppköpt!

Hej mitt namn Björn Höglund ansvarig för siten ebsar.se
E-butikerna är uppköpt av den nya sortens e-handelsportal www.ebasar.se.
Vad innebär det för oss som är kunder på e-butikerna?
Ni kan registrera er butik mycket förmånligt på ebasar.se för endast 495:-
för 12 månader (ordinarie pris 2990:-)
klicka på länken för detta erbjudande : http://www.ebasar.se/erbjudande.asp
Obs! detta erbjudande gäller tom 25 Juni

Varför skall vi vara med på ebasar?

Den 1 Juli kommer vi vara med ett par nyhetsbrev som kommer nå ca 1 miljon
svenska preunumeranter, dessutom kommer ebasar i samarbeta med
affliatenetwork (samma koncept som tradedoubler) göra att vi kommer ha våra
banner på flera hundra svenska hemsidor och portaler etc.

EBASAR DEN NYA SORTENS E-HANDELSPLATS

Ebasar är en unik svensk satsning på en samlingspunkt för svensk e-handel,
där e-handlare möter slutkonsumenter på ett helt nytt sätt.
Marknadsföringsfokus är på produkterna som konsumenterna letar efter - inte
på vilket företag som säljer dem (även om det såklart också syns).

En stor fördel med Ebasar är att ni kan sköta er annonsering precis när det
passar er. Dygnet runt, året om. Ni kan planera kampanjer och publicerara
era annonser när det är dax. Ni slipper tänka på det anonserna publiceras på
just det datum kampanjen startar.
Ytterligare funktioner finns för att göra er marknadsföring så enkel som
möjligt.

Att registrera ett annonskonto på Ebasar kostar 495:- per år för
e-butikernas e-handlare (Ordinarie Pris 2990:- per år). Ni får ett lösenord
sänt till er via e-post som gör att ni kan logga in på er sida och ha full
koll på er marknadsföring 24 timmar om dygnet.

Detta ingår:
- En Företagsbeskrivning med 500 tecken i databasen (länk) för Er butik.

- Ni får lägga upp till 200 Gratis produkter med bild på ebasar.

- Er Logo kan visas tillsammans med butiksinfo i alla sökningar.

- Gratis annonsering under 'Erbjudanden' där Ni kan lägga upp och ändra Era
kampanjer hur ofta ni vill.

- Er butik ligger med Gratis på ebasar.net Sveriges enda renodlande sökmotor
för e-handel.

Så välkomna in och börja marknadsför er butik redan idag!
http://www.ebasar.se/erbjudande.asp

Med vänliga hälsningar
Björn Höglund
www.ebasar.se
[email protected]

Kontaktuppgifter:
Ebasar
Björnbärsvägen 4.a
352 61 Växjö
----------

Personligen så lägger jag hellre 495 kronor på adwords än på ebasar, e-butikerna har knappt generarat ngn kund alls.

//Björn

naredi 2004-06-09 19:52

Fick precis samma mail.
Några "roliga" grejer som står på sidan idag:
Citat:

Ebasar.se är en av Sveriges populäraste e-handelsportaler.
Citat:

Lanseras den 1:e juni
Borde redan vara lanserat?

Helix 2004-06-09 22:02

Citat:

Den 1 Juli kommer vi vara med ett par nyhetsbrev som kommer nå ca 1 miljon
svenska preunumeranter

Kan man verkligen nå så många svenskar med ett par nyhetsbrev?

Mats 2004-06-10 01:04

Citat:

Vilken soppa! :D
Kände det också och mejlade Björn på Ebasar tidigare i kväll, se nedan.
// Mats

Citat:

Hej Björn.
Fick detta mejl tidigare idag från dig och det väcker en viss misstänksamhet hos mig.

1. E-butikerna finns med på ett flertal "Svarta Listor"
Bl.a. här http://www.softwolves.pp.se/internet/svens...003#e-butikerna

2. Vid en koll på det postgironumret (4090798-2) som jag betalade
fakturan till Ebasar så finns inte det numret längre.

3. Enligt PRV så är orgnumret som ni angav på fakturan felaktigt (Orgnr:9020372004)

4. Finns det någon F-skattsedel på Ebasar?

5. Vad har ni för momsredovisningsnummer?

Detta är några av frågorna som jag funderar på och förväntar mig ett svar på också.
Har även bifogaten kopia till Joakim på Cibus som jag också förväntar mig ett svar från.

Vill även passa på att "bjuda in er" till www.webmasternetwork.se där både Ebasar och E-butikerna
diskuterats flitigt. Tycker att det vore passande att ni kommenterar trådarna så att inga missförstånd
eller lösa spekulationer uppstår.

Bästa hälsningar Mats på Lastbryggan

hanpe 2004-06-10 14:21

Hej
Jag skrev igår om att ebasar har rippat av vår site www.epunkten.nu. Till epunkten har vi en systersite som heter www.jaha.nu där man ska kunna söka produkter från svenska ehandlare. De kommer att kunna lägga upp sitt sortiment hos oss. Tills vi kan visa att vi har rejäl trafik kör vi detta gratis. Nu hittade jag www.ebasar.net. Va f..
Nu går vi vidare med det här.

Mats 2004-06-10 15:36

Citat:

Vill även passa på att "bjuda in er" till www.webmasternetwork.se där både Ebasar och E-butikerna
diskuterats flitigt. Tycker att det vore passande att ni kommenterar trådarna så att inga missförstånd

Blev uppringd av Björn tidigare idag och tyvärr hade dom inte tid att sitta och svara på frågor här på WN.

Ang. Org och postgiro så är det p.g.a att det är ett utländskt bolag som man inte kunde se det på det det svenska postgirot eller PRV.

Han var inte speciellt glad att jag hade publicerat mejlet här men jag tycker fortfarande att det bästa hade varit om dom hade haft tid att delta i diskussionen här på WN eftersom en stor del av deras kunder även finns här på WN och dom kan ju få en felaktig bild av Ebasar. M.a.o anser jag inte att jag gjort fel som bjudit in dom till en "öppen diskussion"

// Mats

Tobbe 2004-06-10 15:41

Då får dem väl se till att skriva ut utländska bolagets namn + adress på siten respektive fakturorna...

clonix 2004-06-10 17:39

Soppa är väl det minsta man kan kalla det! ;)

bjornstrom 2004-06-10 20:24

Citat:

Originally posted by Mats@Jun 10 2004, 15:36
Citat:

Blev uppringd av Björn tidigare idag och tyvärr hade dom inte tid att sitta och svara på frågor här på WN.

Ang. Org och postgiro så är det p.g.a att det är ett utländskt bolag som man inte kunde se det på det det svenska postgirot eller PRV.

Han var inte speciellt glad att jag hade publicerat mejlet här men jag tycker fortfarande att det bästa hade varit om dom hade haft tid att delta i diskussionen här på WN eftersom en stor del av deras kunder även finns här på WN och dom kan ju få en felaktig bild av Ebasar. M.a.o anser jag inte att jag gjort fel som bjudit in dom till en "öppen diskussion"

// Mats

Det är ju bara bullshit - om postgironumret finns registrerat går det att söka på postgirots hemsida. Postgirot är svenskt och finns bara i sverige.

Utländskt organisationsnummer? Låter inte så troligt heller - särskilt eftersom du fått en faktura skickad till dig med svensk moms - det kräver ju att dom är momsregistrerade i sverige... (dessutom måste organisationsnummer, F-skatt text mm finnas på fakturan enligt lag).

Mitt tips: Ring ekobrottsmyndigheten i Växjö imorgon bitti och tipsa dom om detta, dom brukar vara jäkligt kvicka på småorter nämligen.

Decibel 2004-06-10 20:38

postgirot är registrerat på en LENNART CASTRO, privatperson d.v.s.

Det går inte att söka på postgiron tillhörande privatpersoner, därför finns inte postgirot.

Testa lägg en betalning mot det girot så framträder namnet ;)

clonix 2004-06-16 09:05

Fick just ett samtal från en av mina webkunder som hoppat på något av ebasar`s erbjudanden...

"Vet du vad Ebasar är för sorts tomtar" var min kunds första ord....

kunden hade tackat ja till något erbjudande på ebasar ......Men det hade bara blivit massa tokigheter.
Fel www adress lagts in..... kontaktuppgifterna hade dom plockat från kundens mailsignatur bara rakt av
utan att fråga först mm.

Jag och kunden har tidigare pratat om att jag fortlöpande ska sköta deras internetmarknadsföring
eftersom det finns en hel del fallgropar och oseriösa personer där ute.

Tack vare ebasar så får jag även det jobbet nu!

Perfekt början på en solig onsdag! =)

dinauktion 2004-06-16 09:35

:angry: Det är det här som förstör liknande, kommande tjänster. Ska man ta betalt så måste affärerna vara klockrena d.v.s papprena måste vara iordning. Det är det första man ska fixa, sen kan man slå på trumman.

Det är väl för sjutton gubbar bara att regga en firma? Om det inte finns andra skäl som förhindrar det........

WizKid 2004-06-22 14:59

Måste bara tacka :)

Chefen tyckte erbjudandet lät intressant tills jag visade honom denna tråden.

Intima 2004-07-14 16:12

Jag är en av dem så blev blåsta av Ebasar.

Tänkte fråga om det är någon som vet något nytt om dessa skojare ??

Har betalt fakturan för mina länkar och har legat uppe på deras portal i snart två månader
men har inte fått en ända träff från dem!! - Känns lite surt. ;)

jagge 2004-07-14 16:29

Jag är en av dem som driver epunkten.nu och jaha.nu (som Ebasar plockat sina texter ifrån) och många av de butiker som ligger med hos oss har hört av sig och varit upprörda då Ebasar hotat med inkasso och andra påföljder.
Ett par av dem har polisanmält Ebasar och även kontaktat skatteverket och IDG. Även vi har polisanmält för brott mot upphovsrättslagen. Personen bakom Ebasar vägrade ta bort texterna trots upprepade uppmaningar.

Tyvärr finns det ju butiker som redan har hunnit betala in pengar utan att ha fått någon trafik tillbaks överhuvudtaget.

Ärligt talat tror jag att det enda sättet att få stopp på det är att fler av de drabbade butikerna vänder sig till IDG så att de kan uppmärksamma det hela. Det brukar ta skruv och kan hindra fler butiker från att bli blåsta.
Eller trycka på deras webbhotell Netland om att de får vidta åtgärder. Men det kanske man inte kan?
Men det finns säkert någon här inne som vet mer om det?

foks 2004-07-14 19:57

Det är alltså jag som har webbhotellet ebasar.se ligger på. Än så länge har varken polisen eller IDG hört av sig till oss, och jag har inte hittat något på sajten som är direkt olagligt (det säger dock ingenting om resten av företagets verksamhet) och sajten ligger därför kvar. Hör polisen eller IDG av sig hjälper jag dem förstås mer än gärna med information m.m.

Jag är också mot oseriösa verksamheter på nätet men vill inte själv leka polis utan föredrar att hjälpa dem som har det uppdraget. Kan någon övertyga mig om att det bör hanteras på något annat sätt är det bara att ropa. :)

mediadream 2004-08-11 23:13

Citat:

Originally posted by bjornstrom@Jun 9 2004, 10:21
Kontaktuppgifter:
Postadress:
Ebasar
Björnbärsvägen 4.a
352 61 Växjö

Verkar verkligen oseriöst om detta stämmer, med en felaktig adress och domän reggad på privatperson.

Nu verkar dom ha 422 st butiker inlagda....

dreamweddings 2004-09-19 16:26

Jag gjorde också felet att annonsera hos ebasar. Har gett mig ca 15 besökare på hela sommaren.

Jag betalade dock inte så mycket.

Organisationsnumret står på fakturan: 9020372004

Militarlagret 2004-11-02 10:59

Gick själv på samma nit och annonserade hos ebasar. Genererade hits... bra fråga.
Har dessutom fått brev från "Baltic Inkasso" med krav på en faktura som betaldes redan i Juni månad(!!) och ingen på ebasar känner för att ta kontakt med oss trots email med påstötningar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson