![]() |
På expressen har man under sommaren kunnat annonsera per timme och det kan man än.
Det är för att mindre företag och privatpersoner ska kunna synas på stora sidor till ett rätt så rimligt pris. Aftonbladet har nu börjat med det. För 240x110 px banner är kostnaderna rätt så dyra tycker jag fast aftonbladet är en stor sida, en väldigt stor sida. Tid Pris 00:00 290 SEK 01:00 290 SEK 02:00 290 SEK 03:00 290 SEK 04:00 290 SEK 05:00 290 SEK 06:00 290 SEK 07:00 890 SEK 08:00 1090 SEK 09:00 1090 SEK 10:00 1090 SEK 11:00 1090 SEK 12:00 1090 SEK 13:00 1090 SEK 14:00 1090 SEK 15:00 1090 SEK 16:00 1090 SEK 17:00 1090 SEK 18:00 890 SEK 19:00 890 SEK 20:00 890 SEK 21:00 890 SEK 22:00 890 SEK 23:00 290 SEK Jag tycker detta är extremt dyrt, jag menar 1090 SEK per timme? skulle ni kunna tänka er att annonsera för det priset hos aftonbladet? https://www.adicate.com/default.aspx?cid=71 |
Säkert lika värdelöst som annonser på expressen fast dyrare.
|
Jag har bokat 2 timmar i morgon, får se hur det går.
Testade på expressen och det fungerade ok, blev ca 3 kr / klick |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
En sak ni missar, ni tänker på vad varje klick kostar. Glöm inte bort "varumärket" som blir igenkänt, mig veterligen finns det ingen prislapp på det. Även om det inte genererar några klick så stärks ju namnet och varumärket...
|
Testade nu med en rolig banner, ska se vad det ger och återkommer med resultat.
|
Vilken tid har du?
// Niklas |
Granskas ens annonser innan?
Jag vill göra reklam för min Aftonbladet-hatar t-shirt :D |
surt att dom splittat upp och delat av i tre delar. Hela utrymmet skulle ju inte vara helt fel men då är man uppe i 3000 + /timme vid bra tider.
köpa en del och ha två till i samma utrymme där det blinkar köp bannerplats här för 290 kr timme känns lite som utrymme för B-lagen...visst det kanske man tillhör...men varför skylta med det ;) |
Jag har kört 3h idag.
Först textannons kl 13-14 som gav 50 klick Sedan grafisk annons kl 20-22 som gav 106 klick |
Jag la in en annons för körning 00-01 just nu.
Stod inget om att den skulle granskas. Självklart är det ingen som sitter och godkänner annonser mitt på natten så nu brinner mina pengar inne även om jag såklart lär få tillbaka dem. Men vilka tattare de är :) Min annons (hehe): https://www.adicate.com/repository/5...4561340000.gif |
ser inte din annons där, är det nu? :)
|
Ja, det är nu, men den kommer ju inte in för ingen sitter och granskar på natten och man kan ändå köpa annonser då :(
|
Anledning att de tar betalt per timma är ju för att deras trafik är skit och inte ger tillräckligt med klick för att debitera CPC som alla andra.
|
Hehe, precis som jag sa, värdelöst testade en timma och det gav 6 klick :) 290/6 = FÖR DYRT :)
|
Kanske mest lönsamt att annonsera när något intressant händer i världen?
Då dom lär få ett extra antal besökare som vill läsa gratis online istället för att tjacka blaskan.. Så vid nästa stora katastrof / terrorist attack etc etc.. smäll in annonserna då ;) |
Visst är det mer folk vid en katastrof men då är dom nog inte särskilt mottagliga för reklam tror jag, dessutom tar tidningarna ofta bort reklamen vid extrem trafik/belastning.
Det är inte dyrt att annonsera dagtid om man tar hänsyn till vilken trafik dom har. Detta är statistiken för min annons och tittar man på CPM så är det riktiga bra pris. Stats: Website: http://www.aftonbladet.se Tid för exponering: 05.09.2007 13:00:00 Antall exponeringar: 275.523 Pris(kronor): 1090,00 CPM: (kronor) 3,96 |
Nattetid är det dyrare annonsera än dagtid. Det kostar ca en tredje-fjärde del nattetid men trafiken är bara nån procent av trafiken dagtid.
|
Vårt resultat:
Stats: Website: http://www.aftonbladet.se Tid för exponering: 06.09.2007 09:00:00 Antall exponeringar: 249573 Pris(kronor): 1090,00 CPM: (kronor) 4,37 Gav 110 klick |
Att säga att det är bra eller dåligt beroende på hur många klick man fått är rätt värdelöst. Räkna antalet exponeringar istället. Antalet klick är inte alls bra beroende av aftonbladet, utan till stor del av hur annonsen är utformad. Läste nyligen om i SvD's näringslivsbilaga om nätannonsering, och någon berättade att de fått en CTR på runt 40% när annonsen har varit på rätt plats i rätt tid och med rätt budskap. Andra gånger ligger CTR på 0,1% istället.
|
Citat:
|
Citat:
|
Stackars Dan.
Hans annonser nekas att publiceras på aftonbladet trots att han är villig att betala. dan.se/min-annons-faller-offer-for-censur.html :) |
Verkar inte vara så många som annonserar där.
De kommer nog se över prissättningen eller ta bort funktionen. |
Citat:
|
Då har de sänkta priserna kommit.
|
Äver vi kan bekräfta att timannonseingen på aftonbladet mer eller mindre är skit. Vi annonserade 3 timmar, totalt 378963 exponeringar. Det gav 3 klick varav ett var mitt och ett min arbetskamrat.. alltså 1 klick.
Kortfattat: ca 1500kr för 1klick. Sen är det klart att det spelar roll hur annonsen ser ut osv, men ändå. |
Som en liten anekdot kan jag berätta om ett annat misslyckat adictate-försök:
Jag har tidigare testat Expressen med samma katastrofala resultat som alla andra här, men i december kollade jag igenom något utskick från adictate och såg att de nu hade massa mindre sajter också. Fick syn på rfsl.se och tänkte genast på allt man läst om köpstarka homosexuella - borde vara en bra matchning till min julklappssajt, dom kanske vill shoppa julklappar som bara den... :) Jag impulsköpte ett antal timmar och när kampanjen gick igång så hände förstås ingenting. Gick in på sajten för att kolla var min annons var exponerad, men kunde inte hitta den. Mejlade till adictate och fick då till svar att den låg i deras chat-forum. Gick in där och kollade och förstod plötsligt varför jag aldrig skulle få några klick... Diskussionerna där var fokuserade på en enda sak och det var varken shopping eller julklappar... Visserligen klantigt av mig att inte kolla upp placeringen först, men jag kan tycka att en så "nischad" placering borde framgå i beskrivningen när man beställde annonsen. |
Citat:
|
Citat:
|
Imorgon kommer vi annonsera på andra ställen där vi mer eller mindre är ensamma om att annonsera (också via adicate). Ska bli intressant att se om man lyckas sticka ut och fånga besökarnas ögon.
|
Så dyrt tycker jag inte att det är.
Värt att tänka på är att Aftonbladet har grymt många besökare, men det är så fruktansvärt fullspäckat med reklam där (så min annons drunknar bland alla). Får man själv välja vart reklamen ska sitta? Och kan jag endast annonsera för EN timme? Funderar på att göra ett test och se hur mycket trafik det inbringar :D |
Annonsen placeras endast på ett ställe på aftonbladet. Du får välja på exakt vilket datum och mellan vilka timmar du vill annonsera. Exempelvis söndag 13.00-14.00 och 16.00-17.00.
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson