WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ingen reklam, tack! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=23317)

Innocast 2007-09-02 15:02

Hej!

Postutdelarna där jag bor är nog inte läskunniga eller så förstår de inte Svenska. Har tydligt en skylt som säger "INGEN REKLAM, TACK" och ändå flödas det i lådan och varje gång hamnar det i trapphuset i en hög för städaren att ta hand om...

Någon som har lite översättningar på "Ingen Reklam, Tack!" på olika språk? Tänkte göra min brevlåda multinationell så alla förstår vad jag menar....

// En sur robban

Cos 2007-09-02 15:27

Trevligt initiativ. Lider av samma problem. Men jag löser problemet genom att lägga reklamen i en stor hög precis utanför dörren. Efter tag fattar de piken.

Jonas 2007-09-02 15:40

Varför inte köra ironi stilen istället?

Stort plakat på dörren: "Ge mig all reklam ni har"

najk 2007-09-02 16:56

Har samma trubbel även jag, kanske ska man vänta innaför dörren med en älgstudsare, när reklamen dimper ner, rusa ut i trappan fullt kamoflageklädd, målad i fejset å allt och skrämma skiten ur idioten.. om man nu hade orkat vill säga.. *drömmer*

totoo 2007-09-02 17:36

Här i falun fungerar det faktiskt skitbra. Det händer max en gång i månaden att jag får något reklamblad. Men jag har en tydlig skylt också. Inte stor - men inget handritat skit utan en fin Dymo-skriven gul lapp med svart text precis vid brevfacket.

AndreasJ 2007-09-02 17:41

Fungerar bra här med.. Fast jag borde kanske ta bort min lapp. Jobbar nämligen med att se till att utdelarna får reklamen till sig över huvud taget ;) Men men, dubbelmoral finns ju överallt :P

Alpha 2007-09-02 17:45

När jag var yngre och delade ut reklam ett fåtal gånger så var det så pass mycket folk som hade skrivit " Ingen reklam, tack " på sin dörr att min arbetsgivare sa till mig.

" - Nämen, släng in i dem också. Det gör inget. :) "

Gick bra först gången :unsure: , andra gången gick det lite värre... :blink:

Skulle precis trycka in ett reklamblad i en INGEN REKLAM TACK skylt, så slängde någon dåre upp dörren och skrek " VI VILL INTE HA NÅGON REKLAM FATTAR DU ILLA? "

Snacka om att man blev skraj då :D

Detta hände när jag var runt ~14år.

haha, så mitt tips är att göra i princip samma sak. :lol:

Rolig idé dock att göra en Internationell "Ingen reklam, tack" skylt.

mvh

ChristofferJ 2007-09-02 18:16

En kompis förra granne hade "Ingen post" skylten på 5 olika språk. Såg riktigt lustigt ut! Antar att hade ledsnat en aning :) Men å andra sidan var han helt slut som människa och allmänt bitter .. men det kanske inte hör till saken :P

gsoc 2007-09-02 18:38

Citat:

Ingen reklam, tack
Citat:

No advertising, please
Citat:

No anuncia, por favor
Citat:

Keine annonciert, viel danken
Sen drar du en illustrerad streck gubbe som skjuter en reklam utdelare, får du något efter det så skulle jag flytta :)

Jarre 2007-09-02 18:48

Förstår inte varför så många inte vill ha reklam? :)
Det är bra att få inblick över de olika priserna och spara pengar = vara smart ;)

gsoc 2007-09-02 19:01

Jag vill inte ha någon reklam för att jag vet var jag handlar och vad jag handlar kostar, och det är dessutom alltid billigast där, förutom på lidl kanske men dit har jag aldrig varit...

Den enda reklam jag vill ha går jag och hämtar själv på affärerna...(elektronik)

christofer_a 2007-09-02 20:31

lite surt är det att vara borta några veckor och hitta all sin post utspritt över trapphuset bara för att lådan är full med reklam.

Neo 2007-09-02 21:43

Sprang på dessa...
http://www.favoritsaker.se/art.asp?id=691
http://www.favoritsaker.se/art.asp?id=870
http://www.mellmine.se/shop/catalog/produc...products_id/630
http://www.supergrafik.se/ShowProduct.aspx?prodid=51

Sen kan man alltid skriva ut denna... (funderar på att köra på denna!)
http://www.rebas.se/humor/pics/ingenreklam4.png

Å här kan man göra egna "ej reklam"-skyltar
http://www.skyltdax.se

Sebbe 2007-09-02 22:18

Måste bara ställa en fråga av motsatt karaktär.

Vet någon var man kan få tag på skyltar där det står "Reklam, Tack!"?

Ironiskt nog hade förra ägaren till huset en skylt med texten "Ingen reklam, Tack! & Ei mainoksia, Kiitos!". Sen när jag flyttade in tog jag bort skylten, men trots det har jag inte fått någon reklam alls, konstigt nog. Har allvarlig övervägt att ringa till något reklamutdelnings företag, men har inte kommit mig för ännu.

/Sebastian

jomper 2007-09-02 23:00

Jag blir lika förvånad varje gång jag ser folk som gnäller över att skyltar av det slaget inte respekteras. För mig har det alltid funkat utan problem med något enstaka undantag oavsett om jag bott i Göteborg, Stockholm, diverse förorter osv..

webbteknik 2007-09-02 23:26

Posten är nog rätt bra på att följa dessa regler och inte lägga reklam i lådan.

Däremot får jag regelbundet från pizzerior, andra små lokala företag, små politiska partier etc etc. Dessa är jag helt övertygad om delar ut skiten på egen hand och skiter fullständigt att det står ingen reklam tack på lådan.

Mitt svar är att jag ALDRIG handlar från ett företag som lägger reklam i min låda fast det står så. Har tex pga detta slutat handla hos två av mina närmaste pizzerior som jag tidigare handlat hos. Som tur var har jag typ 10 andra pizzerior på nära avstånd.

rocky 2007-09-03 00:39

Jag hade problem ett tag men jag ringde Svensk Direktreklam som delar ut hos oss och klagade och problemet försvann. Vår port är dessutom låst och därav delar inte andra lokala företag ut hos oss iallafall.

digi 2007-09-03 03:37

En sån här ska jag skaffa ;)
http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/00469.jpg

koala 2007-09-03 03:40

Nu brukar väl inte brevbärare bära ut reklam, men h*n blir säkert glad av att läsa din lapp, och ser till att dina brev "råkar" komma bort i fortsättningen... ;)

senzei 2007-09-03 05:03

Annars brukar väl hyresbostädernas kontor ha sådana klisterlappar som du kan ta.
vilket jag gjort, funkar för mig iaf.

Inga mer svarta sopsäckar med skitreklam som måste slängas varannanmånad-ever-again.

WebboT 2007-09-03 07:13

"Här skjuter vi var tredje Reklamutdelare - den andre gick precis"

Anders Larsson 2007-09-03 10:15

Citat:

Originally posted by koala@Sep 3 2007, 03:40
Nu brukar väl inte brevbärare bära ut reklam, men h*n blir säkert glad av att läsa din lapp, och ser till att dina brev råkar komma bort i fortsättningen...

Posten delar ut väldigt mycket reklam, det är deras snabbast växande verksamhetsgren. Inte så svårt iofs, när alla andra minskar ;)

bananen 2007-09-03 11:24

Jag hade problem med en lokal gratistidning som jag alltid fick tidigare trots "nej tack" på dörren. En dag var jag hemma när utdelaren kom och öppnade dörren och frågade vad det var han inte förstod av min lapp, han tog tidningen, mumlade nåt och gick.

Nästa gång såg jag att han kom när han gick in i trapphuset och stod beredd vid brevinkastet. När jag såg i tittögat att han kom höll jag emot så han inte kunde trycka in något. Riktigt roligt att se hur han stod i flera minuter för att försöka trycka in tidningen, sen dess har jag sluppit denna trista reklamtidning :)

jonny 2007-09-03 12:01

"Ej reklam" reducerar reklamen avsevärt. Postens brevbärare brukar följa denna uppmaning. Övriga reklamutdelar skiter blankt i det.

uffe_nordholm 2007-09-03 12:09

Jag minns, med viss glädje, dagarna då jag delade ut tidningar (sådana man prenumererar på, typ DN, SvD och liknande). I mitt distrikt hade jag en trappuppgång där det bodde en hud som började skälla hysteriskt så fort jag öppnade ytterdörren. Jag sprang upp till översta våningen och stoppade en tidning i rätt brevlåda och fortsatte till nästa trappuppgång. Men det hände några gånger per år att _alla_ skulle ha en tidning, och då var det extra roligt med den här hunden: om den skällde hysteriskt bara för att jag fanns i trapphuset så blev den rent vansinnig när jag öppnade brevinkastet och stoppade in en tidning... Just detta var det roligaste med jobbet, och jag såg fram emot varje gång det hände.

Att grannarna stod ut med hunden förstår jag inte, jag hade krävt att få sova på nätterna utan att bli väckt av detta monster.

chrizz 2007-09-03 23:00

Posten (mestadels för att det är samma trevliga kille som delar ut nästan varje dag) följer min skylt fint ("Ej reklam eller gratistidningar av något slag, tack"), däremot ploppar det ned veckotidningar lite då och då.

Sist var jag hemma när det kom ned en tidning, så jag gick ut i trappen och gav tillbaka den utdelaren. Det är lite svårt att inte vara otrevlig eller "dryg" i en sån situation, men vad gör man. Jag läser inte skiten ändå, det blir bara en massa papper att släpa på till återvinningen.

crazzy 2007-09-04 01:42

här har ni så alla fjortisutdelare fattar:

!|\|63|\| r3|<£4"" 74(|<, (4|*!$|-|???

vilket på vanlig svenska blir: ingen reklam tack, capish???

Davve 2007-09-04 02:11

Hos mig kommer de varje dag ungefär samma tid, jag har med den skylten om att jag inte vill ha reklam, men fick det minst 2 ggr i veckan ändå. Det jag gjorde när jag blev riktigt sur över det en dag var att kolla varje dag om det var samma brevbärare och det var det :)

Jag gjorde så att en dag stannade jag hemma å väntade på han, då han närmade sig min brevlåda med reklamen hade jag handen under brevlådan och väntade (En sådan man har i dörren) :) När han slängde in skräpet halvvägs, puttade jag upp det allt jag kunde :) så reklamen åkte tillbaka i en j***a fart :) såg på han genom hålet och ni skulle sett hans min :) Sen dess har jag inte fått ett enda reklam blad och det har nu gått ca 7 månader :)

Det är inte samma brevbärare alltid, men jag tror att han berättade det för sina kamrater på jobbet så ingen slänger in reklamen längre :)

Tips, om din brevlåda är utanför lägenheten så köp nån så där leksak som hoppar upp ur brevlådan när man öppnar den, såna finns det ju att köpa billigt på vilken leksaksbutik som helst. Montera in den dagen innan och på huvudet på den leksaken fäster du ett papper med texten: "Jag vill inte ha nån mer reklam från dig!!"

;) Lycka till

pokerstjärna 2007-09-04 02:23

Jag hatar http://www.sparkop.se/
får jag reklam igen som har med sparköp att göra kommer jag personligen kasta ut utdelaren från fjärde våningen, det står klart och tydligt på min dörr med stora bokstäver att jag ej vill ha någon reklam.

Och det står på norska, danska, finska, engelska, svenska, serbiska, arabiska, turkiska, spanska, franska och polska.

jag ska översätta skiten när jag får tid i denna tråd.

Gaaaaaaaah! hata sparköp

crazzy 2007-09-04 02:52

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Sep 4 2007, 02:23
Jag hatar http://www.sparkop.se/
får jag reklam igen som har med sparköp att göra kommer jag personligen kasta ut utdelaren från fjärde våningen, det står klart och tydligt på min dörr med stora bokstäver att jag ej vill ha någon reklam.
Och det står på norska, danska, finska, engelska, svenska, serbiska, arabiska, turkiska, spanska, franska och polska.
jag ska översätta skiten när jag får tid i denna tråd.
Gaaaaaaaah hata sparköp

ta med min leetspeak jag skrev

Danski 2007-09-04 03:07

Bara jag som med glädje INTE sätter upp en "ingen reklam" skylt?

Njuter av att vara den enda i trappuppgången som saknar denna skylt och att jag bor på fjärde våningen utan hiss. hihi

Jonas 2007-09-04 20:55

Citat:

Originally posted by Danski@Sep 4 2007, 03:07
Bara jag som med glädje INTE sätter upp en ingen reklam skylt?
Njuter av att vara den enda i trappuppgången som saknar denna skylt och att jag bor på fjärde våningen utan hiss. hihi

Sadist

crazzy 2007-09-04 22:50

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Citat:

Ursprungligen postat av Danski
Bara jag som med glädje INTE sätter upp en ingen reklam skylt?

Sadist

nej han e bara skadeglad... "Skadeglädjen är den enda sanna glädjen."

men å andra sidan blir det ju bra motion för reklamutdelaren :D

murdocen 2007-09-04 23:25

En god vän har "tack men nej tack, ingen reklam tack!"

Jonas 2007-09-04 23:26

Bästa vore nog ta den dealen med utdelaren faktiskt. Ev. ringa till postkontoret om dom inte fattar.

digiArt 2007-09-05 09:19

Citat:

Originally posted by Danski@Sep 4 2007, 03:07
Bara jag som med glädje INTE sätter upp en "ingen reklam" skylt?

Det där var tametusan det roligaste jag läst på länge :lol:

StefanBergfeldt 2007-09-05 12:06

Jag har en "Ingen reklam tack" och det fungerar bra. Vi har också ett lokalt reklamblad som utkommer en gång i veckan, och detta klassas som samhällsinformation, och detta får jag. Den reklam som faktiskt kommer är den adresserade reklam som vissa företag skickar till mig personligen, och den får man väl stå ut med antar jag. Den är ju ändå adresserad till mig, och jag vill ju inte att brevbäraren ska gå igenom min post och försöka lista ut vad jag vill ha och inte (även om jag känner honom och inte alls tvivlar på att han skulle sköta det snyggt)

qb1 2007-09-06 12:56

Satte upp den där bilden med "Ge all min reklam till grannen bredvid". Nu plingade det som f-n på dörren och utanför stod en ilsken granne som bad mig ta bort lappen eftersom han inte ville ha någon jobbig reklam :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson