WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Hur många har AB vs. Enskild firma i WN? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=23279)

wizzo 2007-08-31 12:20

Är nyfiken på vilken företagsform som är vanligast bland entreprenörer i WN.

Andreas Bard 2007-08-31 13:07

Har enskild firma för tillfället. Har varit delägare i Handelsbolag och Aktiebolag tidigare.

//Andreas

jonny 2007-08-31 13:08

Det finns inget alterantiv för "båda"

robertsson 2007-08-31 13:22

Jag saknar oxå alternativ 'båda'

StefanBergfeldt 2007-08-31 13:23

Jag saknar alternativet "Inget"

Jawn 2007-08-31 13:47

Jag kör LTD Filial som är precis som ett AB företag dock slipper man slänga in 100 000 i aktier.

wizzo 2007-08-31 14:06

Citat:

Det finns inget alterantiv för "båda"
Lessen kan inte editera poll posten längre. Den funktionen brukar försvinna efter nån timma på WN jämfört med andra forum.

Välj istället vilken företagsform du använde först innan du skaffade en andra företagsform.

Citat:

Jag saknar alternativet "Inget"
Jag fråga främst dem som redan har en företagsform i drift.
Tänkte att det skulle vara onödigt att se hur många som inte hade nån företagsform. Kanske formulera min poll lite otydligt. men men.... kan inte editera gamla poster längre (it's out of my hands).

webbteknik 2007-09-01 00:58

Kör enskild firma sen ett par år tillbaka. Ett mål i framtiden är väl AB eller alternativt att flytta verksamheten till ett annat land med mer gynnsamma förhållanden för företagare och entreprenörer.

chrizz 2007-09-01 09:49

Nybildat AB, tidigare enskilt

najk 2007-09-01 14:06

Båda, enskild först sen AB också..
edit:
Fast, komanditbolag en period innan AB med..

fabian 2007-09-01 14:48

AB och HB

wizzo 2007-09-01 19:44

Jag håller på med att läsa Starta Företag-Dagen utskrifterna från ett seminarium anordnat av 6 statliga bolag.
Försäkringskassa, Skatteverket, Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Tullverket och NUTEK.
Men trots allt läsande från dessa organisationer så har jag fortfarande svårt att se dem direkta fördelarna med ett AB framför Enskild firma.

Den anledning jag ville ha AB innan jag kom på ~10.000 kr årliga revisor kostnaden. Var för att
AB -Juridisk person: Ja
Enskild -Juridisk person: Nej

Men sen ser jag inte mycket mer fördelar i AB jämfört med Enskild. Ni behöver inte lista varenda egenskap för AB och enskilt för mig jag har redan en lista på dem.
Däremot skulle ni som har eller haft AB kunna ge praktiska livs exempel på varför AB är mer fördelaktigare än Enskild. Utöver det som jag nämnde ovan.
Allt tabell jämförande i egenskaper mellan olika företagsformer från dem statliga broschyrerna säger inte så mycket. Svårt att visualisera sånt om man inte fått göra det LIVE.

PRQ 2007-09-01 22:23

AB här, började som KB.

En mycket praktisk fördel är att kreditgivare är betydligt mer vänligt inställda till AB än övriga bolagsformer - även som ett nystartat bolag har du kredit (om än med låg limit) direkt från de flesta leverantörer.
Dessutom ser det ju seriösare ut mot kunder m m.

Och en STOR nackdel med enskild firma är att åker företaget på någon betalningsanmärkning är det DU personligen som gör det. Det är ganska lätt att vara någon dag sen med skatten två månader i rad, och då sitter du där med en anmärkning och är ekonomiskt handikappad i tre år.
För att inte nämna risken att det går dåligt, drar på sig skulder, och kanske t o m kursar. Då kan du bli stamkund hos Kron-Olle för resten av livet!

jonny 2007-09-01 22:30

Behöver du ta in delägare eller kaptial är det lite enklare med AB. Du tar en mycket mindre personlig risk.

wizzo 2007-09-01 23:45

Citat:

Då kan du bli stamkund hos Kron-Olle för resten av livet!
:D

Alpha 2007-09-01 23:55

Vad händer om jag skriver Mittföretagsnamn AB på mina fakturor, trots att det inte är ett AB eller jo det är det ju.. Alpers bolag är det. Funkar det ?

:lol:

EDIT: Haha, vad är kron-olle för något ?

wizzo 2007-09-02 00:41

Citat:

EDIT: Haha, vad är kron-olle för något ?
Skulle gissa på Lasse Kronér :) eller Kronofogden.

glennj 2007-09-02 01:12

Citat:

Originally posted by Alper@Sep 1 2007, 23:55
Vad händer om jag skriver Mittföretagsnamn AB på mina fakturor, trots att det inte är ett AB eller jo det är det ju.. Alpers bolag är det. Funkar det ?

Om inte annat blir du lätt genomskådad av dem som nu skulle bry sig om vilken förtagsform du har.
Genom en titt på orgnummer kan de lätt se att det inte är ett riktigt "AB" och antagligen dra öronen åt sig.
(Om du inte har enskild firma och är född 1955, då blir det lite svårare att genomskåda :) )

totoo 2007-09-02 01:41

jag har ett handelsbolag... Men skulle gärna konvertera till ab.. men om jag skulle få 100 lapp över så tror jag att jag hellre köper ny bil. :) Dum som man är

balinet 2007-09-02 14:56

Bildade nyss om min privata firma från enskild till AB. Köpte ett lagerbolag. Anledningen var att jag tog in en delägare, och då passade vi på.

jonny 2007-09-02 17:21

Citat:

Originally posted by Alper@Sep 1 2007, 23:55

Jag skulle då bli mycket tveksam om någon försöker utge sig för att vara aktiebolag utan att vara det. Då handlar jag av någon annan.

JLE 2007-09-02 17:42

totoo: Kan du inte stoppa in 100k i företaget och sedan köpa bilen på företaget?

Anders Larsson 2007-09-03 10:24

Jag har precis avblåst en affär med ett företag där saker och ting inte stor rätt till.

På hemsidan får man uppfattningen att verksamheten drivs av flera personer, men jag kunde inte hitta bolagsnamnet hos Bolagsverket eller Skatteverket. Det är iofs helt normalt om det drivs som enskild firma.

Det visade sig efter lite efterforskningar att killen som drev verksamheten gör det genom en enskild firma som står på mamman, och att han har ordentliga skatteskulder.

Jag vet inte hur ofta blivande affärsparter kollas upp, men om någon inte stämmer blir det ett stort NO-NO direkt.

Captain Thailand 2007-09-03 11:35

Hej,

Vi har ett thailändskt "Company Limited". Sju stycken delägare, varav jag och frugan är majoritetsägare.

bjoahl 2007-09-09 01:55

Citat:

Däremot skulle ni som har eller haft AB kunna ge praktiska livs exempel på varför AB är mer fördelaktigare än Enskild.
Ett AB är överlägset när det gäller att satsa andra människors pengar (kapital) - t.ex. via aktier eller lån - vilket du är tvungen att göra om du jobbar med något lite seriösare projekt.

I aktiebolag är också ansvaret mycket tydligare (styrelsen ansvarar för att aktiekapitalet är hyfsat intakt), vilket gör att du har en viss säkerhet i affärer med aktiebolag.

wizzo 2007-09-13 12:19

Nu har jag en ny fråga!

Jag läser den brun/vita broschyren "Starta företag" sidan 8 angående Aktiebolag från Skatteverket + dem andra 5 myndighets orgen.
http://www.nutek.se/content/1/c4/10/37/sta...artaforetag.pdf

I paragrafen "Tänk på: Som arbetande ägare i AB....."
Då står det:
- både lönen och arbetsgivaravgifterna är avdragsgilla i verksamheten.

Jag har frågat mina föräldrar som drivit ett AB för ca 10 år sen och jag frågade en kompis som jobbar inom IT branschen nu han är ca 30 år gammal.
Båda källorna säger att det inte går att göra avdrag på anställda när jag nämner det för dem.

Är det ett feltryck på deras broschyr eller är det en ny lag som tillkommit rätt så nyligen?
Om det är en ny lag kan ni ge några konkreta och praktiska exempel på hur det hela kan se ut när man gör avdrag på sig själv VDn och dem anställda i ett AB?

DFT 2007-09-13 14:23

Någon ny lag är det knappast. Löner har alltid varit en avdragsgill kostnad i ett bolag. Så många olika konkreta exempel finns väl inte men:

1 Bolaget har ett resultat på 100.000
2 Bolaget betalar månadslönen till sin VD 25.000
3 Arbetsgivaravgifterna för det är 8105
4 Bolagets resultat har skjunkit till 66.895

wizzo 2007-09-13 14:52

Tack för exemplet men jag förstår fortfarande inte riktigt vart i dem stegen som man aktivt gör avdraget för den anställde i Aktiebolaget?
Är konceptet med avdragsgilla löner nånting som sker automatiskt och osynligt för *användaren* :) Eller måste man själv se till att aktivera den funktionen så att säga?

Per 2007-09-13 15:12

Citat:

Originally posted by wizzo@Sep 13 2007, 14:52
Tack för exemplet men jag förstår fortfarande inte riktigt vart i dem stegen som man aktivt gör avdraget för den anställde i Aktiebolaget?
Är konceptet med avdragsgilla löner nånting som sker automatiskt och osynligt för *användaren* Eller måste man själv se till att aktivera den funktionen så att säga?

Problemet verkar ligga i att du inte förstår konceptet med avdrag? (Rätta mig om jag har fel.)

Avdragsrätt betyder i princip att du från din beskattningsbara inkomst får subtrahera den avdragsgilla kostnaden och därmed sänka beskattningsunderlaget. Alltså: ditt bolag fakturerar 100 tkr (moms och dylikt kan vi skita i) och betalar ut lön (inkl. arbetsgivaravgifter) på 50 tkr vilket är avdragsgillt (i princip är lön alltid avdragsgill enligt praxis). Kvar finns då 50 tkr som beskattas med bolagsskatt (i det här fallet).

Jag vet inte om jag förvirrar eller förklarar..

jonny 2007-09-13 15:27

Eventuellt är det enklare att vända på det. Om du tar med en kund ut på krogen en kväll och bjuder på mat och sprit för 5 000 kr så är det inte avdragsgillt. (Det kanske till och med är så mycket pengar att det kan betraktas som men muta - men om vi bortser från det.)

En mindre del är avdragsgill; den stora delen är det inte. Det innebär att bolaget måste betala skatt på den icke-avdragsgilla delen.

Om du betalar ut lön måste du betala arbetsgivaravgifter, men bolagets resultat blir lägre.

Arbetsgivaravgifterna är inte heller en skatt. En del av dessa går direkt tillbaka till arbetsgivaren i form av pension.

bylla 2007-09-15 17:28

Jag kör HB och har gjort det de senaste 11 åren. Jag anser kostanden för revisor är på tok för hög med tanke på att man aldrig hör av dem under hela året förrän de ska ha betalt :( Jag vet att alla revisorer inte är så, men det är den erfarenhet jag haft med de revisorer jag varit i kontakt med (läs "försökt vara i kontakt med").

/Andreas

wizzo 2007-09-16 14:25

Citat:

Ursprungligen postat av Per
Citat:

Ursprungligen postat av wizzo
Är konceptet med avdragsgilla löner nånting som sker automatiskt och osynligt för *användaren* Eller måste man själv se till att aktivera den funktionen så att säga?

Problemet verkar ligga i att du inte förstår konceptet med avdrag? (Rätta mig om jag har fel.)

Avdragsrätt betyder i princip att du från din beskattningsbara inkomst får subtrahera den avdragsgilla kostnaden och därmed sänka beskattningsunderlaget. Alltså: ditt bolag fakturerar 100 tkr (moms och dylikt kan vi skita i) och betalar ut lön (inkl. arbetsgivaravgifter) på 50 tkr vilket är avdragsgillt (i princip är lön alltid avdragsgill enligt praxis). Kvar finns då 50 tkr som beskattas med bolagsskatt (i det här fallet).

Jag vet inte om jag förvirrar eller förklarar..

Du är korrekt jag hajar inte riktigt det hela men jag googlade på Internet och läste på den här sidan.
http://www.ekonomikonsulter.se/avdrag.asp
Så nu förstår jag lite av era förklaringar tyvärr så är det så mycket mer bollar i luften som krävs för att förstå allt fullständigt. Så jag tror inte mer förklaringar kommer göra saken lättare för mig då jag har så mycket mer funderingar på grundläggande begrepp, deras funktioner samt anledning till deras existens.

Finns det inget svenskt företagsspel (AB resp. enskild firma) som man kan köpa? För att lättare få en inblick och förståelse för hur och varför siffrorna rör sig på ett visst sätt i en Balansräknings samt Resultaträknings uppställning.
Jag har lättare för att förstå saker genom att spela som lärande medel jämfört med att räkna på en massa räkne exempel. :blink:

FredrikMH 2007-09-17 01:27

Citat:

Originally posted by wizzo@Sep 16 2007, 13:25
Du är korrekt jag hajar inte riktigt det hela men jag googlade på Internet och läste på den här sidan.
http://www.ekonomikonsulter.se/avdrag.asp
Så nu förstår jag lite av era förklaringar tyvärr så är det så mycket mer bollar i luften som krävs för att förstå allt fullständigt. Så jag tror inte mer förklaringar kommer göra saken lättare för mig då jag har så mycket mer funderingar på grundläggande begrepp, deras funktioner samt anledning till deras existens.

Finns det inget svenskt företagsspel (AB resp. enskild firma) som man kan köpa? För att lättare få en inblick och förståelse för hur och varför siffrorna rör sig på ett visst sätt i en Balansräknings samt Resultaträknings uppställning.
Jag har lättare för att förstå saker genom att spela som lärande medel jämfört med att räkna på en massa räkne exempel. :blink:

Jag förstår hur du känner dig, inte länge sedan man själv var där. Verkliga exempel är lättare att förstå, men jag ska ge dig en förklaring till :)

Ett AB betalar vinst-skatt på det årliga resultatet/vinsten. Om en kostnad för bolaget inte är avdragsgiltligt så "betalas" den "efter" att vinstskatten är betald. För att blanda scenariona ovan så skulle det kunna se ut så här:

100 000 intäckter
50 000 i lönekostander

5 000 icke avdragsgiltliga kostnader

Vinstskatten ska betalas på vinsten (45 000) + de icke avdragsgiltliga kostnaderna (5 000). Hade allting varit avdragsgiltligt så hade endast de 45 000 som var vinst beskattats.

MrNice 2007-09-17 06:52

Har precis startat en enskild firma. Självklart är ett AB det ultimata och förhoppningsvis så når man dit relativt snabbt om man har de rätta idèerna.

Jag har en anställning i kommunen där jag bor (vårdare med sovande natt) och jag har även ett HB tillsammans med en kompis. (paintballpark)

På ett personligt samtal med chefen nyligen så sa hon ngt i stil med att jag hoppas inte att ditt företag upptar tid som inskränker på anställningen. (it-avdelningen har nyligen gått igenom datorerna + att vi har ett kommunfilter som filtrerar)

Jag utelämnade vissa uppgifter om att jag är en domänfetischist med en 12,1" med mobilt bredband i kombination med uppbyggnad av några betaltjänster och webbutiker.

Hehe ;)

Xamda 2007-09-17 08:55

Citat:

Originally posted by bylla@Sep 15 2007, 17:28
Jag kör HB och har gjort det de senaste 11 åren. Jag anser kostanden för revisor är på tok för hög med tanke på att man aldrig hör av dem under hela året förrän de ska ha betalt Jag vet att alla revisorer inte är så, men det är den erfarenhet jag haft med de revisorer jag varit i kontakt med (läs försökt vara i kontakt med).
/Andreas

Det finns ju en hel del andra anledningar till att man väljer AB än svårigheten att hitta en vettig revisor.

Vi har en vettig revisor som man alltid kan tala med och han är lätt värd de cirka 30 000 vi betalar honom om året. Det var han även när vi hade en betydligt mindre omsättning.

Den som söker han skall finna!

:-)

Sneaky 2007-09-21 11:35

Enskild filma och AB och i den ordningen.

cejiel 2007-10-20 19:05

Citat:

Originally posted by JLE@Sep 2 2007, 17:42
totoo: Kan du inte stoppa in 100k i företaget och sedan köpa bilen på företaget?

man får inte använda mer än 50% av det bundna kapitalet sätter du in 100 o förburkar mer än 50% då kommer dom o börjar kolla på dig myndigheterna

teddyjohan 2007-10-20 19:50

Enskild firma x2

daniel_ 2007-10-20 20:24

Citat:

Ursprungligen postat av cejiel
Citat:

Ursprungligen postat av JLE

man får inte använda mer än 50% av det bundna kapitalet sätter du in 100 o förburkar mer än 50% då kommer dom o börjar kolla på dig myndigheterna

Bilen är fortfarande en tillgång.

palmik 2007-10-20 22:29

Delägare i nåra AB och enskild firma

Stora fördelen med AB som andra sagt är att du inte riskar så mycket personligen i form av betalningsanmärkningar osv.

Vad som också är en fördel (vilket jag är helt oförstående till) är att de flesta ickeföretagare tycker man är så sjukt mycket seriösare med ett AB än en enskild firma.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson