WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bokföringsprogram - Enskild firma (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=23257)

Antepante91 2007-08-30 16:59

Hej,

Har nyligen startat enskild firma och är därför i behov av ett bokföringsprogram. Det jag sysslar med, förutom viss konsultverksamhet, är affiliatefinansierade hemsidor. Det innebär att jag har kontakt med företag i utlandet (t ex AdSense). Det jag kräver är att programmet ska kunna hantera detta. Det bör även ha ett rimligt pris samt vara någorlunda nybörjarvänligt.

Ett program jag har kollat på är Mamut Office One, är det någon som har provat det programmet? Har ni några andra tips som matchar dessa kriterier?

Mvh,

Anton Malmberg

jomper 2007-08-30 19:42

SPCS Enskild Firma gör det i vilket fall som helst inte kan jag säga av egen erfarenhet.

qb1 2007-08-30 20:41

Visma EF rekommenderas.

Helix 2007-08-30 21:27

Citat:

Originally posted by qb1@Aug 30 2007, 19:41
Visma EF rekommenderas.
Den kan väl inte hantera annan valuta än svenska kronor så har man mycket affärer med utlandet så är denna väl inte att rekommendera. Det matchar väl inte kriterierna.

Citat:

Programmet är konstruerat för företag med all omsättning och alla inköp inom Sverige

jomper 2007-08-30 22:37

Visma EF är alltså samma program som jag i inlägget berättade att det *inte* funkar. Inte ens om du skickar dina fakturor till utlandet i SEK.. detta pga olika momssatser, deklarationen man gör i programmet blir inte korrekt.

Antepante91 2007-08-30 22:47

Ingen som har testa Mamut Office One?

N!cklas 2007-08-30 23:16

Jag valde efRedo och har varit nöjd hittills. Funkar för mina enkla behov som liksom dina inkluderar både in- och utrikes betalningar

Antepante91 2007-08-30 23:58

Kommer det en ny version, uppdaterad med aktuella regler, varje år?

backen 2007-08-31 09:52

Jag använder också efredo, billigt enkelt och har det mesta jag behöver.
Bra respons när man påpekar förbättrings möjligheter.

Negativt
Fakturadelen skulle kunna vara bättre.
När det kommer uppdateringar finns det ingen information om vad som uppdateras/fixas, jag skulle vilja ha en changelog.

SweCat 2007-08-31 17:18

Edison är super
http://www.edison.se/

Antepante91 2007-09-01 02:46

Hur är det med support, uppdateringar osv hos Edison? Priset är ju klart högre än hos dem andra programmen men det kanske är värt det även om jag har liten omsättning?

ChristofferJ 2007-09-01 11:00

UNI BAS för min del. Sitter dock på Mac och kan inte köra många av de som tidigare nämnts.

Storen 2007-09-01 11:17

Citat:

Originally posted by Antepante91@Aug 30 2007, 21:47
Ingen som har testa Mamut Office One?

Nej, men kör med Mamut Office Proffessional vilket funger ypperligt för mig... Programmet ger mig bra koll på projekt, inköp/ordrar, kundstatus, framtida kassaflöde och en hel del statistik om hela min verksamhet som jag har god nytta av vid årsplaneringen..

Kostar väl litegrann, men det är det värt.

Helix 2007-09-01 11:36

Citat:

Originally posted by superstoffe@Sep 1 2007, 10:00
UNI BAS för min del. Sitter dock på Mac och kan inte köra många av de som tidigare nämnts.
Det som jag fickveta nu att man inte kan köra två företag på samma installation som du kan köra på vissa andraprogram utan dt behövs en licens för varje företag. Lite synd då det höjer priset direkt.

Såg att t.o.m. Edisons enklaste har max två företag man kan köra på licensen.

Letar själv efter ett program, men det fick mig att tveka lite. Skall man betala så kanske det inte blir så stora skillnader och välja någon dyrare, när man ändå skall köra två företag.

SweCat 2007-09-01 12:23

Du kan köpa supportavtal på edison och då ingår alla uppdateringar. Tror att det förljde med 6 mån gratis när jag köpte och en uppdatering fick jsg i alla fall under den tiden. Sedan har jag inte köpt mer support men man kan betala för det vid behov och betala för deras supporttid. Inget jag behövt använda än i alla fall och vi har kört i tre år med dem.

Sten_UNICELL 2007-09-01 15:57

Citat:

Originally posted by Terabyte@Sep 1 2007, 11:36

Det som jag fickveta nu att man inte kan köra två företag på samma installation som du kan köra på vissa andraprogram utan dt behövs en licens för varje företag. Lite synd då det höjer priset direkt. ......

det som förändrar det du beskriver här är att Du via mail fick veta av oss att Du har 50% rabatt på licens nr 2....Lite bra då det sänker priset direkt. ......

Helix 2007-09-01 18:21

Det gör det om man tänker att man skall ha två licenser.

Kanske dumt av mig men jag trodde, antog, att som med vissa andra program så kunde rman åtminstone köra två företag på samma program ..... skulle gärna sett att det framstod på sidan ni har.

Sten_UNICELL 2007-09-01 19:45

Det är tyvärr alltid så att hur man än konstruerar ett pris, så passar det vissa bättre och andra sämre. I detta fall kanske Du får se på totalpriset.

Priset är för många en viktig faktor vid val av system, men man får inte bortse från funktion, användarvänlighet etc - dvs hur väl passar systemet Dina behov och Din kunskapsnivå..

Titta aldrig bara på ett system - jämför alltid flera och testa alltid programmen på din egen dator.

weirdbyte 2007-10-21 09:24

Finns det inga gratis program? Eller web program?

Jag använde Visma förut, men den var lite buggig (brukade krasha, fel på fakturan) och jag kunde inte flytta omkring på fakturorna som jag ville.

jonny 2007-10-21 12:43

För webben finns fortnox.se, som jag har hört ska vara bra.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson