WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   En varning för Google Apps (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=23191)

fabian 2007-08-28 01:41

Vi emigrerade för någon månad sedan till Google Apps istället för vår ISP´s maillösning. Fantastiskt bra ända tills tidigare idag.

Tydligen har Google lagt in en spärr som gör att man inte skall kunna skicka för mycket mail.

Gränsen går vid 500 unika mottagare per dygn. Problemet är att jag driver en bostadsförmedling och får idag 2-3 hundra mail per dag med förfrågningar om att hyra bostad, alla dessa mail besvaras.

Första måndagen efter löning är normalt den bästa dagen på hela månaden. Vi har flest besökare, flest sale och flest mail. Idag kunde jag dock inte svara på några av våra mail på grund av att jag igår svarade på för många mail. Resultatet är försäljning motsvarande 60% av en normal måndag efter löning.

Googles svar är följande länk: http://www.google.com/support/a/bin/answer...py?answer=59797

Jag personligen tycker att det är extremt dåligt att betala för en tjänst som aktivt stoppar hela min verksamhet att fungera. Jag vill därför varna alla som funderar på att använda sig av google-apps!

Det är svårt att säga exakt vad det har kostat oss att inte kunna svara på mail idag, men trenden de senaste halvåret har inte varit att vi får färre mail utan snarare fler, vilket snart kommer innebära att jag får välja ut 500 mail om dagen som jag tycker är värda ett svar och sedan kassera resten, eller emigrera till en NY host för mailen.

Ruskigt dåligt av google, från och med nu skall jag söka via altavista!

WizKid 2007-08-28 01:56

För det första känns spärren väldigt lågt satt. För det andra tycker man att om de manuellt granskar ditt konto och ser att du inte skickar spam så borde de manuellt kunna höja gränsen.

Alpha 2007-08-28 03:10

Varför inte hyra en pop3 tjänst ifrån Godaddy? Fungerar extremt bra enligt mina erfarenheter.

mvh

fabian 2007-08-28 10:38

Jag vill inte ha en pop3-tjänst.

Jag vill ha något som är snabbt och tillgängligt vart jag än är i världen. Jag åker till Indien i oktober och kommer att behöva jobba därifrån, därför valde jag google som jag har provat därifrån med bra resultat.

fabian 2007-08-28 10:41

För övrigt kan jag fortfarande inte maila, och jag har snart 200 mail att svara på (från igår klockan 19), detta innebär att jag idag eventuellt kommer upp i 500 mail igen, och blir avstängd?..

rocky 2007-08-28 10:42

Skapa ett till mailkonto då?

robertsson 2007-08-28 10:43

Tack för varningen fabian, detta kände jag inte till men det kan vara bra känna till.

En sak som jag reagerar på (och sett sedan tidigare) är att det är fullständigt meningslöst att skicka epost till googe. Man får ingen hjälp, bara standardsvar. Och detta oavsett om det gäller google apps, adsense eller adwords. Google är aldrig nånonsin det minnsta lilla hjälpsamma.

orreborre 2007-08-28 10:47

Citat:

Originally posted by fabian@Aug 28 2007, 10:41
För övrigt kan jag fortfarande inte maila, och jag har snart 200 mail att svara på (från igår klockan 19), detta innebär att jag idag eventuellt kommer upp i 500 mail igen, och blir avstängd?..
Jadu, det där var ju en lite väl låg gräns, i alla fall om man har en mailsupport.
Men som någon sade borde man kunna säga åt dem att granska kontot och få det "upplåst".

Vidare tror jag inte du kan bli avstängd, som jag förstog texten på google help är det bara en temporär avstängning.

fabian 2007-08-28 10:55

VAd jag gjort:

* Spenderat 15 minuter med att gå igenom googles hjälp-guide för att utesluta deras standard-problem
* Spenderat 1 timma och 45 minuter på att leta efter ett telefonnummer till supporten jag betalar pengar för.
* Spenderat ca 45 minuter i telefon med flera olika support-folk på google.
Inte kunnat svara på support-mailen sedan igår.

Detta är helt oacceptabelt, jag svarar ALLTID mycket snabbt på mail och jag ser att av dem som mailar in med frågor blir flera kunder.

Tjejen jag pratade med idag på google skulle titta på problemet ur en annan vinkel och skicka mig ett mail därefter. Jag är mycket skeptisk till 500-gränsen eftersom jag kommer komma upp i den varannan dag. Om mitt konto varannan dag blir avstängt i 24 timmar så ser jag det som att mailen inte fungerar.

Om jag skapar ett nytt mailkonto så har jag ju inte mina inkomna mail i det kontot och kan då inte svara på dem.

fabian 2007-08-28 11:31

NU fick jag ett mail (28 minuter senare än tjejen på google garanterade mig att jag skulle ha fått det) där dom skriver att jag kan skicka mail och att jag inte skall stöta på liknande problem i framtiden.

Känner mig inte nöjd med det korta svaret, och jag vet inte om jag litar på att problemet inte återkommer om jag någon dag har mer än 500 mail att svara på.

Anders Larsson 2007-08-28 13:51

Håll oss gärna uppdaterade, även jag funderar på Google Apps.

melin 2007-08-28 13:54

Citat:

Originally posted by fabian@Aug 28 2007, 10:31
NU fick jag ett mail (28 minuter senare än tjejen på google garanterade mig att jag skulle ha fått det) där dom skriver att jag kan skicka mail och att jag inte skall stöta på liknande problem i framtiden.
Känner mig inte nöjd med det korta svaret, och jag vet inte om jag litar på att problemet inte återkommer om jag någon dag har mer än 500 mail att svara på.

Det är ju precis det dom sagt att du inte kommer få, problem med att skicka mer än 500 mail menar jag

Och att få svaret 28min senare än utlovat är väl ändå rätt ok?

fabian 2007-08-28 16:22

Citat:

Originally posted by melin@Aug 28 2007, 13:54

Det är ju precis det dom sagt att du inte kommer få, problem med att skicka mer än 500 mail menar jag
Och att få svaret 28min senare än utlovat är väl ändå rätt ok?

Om man säger "I guarantee that you will have the e-mail within 30 minutes or less" och det kommer om 58 minuter, då är det bättre att säga att jag skulle haft det inom 2 timmar.

jonny 2007-08-28 16:25

Nu kanske gränsen är 501 mottagare per dag :P

Man kan ju tycka att de borde kunna känna av hur många adresser som mailar in till ditt konto så att du aldrig kan få problem när du besvarar.

jomper 2007-08-28 16:46

Har du betalvarianten eller gratisvarianten?

Tror inte alla förstått att det är Google Applications mailhosting det rör sig om och inte ett vanligt mailkonto.

Jag låter Google ha hand om mina domäners mail också, det fungerar väldigt smidigt men det är intressant att läsa om dina problem.

fabian 2007-08-28 16:48

Citat:

Originally posted by jonny@Aug 28 2007, 16:25
Nu kanske gränsen är 501 mottagare per dag
Man kan ju tycka att de borde kunna känna av hur många adresser som mailar in till ditt konto så att du aldrig kan få problem när du besvarar.

Exakt!

För övrigt borde man rimligtvis få en varning när man närmar sig gränsen.

fabian 2007-08-28 16:49

Citat:

Originally posted by jomper@Aug 28 2007, 16:46
Har du betalvarianten eller gratisvarianten?
Tror inte alla förstått att det är Google Applications mailhosting det rör sig om och inte ett vanligt mailkonto.
Jag låter Google ha hand om mina domäners mail också, det fungerar väldigt smidigt men det är intressant att läsa om dina problem.

Jag har betalvarianten!

Förutom just detta är jag väldigt nöjd med hur det fungerar.

Hofvet 2007-08-28 17:36

Fabian jag tycker du ska lugna ner dig lite, om jag vill dricka två liter cola köper jag inte en 33cl burk för att därefter ringa till coca cola och klaga över att jag fortfarande är törstig.

Cred till google som löste det här snyggt om du frågar mig!

crazzy 2007-08-28 17:48

jag tycker du ska vända dej till nåt webbhosting.. dem brukar ha ett "mail-only" konto med webmail... rekommenderar surftown på den biten....

fabian 2007-08-28 17:59

Citat:

Originally posted by Hofvet@Aug 28 2007, 17:36
Fabian jag tycker du ska lugna ner dig lite, om jag vill dricka två liter cola köper jag inte en 33cl burk för att därefter ringa till coca cola och klaga över att jag fortfarande är törstig.
Cred till google som löste det här snyggt om du frågar mig

Hur tänker du då? Jag var i kontakt med google och flera andra leverantörer innan jag valde att lägga allting hos google. Jag förklarade vad det var vi gjorde och vad vi önskade. Jag kunde i min vildaste fantasi inte tänka mig att dom har en gräns som gör att man bara kan svara på 500 mail per dag!

De flesta webmaillösningar jag testat går ganska slött från Indien, medans google har bra hastighet, att de dessutom har google docs, calendar etc. gjorde att jag valde dem.

Om jag hade haft en organissation med hundratals anställda så hade jag kanske inte valt google i första hand, men vi är 3 personer som hanterar hela företagets mail, så det kändes inte som om vi var en gigantisk kund. Att jämföra det med att köpa en 33cl cola verkar dumt.

Här är deras informationssida, jag tyckte efter att jag hade läst detta att det lät som om dom kunde leverera vad vi behövde: https://www.google.com/a/enterprise/?hl=sv

För övrigt har jag valt deras betaltjänst och inte deras gratistjänst just för att jag då förväntar mig att få lite mer. Om det hade varit gratisversionen jag använde och detta hade hänt så hade jag tänkt "Fan, jag skulle nog valt betalversionen istället".

Snyggt för mig hade vart om google när jag ringde dem igår sa "Vi ber om ursäkt för problemen och skall genast undersöka vad som hänt, om det visar sig att mailen du skickar är riktiga mail och inte spam etc. så tar vi genast bort begränsningen på 500 mail och ökar den till 2500 per dag, vi kommer dessutom att skicka dig ett mail som varnar om du närmar dig gränsen."

jomper 2007-08-28 19:28

Jag har hundra gånger hellre mina domäners mail hos google än hos one.com som säkert kör någon kackig Horde/Squirrel/whatever för sin webmail.

F.ö. så är det rätt stora organisationer som låter dem hosta mailen. Linköpings Universitet t.ex: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.109656

TheMaster 2007-10-03 22:37

Hur "återställer" man MX inställningar tillbaka till Loopia? via Loopia eller GoogleApps??

Wojt 2007-10-04 01:21

Sjukt med sån låg tröskel på en betaltjänst från Google!

Undrar om alla på Google-support som sitter och klistrar standardbrev dagarna långa också har PhD?

htiawe 2007-10-04 01:32

Citat:

Originally posted by fabian@Aug 28 2007, 16:22
Om man säger "I guarantee that you will have the e-mail within 30 minutes or less" och det kommer om 58 minuter, då är det bättre att säga att jag skulle haft det inom 2 timmar.
Äsch, det där är bara att göra en höna av en fjäder.

Men om du inte kan hitta någon annan leverantör så kan du göra ett konto till och sätta upp ett filter som skickar vidare all mail som kommer IN till det kontot till ditt andra gmail-konto. Så har jag och min flickvän gjort för att fördela Traderas mail till oss båda, fungerar utmärkt.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson