![]() |
Microsoft har helt diskret släppt loss en ny sökmotor på webben. Tafiti bygger på företagets Silverlightteknik, och skiljer sig radikalt från Google, Altavista och andra traditionella söktjänster.
Läs vidare >> |
Sjukt rörig och sjukt mycket onödigt skit. Tummen ner :wacko:
|
Första intrycket är rörigt men kul att se något lite annorlunda.
|
Mycket ovant med trädet där.
Men måste säga att jag gillar det. En liknande till google med massa spännande settings att leka med vore skoj :) En nackdel var att det laggade till en aning när allt i trädet börja leka |
Tycker sidan var alldeles för rörig, och med lite märklig grafik. Men jobbar de på det så kan det bli bra.
|
Riktigt intressant, hoppas det slår igenom ;)
mvh |
Roligt, tror att den kan bli något. Förmodligen är tafiti bara ett arbetsnamn och inget som kommer att bestå.
|
Funkar det bra heter det väl msn search snart bara.
|
Ovanligt att se Microsoft göra något för Macintosh personer... Tummen upp för Silverlight :)
|
Ser riktigt bra ut. Tycker om de.
Visst är de lite rörigt, men de tror jag snarare handlar om rutin. Edit: Tyvärr ger de otroligt mycket sämre resultat än vad Google gör. Känns trots allt som att de är viktigast. |
Säkert jättebra när den fungerar som den ska... Men.. rörig, extremt seg, fungerar inte för mig i opera och kraschade efter en stund mitt fx. :)
Och när vill man ha trädstruktur sådär? Blev helknasigt imho - eller så fattar jag inte syftet. |
Resultaten som jag får upp verkar vara mycket bättre än MSN Live Search. Resultaten på vissa sökord är snarlikt med Google, vilket i varje fall jag ser som positivt.
Förenklar eventuellt SEO om resultaten blir mer lika. I like it! |
Ingen kan röra Google hur mycket lull lull dom än erbjuder.
Tafiti får 0 poäng av mig... |
jag tror alla missat poängen lite..
Microsoft har inte lancerat en sökmotor.. dom har visat vad man kan göra med deras nya teknik Det är en demonstration och jag är imponerad |
Håller med melin, jag blev genast intresserad av att se vad för coola saker man kan hitta på med silverlight nu.
|
Väldigt tråkigt att man inte kan scrolla med musscrollen. Jag är inte speciellt imponerad än, tycker inte att en sökmotor är rätt sätt att isåfall visa upp Silverlight. Silverlight bör väl komma till sin rätt i en riktig webbapplikation, vilket en sökmotor inte är.
|
håller med.. scrollen är en miss, stor miss
Och en sökmotor är väl en webapplikation? |
Citat:
Moonlight är inte bra än. "Silverlight requires Windows or Mac OS X" |
tycker bildsidan va riktigt snygg
|
I min värld är inte en sökmotor en webbapplikation. En webbapplikation är t.ex. ett ekonomisystem med kundkontakter, fakturering m.m.
|
Skönt att se sin hemsida hänga i trädet
|
Första intrycket är att jag behövde installera något, sket i det direkt. Jävla sug sökmotor..
|
Förutom gorteskt ful design är detta i mina ögon riktigt positivt och kunde de sedan också ge Google en match så skulle jag bli ännu mer imponerad...
|
Citat:
Hade du läst tråden så hade du nog kunnat gissa det Reagerade du likadant första gången en webläsare bad dig installera Flash med? Eller nån applet (när dom var poppis) |
Negativt:
1. Krävde installation 2. Drog en del CPU, vilket knappt google gör... 3. Kommer inte ihåg url'n fasst jag var där för 10 sek sedan o.O, ganska svår å komma ihåg. Possitivt: 1. Filtrera i sökningen. |
Citat:
"Microsoft har helt diskret släppt loss en ny sökmotor på webben." Undra vem det är som inte kan läsa tråden. Och ja, att installera ett program för att kunna söka suger. http://google.se - Vad mer behövs? |
min poäng är bara den att dom släppt den för att visa vad man kan göra med deras nya teknik..
Dom har inte lanserat en ny sökmotor för att konkurrera med dom andra (t.ex Google) |
Verkar väldigt rörigt, men inovativt :)
Men det kanske ändå kan bli nåt... |
Tycker det ser bra ut och är kul med lite nya teknik, dock är jag inte alls nöjd med hur man får upp sökresultaten, jag menar, söker man på en av de större svenska sidorna (med svenskt namn) Förväntar man sig inte att det ska komma någon annanstans än på plats 1. Här kan det komma en bra bit ned. Tummen upp för nått nytt och fräsch, tummen ned för själv sökresultaten.
|
Bra med ett alternativ till flash men som det ser ut just nu finns det inga anledningar att välja silverlight som verkar vara en ren kopia.
Men det är ju Microsoft, så har dom bestämt sig för att ta över flash så är det klart att dom kan göra det - men det här ser fortfarande ut som ett expriment... För Microsoft handlar det i grunden om platformen och kan de få folk att använda deras features så kan de också torpidera andra platformar. |
Då Silverlight kommer att tilltala utvecklare på ett annat sätt än tex flash gör så kan tillgången på silverlight apps skjuta i höjden. Många utvecklare är sådana; de fixar tillgången utan att bry sig om efterfrågan, därför tror jag att silverlight kommer att installeras i mååånga datorer framöver (och följa med framtida OS ifrån start).
|
Varför kommer Silverlight att tilltala utvecklare på ett annat sätt än Flash (i positivt bemärkelse d.v.s.)?
|
Citat:
|
Humoristiskt att se så många ondgöra sig över denna "nya sökmotor". Fördet första ärdet ingen sökmotor eftersom den använder sig av en tidigare existerande sökmotor. För det andra är det fråga om en experimentell front-end försökmotorer. Detta finns bl.a. att läsa ompåFAQen (http://www.tafiti.com/faq.html).
Silverlight är alltså fokus och sökningar är väl utmärkta exempel på webapplikationer eftersom de flesta applikationer handlar om att visa data på ett bra sätt. och datat som en sökmotor måste visa är ju ganska stort. Så nya sätt att visa komplicerade data är alltid intressant. Jag har svårt att se nyttan med trädet, men sättet som "fler resultat" visas är helt klart intressant, dvs att få alt på en sida. Tror det fanns ngn FFplugin som gjorde detta för google, men det är ju skönt att ha det "inbyggt". |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson