WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Webshoppar baserade på öppen källkod (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=22995)

klein 2007-08-20 11:01

Vilka webshop lösningar finns det som är fria förutom OsCommerce? Jag vill att koden skall vara öppen, det kommer en lågkonjentur snart, och då vill man ingalunda vara beronde av företag som kanske inte finns om några år..

Jag vill inte köpa någon webshop av något företag, utan vill veta vilka "fria" alternativ som finns förutom OsCommerce, helst vilka som har färdiga språkpaket på Svenska.

msjoedin 2007-08-20 11:26

Hejsan.

Virtuemart är ett opensource alternativ. Det är en komponent för Joomla.

// Mats

mr_lundis 2007-08-20 13:49

Magento är ett väldigt lovande projekt, det ska komma ut en första beta nu i augusti.

magentocommerce. com

goose 2007-08-20 14:34

kör magento php/mysql eller vilken plattform gäller? hittade ingen information om detta på deras sida.

Mortekai 2007-08-20 21:42

CubeCart och ZenCart....finns mängder här:
http://www.hotscripts.com/PHP/Script...rts/index.html

mr_lundis 2007-08-20 22:41

Magento kör PHP5 med Zend Framework, och med ett abstraktionslager för databasen (Jag tror de använder Zend_DB, ingår i ramverket).

AndreasE 2007-08-20 23:23

Kommer magento att vara gratis?

mr_lundis 2007-08-20 23:27

Så vitt jag förstår, ja!

Wojt 2007-08-22 04:47

Magento kommer att revolutionera marknaden.

Äntligen en ny webblösning med öppen källkod som inte suger så extremt som osCommerce.

Dock är det inte GPL utan OSL licens.

klein 2007-08-31 13:13

Bara ett krux! Magento finns inte idag, utan ett upp hypad projekt.

Jag har bestämt mej, jag gör skriver ett eget webshoppingsystem som kommer vara GPL:at..OsCommerce har många fördelar , men även många nackdelar..

Jag vill ha något kraftfullare än OsCommerce, som klara mer... Och jag vägra att köpa sluten källkod mögg, där företaget bakom koden inte finns om 2 år.

mr_lundis 2007-08-31 15:34

Magento kommer i en första beta-version under dagen...

rocky 2007-08-31 15:40

Citat:

Originally posted by mr_lundis@Aug 31 2007, 15:34
Magento kommer i en första beta-version under dagen...

Är det rekommenderat att köra den betan i produktion?

Edit: Nej, citerar.. This is Magento’s preview version and an early release of the product. We expect bugs (and lots of ‘em) given the complexity and intricacy of the system. As such, we strongly advise not to use in production environments at this time. Many things may change as we receive feedback (including the core), so please take this into consideration when making a decision.

Wojt 2007-09-02 01:48

klein, sluta hypa osCommerce då det är ren skit år 2007, och det vet du.

Magento betan är ute nu, men det är nog för avancerat för dig. :) Nu snackar vi enterpriselösning GRATIS. Ja tjosan! Och alla naj-sayers som klagar på att det är upphypat och inte kommer släppas kan äta gräs. Bara för att företaget bakom vet hur man marknadsför betyder det inte att projektet aldrig släpps.

Hej då osCommerce, jag kommer inte vänta på nästa uppdatering i 5 år till!

klein 2007-09-06 06:13

Citat:

Originally posted by Wojt@Sep 2 2007, 01:48
klein, sluta hypa osCommerce då det är ren skit år 2007, och det vet du.

Magento betan är ute nu, men det är nog för avancerat för dig. :) Nu snackar vi enterpriselösning GRATIS. Ja tjosan! Och alla naj-sayers som klagar på att det är upphypat och inte kommer släppas kan äta gräs. Bara för att företaget bakom vet hur man marknadsför betyder det inte att projektet aldrig släpps.

Hej då osCommerce, jag kommer inte vänta på nästa uppdatering i 5 år till!

Vet hur man marknadsför. Det säger dom så tro att Jesus skall återföddas också..:-)

Kan hålla med dej om att osCommerce är lite efterbliven, men fungerar och finns ett bra stöd till denna plattform.

Jag har kör hellre på äldre plattform som så många möjligt kan använda min webbutik, än något som bara fungera med IE7. Det finns en anledning varför man t.e.x väljer Unix istället för Windows..

Men det jag har sett av demo.magentocommerce.com/ verka imponerade

Wojt 2007-09-06 12:53

Magento är kompatibel med alla moderna webbläsare. Jag använder inte IE7 annat än att buggtesta webbsidor.

Att bygga nya webblösningar idag handlar mycket om kompabilitet mellan olika plattformar.

Så det kommer fungera finemang, och bättre än osC.

klein 2007-09-07 06:01

Citat:

Originally posted by Wojt@Sep 6 2007, 12:53
Magento är kompatibel med alla moderna webbläsare. Jag använder inte IE7 annat än att buggtesta webbsidor.

Att bygga nya webblösningar idag handlar mycket om kompabilitet mellan olika plattformar.

Så det kommer fungera finemang, och bättre än osC.

Vad är licensformen för Magento ? GPL?

gsoc 2007-09-07 06:53

Nepp, men OSL 3.0

xciso 2007-09-07 09:40

Någon som kan beskriva OSL 3.0?
Är det någon som skapat en "live" butik med den senaste versionen?

vinnaprylar.nu 2007-09-15 18:39

Quick.Cart av http://opensolution.org/ är något att titta på om man är ute efter en enkel men ändå användbar webshop som är relativt enkel att anpassa efter egna behov. Utvecklas i Polen och finns som gratisversion. Väljer man att betala så får man lite extra funktioner som enligt mig är värt den lilla summan de vill ha.

Använder själv den shoppen i 2 projekt jag är inblandad i.

FredrikC 2007-09-20 01:55

Citat:

Originally posted by xciso@Sep 7 2007, 09:40
Någon som kan beskriva OSL 3.0?
Är det någon som skapat en live butik med den senaste versionen?

Läste lite snabbt om OSL 3.0 och det verkar i princip gå ut på:
* Den som gjort produkten garanterar att han har alla nödvändiga copyrights för den (så du kan inte ställas till svars för eventuella copyright/patent-brott)
* Du får göra vad du vill med koden så länge du inte på något sätt försöker ta mjukvarupatent på någon del av koden eller stämma licensiaten för att bryta mot något patent som har med koden att göra...

Läs hela licensen här: http://www.opensource.org/licenses/osl-3.0.php

Skall försöka testa shoppen i veckan, demot är ju mycket imponerande!

Micke_ 2007-09-27 19:00

Någon som har testat CubeCart?

- Lätt att installera?
- Lätt att ändra design?
- Lätt att modifiera/installera moduler?
o.s.v...

olzzzon 2007-10-12 23:06

Virtuemart fungerar jättebra !

Wojt 2007-10-14 04:03

CubeCart och Virtuemart har många brister.

Orkar inte ens börja skriva om dem.

;)

Tro mig, jag har kollat på alla open source lösningar som finns samt alla hyrlösningar på svenska markanden. Alla är i stort sett dåliga på det ena eller det andra (främst SEO).

Storen 2007-10-14 16:55

Citat:

Originally posted by Wojt@Oct 14 2007, 03:03

Tro mig, jag har kollat på alla open source lösningar som finns samt alla hyrlösningar på svenska markanden. Alla är i stort sett dåliga på det ena eller det andra (främst SEO).

Definiera vad som är dåligt för dig? Det behöver inte nödvändigtvis anses lika dåligt av en annan...

Vad kan du tipsa om?

Hoel 2007-10-14 17:37

Kolla http://www.opensourcecms.com/

där kan du testa en del olika e-handels system...

klein 2007-10-18 06:27

Citat:

Originally posted by Wojt@Oct 14 2007, 04:03

;)

Det är ju bra! OsCommerce är ganska lätt och få SEO att funger hyffsad. Man få ändra lite här och där. Men fördelen med OsCommerce, det är lätt att få tag i 3:e parts moduler för betalsätt.

Köper jag en webshop från Hedliga Harrys Webshoppar från lilla enskilda firman i Enköping , där självklart Harry äger all kod till din webbutik, så kan Ni förstå själva, vad det innebär, när Borg sydromenet slår sina klor om svensk ekonomi ( Lågkonjentur )

Wojt 2007-10-18 13:28

Citat:

Originally posted by Storen@Oct 14 2007, 16:55
Definiera vad som är dåligt för dig? Det behöver inte nödvändigtvis anses lika dåligt av en annan...
Vad kan du tipsa om?

Om webbutiken inte är SEO-vänlig är det ingen idé att använda plattformen.

Då över 90% av alla kunder kommer från en sökmotor (om man gjort rätt) så är det rent korkat att inte fokusera på det.

osCommerce går att få duglig SEO på, men systemet är så frukstansvärt dåligt över lag, pga att den är uråldrig.

Kör hellre en moddad X-Cart (mycket skit i den också, men duger) tills Magento släpps, då blir det andra bullar.

Sen har givetvis alla andra möjligtvis lägre standard än mig. :)

De som kör hobbybutiker lär inte använda sig av en enterpriselösning...

För småpojkarna kan det bli aktuellt att köra på Storesuite när den släpps. Ser ut att bli en bra lösning för alla mindre butiker.

NordicNature 2007-10-30 15:13

Jag funderar på att använda Virtuemart, men om det är nåt som är dåligt med den så får ni gärna tipsa om det... Wojt?

klein 2007-10-30 16:46

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt
Citat:

Ursprungligen postat av Storen
Vad kan du tipsa om?

Om webbutiken inte är SEO-vänlig är det ingen idé att använda plattformen.

Då över 90% av alla kunder kommer från en sökmotor (om man gjort rätt) så är det rent korkat att inte fokusera på det.

osCommerce går att få duglig SEO på, men systemet är så frukstansvärt dåligt över lag, pga att den är uråldrig.

Kör hellre en moddad X-Cart (mycket skit i den också, men duger) tills Magento släpps, då blir det andra bullar.

Sen har givetvis alla andra möjligtvis lägre standard än mig. :)

De som kör hobbybutiker lär inte använda sig av en enterpriselösning...

För småpojkarna kan det bli aktuellt att köra på Storesuite när den släpps. Ser ut att bli en bra lösning för alla mindre butiker.

Det är faktiskt ganska stora butiker som börja använda OsC i falla man mätter omsättning.. Jag håller på med en OsC till en företagsgrupp som tillsammans omsätter ca 40 miljoner.

Dom skall ha ca 15 000 artiklar i webbshoppen, vilken OsC klara utmärk. Sedan kanske man någongång framtiden får ersätta OsC med något finnare, men som start plattform så duger OsC

weetabix 2007-10-30 19:47

Citat:

Originally posted by NordicNature@Oct 30 2007, 16:13
Jag funderar på att använda Virtuemart, men om det är nåt som är dåligt med den så får ni gärna tipsa om det... Wojt?
det är ok, nuvarande version saknar några saker för att vara riktigt bra.

- fler bildstorlekar (tumnagel, stor, sketastor... idag är det bara tumnaglar och stor).
- ett bättre templatesystem. nu är det ganska mycket pillande i koden på sidor och det är dåligt när man skall uppgradera virtuemart.
- många element är det hårdkodat css på, vilket gör det omöjligt att flytta variant-valrutan utan att gröta i deras kod.
- ett snyggare gränssnitt för kassan/beställningssedeln/kundsidorna som grund så man inte behöver arbeta med att snygga upp det om man inte absolut måste.
- halvklumpigt interface för att mata in produkter, missar man något och sparar så får man gå över all information igen då vissa fält töms.
- man kan inte välja en egen ordning på produkterna.
- klumpigt sätt att hantera extrafält i kundinformationen.
- det går inte att lägga en order utan att registrera sig i systemet (vilket iofs är rätt strömlinjeformat).

jag råder dig att testa ordentligt innan du väljer virtuemart som plattform. installera joomla och vm lokalt i din dator och mecka lite med shopinställningar och de templates som finns där.

trots att det saknar lite grejjer så gillar jag virtuemart, ser fram emot kommande versioner.

Wojt 2007-10-30 21:28

Citat:

Originally posted by www.ericssonstrading.se@Oct 30 2007, 19:18
Hejsan intressant tråd. Jag funderar på att byta min nuvarande www.ericssonstrading.se till ubercart från Drupal. Ngn som kan säga ngt om denna shop?

Den är väl knappt ur betastadiet än? Sist jag kollade så fanns det inte stöd för svenska standarder.

Jag skulle, och kör X-Cart med modifieringar tills Magento kommer släppas på riktigt. Då kan man gråta av lycka. Alternativt Storesuite, kommer också bli grymt.

Gustav 2007-10-30 23:56

Citat:

Originally posted by Wojt@Oct 30 2007, 22:28
Jag skulle, och kör X-Cart med modifieringar tills Magento kommer släppas på riktigt. Då kan man gråta av lycka. Alternativt Storesuite, kommer också bli grymt.
Jag förstår inte helt vad det är som du tycker är så revolutionerande med Magento? Nu har jag inte kollat koden, men jag har gått igenom deras admin och konstaterade ganska snabbt att det var ganska basic. Det nödvändigaste finns, men inte mycket mer. Så vad är det enligt dig som skiljer Magento från andra lösningar? Jag kunde inte hitta något som gjorde det extraordinärt.

Jag vill också "gråta av lycka", men jag kan inte se något i Magento som gör mig tårögd :). Du får gärna motivera din begeistring så att även vi andra kan låta oss hänföras.

NordicNature 2007-10-31 00:41

Citat:

Ursprungligen postat av weetabix
Citat:

Ursprungligen postat av NordicNature

det är ok, nuvarande version saknar några saker för att vara riktigt bra.

- fler bildstorlekar (tumnagel, stor, sketastor... idag är det bara tumnaglar och stor).
- ett bättre templatesystem. nu är det ganska mycket pillande i koden på sidor och det är dåligt när man skall uppgradera virtuemart.
- många element är det hårdkodat css på, vilket gör det omöjligt att flytta variant-valrutan utan att gröta i deras kod.
- ett snyggare gränssnitt för kassan/beställningssedeln/kundsidorna som grund så man inte behöver arbeta med att snygga upp det om man inte absolut måste.
- halvklumpigt interface för att mata in produkter, missar man något och sparar så får man gå över all information igen då vissa fält töms.
- man kan inte välja en egen ordning på produkterna.
- klumpigt sätt att hantera extrafält i kundinformationen.
- det går inte att lägga en order utan att registrera sig i systemet (vilket iofs är rätt strömlinjeformat).

jag råder dig att testa ordentligt innan du väljer virtuemart som plattform. installera joomla och vm lokalt i din dator och mecka lite med shopinställningar och de templates som finns där.

trots att det saknar lite grejjer så gillar jag virtuemart, ser fram emot kommande versioner.

Ok, jag ska testa Virtuemart och Joomla.
Jag tog hem xampp så jag kan göra det direkt på datorn.
Lite onödigt av mig att köra igång FTP servern bara... hehe... FTPa filer till min egen dator på samma hårddisk... :blink: tänkte inte på det... :lol:

Wojt 2007-10-31 00:57

Citat:

Originally posted by Gustav@Oct 31 2007, 00:56

Jag förstår inte helt vad det är som du tycker är så revolutionerande med Magento? Nu har jag inte kollat koden, men jag har gått igenom deras admin och konstaterade ganska snabbt att det var ganska basic.

Hela systemet är modulärt, du uppgraderar kärnan medans du slipper skriva över gammal kod om du modifierat systemet. Det finns ingen annan e-handelslösning idag som stödjer detta, som är gratis. Fungerar i stil med Drupal.

Inbyggd SEO.

Modifierbart precis hur som helst, extremt flexibel arkitektur, vare sig det är design eller funktioner. Visst går det med alla system, men det handlar om hur mycket tid man lägger ner, inte om det är möjligt eller inte.

Kommer att innehålla mängder av funktioner redan out of the box.

Kommer att vara internationellt kompatibel. Det är väldigt krångligt idag då alla e-handelslösningar inte klarar av att hantera EU och VAT problem tack vare korkade utvecklare.

Inbyggd sökmotor baserad på Lucene tror jag det var. Som fixar stavningar, och precis som google så visar den förslag osv. En väldigt viktig punkt som måååånga struntar i. Internet handlar om Sök, och att hitta.

Enterprise-vänlig och extremt skalbar. Kan du skala upp vilken plattform som helst när du blir stor? Oftast inte.

Plus en massa annat som jag inte kommer på just nu.

Det är väldigt basic nu eftersom det är beta, men det som komma skall kommer ändra allting.

Vänta och se. :)

freakalis 2007-10-31 08:53

Citat:

Originally posted by Wojt@Oct 30 2007, 22:28

Den är väl knappt ur betastadiet än? Sist jag kollade så fanns det inte stöd för svenska standarder.

Vilka svenska standarder är det du syfter på som inte ubercart stöjder?

Jag hade i vart fall inte bytt system "så länge" det är ändå endel pengar som måste investeras. Ubercart likt magento är system som redan används och kommer användas betydligt mer inom en snar framtid.

Wojt 2007-10-31 14:40

Citat:

Originally posted by freakalis@Oct 31 2007, 09:53

Svensk moms, VAT och allmänna regler för e-handel och svenska betalningslösningar tex. Det saknades även mycket grundläggande funktionalitet, men det var väldigt ungt då. Ser att det fortfarande är i alfastadiet. Skulle känna mig osäker på att köra en sån lösning live.

Men de kanske har fixat det nu?

Med "så länge" menade jag om man började köra en webbutik idag och vill komma igång snabbt. Annars hade jag givetvis använt det som redan körs tills vidare. Att byta flera gånger är inte särskilt smart eller ekonomiskt.

På Magento skall jag även tillägga:

Multi-butik support. Kör en plattform med flera olika butiker där ordrar samlas på ett och samma ställe.

Ett API som snart lär släppas, vilket kommer göra det enkelt att koppla ihop Magento med andra lösningar som tex ekonomiprogram, helpdesk osv.

freakalis 2007-10-31 15:31

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt
Citat:

Ursprungligen postat av freakalis

Svensk moms, VAT och allmänna regler för e-handel och svenska betalningslösningar tex. Det saknades även mycket grundläggande funktionalitet, men det var väldigt ungt då. Ser att det fortfarande är i alfastadiet. Skulle känna mig osäker på att köra en sån lösning live.

Men de kanske har fixat det nu?

Jepp det finns stöd för moms. Betalmoduler finns färdiga api:er för.

Både ubercart och magento går att bygga bra ur sökmotorsynpunkt.

Eftersom ubercart bygger på drupal kan man även ta hjälp av alla redan utvecklade drupalmoduler som t.ex. nyhetsbrev, blogg, polls, betysättning, CCK etc. Allting är ju modul baserat så det handlar bara om att aktivera rätt moduler. Saknas någon modul är det hyffsat enkelt att bygga själv.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson