![]() |
Jag fick detta mail här om dan:
"Dear sir, I am a Nigerian based businessman .i will like to know if you will be able to sell some of the item i saw on your official page. Ninja T-shirt.........large Hajk T-shirt ..............medium Wheelchair T-shirt...............large Melker T-shirt................XL 20 qty each The term of payment is credit card. I look forward hearing from you soonest, Thanks, Emerald." Det första jag tänkte på var Nigeria breven, och varför skulle någon i Nigeria vilja ha t-shirtar som det står "Farbror Melker Vet du vaaa?" på??? Det är inget spam, för jag har mailat honom och fått svar. Är det jag som är paranoid i onödan, eller vet någon nåt mer? Har nån mer t-shirt gubbe fått samma eller liknande mail? MVH Predrag Beastwear |
Fråga honom helt enkelt? Kanske är det så att han kommer i kontakt med stora grupper svenskar
och tror sig kunna hittat en kul grej att sälja... (Svenska kyrkan, butik, disco, bar eller något) Lycka till - och Du snacka om global marknadsföring! ;-) |
se till att kreditkortet tillhör en persdon som är bosatt i nigeria också...
(och betalning innan leverans :)) |
Det kan ju vara seriöst, men jag misstänker att det är något skumt. För ett par veckor sen fick jag ett liknande mail från en "John" i Nigeria som ville beställa mina hundbilder till sin hunduppfödning. Bl.a. skrev han "I want to place the order via email for close contact with a staff" Jag hänvisade till Emetrix (min "betalväxel"), men han skrev ändå till mig och frågade bl.a. vad jag har för mailadress (!?) och lite annat. Jag var trevlig, men hård och fortsatte att hänvisa till Emetrix och sen hörde jag inget mer.
Det som gör mig misstänksam är att brevet avslutades precis som ditt, med "The term of payment is credit card. I look forward hearing from you soonest,". Jag har dessutom sett en liknande fråga i nåns gästbok (om det företagets produkter), så jag tror att du ska vara försiktig. |
En google-sökning på just den frasen avslöjar att det kanske inte är helt seriösa aktörer som använder just den meningen ;)
|
Citat:
|
Nånstans i bakhuvudet har jag ett program på BBC där man berättade att i Nigeria är ordet "soon" inte lika snart som i övriga världen, kanske inom några veckor eller månader. Man har olika grader av soon, t.ex. "sooner" som då är inom några dagar eller "soonest", snart. Enligt programmet skulle "see you soon" därför vara ganska ohövligt att säga till varann och man säger sålunda "see you soonest" vilket kommunicerar att man verkligen vill träffas igen snart.
Om man utgår från att den här personen verkligen ÄR från Nigeria försöker han därför kommunicera att han vill ha ett svar snart - och inte om några månader. |
Mycket vanligt med kreditkorts fraud, har varit med om det flera gånger då människor från asien (indonesien allra vanligast) vill köpa stora volymer och betala med kreditkort.
Kombinationen med stora inköpskvantiteter, vill enbart använda kreditkort och från utlandet ringer en stor varningsklocka i mitt huvud. |
Citat:
Ehm. Eller vad menar du? :huh: |
Citat:
Thomas |
jag tror också att det är något skumt. Att du får svar betyder ju inte att det inte är spam.
De traditionella nigeriabreven kan man ju också svara på och det finns ju de som haft långa komiska disskussioner med avsändarna... Men så länge du får betalt i förskott är ju den enda uppenbara risken man kan se att det skulle vara stulna kreditkortsnummer... |
Tack för alla svaren!
Jag svarade till han och sa att vi inte tar emot kredikkort (det gör vi inte heller än), men vad är en kreditkorts fraud? |
Citat:
|
Citat:
|
Jag utryckte mig lite slarvigt, jag tänkte mer detaljerat, vilka typer av kreditkort frauds finns det, som man ska akta sig för? Om någon betalar med kort, och man ser pengarna på sitt konto, då är det väl inga problem? eller kan man bli lurad ändå?
|
Citat:
|
Citat:
Om någon betalar med ett stulet kreditkort vilket är den allra vanligaste formen av fraud så hjälper det inte om du ser pengarna på ditt konto, risken för att du åker på en "chargeback" alltså att nån häver kortköpet är väldigt stor. Följderna beror på hur avtalet min din kortinlösare ser ut. Då kan du ha skickat varor för tusentals kronor och får inte ett öre för dom. |
Va sjukt? alltså om nån slarvar och tappar bort sitt kort, och någon annan missbrukar det, så är det stackars företagararen som får ta smällen?
Finns det inte sätt att minska risken för kreditkorts fraud? Tillex när någon betalar med kreditkort, så skickar man inte varorna direkt, utan väntar 1-2 veckor, för att se vad som händer? |
Det allra bästa sättet är att använda 3D-secure, då är det kortinlösaren som står risken och inte du.
3D-secure är en tilläggstjänst som de flesta kortinlösare kan erbjuda. |
Men om vi antar att en Nigerian har ett stulet kort, varför vill han "tvätta pengar" genom att köpa T-shirts(!) från Sverige(!)?
Känns som om att det finns andra länder i världen som har sämre kontroll på fiffleri än just Sverige ... |
Nu vet jag inte hur det är i det här fallet, men när det gällde mannen som skrev till mig fick jag känslan att det så småningom skulle sluta med att han ville ha mitt bankkontonummer, "för att kunna betala".
|
Fick en hyffsat stor beställningen i webshoppen precis efter vi lanserat den...
var en kille från Malaysia som ville vi skulle skicka x-antal tusen CD-r skivor dit och självklart ville han betala med kreditkort. Vi började fundera och gjorde en sökning på beställarens namn på google.... hittade direkt ca 10 sidor där det varnades för denna "skojjare" som beställde med stulna visakort. Tack google för den informationen! :) |
Kan man inte kolla upp om kreditkort är spärrade?
Har inte kortföretagen någon sådan service ? Alla skulle tjäna på det om man kunde kolla korten innan man skickar varor. Skulle kortet vara stulet kan kortföretaget kontakta berörda myndigheter, som kan ta hand om bedragaren. |
Hade det ändå varit så enkelt.....
Många butiker och sidor där man kan beställa något skriver att de "loggar IP" så man inte ska bus/falskbeställa........ det är bara bullsh!t ;) 1: En ip är bara siffror... man kan aldrig få identiteten på den som beställt... (Även om IPn är till en Hemma-internetuppkoppling så kan man fortfarande aldrig bevisa att det är just ägaren till abbonemanget som beställt.... det kan lika gärna vara ägarens moster eller hamster) 2: Man kan aldrig ringa telia o säga..... ehh ni har nån som busbeställer i min webshop! (Det krävs en polisanmälan för att Internetleverantören ens ska lyfta ett finger och dessutom krävs det oftast att det är ett visst belopp för att det ens ska räknas som "brottsligt") 3: Du som sajtägare får....(OM det skulle gå så långt att det kommer till internetleverantörens abuseavdeling inte reda på vem som ligger bakom beställningarna!) 4: Även om man skulle få det...... vad ska man göra!?!....... åka dit o "prata" med personen!?! (Och själv hamna i finkan?) 5: Ovanstående är baserat på ett 1,5 H långt telefonsamtal med en Polis hos rikskriminalen för ca 1 år sedan. (Och vid den tidpunkten så fanns det inget rättsfall eller fällande dom i Sverige där någon "loggat ip" och på så vis haffat någon buse i sin webshop eller dyl. Men saker kan ju ha ändrats sedan dess så rätta mig om jag har fel! Även om man mot alla odds skulle lyckas fastställa vem som "busat" i ens webshop etc så ska man knappast tro att polisen åker dit o leder ut personen i handbojjor ;) |
Du har rätt i att det är grymt svårt om inte omöjligt att sätta fast något på enbart IP:et. Däremot så är det väldigt lätt att kolla ungefär vilket land ett IP kommer ifrån. Mina erfarenheter är att en väldigt stor procent av alla bedrägerier görs genom utländska proxyservrar.
Sen finns det fördelen med IP-adressen att man kan spåra om det gjorts flera beställningar från samma IP under flera namn mm. Visst kan det vara 2 olika personer som gjort beställningarna med vanligtvis så är det samma person. Och andelen med fast-IP växer i Sverige. Sen finns det andra sätt att ta fast folk som gör bedrägerier. Det är ioförsig säkert väldigt ovanligt eftersom jag bara har varit med om det en gång, men då ville polisen att jag skulle skicka ut ett tomt paket och när sen killen hämtade ut det så väntade polisen på honom och tog honom. Då var denna personen känd hos polisen eftersom han gjort massa bedrägerier mot företag i Sverige, men de visste inte vem det var. Kändes jävligt bra när polisen ringde och berättade att de tagit honom. Men att polisen överhuvudtaget skulle göra något är enligt mina erfarenheter väldigt ovanligt. Har till och med varit med om att posten personalen kommit ihåg vem som hämtade ut paketet men i det fallet kunde inte polisen bevisa att det var samma kille som beställt sakerna så hände inget. |
Om du är osäker på beställningen och du inte brukar skicka utomlands så be om en address och skicka ett skriftligt brev och be han svara på det. De ökar garanterat chanserna för att det inte är en bluff. Lite omständigt men säger mycket mer än ett ip :) Dessutom är inte Nigeria ett i-land(?) och vad har de för lagar om att använda stulna kreditkort över nätet? Kan vara värt att ta en titt på det också.
|
Detta är väl inget svar på frågan, men en skön påminnelse att ibland sergrar rättvisan när någon tar tag i att sätta dit bedragarna!
http://pages.sbcglobal.net/dumbmrblah/Scamming%20the%20Scammer.htm Fight the power! /simon |
Nigeria ... herregud..
Men å andra sidan pröjjsar han ordern i förväg är det lungt.. annars skulle jag personlingen aldrig ha kontakt med nån skummis långt nere i afrikas öknar.. risk för blåsning :ph34r: |
Tack för alla svaren!
Det senaste som hände var att jag skrev till han, och sa att vi inte har system för att ta emot betalningar med kort (vilket vi faktiskt inte har än). Och då slutade han svara... Så han hade säkert som plan att göra nån form av kreditkorts fraud. |
Citat:
Säg att du har fått betalt. Den stackaren somm äger kortet ser efter 3 månader på sitt kontoutdrag en konsig transaktion. Han kontaktar banken som reklammerar köpet. Det dröjer inte länge för en din bank kräver tillbaka pengarna. tyvärr. Men det finns några sätt att skydda sig mot detta. Om du ha verified by visa eller Secured by mastercard funktionen så garanterar banken dina pengar. Detta är en ny standard som visa/mastercard har tagit fram. Det fungerar så att när ett köp görs så måste ägaren av kortet verifiera sig genom att gå till sin banks webbsida och logga in. Om vi tar som exempel FSB så använder dom dosa, och Nordea skrapkoder. Andra banker kanske har minde säkra system som kod men då är det dom som står för risken eftersom dom har ett osäkert system. Ett annat sätt att ta betalt ifrån dessa länder är att använda en kurrir som man litar på men du kanske inte känner så många därnere... Fråga även varför han inte kan göra en bank wire. Det brukar fungera på dom flesta ställerna på jorden. Du kan även prata med din bank som kanske kan hjälpa dig på något sätt att få pengarna. |
Nu fick jag sån där rolig beställning från Nigeria igen :)
Personen heter Daramola Samson denna gång, han har beställt t-shirtar för 205 euro, och denna gång är det ett par HAJK med, vet inte varför den skulle vara intressant för någon som bor där. Han lämnade ett medelande i sin beställning, så här skrev han: "let it be via by fedex." Nån som har en aning vad det betyder? MVH Predrag |
Citat:
// Mats |
För att handla med kreditkort över nätet (i vissa butiker) behövs inte det fysiska kortet, detta innebär att kreditkortsinformationen kan överföras mellan personer/länder och bytas mot varor. I Sverige har vi flera lösningar som gör transaktionerna något säkrare, t.ex. direktbetalning via din bank eller FSB lösning med e-kort där ett kreditkortsnummer slumpas fram.
Som skrivits tidigare bör man vara extra försiktig med förfrågningar från Asien (särskilt Malaysia). Om man ändå vill ta emot kreditkortsbetalningar, har en liten verksamhet och inte vill/har råd att ansluta sig till något större system så bör följande efterfrågas (förutom de vanliga uppgifterna): * Namnet på banken/kreditgivaren som utfärdat kortet + adress och telefonnummer dit (måste kontrolleras förstås) * Kortidentifieringskoden som är 3 el. 4 siffror. För VISA heter koden CVV, MasterCard CVC och American Express CID. Uppge denna kod när du kontaktar banken. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson