![]() |
Jag börjar bli galen på den här j**** tabellfria designen. Den ser snygg ut, funkar överallt men jag fattar inte ett dyft av koden.. Testade att ladda ner en gratistemplate och titta på koden för att se om jag kunde fatta LITE men nej.. sen tittade jag på hur den var uppbyggd grafiskt och byggde en kopia med tabeller.. Den funkade inte jättebra i IE6 men whatever jag förstod koden.. Så om nån vet nån bra sida där man kan lära sej att förstå och eventuellt skriva egna sådana här sidor skulle jag vara djupt tacksam..
|
Jag antar att du menar <div> uppbyggda sidor??
|
japp... dem verkar helt konstiga??
|
Hej!
Titta på: http://iwtjanster.idg.se/webbstudio/...kel.asp?id=258 (resten av deras css-skola kan också vara lämplig om du vill lära dig mer om att bygga sidor i lager) Den här kan också vara bra: http://www.alistapart.com/articles/practicalcss/ |
tackar B)
ska läsa igenom dem när jag kommer hem och se om jag fattar nånting.. :P |
Den här är också bra och pedagogisk:
http://css.maxdesign.com.au/floatutorial/index.htm |
okej..så här länge funkar det med att objekten kommer i rätt ordning och hyfsat rätt på sidan. finns det några css-egenskaper för att typ positionera objekt på sidan med exakta pixelmått procent och *??
jag har testat width: *; men det funkar inte alls.. |
.dittObjekt
{ position: absolute; top: 100px; left: 100px; } som exempel. <div class="dittObjekt">hej</div> |
det verkar inte funka så bra?? jag satte top: 216; på ett objekt och då flög det upp och satte sej i övre vänstra hörnet.
|
nej nu verkar funka.. glömde trycka Ctrl+S innan jag uppdaterade sidan.. =(
|
hmm..kan man få det relativt till objektet till vänster istället för relativt till skärmkanten?
|
Citat:
|
Citat:
|
Man sätter förälderelementet till position:relative.
|
Citat:
body { position:relative; } eller?? nu när jag tänker på det borde det inte vara mer logiskt att sätta det element jag positionerar som relative??? |
oki det funkade med det...nu undrar jag bara hur jag sätter nånting till * som jag brukar göra i frames och tabeller...
|
nej.. du sätter det på din div (eller annat element) som då blir relativt placerad mot det element den ligger i
|
Citat:
Citat:
|
nån som vet?
|
Det är väl bara att skippa att ange width över huvud taget? Då använder div:en så mycket bredd det bara går.
|
Citat:
Hurdant utseende önskar du? vilken bredd på hela sidan och vilka bredder på leftPadding, center och right? Kod:
<style type="text/css"> |
|
jag hade tänkt mej att ha överst en header med 720 i bredd centrerad och 150 hög..
under den en meny som e 66 hög och så bred det behövs och centrerad.. under den ska jag ha 5 divar på samma rad.. varav två 160 breda och en 360... variabel höjd... leftpadding och rightpadding ska ligga utanför dessa och täcka upp överblivet utrymme.. och nederst en footer... |
Det är inte svårt att fixa.
Vad sägs om att lära dig lite CSS och Divs och sedan skriva ihop det där. Lycka till ;) |
det enda jag har problem med är att få en div att fylla ut allt tillgängligt utrymme
edit: det verkar nämligen inte funka med att sätta width till auto |
http://www.crazzy.se/tmp/site.jpg
så här tänkte jag ha det.. #LeftMargin och #RightMargin ska ligga på var sin sida och ta upp massa utrymme som blir över... #LeftMargin tar för tillfället inte upp nån yta alls?? |
äh jag skiter i dom här förbannade divarna och håller mej till tabellerna som FUNKAR för det gör fanimej inte divarna.....
|
Du, det är nog bara du som inte förstår det :)
|
Ta bort leftmargin och rightmargin och lägg en div runt calendar, maincontent och google som du centrerar och sen ger önskvärd bredd om dessa två områden ska vara tomma.
|
En torrkodad förtydling av vad Mortekai sa... som även visar hur du centrerar (tricket är att både använda text-align:center och margin:auto).
html: Kod:
<div id="Header"></div> Kod:
body { |
okej, tror jag fixar det nu.. tack för all hjälp och ja jag ska lära mej css....
ska bara kämpa klart med c++ först.. och kanske ta och försöka lära mej php??=) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:52. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson