WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Kuvert.se - vad man kan göra med ett bra domännamn (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=22851)

Lumpy 2007-08-13 21:30

Hej

Jag har inte presenterat kuvert.se tidigare här på wn. Inte för att jag har någon lust att ta imot några negatvia komenterer men.. Nu i början sedan februari gick försäljningen upp från start som &/%&#! Tills slutet av Juli då jag trodde att dem flesta från industrin var tillbaka från semstern. Problmet är det att jag har knappt fått några beställningar alls i augusti. Om man bortser från alla 324 missade telefonsamtal (automatisk kundtjänst och orderhantering på gång). Jag spenderar för mycket pengar på google redan vilket borde resultera i massavis med beställningar.

Vad ska vi göra?

Till dem som tänker kommentera designen kommer lite teknisk info:

Grundbutik från eurovator.
Komplett system med orderhantering kopplat till kreditor.
Statistik, produkthantering, produktlager, inköpsstyrning. Möjlighet att trixa med designen ( om man kan html, cgn eller vad dte heter) Vilket jag har gjort en ca 500 tim.
Moms, valuta, frakt, porto, betalningsformer bla, bla.. b2b, affiliate partner, stylesheet m.m.

Jag har fetetröttnat.

Möjliga lösningar.

Förenklad kontaktinfo. ex färdig formulärruta. ( folk slipper använda outlook etc Som ändå bara webdesigners använder.

Skaffa ett orderntilgt telenummer , boxadress etc.

Ändra om desginen totalt (glöm det) Jag tycker den är perfekt framtagen för alla datorer och för folk som vill slippa få epelepisanfall och andra störningar av att använda internet. Optimerad för 600x800.

Utöka butiken med visitkort m.m. kanske?

-Marcus

Alpha 2007-08-14 00:35

Det första jag kom att tänka på var att du inte har något klassigt erbjudande.

"Wooho 500 kuvert 1295kr" någon fin stjärna runt priset osv osv..

Kan vara därför, jag tyckte sidan såg DYR ut på något sätt. Jag får en känsla av att allt är dyrt, och billigare någon annanstans.

Kanske är det just det jag skrev, eller är det mobilnummret?

Lycka till.. :)

krille83 2007-08-14 01:30

nu är inte detta vad du vill höra, men en ny design tror jag skulle göra storverk... Med ganska små medel så skulle det gå få fram en lite modernare och mer säljande design.

Gustav 2007-08-14 03:53

När jag söker på Google på ordet "kuvert" så reagerade jag på att du inte hade någon meta-description. Förmodligen får du bara hälften så många klick som du skulle kunna få från organiska träffar, eftersom du saknar en säljande text. I sökmotorerna ser man nu din adress och ditt mobilnummer när man söker på "kuvert" och det är ju inte optimalt.

Att lägga till en meta-description lär inte vara lösningen på alla dina svårigheter, men är en väldigt simpel sak som garanterat kommer att ge resultat.

Sen skulle jag även skaffa lite inlänkar med ankartexten "kurvert". Det bör inte vara svårt att ranka etta på det ordet, med tanke på ditt domännamn.

Som Alper sade så behöver du förmodligen också något bra erbjudande som ger intrycket av att det är billigt att handla hos dig. Jag saknar även pris per kuvert. Som det är nu måste man plocka fram miniräknaren för att se vad sakerna egentligen kostar. Ange ett tydligt pris per kuvert, samt bra rabatter vid större kvantiteter. När jag själv handlar sådant som kuvert, så är det alltid mängdrabatter jag tittar efter. Jag orkar aldrig fråga om offert, utan jag vill veta direkt vad priset per kuvert blir om jag beställer t ex 5000 st.

Edit: Jag tror inte du ska underskatta värdet av seo och att ranka bra på särskilda produkter heller. Ta även in sådant i ditt sortiment som andra ofta saknar. Själv handlar jag normalt av Boxon, men de har inte MailLite Gold. Därför gjorde jag en sökning på det och handlade på första bästa ställe. Jag hamnade här. Jag gillar även deras sätt att presentera priser och har nu varit trogen kund i över ett år. Emballage är förbrukningsmaterial, så räkna med att varje kund du får är värd betydligt mer än du tjänar på honom/henne vid första köptillfället.

gsoc 2007-08-14 05:03

Håller med föregående talare...

Kom faktiskt in på din sida häromdan, men köpte inget...

Tror du bör lägga ett par kronor på en ny design där någon gör den seo vänlig, och samtidigt lite lättare att beställa ifrån och visar priser osv...

koala 2007-08-14 05:40

Fyra klick från startsidan innan man ens kan se några konkreta priser känns lite för mycket.

Nicklas 2007-08-14 08:24

Otroligt seg sida, skaffa ett snabbare webbhotell är mitt tips. Att behöva vänta 2 minuter bara för att få upp startsidan kommer du inte sälja något.

melin 2007-08-14 08:34

Citat:

Originally posted by Nicklas@Aug 14 2007, 07:24
Otroligt seg sida, skaffa ett snabbare webbhotell är mitt tips. Att behöva vänta 2 minuter bara för att få upp startsidan kommer du inte sälja något.

0.75 sekunder här, tror inte det är hans server det är fel på

Nicklas 2007-08-14 10:05

Även på jobbet är Kuvert.se uber segt, alla övriga sidor är snabba som jag brukar besöka. Ni får tolka det som ni vill men jag hatar sega shoppar.

Mattias 2007-08-14 13:52

Snabb laddning här även.
Skulle satsat på ny design och seo.

SweCat 2007-08-14 16:11

Tänk inte alltför mycket teknik och taggar utan tänk först helt enkelt.
Varför ska kunderna handla av mig, vad erbjuder jag som inte konkurenterna gör?
När du vet svaret på den frågan ska det presenterad på förstasidan i en ny desing så att kunderna enkelt fattar varför du är deras förstaval att handla hos.
Många här inne är lite teknikblinda ibland och glömmer att det faktiskt ska finnas en affärsidé bakom sajten också, och helst en som fungerar.

Du säger inget om hur många besökare du har och vilken avslutsfrekvens. Intressant att veta för att försöka hjälpa till mer.

Gustav 2007-08-14 19:32

Jag tror de flesta här inne förutsätter att det finns en affärsidé som grund om man redan har lanserat en e-butik :). SweCat har däremot rätt i att man måste sälja in denna idé bättre. Det gäller helt enkelt att presentera sina konkurrensfördelar på ett tydligt sätt.

Lite exempel:

Snabba leveranser
Låg fraktavgift
Rabattsystem
Låga priser
Bra service
Stort och brett sortiment
Helhetslösningar
Hög kvalitet på produkter
Utförliga produktbeskrivningar
Säljande produktbilder
Användarvänlig shop
mm, mm

Man kan naturligtvis inte vara bäst på allt och det behöver man inte heller vara. Om ingenting fungerar så återstår bara en sista punkt:

Mördande reklam

SweCat 2007-08-14 20:03

kunde inte sagt det bättre själv, eller rättare sagt Gustav du sa vad jag menade fast på ett bättre sätt

Lumpy 2007-08-14 21:57

Wow det var mycket respons.
För det första. Desigen. Den är mer igenomtänkt än da vinci koden.

Vår affärside har varit att sälja kuvert till företag. Företag köper större volymer.
Dem vet vad dem ska ha. När kunden vet vad dem är ute efter vill dem bara hitta produkten så fort som möjligt.
Det ska vara klarspråk. Det här får du, det här betalar du för. Klart. Alla fokusering ska vara kring produkten.

Enkel stilren design ger ett lugnt intryck. Framsidan ser ut som en kuvertförpackning.
Sveriges största internetsidor bygger med samma teknik. Blocket, tradera, komplett,aftonbladet. expressen m.fl. jag studerade 100 sidor innan jag tog fram vår design. En enkel ren sidan med bara enkla fäger och text uppdateras snabbt även med dålig internetanslutning.

Om vi nu skulle vänt oss till privatpersoner så skulle upplägget vara upplösning 1400x1600. 100 mb flashfilmer direkt på förstasidan som spelar upp högt ljud. Köp 5 paket kuvert och betala endast för 3 och få en cykel på köpet.
Popupfönster, blinkade taggar med snabb leverans, eller "vi leverar inom 24 timmar" = skiten lämnar företaget inom 24 timmar. Sen är det upp till posten.
m.m. listan kan göras lång.

Tydligen så är det såna här amatörer som lyckas. Jag har sett det innan och jag förstår inte.
Tänker inte konsumenterna efter när dem handlar? Blir dem blåsta direkt?

Jag tog fram en perfekt optimerad sida. Efter 5 månader är resultatet att nästan alla beställningar gjorts av
privatprsoner eller miniföretag. Det kanske är dags att tänka om. Vår kundkrest är inte storföretag trotts
att jag gjort 6 siffriga offerter. Det är möjligen som en del säger. Det ser för lyxigt och dyrt ut.
Vi måste skylta med våra superpriser direkt på förstasidan. Pris per kuvert är bra.

Jag har bara en sak att säga om seo. Det är skit. I alla fall den versionen som jag har erfaranhet av. Programmet är gjort så att man lägger upp information på en sida och försöker använda ett nyckelord ex kuvert så ofta som möjligt.
Resultat blir att kunden först kommer till någon www2.kuvert.se/seosida. Sen får dem klicka vidare till nästa sida för att komma till en länk och till slut hamna på kuvert.se. Krånligt, fult onödigt.

Slutligen svar på fördelarna med en bättre affärsidé:

Snabba leveranser : Leverans nästa dag. (= 2 dagar men är tillverkarens förs snack)
5-7 dagar på tryck.
Låg fraktavgift: 150:- svin dyrt men har ingen bättre lösning i dagsläget.
Rabattsystem: Finns i webshopen har bara inte luskat ut hur jag ska lösa det.
+ att man inte vill skänka varorna som vissa konurenter gör (idioter)
Låga priser: - finns ingen billiagre!
Bra service: -nja vi svarar inte i telefon.
Stort och brett sortiment: Brett sortiment av standardkuvert och emballageprodukter. Kan specialtillverka vad som helst i hur stora upplagor som helst :)
Helhetslösningar: jajamensam. fixar allt!
Hög kvalitet på produkter: från 180:- till 1200:- för 500 c5 kuvert Eller från kvalitet till prestigekuvert.
Utförliga produktbeskrivningar: kan säkert förbättras.
Säljande produktbilder: jag behöver inte sälja. Kunden vet vad den vill ha..
Användarvänlig shop: Den verkar inte vara anpassade för privatpersoner som förväntar sig få en cykel på köpet.. hatar elgig

SweCat 2007-08-14 22:04

Jag tror men jag kan ha fel att större företag ofta har en leverantör och kanske är knutna till speciella avtal så att det är svårt att ta sig in där. De gör kanske mer upphandlingar än beställer i webbutiker, men återigen jag kan ha fel.

Jag tror att du kanske ska försöka vända dig till mindre företag och tänka att de köper fler gånger i stället :-) och så försöka skylta mer med vad ni är bra på. När jag kikade på sidan fick jag ingen känsla varför jag skulle handla hos er. Om du hade haft med en del av fördelarna på förstasidan tillsammans med erbjudanden så skulle jag blivit mer intresserad.

webdoc 2007-08-14 23:26

Citat:

Originally posted by Mattias@Aug 14 2007, 13:52
Snabb laddning här även.
Skulle satsat på ny design och seo.

Japp instämmer.
Ny design och SEO

Mattias 2007-08-14 23:26

Måste då säga att jag alltid blir förvånad över hur folk reagerar på respons :)
Lycka till.

Gustav 2007-08-15 03:31

Det är framför allt när du säljer till mellanstora och större företag som du bör ge bort en kaffebryggare på köpet. En inköpsansvarig låter sig lättare mutas än en snål privatperson som måste spendera sina egna pengar. Ett klassiskt exempel är Quill, som alltid ger bort en massa prylar. Inköpsansvarig köper dyra kuvert till företaget och behåller kaffebryggaren själv. Alternativt ger bort den till chefen och samlar på sig några pluspoäng.

Nu säger jag inte att du ska börja ge bort kaffebryggare. Jag säger bara att det finns en anledning till att många butiker har stora banners där det står REA och Specialerbjudande på förstasidan.

I vilket fall så måste du nog finna dig i att din målgrupp är mindre och medelstora företag. Storföretag söker inte tjänster och produkter via Internet. Det brukar istället vara långa upphandlingar, möte på möte och möjligen en konferens på någon trevlig kurort. Sen väljer man ändå att köpa från det företaget som man handlat av de senaste 75 åren.

Större företag handlar dessutom nästan alltid av andra stora företag. Du måste alltså bli marknadsledande innan du kan få de stora fiskarna på kroken.

Vad gäller SEO så har du nog fått något om bakfoten. Rätt gjort så ska det inte ta mer än några veckor att ranka din sida på förstaplats på i stort sett samtliga för dig relevanta nyckelord. Och då behöver man inte ta med några krångliga landningssidor som du nämner i ditt exempel. SEO kostar självklart pengar om man väljer att anlita en konsult, men den kostnaden brukar kunden ofta tjäna in på några månader bara. En förutsättning är så klart att man väljer att anlita en seriös konsult som vet hur det ska göras. Det finns tyvärr många skumma företag som aldrig levererar resultat i den branschen. Hitta någon som bara tar betalt efter resultat så kan du vara trygg dock.

Anders Larsson 2007-08-15 19:08

Jag tyckte det var lite oklart, hur ofta köper större företag, som du säger att sidan vänder sig till, kuvert utan tryck? Möjligheten att få tryck ligger gömt unden en liten meny, och det är inte alls tydligt.

Dessutom förväntar jag mig rabatt om jag köper större volym, men det enda pris jag hittade efter en massa klickande var för 500-paket.

Designen har jag inte mycket att säga om, faden ser ut att vara från 90-talet, men sure det fungerar och träffar säkert målet.

autosvar 2007-08-15 23:07

Citat:

Ursprungligen postat av Lumpy
Jag spenderar för mycket pengar på google redan vilket borde resultera i massavis med beställningar.
Vad ska vi göra?

Tänk ur kundperspektiv, ge något mervärde som gör det intressantare att handla oss dig än att gå till Esselte på lunchen eller utnyttja någon grossists erbjudanden. Ge även möjlighet att prenumerera på paket, ge möjlighet att betala med annat än faktura (jag skulle personligen uppskatta Paypal). Viktigast av allt är nog att spara sin profil så urvalet av kuvert som ett företag/förening/privatperson gör sparas. Jag skulle inte vilja göra om valen ifall jag har ett standardsortiment...

Citat:

Ursprungligen postat av Lumpy
Till dem som tänker kommentera designen kommer lite teknisk info:

Varken loggan eller den stora texten länkar tillbaka till startsida, det är avigt att söka efter "Till startsidan".

Jag saknar köpsignaler och framförallt lättheten att jämföra priser.

Mortekai 2007-08-18 00:48

Företag liksom privatpersoner vill ha:
  • Enkelhet
  • Säkerhet
  • Kvalitet
  • Bra pris

Enkelhet
Grundläggande navigation saknas som att komma tillbaka till huvudsidan genom att klicka på logotypen och enkel väg till hjälp och frågor. Det spelar ingen roll hur blixtsnabbt sidan laddas om potentiella kunder går vilse. Flytta logotypen till höger och lägg dom vanliga tre snabblänkarna där loggan ligger nu: till index, kontakt/kundtjänst, översiktskarta. Sökfältet ligger också lite annorlunda till mot vad folk är vana vid, vilket gör dom osäkra.

Säkerhet
Kontaktmöjligheterna här är ytterst begränsade och informationen om företaget minimalt. Ett starkt varumärke med tydlig design betyder allt för att bygga upp förtroende och det är därför företag spenderar så mycket på att stärka just varumärket. I det här fallet saknar jag helt identitet och det skapar en viss osäkerhet. Du kan skapa en kraftig och säljande design utan att behöva tynga ner shoppen med enkla medel om du gör det smart. Färg och form säljer och om du ser ut som du kommer från 80-talet eller norra ryssland designmässigt ger det ett osäkert intryck.

Investera i ett support skript så du visar att du är seriös när det gäller hjälp och kontakter och fundera lite på färg och form. Bleka pastellfärger säljer dåligt tyvärr och du vill ge ett stark och seriöst intryck för att få stora kunder att tro på dig.

Kvalitet
En kund vill ha bästa kvalitet och även om jag är helt säker på att dina produkter håller högsta klass så ger den bleka designen inte samma intryck. Produktbilderna är bleka och tillsammans med det väldigt sparsamma innehållet och återhållsamma designen så kommer produkterna inte till sin rätt.

Bra Pris
Nu har du redan bra pris, men när jag är tveksam till både kvalitet och om du är seriös så verkar priset högre. Det finns inga bulkpriser för större kvantiteter som får mig att känna mig speciell eller lockar till större köp.


Vad jag skulle ha gjort:
Dom kunder du helst vill ha är företag och dom vill ha seriösa aktörer som kan ta hand om dom 24/7. Dom handlar sällan på känn utan vill veta att handlar jag här får jag bra pris, kvalitetsprodukter med utmärkt hantering utan krångel.

Först skulle jag göra en ny design (ingen överaskning eftersom jag är designer) och då hade jag antingen inriktat mig mot dom yngre företagen eller dom äldre etablerade. Dom yngre föredrar ljusa färger i kombination med stark kontrast som visar ett tydligt ställningstagande att jag är bäst och det står jag för. Säljfärger som rött, blått, grönt och lila i kombination med svart/vitt/grått, gärna med glansdetaljer för fräscha känslor. Dom mer etablerade firmorna föredrar lugnare och mer sofistikerade färger som för tankarna till en lång historik och långa anor. Säljfärger mer neddtonade mossgrönt och nyanser av brunt alternativt dovare varianter på rött och blått.

En ny logotyp är ett måste och jag hade satt den på höger sida med en grundnavigering under vågrätt med länkar till kundtjänst, vanliga frågor, frakt, kundinloggning osv. Längst ut till höger hade jag lagt sökfunktionen eller i headern ovanför om det passar. Jag hade köpt i Kayako och installerat för alla supportbehov (jupp, till och med mobiltjänster!) Vänstermenyn hade jag gjort om så att kundvagnen blev tydligare och menyn lättare att hitta i.

Produktbilderna hade jag gjort om och get mer kvalitetskänsla och själva upplkägget på katalogen hade jag gjort mer angenäm och säljande med små bilder för varje produkt istället för bara text. Produktsidan hade jag ghort om med mer information och leadins, dvs snabblänkar till andra produkter och tjänster så att det ökar chansen för försäljning.

På framsidan hade jag haft en grafisk säljbild högst upp med erbjudanden/info och sen ett urval av produkter samt kanske en lista på toppsäljande produkter. En roterande referens ruta med kända företag som köper av dig i vänstersidan had jag också lagt till och en sektion för nyhetsbrev (för julerbjudanden osv) samt kanske en sektion för affiliates om det skulle kännas aktuellt.

...sen fick vi se vad som jag skulle bygga på härnäst :)

KarlRoos 2007-08-18 02:24

Det är 3 saker som jag inte gillar när jag ger sidan en första titt.
Det här helt enkelt designen, upplägget (jag blir inte köpsugen) och prisen. Kanske visa styck pris? Ser billigare ut då. För att visa tex. CD-kuvert där man kan köpa 2000 stycken för 845 kr känns.. Mnja, sådär.
Däremot att visa CD-kuvert för 0.4225 :- styck är mer attraktivt (imo).

Hoppas att det är till någon hjälp, ska förmodligen snart beställa sådan saker och kommer absolut att ta en titt på ditt sortiment när den tiden kommer. CTRL+D ;)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson