WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Stort haveri hos Bredbandsbolaget tystas ner (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=22807)

Marcus 2007-08-11 12:25

Jag tänkte bara höra om det är någon annan här på WN som har Bredbandsbolaget som leverantör för Internet via ADSL?

Både jag och några jag känner har omfattande problem med internetuppkopplingen (via ADSL) från BBB vilket innebär att ADSL-modemet tappar anslutningen mot Internet totalt under mellan 45 till 60 sekunder. Uppkopplingen tappas med jämna mellanrum ca var 5:e minut (4 min och 20 s uppmätt senast). WAN-lampan indikerar detta tappet genom att slockna under ca 30-40 sekunder för att sedan börja blinka för att indikera länk-försök igen vilket tar ytterligare 10-15 sekunder innan det lyckats. Detsamma gäller för mina vänners uppkoppling just nu, som går ner med lika jämna mellanrum som min - fast med ett antal sekunders förskjutning.

BBB rapporterar på sin hemsida igår kväll följande:
Citat:

Originally posted by Nätproblem@ 2007-08-10 18:19
Vi har för närvarande en känd driftstörning som kan leda till att vissa kunder tillfälligt tappar uppkoppling. Problemet är känt och arbete att lösa det pågår. Modem, telefonidosor och trådlösa dosor kommer automatiskt uppdateras. Det är viktigt att de är inkopplad och påslagna. Upplever du problem med bredbandstjänsten, telefoni eller digital-TV, koppla tillfälligt ur strömkontakten till din bredbandsutrustning under några minuter och anslut den på nytt. Låt därefter din bredbandsutrustning vara igång under kvällen och natten.
Jag har både låtit ADSL-modemet varit urkopplat under några minuter samt låtit den varit igång under kvällen och natten, precis enligt deras uppmaningar men inget har alltså hjälpt.

Utifrån det dom skriver och den typ av problem som finns kan man snabbt dra slutsatsen att problemet beror på BBB:s egna uppgraderingsförsök av firmwaren i ADSL-modemet. Att BBB inte testar igenom sin firmware ordentligt innan de skjuter iväg en uppgradering som stora delar av Svenska befolkningen är så beroende av är häpnadsväckande och kan inte annat än säkerställa deras bottenposition som Sveriges i särklass dyraste Internetleverantör som ger minst stabilitet och service för pengarna.

Redan tidigare i veckan hade även jag alltså det här problemet och mina vänner (som för övrigt bor på helt annan ort i Sverige än var min uppkoppling finns, har haft dessa problem under flera veckor till och från). Det enda Bredbandsbolaget gjorde vid kontakt med supporten, var att sänka deras överföringshastighet på uppkopplingen vilket alltså inte resulterade i någon förbättring. Man kan även läsa på den här bloggen att dom hade stora störningar redan i juni.

Eftersom jag dessutom endast har telefoni, i form av IP-telefoni som går via den uppkopplingen så fungerar alltså inte heller det. Att Bredbandsbolaget, som många varnade mig för innan jag valde dem som leverantör, har fruktansvärt dålig support med långa telefontider (mer än 5 minuter) gör såklart inte saken bättre. Antar att detta är en läxa man får lära sig för att man trotsade uppmaningar att välja någon annan leverantör.

Oavsett hur stora eller dåligt rykte dom nu har så är det svårt att acceptera att man ska behöva stå ut med alla dessa problem när man ändå betalar 399 SEK per månad för en produkt som många konkurrenter uppenbarligen levererar bättre och betydligt billigare. Kan ju tillägga att jag inte haft möjlighet att få bredband via någon annan leverantör och därför varit utlämnad till BBB's "tjänster". Jag hoppas verkligen IDG granskar BBB en gång för alla så att de åtminstone får lite mer press på sig att hålla stabilitet.

Skulle alltså vara intressant att höra om fler här på WN upplevt samma problem med Bredbandsbolaget under sommaren?

melin 2007-08-11 12:28

särklass dyraste? enligt vem?

Jag betalar 320 för 100/10 Mb.. Karlstad, berätta gärna vart jag kan få billigare bredband


Har varit i kontakt med deras support några gånger och den har alltid varit bra och aldrig haft långa köer

Westman 2007-08-11 12:36

Flytta till Västerås så får du billigare. Stadsnätet ligger 30-40% under BBB.

EDIT: Ska väl tillägga att det är för 10/10. 14% billigare på 10/100 och de flesta erbjuder 100/100 för samma peng som BBB tar för 10/100.

melin 2007-08-11 12:40

mjo men flytta vet jag inte om jag orkar.. Västerås är en trevlig stad dock =) bodde där i 3 veckor när jag jobbade i Stockholm

Oskar Lindgren 2007-08-11 12:42

Jag har liknade problem, dom började kl 4 i natt. Mitt modem dissar efter 1-2 minuter, den tappar dödar wlanet så jag tror modem rebootar. Fast jag sitter på en hög med ADSL-modem så jag testade med ett annat och det blev inte bättre.. Ska testa ett till nu. Någon som har koll på om det även gäller företagstjänsten adsl-premium? Den har 99.5% SLA.

Mattias 2007-08-11 12:51

Exakt likadana problem på denna sida även.
Dock besitter jag Telia :)

Oskar Lindgren 2007-08-11 13:06

Jag har testat och det är endast ADSL2-protokollet som strular.. tog ett modem och ställde in det på att köra endast G.dmt(12/1) och det funkar stabilt.

Marcus 2007-08-11 13:09

Citat:

Originally posted by melin@Aug 11 2007, 11:28
särklass dyraste? enligt vem?
Jag betalar 320 för 100/10 Mb..

Särklass dyraste för vad man får (dvs en uppkoppling som inte är tillförlitlig, ingen vettig support, epost som inte fungerar och man måste betala extra för alla tilläggstjänster såsom fast ip dyl.). Att betala flera hundra kronor för något som inte fungerar känns otroligt dyrt. Det är för mig det särklass dyraste alternativet - inte minst i form av förlorad arbetstid, felsökningar, kontakt med kundtjänst och support. Jag säger dock inte att de är dyrast på allt, du pratar uppenbarligen om bredbandsuppkoppling via nätverksuttag och jag pratar om ADSL-uppkopplingen. Jag säger inte heller att de är dyrast på varken digital-tv eller ip-telefoni så håll dig gärna till ämnet.

Skulle man betala 100 SEK för något som inte fungerar så skulle det fortfarande vara otroligt dyrt. Jag betalar hursomhelst 399 SEK för något som ska vara 24Mbit ned och 2 Mbit upp eller något i den stilen (då är dock fast ip inkluderat, wow). Överföringshastigheten är begränsad per tcp-koppel till ca 150-200Kb/s eller liknande alternativt om det är för dålig kapacitet som gör att till och med SF-Anytime och liknande inte fungerar i mellanåt.

Som du kanske förstår så är det är inte bara tillfälliga problem, utan problemen upprepas gång på gång.

Att Bredbandsbolaget dessutom försöker mörka allt genom att endast lägga upp en liten notis i deras driftinformation när det gäller så allvarliga och omfattande fel samt efter att problemet pågått under en hel arbetsvecka är ju bara löjligt. Det har uppenbarligen förekommit liknande problem tidigare med stackars användare som det fortfarande inte fungerar för trots att BBB låtsas att allt är fixat.

Som student i Luleå betalade jag 20 SEK per månad för 20 Mbit i båda riktningarna och det var betydligt bättre stabilitet där än här. Då drevs nätet dock till stor del av studenter på Luleå Tekniska Universitet som visste vad dom gjorde...

Kristoffer G 2007-08-11 13:23

I takt med att BBB byggt ut sitt nät på stor skala har kvalitén sjunkit något enormt vad gäller service, hastigheter och uptime. Det första 10/10mbit bredbandet jag hade var från BBB. Då fick vi 5st fasta ip-adresser och en otroligt stabil lina. där hastigheten var konstant.

När man började erbjuda ADSL på stor skala och 100/10mbit tjänster började allting skita sig...

Nu var det ett bra tag sen jag satt på en BBB lina... idag sitter jag på en Labs2 lina, vilket är helt underbart. På ett år har nätet gått ner 3 gånger, men varit tillbaka igen absolut en timme senare. Jag betalar 159kr månaden för 10/10mbit

domaintarzan 2007-08-11 13:39

Jo jag har också samma problem just nu. Hade samma problem för en månad sedan också och då funkade allt igen dagen efter. Mitt gamla modem funkar fast bara med 12/1 som hastighet. Mycket irriterande svar man får från deras support också.

Marcus 2007-08-11 13:44

Citat:

Originally posted by domaintarzan@Aug 11 2007, 12:39
Jo jag har också samma problem just nu. Hade samma problem för en månad sedan också och då funkade allt igen dagen efter. Mitt gamla modem funkar fast bara med 12/1 som hastighet. Mycket irriterande svar man får från deras support också.
Har du kommit fram till supporten? Jag satt närmare en halvtimme i telefonkö med mobilen innan jag gav upp. Vad sa dom?

Westman 2007-08-11 13:58

Jag kan hålla med om att BBBs support är under all kritik. Fast jag vet inte om jag blir så mycket gladare på Telias "Prova att starta om modemet och ring igen om det inte fungerar." som man får höra varenda gång. Till och med när blixten käkat upp hela kopplingspunkten i telestationen. Inte f-n vill jag sitta 20-30 minuter i telefonkö igen bara för att puckot som svarade inte tror på att man redan har försökt starta om modemet.

Att BBB använder GDG-metoden är också tyvärr känt. Jag har fast lina (10/100) från BBB och vi har väldigt sällan problem men när det skiter sig så är det rejält. DHCP och DNS är tydligen något som BBB tycker att man kan köra på vad som helst och helst inte ha någon form av redundans. Det är så jag upplever det iallafall.

Marcus 2007-08-11 14:11

Citat:

Originally posted by Westman@Aug 11 2007, 12:58
DHCP och DNS är tydligen något som BBB tycker att man kan köra på vad som helst och helst inte ha någon form av redundans. Det är så jag upplever det iallafall.
Ja, DNS-problem har jag haft vid åtskilliga gånger med BBB, men där är ju åtminstone problemet lite enklare att avhjälpa själv - använda andra DNS:er och liknande. Senast förra veckan dom slutade resolva delar av DNS-registret av okänd anledning och jag fick gå över till den egna redundanslösningen.

Då byte skulle ske från annan ADSL-leverantör till BBB blev mina vänner lovade att det inte skulle förekomma något avbrott i tjänsten överhuvudtaget. Det slutade med ett totalt avbrott på 2 veckor och kompensation på ett par gratismånader. Att dela ut gratismånader hit och dit är knappast någon lösning - man vill att produkten man beställt ska fungera. Deras största misstag var dock att överhuvudtaget byta till BBB.

Att BBB inte kan sköta sina åtaganden blir alltmer klart.

Marcus 2007-08-11 15:12

Nu har jag mailat IDG och redigerat rubriken på tråden här så den är avpassad till situationen.

Alpha 2007-08-11 15:48

Haha, på tal om dålig support..

Farsan hade skaffat COMHEM, sen cirka 10 månader efter när han ville säga upp det så kunde man inte komma fram. Ringde verkligen typ varje dag under cirka 1 månads tid och ända man fick höra var "Vi har mycket att göra just nu, tack för ditt samarbete" eller något i stil med det.

Så det gick en månad till och vi fick självklart en Faktura för linan vi knappt använt under 11 månader.

Farsan valde att inte betala för att kunna komma i kontakt med någon (inkasso osv).

Sen när inkassot kom så var det mycket lättare att lösa det hela..

Riktigt kasst. Man får verkligen vad man betalar för.

EDIT: Han skickade självklart in brev skriftligen om att han ville säga upp också när de inte svarade i tel.

domaintarzan 2007-08-11 16:28

Citat:

Originally posted by Marcus@Aug 11 2007, 13:44
Har du kommit fram till supporten? Jag satt närmare en halvtimme i telefonkö med mobilen innan jag gav upp. Vad sa dom?
Dom rapade bara upp samma manus jag hört många gånger tidigare:

1. Är modemet kopplat till första jacket?
2. Står det någon högtalare i närheten av modemet?

osv osv...

Samtalet gav alltså ingenting men jag har iofs slutat förvänta mig vettiga svar från dom. Tur att jag struntade att skicka tillbaka mitt gamla modem. :-)

senzei 2007-08-11 16:52

Citat:

Originally posted by Westman@Aug 11 2007, 12:36
Flytta till Västerås så får du billigare. Stadsnätet ligger 30-40% under BBB.

EDIT: Ska väl tillägga att det är för 10/10. 14% billigare på 10/100 och de flesta erbjuder 100/100 för samma peng som BBB tar för 10/100.

Är i västerås förjämnan och använder mig av flickvännens stadsnätsuppkoppling och den är faktiskt grym, och prisvärd,
169 spänn.

Anders Larsson 2007-08-11 18:00

Jag använder BBB 100/100 hemma för 220 spänn i månaden, det har fungerat klockrent som jag flyttade hit i februari.

På mitt jobb använder v i Labs2/bredband2 via stadsnätet 10/10 för jag tror det är 150 spänn i månaden. Tyvärr fungerar det inte alls lika stabilt, även om det är acceptabelt.

Oskar Lindgren 2007-08-11 19:30

Så här ställer man om till g.dmt, så bredbandet blir stabilt!

Lumax 2007-08-11 19:38

Jag har samma problem med att modemet tappar uppkopplingen flera gånger i timmen.
Efter att ha provat Oskars lösning så tycks det fungera fint! :)

I övrigt så har jag haft BBBs adsl-tjänst i flera år och är väldigt nöjd med både tjänsten och supporten. De gånger jag ringt (senast var igår p.g.a. dessa nedkopplingsproblem) så har jag kommit fram inom några minuter och fått den hjälp jag behövt.
En stor eloge till BBB som anställer tekniskt kunnigt folk och som dessutom har möjlighet att justera interleaven (felkorrigeringsfilter), uppkopplingshastigheter m.m. för att se vilka signalvärden modemet får.
Har man liknande fel hos Telia så får man oftast tala med tekniskt okunnig person som bara kan "lägga en felanmälan".
Jag uppskattar verkligen att få prata med en person som kan prova ändra saker medans jag är i luren.

Oskar Lindgren 2007-08-11 20:03

ADSL_G.dmt.bis_DELT verkar oxå vara stabilt, jag kom upp i 10/1 med den. Alltså valet två rader under på bilden.

Edit: ADSL_G.dmt.bis_AnxM är lika stabilt men endel av frekvensgapet använts för att få en högre upload..

Undra om inte jag ska söka jobb på Bredbandsbolagets support :P

Lumax 2007-08-11 20:24

Citat:

Originally posted by Oskar Lindgren@Aug 11 2007, 20:03
Edit: ADSL_G.dmt.bis_AnxM är lika stabilt men endel av frekvensgapet använts för att få en högre upload..
Jag sitter på deras Lucent-plattform och vad jag vet så är inte den uppgraderad till Annex-M, så det är Annex-A som gäller här dessvärre. :/

fabian 2007-08-11 20:30

Mitt BBB går upp och ner som en studsboll. Som tur är har jag Tre´s turbo3g-modem också!

Westman 2007-08-11 20:43

Fick iallafall en trevlig nyhet nyss. Föreningen har omförhandlat med BBB så vi betalar 175/månad inkl. telefon (exkl samtal).

RickardP 2007-08-11 20:54

BBB ADSL2 24/1 och har problem periodvis med att den byter IP-nummer utan att jag märker det.. jag kör en router som antagligen ordnar allt men jag borde märka medans jag sitter och surfar att något händer... kanske jag inte råkar surfa just vid det ögonblicket den byter men men och BBB säger att det måste vara något med min utrustning för dem har inga problem...

Jag byte till 20/3 för några månader sedan när det kom och gick väl bra tills dess att man började spela spel och hade då kanske 3 gånger så mycket mer i PING vilket i normala fall var högt innan jämfört med många andra operatörer.

Ringde BBB och efter ett par samtal fick jag svaret att det är ett PINGFILTER när man kopplar in 3mbit och han sa att jag kan koppla bort det om du vill så sa han att det kan dröja någon timme innan det är borta...

Efter ett dygn var det fortfarande samma problem och ringde up igen och fick snacka med en som sa att det verkar inte gå att stänga av mid 3mbit upload så han skulle testa sätta på 1mbit och stänga av och skulle det strula skulle jag ringa up igen...

Då kan jag lova det blev bra ping, näst intil lika bra som Telia =) men inte riktigt, alldrig varit så bra ping förut men men.

Helt plötsligt en dag började det strula igen med PINGen så ringde up och då var pingfiltret på igen...

hel skumt men dem stängde av och efter det har jag endast ibland ip byte problemet samt att DNS slutar fungera under en tund och kommer igång igen..

hade jag inte fått lov att pröjsa aktiveringen av nytt nummer och fast telefon hade jag bytit till Telia för länge sedan.

AnOnYmUs 2007-08-11 20:59

Jag har också upplevt en hel del problem med uppkopplingen. Förra året hade jag ren katastrof-uppkoppling då mitt internet kopplade ner konstant. Kan säga att det var riktigt frustrerande att spela poker-turneringar och ha toppenbra händer när internet slutade fungera under spelets gång.(klienten la ju min hand automatiskt då.)

Hur som helst, efter många samtal så fick jag felsöka och dom provade att sänka hastigheten samt. skicka ut ett nytt modem. Det fungerade, det jag då glömde var att fråga hur snabb uppkoppling jag hade. Dom hade satt ner det till 8mbit trots att jag betalar 399/månad. Så i ett år har jag betalat 399 helt i onödan, men det får jag nog skylla mig själv för.

Så började problemet igår, märkte hur min bärbara logga in å ut hela tiden på msn. Jag ringde idag och frågade vilken hastighet mitt bredband låg på, 8mbit säger dom då. Samtidigt så märkte jag att det kostar 349:-/månad för "upp till 24mbit". Denna prissänkning har dom haft i 7 månader och har fortfarande inte lyckats att flytta över dom gamla kunderna till den kostnanden.

Så i 7 månader har man betalat 50:- för ingenting, samt. haft 8mbit (det skulle kosta mig 319:- i månaden för 8mbit)

Precis som ngn annan skrev så erbjöd dom mig en fri bredbandsmånad vilket var okej för mig, men det suger rejält att man samtidigt har godkänt avtalet till att betala för mkt bara för att man betalar sin räkning. Hur många brukar kolla om det är en prissänkning på sin bredbandsleverantör?

Vet inte om jag ska prova på lösningen ni beskrev i tråden, eller om man ska vänta och hoppas på ett mirakel från BBB:s håll?!

Marcus 2007-08-11 21:53

Jag har varit i kontakt med BBB's support nu. Det tog bara 20 minuter att komma fram nu på kvällen.

De har börjat skicka ut ny firmware till alla modem eftersom det var fel på den gamla (precis som jag misstänkte från början). Detta påbörjades kl 20 men det kommer ta lång tid innan hela Sveriges BBB-ADSL-modem fått den nya firmwaren. Starkt jobbat att skicka ut en felaktig firmware, mycket förtroendeingivande.

Vet inte riktigt om jag har för gammalt ADSL-modem, men tror inte jag kommer åt dess interna webbsida när jag kör fast ip publikt för den verkar ju inte svara på några anrop mot det interna IP't heller. Får väl förmodligen stå ut med instabiliteten några timmar till.

THL 2007-08-13 13:26

Upplever samma sak här i Stockholm. Jag löser det genom att stänga av modem i nån sekund sedan hoppar det igång igen. Frustrerande!

Upplever även att jag tappar uppkoppling när jag laddar upp mycket filer via ftp t ex ett forum som vBulletin.

/Thomas THL

Citat:

Originally posted by Marcus@Aug 11 2007, 12:25
Jag tänkte bara höra om det är någon annan här på WN som har Bredbandsbolaget som leverantör för Internet via ADSL?
Både jag och några jag känner har omfattande problem med internetuppkopplingen (via ADSL) från BBB vilket innebär att ADSL-modemet tappar anslutningen mot Internet totalt under mellan 45 till 60 sekunder. Uppkopplingen tappas med jämna mellanrum ca var 5:e minut (4 min och 20 s uppmätt senast). WAN-lampan indikerar detta tappet genom att slockna under ca 30-40 sekunder för att sedan börja blinka för att indikera länk-försök igen vilket tar ytterligare 10-15 sekunder innan det lyckats. Detsamma gäller för mina vänners uppkoppling just nu, som går ner med lika jämna mellanrum som min - fast med ett antal sekunders förskjutning.
BBB rapporterar på sin hemsida igår kväll följande:
Citat:

(Nätproblem @ 2007-08-10 18:19)Vi har för närvarande en känd driftstörning som kan leda till att vissa kunder tillfälligt tappar uppkoppling. Problemet är känt och arbete att lösa det pågår. Modem, telefonidosor och trådlösa dosor kommer automatiskt uppdateras. Det är viktigt att de är inkopplad och påslagna. Upplever du problem med bredbandstjänsten, telefoni eller digital-TV, koppla tillfälligt ur strömkontakten till din bredbandsutrustning under några minuter och anslut den på nytt. Låt därefter din bredbandsutrustning vara igång under kvällen och natten.
Jag har både låtit ADSL-modemet varit urkopplat under några minuter samt låtit den varit igång under kvällen och natten, precis enligt deras uppmaningar men inget har alltså hjälpt.
Utifrån det dom skriver och den typ av problem som finns kan man snabbt dra slutsatsen att problemet beror på BBB:s egna uppgraderingsförsök av firmwaren i ADSL-modemet. Att BBB inte testar igenom sin firmware ordentligt innan de skjuter iväg en uppgradering som stora delar av Svenska befolkningen är så beroende av är häpnadsväckande och kan inte annat än säkerställa deras bottenposition som Sveriges i särklass dyraste Internetleverantör som ger minst stabilitet och service för pengarna.
Redan tidigare i veckan hade även jag alltså det här problemet och mina vänner (som för övrigt bor på helt annan ort i Sverige än var min uppkoppling finns, har haft dessa problem under flera veckor till och från). Det enda Bredbandsbolaget gjorde vid kontakt med supporten, var att sänka deras överföringshastighet på uppkopplingen vilket alltså inte resulterade i någon förbättring. Man kan även läsa http://awnawn.blogspot.com/2006/06/svar-fr...bolaget_28.html att dom hade stora störningar redan i juni.
Eftersom jag dessutom endast har telefoni, i form av IP-telefoni som går via den uppkopplingen så fungerar alltså inte heller det. Att Bredbandsbolaget, som många varnade mig för innan jag valde dem som leverantör, har fruktansvärt dålig support med långa telefontider (mer än 5 minuter) gör såklart inte saken bättre. Antar att detta är en läxa man får lära sig för att man trotsade uppmaningar att välja någon annan leverantör.
Oavsett hur stora eller dåligt rykte dom nu har så är det svårt att acceptera att man ska behöva stå ut med alla dessa problem när man ändå betalar 399 SEK per månad för en produkt som många konkurrenter uppenbarligen levererar bättre och betydligt billigare. Kan ju tillägga att jag inte haft möjlighet att få bredband via någon annan leverantör och därför varit utlämnad till BBBs tjänster. Jag hoppas verkligen IDG granskar BBB en gång för alla så att de åtminstone får lite mer press på sig att hålla stabilitet.
Skulle alltså vara intressant att höra om fler här på WN upplevt samma problem med Bredbandsbolaget under sommaren?


jihoakim 2007-08-13 17:36

Jag har bbb/adsl 24+ tror jag det heter.. har en längre tid haft liknande problem.. dock går anslutningen ner flera timmar åt gången. Efter många samtal med support kommer vi fortfarande inte fram till vad som iorsakar det. Jag hotade med att säga upp mitt konto och fick 160 kr rabbatt i 6 månader. så tänkte rida ut den och sen säga upp igen.. problemen kommer dock mer och mer sällan nuförtiden.. men är inte helt borta.

Oskar Lindgren 2007-08-14 05:35

Nu återkom problemet med att modemet dissar för mig, nån fler som har samma problem?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson