![]() |
Tjena.
Jag går och sneglar lite på att köpa en datorbutik jag vet är till salu. Fick bokföringen och den var sådär måste jag väl säga. Det känns som att man kan lyfta upp den ganska mycket mot idag dock. Frågan är om det finns marknad för fysiska datorbutiker längre. Firman har idag ganska mycket service jobb (enligt ägaren). Och det kommer väl alltid att behövas. Bor i en ganska stor stad och det finns ca 3-4st butiker + onoff, giganten, osv.. Vad tror ni? Kommer fysiska butiker att överleva i längden. Tack på förhand! |
Citat:
|
Tror också tillgänglighet är otroligt viktigt för en liten fysisk butik. Ska jag handla där är det för att jag inte vill vänta 2-4 dagar för ett paket som ska fraktas hem från en e-butik. Att slippa den väntan kan vara värt att betala några tjugor extra för.
|
Jag tror också att det fortfarande finns behov av fysiska butiker, många vågar fortfarande inte köpa dyra grejer över nätet. De vill gärna se den fysiska produkten, vrida och vända på den, och kanske prova produkten innan de köper den. Att göra det samma över nätet är inte lika enkelt.
Sedan kan man alltid komplettera den fysiska butiken med en e-butik! |
Som e-handlare så skulle jag föredra om alla gjorde sina inköp på nätet. Fysiska butiker har dock inte spelat ut sin roll på långa vägar. De kan erbjuda en mer personlig service. Ofta är det lättare att få ett fel åtgärdat om man handlar i fysisk butik. För många känns det helt enkelt tryggare att handla över disk än över nätet (förmodligen är det också tryggare i många fall).
Fysiska butiker kommer att överleva många år framöver. Frågan du måste ställa dig är istället om du kan konkurrera med OnOff och de andra stora jättarna. Det är en svår bransch med små marginaler. |
Det finns alltid en marknad för den som gör saker snabbare, billigare och bättre.
Tror dock inte att du bör räkna med att bli rik på kuppen. |
Som f.d. delägare till datorbutiken Backspace i Norrköping, säger jag: Ja!
Förutsatt att du får in en fot på service/installation på företagsmarknaden. Glöm service för enbart privatpersoner om du ska överleva, det finns alldeles för många dator-pular-släktingar, pris-dumpare och jag-fixar-det-hemma-hos-dig-i-köket-svart-typer därute för att kunna överleva på enbart detta. Detsamma gäller hårdvara, det är enligt mig omöjligt att konkurrera med Dustin o.s.v. /S |
Citat:
Det flesta datorbutiker som har lämnat in handduken är stor päjsar , som har fått storhets vansinne. Du skall dock vara medveten att du ger dej in och leker i en lågprisbransch. Det som är intressant är datorservicen, där finns pengar och hämta. Jag fundera på att köra datorbutik ingen, bara jag hittar en billig lokal. Jag skiter i läget,utan satsa på låga omkostnader istället. |
Det är servicen du kan tjäna pengar på. En dator som inte fungerar och lämnas in till de stora kedjorna blir helt renblåst och ominstallerad. All personlig data är raderad.
Bara det innebär att de heller går till dig om du kan rädda data. Problemet är att kunna ta tillräckligt mycket betalt från privatpersoner; så inrikta dig på små lokala företag. |
Som någon sa, tillgänglighet och service är viktigt. Vad jag har märkt när jag är på siba, elgiganten etc så är det skitsvårt att få tag i en säljare att snacka med. Ofta är det kö på 5-10 pers till en säljare. Sen är det viktigt att ha företagskunder om man ska kunna leva på det. Privatpersoner jämför oftast priser på nätet och är mer priskänsliga.
Lycka till. |
det jag söker när jag går till fysik butik är nn att tjöta produkter med, det kan jag inte göra i en webbutik
Personlig kontakt kommer alltid sälja (funderar på att starta IT-café här med dator-service inblandat samt lite kurser etc) |
Jag har haft funderingar även jag.
Tyvärr ser man allt för ofta att det står gamla kartonger av msoffice och annat med en matta av damm ovanpå. Undvik det. Det där med personlig service är jätteviktigt. Även ärlighet. Det värsta jag vet är när jag stöter på en handlare som ljuger mig rätt upp i ansiktet om en sak, antingen av okunskap eller att denne chansar på att jag inte känner till vad det handlar om . Jag brukar försöka spela novis för att få reda på om en säljare är seriös eller inte. Försök att pejla kundens kunskapsnivå och lägg snacket även på denna nivå. När jag hjälper folk med datorer och jag vet att de inte har en aning om gigabyte, megahertz eller usb, så brukar jag istället säga typ "Den här hårddisken är jättestor. Du kommer att klara dig på den i många år" eller "Den är tillräckligt snabb för dina behov. Du skall ju inte spela på datorn." etc. Sen skulle jag se till att satsa på ett större sortiment med dessa små, men oumbärliga grejer man behöver till sin dator när man minst anar det, som fläktar av olika storlekar, skruvar i just den storleken man saknar eller en förlängning till den där kabeln som alltid är är för kort mellan hårddisken och nätdelen. Vet mupparna.. f'låt, entusiasterna att dessa grejer alltid finns inne hos dig så ökar chansen att dom drar ner och köper det. Chansen finns ju att de även köper andra grejer medans dom ändå är där. Ett inlägg ovan föreslog internetcafe.. varför inte, har man plats i en liten hörna i butiken så kan det kanske vara en god idé. Då har man ju även en plats där folk kan prova program eller prylar dom vill köpa. Det var mina funderingar det. |
Jag går fortfarande i tankarna om att köpa butiken.
Har en heltidsanställning på ett annat företag som jag samtidigt inte vill säga upp direkt utan att man ser att det nya går bra, och att man sammtidigt inte behöver lyfta lön, dock har vi bara 24h/dygn :( Dem hade tydligen mest omsättning på service/rep. Beställde förra veckan från komplett just för att ingen i stan hade det jag sökte. Så med ett stort utbud, skapliga priser, och bra service/support så borde man väl kunna dra in en hacka på det.. Eller vad tror ni? |
Flera år sedan jag var verksam i branchen men jag måste säga att det är svårt att konkurrera med priser iallafall. Stora aktörer pressar priser, och näthandlarna pressar priser. Jag tror verkligen att du får se service/reparationer som din huvudinkomst, och sälja grejer som en bonus.
Att ha butiken är ett bra fönster mot omvärlden, så ortsborna ser att du finns, och vet vart dom ska vända sig när dom får problem eller behöver något. Finns det kapital att hålla grejer på lager så kan det också löna sig, då man kan vända sig till dig för att få tag i en sak fort, men om du har mycket som beställningsvaror kan dina kunder lika gärna beställa själva, och spara en hacka. Det går absolut att tjäna pengar på detta, det tvivlar jag inte alls på. Men det är inte någon dans på rosor. |
xciso jag håller med övriga i tråden, tror absolut inte att fysiska datorbutiker kommer försvinna, tvärtom, all handel på nätet bidrar snarare till att intresset ökar rent generellt, och då besöker även fler kunder de fysiska butikerna.
Så är det även i flera andra branscher. Sen så går den personliga kontakten & supporten inte heller att slå. Vi har flera lokala datorhandlare här i lund, bl.a GH data som det gått mkt bra för! De började med en liten lokal i utkanten av lund, men har nu en hel del anställda och stor lokal mitt i centrum. Jag tror även att det är smart att kompletera sin fysiska butik med en webbutik, då många nog köper över nätet men vill gärna HÄMTA den i fysik butik och då tala lite/skapa kontakt med ansvariga för butiken. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:42. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson