WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Domäner och språk (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=22769)

ZN 2007-08-09 23:15

Om man vill etablera sig i flera länder vilken är då bästa strategin ur ett SEO perspektiv. Som jag ser det finns det 3 sätt.

1) Köra på nationella landsdomäner för varje land, .se, .dk .no, .de etc.
2) Köra på subdomän varianten, se.company.com, dk.company.com etc.
3) Köra utan subdomäner www.company.com och välja språk på siten (vilket först och främst bestäms med IP)

Vad jag läst så betraktas subdomäner som helt separata domäner. Local presence väger ju tungt i iaf Google vad jag förstått, så då är ju alternativ 1 bäst. I alternativ 3 däremot så får man ju alla inlänkar till samma domän, det blir koncentrerat till ett ställe, en stark PR, bättre rank? Däremot så tror jag det blir problem med språken, spindlarna kommer förmodligen bara få det presenterat på ett språk (beroende på vilket IP spindeln har), så det är ju katastrof för de andra länderna, kanske går att lösa på ett smart sätt?

Oftast är ju läget inte så ljust att alla landsdomänerna är lediga, och ännu mindre .com, ska man lägga allt krut på .com ( som förmodligen kommer kosta mycket mer än alla landsdomänerna tillsammans) eller plocka landsdomänerna, är .com endast viktig ifall man vill in på den amerikanska marknaden kanske? är väll i princip det enda alternativet då..

Weaver 2007-08-09 23:40

Du har rätt i att du kommer förlora PR på alternativ 2. Subdomäner betraktas som en ny domän.

Jag skulle göra som de större företagen gör. Registrera landsdomänerna. T.ex. missdomain.dk och gör sedan en 301 redirect till missdomain.com/dk/

ZN 2007-08-10 06:57

Citat:

Originally posted by Weaver@Aug 9 2007, 23:40
Du har rätt i att du kommer förlora PR på alternativ 2. Subdomäner betraktas som en ny domän.
Jag skulle göra som de större företagen gör. Registrera landsdomänerna. T.ex. missdomain.dk och gör sedan en 301 redirect till missdomain.com/dk/

Hmm, intressant, fast man får inte ut fulla potentialen av de nationella domänerna då väll, eftersom de bara redirectas. T.ex om man vill plocka första platsen på google.se, så borde man ha större chans med www.keyword.se mot www.keyword.com/se/ ?

StefanBergfeldt 2007-08-10 09:59

Jag har löst det så här:

Huvudsajten ligger på .com och det är den som används.
Landsdomänerna redirectar till .com
Beroende på språkinställningar i webbläsaren (inte IP-nummer) avgörs vilket språk som ska visas, och redirectas till sajt.com/SV/

Har också länkar som kan klickas för att byta språk, dels för användarens skull, som kanske vill ha ett annat språk, men också för sökmotorernas skull.

Använder Localization i ASP.NET så egentligen hade jag kunnat ha alla språk på samma URL, men la till /SV/ för att sökmotorerna ska indexera alla.

Mactim 2007-08-13 09:41

Citat:

Originally posted by StefanBergfeldt@Aug 10 2007, 09:59
Jag har löst det så här:
Huvudsajten ligger på .com och det är den som används.
Landsdomänerna redirectar till .com
Beroende på språkinställningar i webbläsaren (inte IP-nummer) avgörs vilket språk som ska visas, och redirectas till sajt.com/SV/
Har också länkar som kan klickas för att byta språk, dels för användarens skull, som kanske vill ha ett annat språk, men också för sökmotorernas skull.
Använder Localization i ASP.NET så egentligen hade jag kunnat ha alla språk på samma URL, men la till /SV/ för att sökmotorerna ska indexera alla.

Se till att deklarera vilket språk det är på sidan i meta tagen bara. och i länken som går till det andra språket bör du sätta lang=en från sverige till engelska och lang=sv på länken som går från engelska till svenska.

StefanBergfeldt 2007-08-13 11:40

Hmm, länkarna har jag inte tänkt på.. Tack för tipset!

[edit]
Är det något problem att jag visar engelskt content som default, om det till exempel inte finns en polsk översättning av ett stycke?
[/edit]

Magnus500 2007-08-13 12:26

Ja det kan vara ett problem om innehållet blir det samma på tex

domänen.com/en/stycke.html och
domänen.com/pl/stycke.html

Kommer bli duplicate content, kan vara värt att ta den smällen men det är värt att tänka på också.

Edit: tydligare post.

StefanBergfeldt 2007-08-13 12:28

Hela sidan kommer ju inte att vara lika, utan det handlar om vissa nyheter som vi inte ser någon anledning att översätta till 18 språk. Tack för hjälpen

Anghus 2007-08-14 22:56

Hei,

Avhengig av type søkeord (marked) du konkurrerer med, vil jeg anbefale at du har ulike domener med innhold. Eksempel:

Com domene er hoved domene, der kan de velge land/språk også blir de sendt til .se/.dk/.no osv... Dette av flere grunner. For det første kan du markedsføre nettsiden målrettet mot det segmentet du opererer mot, samtidig som at du nå får flere komplette nettsider som du enkelt kan lenke internt i ett nettverk. Totalt sett får du flere inngående lenker fra forskjellige domener, hosted i forskjellige land.

ZN 2007-08-20 06:58

Citat:

Beroende på språkinställningar i webbläsaren (inte IP-nummer) avgörs vilket språk som ska visas, och redirectas till sajt.com/SV/
Är det inte många som kör med engelsk version trots att man är svensk? Jag gör iaf och vet minst ett företag som kör med engelsk version på samtliga arbetsplatser i alla 140 länder de har kontor i, ca 2000 i Sverige. Men det kanske är marginellt, skulle vara intressant med statistik på det.


Citat:

Com domene er hoved domene, der kan de velge land/språk også blir de sendt til .se/.dk/.no osv... Dette av flere grunner. For det første kan du markedsføre nettsiden målrettet mot det segmentet du opererer mot, samtidig som at du nå får flere komplette nettsider som du enkelt kan lenke internt i ett nettverk. Totalt sett får du flere inngående lenker fra forskjellige domener, hosted i forskjellige land.

Intressant aspekt med interna länkar mellan domänerna, men ger det verkligen något? länkarna kommer som jag förstår det vara länkar för att välja språk, anchortexten kommer i bästa fall vara landets namn/språk men förmodligen är det bilder på flaggor man kommer använda, således ingen anchortext (förvisso alt tag), merjobbet att hantera 1 server för varje land, eller iaf ett webhotell i varje land ska inte försummas heller, kan bli en del extra kostnader. Och content kommer ju vara väldigt lika, duplicate content?

StefanBergfeldt 2007-08-21 16:18

Citat:

Originally posted by ZN@Aug 20 2007, 06:58
Citat:

Beroende på språkinställningar i webbläsaren (inte IP-nummer) avgörs vilket språk som ska visas, och redirectas till sajt.com/SV/
Är det inte många som kör med engelsk version trots att man är svensk? Jag gör iaf och vet minst ett företag som kör med engelsk version på samtliga arbetsplatser i alla 140 länder de har kontor i, ca 2000 i Sverige. Men det kanske är marginellt, skulle vara intressant med statistik på det.

Så kan det väl iofs vara. Då kommer du ju till den engelskspråkiga sajten, och om det inte duger får du välja nytt språk. Dock har det inte att göra med vilket språk du har programmen på, utan vilket språk du har ställt in i webbläsaren att du föredrar.

Maccke 2007-08-21 17:26

I första hand - kör på de nationella landsdomäner för varje land, såsom .se, .dk .no, .de etc.

I andra hand, använd subdomän varianten, se.company.com, dk.

Har du en engelskspråkiga sida kör du .com versionen där.

ZN 2007-08-23 01:55

Tack för alla svar och tips!

apsaros 2007-08-24 14:19

Citat:

Oftast är ju läget inte så ljust att alla landsdomänerna är lediga, och ännu mindre .com, ska man lägga allt krut på .com ( som förmodligen kommer kosta mycket mer än alla landsdomänerna tillsammans)
.com kostar absolut inte mycket mer än landsdomäner. Tvärtom är .se i normala fall dyrare än .com.

Jag har en följdfråga då jag befinner mig i liknande situation, hur mycket förlorare man på att gå på .net adress istället för .com? Nämligen så att tilltänkta namnet är taget.

Hälsningar
Andreas

jonny 2007-08-24 14:28

Problemet är framförallt om du har en konkurrent på .com och får besökare som skriver in adressen i sin webbläsare. Det är vanligare att adressen är .com än .net och du förlorar säkert en del besökare till .com-adressen.

Ur seo-perspektiv bör det inte spela någon roll.

ZN 2007-11-04 05:46

Citat:

Originally posted by apsaros@Aug 24 2007, 14:19
.com kostar absolut inte mycket mer än landsdomäner. Tvärtom är .se i normala fall dyrare än .com.

Om domänerna inte är lediga, dvs någon har köpt upp och parkerat (vilket nästan alltid är fallet) så är .com betydligt mer kostsamt i 99% av fallen om man ska köpa loss.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson