![]() |
Nu har jag tröttnat på att många webbhotell antar att beställningar via Internet är likställda med beställningar gjorda med en underskrift. Senast denna veckan har bolaget www.jx.se skickat fakturor till mig vilka avser webbhotell jag ej beställt. Jx hänvisar till att jag tidigare beställt av dem och att jag genom att använda samma ip-adress(?) därigenom också godkänt avtalet.
Webhotellet www.sajthotellet.se gick så långt som till att skicka sin förlängningsfaktura till tingsrätten vilka givetvis avvisade begäran då inget underskrivet avtal kan påvisas. Crystone gjorde likadant med en domänbeställning som jag ej valde att fullfölja men då jag påpekade för dem att deras metoder icke är i överensstämmelse med svensk avtalslagstiftning så krediterade dessa direkt. För den oinitierade kan det lätt tolkas som att beställningar via en dator har samma betydelse som via fysisk underskrift men så är alltså inte fallet. Detta är givetvis fallet då en dator inte är kopplad till en person utan kan användas av många olika personer. En ip-adress är inte heller kopplat till en person utan till en nätverksadress. Har aktivt använt webbhotellstjänster i främst Sverige och i USA sedan 1998 och i USA är detta aldrig något problem då de använder kreditkort och du måste oftast aktivt acceptera att beställningen görs. Skulle kreditkortet inte fungera så får heller inte leverantören några pengar och webbhotellet stängs ner. Ofta har jag funderat och testat olika domäner och därigenom kopplat sajter till dessa men många gånger så blev det inte som tänkt och då förlänger jag inte heller tjänsterna. För den som fortfarande tror att webb-beställningar har samma betydelse som en fysisk underskrift kan ni också fundera på varför Banker och Staten lägger ner miljarder i utveckling av Bank-ID funktioner eller varför Tele-bolagen alltid kräver en underskrift (även om också muntligt inspelade avtal gäller). Och vad det gäller Tele-bolagen så får de absolut inte automatförlänga ett abonnemang med ett år i förväg utan kundens aktiva godkännande. Vad Webbhotellen försöker åstadkomma är vad vi kan kalla för "negativ avtalsbildning" - dvs har jag inte aktivt sagt upp tjänsten så förlängs den automatiskt. Jx hotar nu med att skicka mitt ärende till kronofogden och tyvärr som ni kan läsa om i http://www.e24.se/dynamiskt/sverige/did_16567081.asp dagens e24 så hamnar JX i samma dager som dessa bluffbolag vilka oseriöst utnyttjar lagens tillkortakommanden. JX verkar bestå av några hårt arbetande människor som antagligen inte vet bättre så jag tycker förutom detta att de har skött sig. Skall jag och min enskilda firma få en betalningsanmärkning på grund av att JX ej följer svensk avtalslagstiftning eller vad kommer att hända? Uppföljning kommer, jag skriver när nya händelser sker i ärendet. |
Vi har aldrig hotat med kronofogden, däremot sagt att vi inte kommer släppa fakturorna förutom den som avser en framtida period.
Du har gjort en beställning via nätet Du ha använt tjänsten aktivt Du har betalt första fakturan Du har aktivit nyttjat supporten ang. din tjänst. Fakturorna gäller för period som VARIT, inte kommande. Har i övrigt inget att tillägga, jag lägger mig inte i trådar som handlar om JX. |
lennartsvanberg - det verkar snarare som om du inte förstår vad du ingår för avtal när du beställer saker på nätet.
Du kanske skulle läsa på avtalslagen i stället. Det har exakt samma innebörd om avtalet ingåtts muntligen, skriftligen eller via ett formulär på en hemsida. Det förefaller som om du tror att du kan göra som du vill bara för att du inte satt din namnteckning under avtalet? Man kan tycka vad man vill om hur man hanterar ett avtal som inte följs, men jag tycker det är självklart att ett avtal skall följas såvida inte den andra parten redan brutit det eller om man kommer överens om något annat. Du hade webbhotellstjänst hos ett webbhotell som, liksom de flesta webbhotell, använder sig av ett avtal där tjänsten är ett abonnemang som löper tills viodare och debiteras årligen. Vad är det du inte förstår då när du inte sagt upp tjänsten i tid? Du beställer domäner hos ett annat webbhotell och vill sedan inte betala för den? Jag vill påstå att det faktiskt är du som uppför dig märkligt... Jämför när du hyr en lägenhet - om du inte säger upp den kommer du att få betala hyra för den och du har en uppsägningstid. Alldeles naturligt kan man tycka, men när det gäller andra tjänster så är det inte det enligt dig? Visst kan man diskutera avtalslängder och och uppsägningstider, men såvitt jag kunnat se så är avtalsvillkoren hos ovan nämnda webbhotell väldigt tydliga och du har godkänt desa villkor redan från början. Att du hävdar något annat i efterhand är patetiskt. Det är min åsikt. Sedan har kunden alltid rätt, men det måste finnas en gräns där också och du har med tydlighet visat VARFÖR man använder och utvecklar identifieringsfunktioner via Internet - helt enkelt för att vissa avtalsparter inte alltid följer ingångna avtal och sedan förnekar att de ingått avtalen... Trist historia. |
Citat:
Du har ju använt tjänsterna, jag besöker själv dina sidor ofta. Varför vill man då inte betala för webbkonton som är aktiva? Är det av princip då du menar att lagen säger underskrivt och du hittat en möjlighet att slippa betala? |
Thomas - precis samma känsla får jag. Dessutom säger inte lagen alls att man måste skriva under, det är bara det att det är svårare att bevisa att avtalet ingåtts av parterna utan underskrift.
Det är precis detta beteende som gör att man måste reglera saker hårdare. I avtalslagen finns en enkel princip - ingångna avtal skall hållas, det borde räcka... |
Citat:
|
Citat:
Om man bara struntar i att betala en faktura som man anser är felaktig, ja då kan man mycket väl få betalningsanmärkning även om man har rätten på sin sida. Men så dum är väl ingen? :) |
Mja... om man inte gör något alls så har man inte blivit delgiven, i lagens mening (man måste svara på brevet från kronofogden eller på annat sätt delges) och kan därför inte få en betalningsanmärkning, men det är i vilekt fall dumt att inte reagera, det blir inte bättre.
|
Citat:
Du ingick ett avtal som gällde tillsvidare och som du aktivt skulle säga upp. Eftersom du inte sagt upp avtalet gick ärendet vidare till inkasso. Tingsrätten har aldrig varit involverad. Vad gäller riktigheten i det avtalet, prövades det av principskäl rättsligt vid ungefär samma tillfälle. Som näringsidkare är det ditt ansvar att läsa igenom och följa de avtal du ingår. Jag förstår inte heller vitsen av att på nytt ta upp ett ärende som är löst sedan många år tillbaka. |
Citat:
|
Lennart: Tycker nog att det är dags att läsa på avtalslagen igen.
Har du använt tjänsten har du med ditt handlande visat att du godkänner villkoren i avtalen. Du skrev också: "Vad Webbhotellen försöker åstadkomma är vad vi kan kalla för "negativ avtalsbildning" - dvs har jag inte aktivt sagt upp tjänsten så förlängs den automatiskt. " Mellan företag är detta tillåtet. Företag får däremot inte använda negativ avtalsbildning mot privatpersoner. Men det du pratar om är ite negativ avtalsbildning. Om mitt företag skickar hem en blankett till dig med orden, skriv på och skicka in, annars blir du kund så är detta negativ avtalsbildning. Dvs att om du inte gör någonting så godkänner du avtalet. Det du pratar om är precis samma som elbolag, försäkrngsbolag, operatörer, tv-leverantörer med flera och etc gör. Som kund så förbinder man sig att under en viss tid betala en avgift, och vill man inte ha tjänsten så skall den sägas upp. Sägs den inte upp så har du redan godkännt att en ny avtalsperiod tecknas. |
Felaktigheterna i denna tråd är många - ingen får automatiskt förlänga avtal, vare sig mellan företag eller privatperson.
Webmasternetwork är uppenbarligen inget användarforum utan moderatorn i denna tråden är ägare till webhotell, visste inte detta för då tappas meningen med att som användare diskutera frågan. Ett antal påhopp, sakliga felaktigheter samt att tråden styrs av ägaren till Webbhotellet vilket jag har synpunkter på gör att jag avslutar min medverkan här. |
Nu när det började bli intressant.
Jag är faktiskt grymt intresserad av en diskussion kring detta, vi kan ju utelämna just detta ärende om det råkar klämma nånstans. (Vi kan ju lyfta ut sak-diskussionen till en egen tråd) |
men.. webhotellen förlänger väl inte avtal per så.. utan avtalen har ingen giltighetstid, utan löper på precis som ett hyreskontrakt gör
Verkar som om Lennart är ute och simmar i fel damm och nu när han inser det själv så vill han få det att se ut som att han är utsatt för en komplott där moderatorn av tråden styr innehållet till sin egen fördel.. och på så vis försöka smita ut (Lennart alltså) |
Citat:
# Edit: Irrelevant kommentar för trådens saklighet borttagen. / Marcus |
Citat:
|
Det är sånt här som gör att man vill gå hem från jobbet en timme tidigare istället för att stanna en timme extra....
|
Lennart: Snacka om dålig förlorare! Stanna kvar och utveckla dina argument istället för att lägga benen på ryggen - vad tjänar du på det? Klistra in några paragrafer och highlighta det du tycker vara viktigast...
#Edit# *Ploff* #/Edit# # Edit: Irrelevant kommentar för trådens saklighet borttagen. / Marcus |
Citat:
|
jag måste ringa och förlänga mitt hyreskontrakt, man vill ju inte bli av med lägenheten=)
jag missa nästan att förlänga: Canalplus mobilen telefon bredbandet medlemskapet i facket bilförsäkringen hemförsäkringen webbhotellet gymkortet har säkert glömt nått=( |
Enligt svensk lagstiftning är negativ avtalsbindning förbjudet när det gäller privatpersoner. Det är dock tillåtet när det gäller företag. Enligt lagstiftningen kan avtal likaså ingås utan att man "kråkar" på ett papper.
Med utgång från lagstiftningen kan ett webbhotell aldrig kan kräva en privatperson på pengar för nästkommande avtalsperiod, med hänvisning till att avtalet förlängs automatisk om en uppsägning inte sker (dvs negativ avtalsbindning). Om webbhotellets kund är ett företag då går det dock för sig. Om Lennart var kund hos dessa webbhotell som enskild företagare, ja då hade webbhotellen rätt att kräva honom på pengar. Personligen anser jag inte att det är rätt, men det är en helt annan sak. Webbhotellen har haft lagen på sin sida och Lennarts påståenden saknar därmed grund. Förövrigt så hör personliga angrepp inte hemma i ett så pass seriöst forum som WN. Kan en moderator plocka bort detta? |
Personliga angrepp är något som aldrig hör hemma i en diskussion, oavsett vad.
|
I just detta fallet är det lite speciellt, vi tillämpar 0 dagars uppsägning (som många andra) och sa upp abonnemanget direkt och fimpade fakturan som gällde kommande period.
Men den tid som förflutit kvarstår och kommer så göra. (Ang. ev. påhopp eller så får nån anna .mod fixa, jag modererar helst inte trådar som handlar om jx) |
Men snälla Jonathan samhället är fullt av avtal som gäller tillsvidare om de inte sägs upp.
Bindningstid och avtalstid är för övrigt inte samma sak. |
Ja, samhället är fullt av avtal som gäller tillsvidare men långt ifrån alla dessa avtal fungerar på samma sätt som webbhotellsavtal. Om man har ett avtal med ett webbhotell så betalar man i regel för tjänsten i förskott (nu var detta inte fallet med JX och Lennart). Då gäller det jag tidigare förklarade om negativ avtalsbindning.
Konsumentverket är rätt så tydliga om detta likaså. |
#MODERATOR-kommentar#
Jag har inte för avsikt att lägga mig i diskussionen i tråden och har nu redigerat vissa inlägg i tråden som var irrelevanta för sakligheten i diskussionen. Finns det fortfarande kommentarer som bör tas bort är Lennart eller annan välkommen att PM:a mig så åtgärdar jag det givetvis. / Marcus Citat:
|
Tar upp tråden igen då jag har levt i den förvissning om praxis för beställning som jag beskrivit i början på inlägget. Jag har haft fel, Jx har rätt - så som de har beskrivit det för företagare är helt korrekt, jag har tidigare bokat webbhotell som privatperson alternativt utomlands via kreditkort och då har situationen varit en annan. Jag ber om ursäkt.
|
Citat:
|
Citat:
För övrigt så kan avtal förlängas automatiskt när de har gått ut. |
Håller med många tidigare talare, gällande att avtalen förlängs automatiskt i väldigt stor utsträckning. Och precis som JonathanS säger gäller detta ju "i stor usträckning" just sådant vi betalar i efterskott.
Bra exemel är ju ett abbonemang på en tidning, eller rättare sagt prenumeration. förlängs alltid, men sägs upp i många fall genom att man inte betalar fakturan eller att man ringer ett samtal. I detta fall betalar man ju alltid i förskott. En lite öppen fråga, varför går det inte helt enkelt att vid en beställning av ett webbhotellkonto eller liknande maila ut ett avtal. Detta måste sedan kunden skriva under och skicka tillbaka. antingen genom att scanna in det eller skicka med snigelpost. Då borde ju ett antal "dumma" frågor gällande avtal kunna raderas bort. Det är ju inte så att denna hantering kommer att kosta multum. allt går ju automatisera väldigt stort, även om det kommer med snigelpost. |
Citat:
Framförallt finns inget behov av detta eftersom avtal är binande ändå. Personligen har jag ägnat mycket tid åt att granska beställnings- och uppsägningsprocessen för att förenkal och förbättra den. Mina slutsatser kommer delvis att märkas inom kort. |
Citat:
Var säger det att allt ska vara i ren pappersform? Även om de kommer som snigelpost, scannas det i och lagras på en server. Sedan makuleras orginalet... Ungefär som händer med de flesta papper man skickar in till organistioner i dag, om jag förstått det rätt. Många papper jo visst, annars skulle ju vem som helst kunna driva företag. Men allt handlar ändå alltid i slutändan på hur man organiserar det. Tycker det låter dom en lite dålig ursäkt att skylle på att det är nog med papper redan i dag... Avtal bindande, det är ju det som går att tvista. Många lägen så går det ju aldrig till domstol för avgörande, utan kunden får sin faktura struken eller betalar när allt gått till inkasso och hot om kronofogden inkommit. Driver man ett förtag vill man väl att slippa svara på dessa massa frågor och klagomål gällande avtalet, giltighet eller inte. Den lilla "administration" som behövs för att lagra ett underskrivet papper, lär ju betalar sig ganska snabbt om man jämför det med dålig PR och tid i telefon gällande "gnälliga" kunder. Står själv i groparna för att starta företag, visst alltid i början relativt litet, men även om min "kusin" köper saker från mig så lär han få skriva på ett kontrakt. Finns inte en möjlighet att jag godtar det muntligt. Jag som företagare ska göra allt, då menar jag allt för att det aldrig ska bli tvunget för mig att bevisa att vi ingått avtal. Vilket det kan bli om det går vidare i en tvist. Varför försätta sig i denna situation när man löser det genom "en" enkel signatur? Skulle vara bra och intressant av de som säger att papprena är onödiga, att räkna ihop vad allt detta strul kostar för er. Det kan aldrig vara så att ni full räknat med det i er prissättning... Vi har genom året gått mot ett förfarande där allt som sägs i ett samtal, eller att man klickar för en bock i ett formulär, ska räcka för att godkänna avtal, jämfört med tidigare där allt skulle skrivas under(av båda parter). Skulle vara intressant att en dag få ett jobb, men man får bara avtalet i handen och chefen säger att du är anställd. Inga papper skrivs under. Här skulle nog de flesta backa och vägra göra något fören man skrivit på ett anställningsavtal. Men vi kan i nästa läga godkänna ett avtal på detta sätt, när vi köper produkter. hmmm, vi vill ha en garanti på att vi får vår lön, men vi vill inte ha samma garanti på det vi köper med vår lön. Visst det finns flera sidor att se detta, men tänkar man fortfarande inte lika i alla lägen. Även om man köper något eller säljer något. T.o.m. har jag skrivit avtal när jag senast sålda min bil. En gammal bmw från 89, som gick för ynka 7000 kr. Avtalet var av enklasta slag och innefattade egentligen bara att jag godtagit köparen, att jag tar hand om alla papper och att jag tagit emot och godkänt pengarna. Och inte f*n tog det stor del av min tid, utan var inräknat i försäljningen av bilen.... |
hur gör ni andra .se ombud där kunden har valt er för betalningsavisering? Ni är alltså villiga att gå med förlust och betala domänkostnader för att kunden inte sagt upp sitt domännamn i tid?
IIS avgiften som betalas lång väg i förväg återbetalas ej om kunden struntar i webbhotellets faktura. |
kulmunqi - problemen uppstår oftast när kunden inte skickar in sagda avtal av någon anledning - hur skall du hantera detta? Skall ordern inte effektueras förrän påskriven handling finns? Då kommer det att ta ett par dagar, kanske ända upp till en vecka innan en ny kund får sitt webbhotell...
Vi använder idag skriftliga avtal vid större lösningar där vi står en väsentlig ekonomisk risk. I övriga fall effektuerar vi alla order direkt de görs och fakturerar kunden. Vi har mycket små kundförluster med detta förfarande till trots och har få verkliga problem. Visst finns det de som tjafsar, men det är nästan uteslutande kunder som du likväl skulle fått dra dem inför domstol för att få rätt, oavsett skriftligt avtal eller ej. I dessa fall mycket få fall gör vi en affärsmässig bedömning och ytterst få drar vi vidare... Oderland - När det gäller detta så är det väl mest fråga om rutiner, det vill säga att man själv fakturerar kunden i så god tid att man får betalt innan man själv skall betala...? Nu gör vi detta med mycket få kunder så som det varit hittills, men det är något som ökar i omfattning. Precis som när det gäller andra domäner faktureras dessa och sedan betalar vi fakturan... Det jag tycker är en viktig fråga är dock hur vi ombud som fakturerar våra kunder kan godta att vi som ombud inte har rätten att makulera en beställning hos .SE om vi inte får betalt av slutkund. Vi står ju den ekonomiska risken mot .SE och all den admistration som annars skulle skötas av .SE får vi ta. Fast det är kanske inte så förvånande i en värld där monopolet sätter regelverket på ett sätt som i alla andra branscher skulle klassas som ensidig avtalsskrivning och som tangerar, eller passerar, vad som normalt betraktas som oskäliga avtalsvillkor. |
Citat:
Ja, det är inte lätt att få rätt mot IIS , efter strul med uppsägningar av domäner i en avgångsklass på en skola var vi tvugna att förlänga tiotals domäner utan att få betalt för dessa. Dock handlar inte tråden om IIS ;-) |
Citat:
Tvister kan uppstå ändå. Om du mottagit ett papper per fax kan du inte bevisa att det är personens underskrift. Har du erhållit ett original finns förmodligen fingeravtryck på pappret som i alla fall bevisar att personen hållit i pappret. Citat:
Skriver du avtal i två exemplar när du köper Aftonbladet i en kiosk också? |
Hm, när vi ändå är inne på JX och det här med förlängningar så är jag väldigt fundersam över ett problem jag själv har med just dem, om det är jag som gjort fel eller om det är JX som sjabblat till det...
Jag förlängde nämligen mitt konto ytterligare ett år i vintras, och trodde då att jag slapp tänka på det ett år till.. men helt plötsligt får jag hem två fakturor över att jag inte betalat för flera månader, och blir förbryllad över det sen jag trodde jag betalt ett helt år? Ringde JX igår men supporten hänvisade till att jag skulle skicka uppgifter och liknande via mail så kunde avtalet "avslutas".. vilket jag inte riktigt förstod, eftersom jag betalt för ett helt år. Så jag skickade mail igår, men idag fick jag inget svar.. så skickade ett nytt idag på förmiddagen genom deras formulär i hopp om att det kanske når fram. Fortfarande inget svar idag men det känns lite brådis eftersom jag nu fått påminnelse om betalning och har 10 dagar på mig... Såvitt som jag förstår har jag något slags "dubbelkonto" där jag har ett helt år + att jag betalar enskilda månader.. |
Oderland - nej, det handlar inte om IIS/.SE, men med deras nuvarande ambitioner skulle inte jag bli förvånade om de startar webbhotell runt hörnet... Det kan man ju tänka skulle kunna ligga bra till i förhållande att främja svensk Internet och om inte förr så lär de ju hamna i en tråd som denna... Host host... ;-)
I övrigt - avtalsstrider kan alltid uppstå och ja, även jag har haft anställningar som jag godtagit utan skriftligt avtal. Ser det inte som ett stort problem egentligen, men det uppstår ju alltid strul när man inte är ense om saker. Jag har dock inställningen att det oftast är smidigare att ta dessa väldigt få konflikter än att drunkna i byråkrati. Ett sätt som många använder just i webbhotellsbranschen är ju att ta betalt i förskott, helst via kort, och inte göra något förrän pengarna finns på plats... Det blir mindre tjafs så, men vi har många kunder som får gåshud bara man nämner kortbetalning... |
Hm, någon som har tips på hur man får tag på JX?
Eftersom jag inte kunnat nå dem på telefon och inga mail blir besvarade så känns det ju lite att deras första prioritering inte är support... Nu vet jag inte om deras mailservrar eller telefonväxlar är ur funktion men det vore ju högst olyckligt. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson