![]() |
|
Ja, och sevrarna som håller Blackle igång förbrukar inte mer ström än när ens datorskärm är svart? Jävla pundhuvuden...
|
Såna här länkar borde inte spridas, nu får dom fler besökare...
|
nu satt jag vid datorn 1 minut mer än jag annars hade gjort ikväll. undrar hur mycket extra ström det drar mot att låta skärmen visa en vit bakgrund?
|
Kanonidé att väcka uppmärksamhet ännu en gång...
"Även små bäckar..." |
Konstigt att Expressen upplåter gratis annons-utrymme för en renodlad "Google Search"-sida där de endast satt svart bakgrund och klistrat in Google Search-koden för sponsrade sökresultat från Google Adsense. Är ju helt uppenbart att skaparna är ute efter gratisreklam snarare än att de bryr sig om miljön. Är det verkligen den typ av nyhetsrapportering folk vill ha? Menmen, man kan väl inte förvänta sig så mycket från tidningar som Expressen och deras "skribenter".
|
Men stämmer detta för en LCD skärm? jag är ganska säker på att just svart drar mest.
|
Oskar Lindgren har rätt. LCD-skärmar av dagens modell har ändå konstant bakgrundsbelysning, vare sig kristallerna är inställda på att släppa igenom eller blockera. Att blockera ljuset kräver dock att en spänning läggs på kristallerna, vilket använder energi.
Nyare modeller har möjligen dynamisk bakgrundsbelysning, för att höja kontrasten. |
Roligt med sådana här länkar, är att det blir en vild diskussion några dagar. Sedan så dör dom bara bort i intet..
Vill jag söka på googla så kan jag lika gärna använda min searchbar i Firefox. Så spar jag lite ström med dom få sec som det tar att Inte gå in på någon sida :P |
Tar väl max 3 minuter att skapa en sådan sida? Beror ju lite på vad man har för prestanda. Kan ju ta tid att ladda tunga program så som Photoshop, för att skapa "loggan".
Länkarna blir vidrigt stora. h ttp://ww w.google.com/custom?q=hej&hl=en&safe=off&client=pub-8993703457585266& channel=5474133811&cof=FORID:1%3BAH:left%3BS:http://www.blackle.com/%3BCX:Blackle...e.com/logo.jpg %3BLH:100%3BLP:1%3BBGC:%23000000%3BT:%23999999%3BL C:%23cccccc%3BVLC:%23667766%3BGALT:%23666666%3BGFN T: %23666666%3BGIMP:%23666666%3B&cx=01326901837007679 8483:gg7jrrhpsy4&adkw=AELymgV2OhYavZePBmvMUenz5IjJ QXsew Dq0_eGVtx-J7T3qiLeZOz6nzjFF4_MrHKKAOTV7ahU9hBY4SpEIFCMu3gugd ESSMp -VFabj_qbmCc1LkICSKwzilVvB_8z2J66fDlCDHS_7A9s86-4JMk_RjoQNLB20gg&start=10&sa=N Är det inkompetens som driver Expressen till att skriva artiklar likt dessa? pub-8993703457585266 <- Han tjänar ju pengar på vissa sökningar... Edit. Menar bara att det är dumt att mata trollen (Heap Media) |
Sluta hacka på honom :)
Jäkligt smart ide måste jag säga. |
roliga är att _alla_ missar hela poängen..
Deras poäng är inte att alla ska surfa via deras sida för att spara ström - deras poäng är att alla ska tänka till och inse att man kan göra något för miljön med små förändringar också (energilampor, släcka i rum man inte är i etc etc) |
Då måste jag ju säga att dom inte framför det budskapet särskillt bra tyvärr...
|
själv tycker jag budskapet är uppenbart.. =)
|
Den får läggas i min ignore lista tror jag, har en känsla av att det inte är rent mjöl i påsen, sen kanske folk som melin förstår budskapet väldigt bra, men har svårt att tänka mig att någon icke teknisk har det bara sådär, även om about sidan gav lite...
Sen att dom får in lite pengar, undrar vart dom går, stod inget om det, om det skall vara ordentligt så borde ju dessa pengar gå till något annat dyligt projekt för att rädda världen eller något :) |
Snacka om att WNare hatar när andra tjänar pengar! Ideen är ju klockren - se bara hur mycket uppmärksamhet den får. Ska man tjäna snabba pengar ska man följa med klimatvågen.
|
Vad jag inte förstått är att:
Varför börjar inte klubbar sälja lågenergi lampor för 20:- st (Kostar ju 20-25:- st på coop, men köper en klubb många så kanske dom betalar mkt mindre) Istället för att gå å sälja lotter/kakburkar osv... |
Så dj-a bra :-)
*hatten av* |
Citat:
|
Gillar dock
Citat:
|
Det här är en typisk sådan sak som SEOáre gör när de vill ha några tusen gratis inlänkar. Då spelar det ingen roll om intäkterna blir kortvariga. Inlänkarna ligger kvar även efter det att mediahypen har lagt sig och folk har glömt bort sidan. Resultatet blir en sida med hög PR och mycket länkkraft.
Ganska smart, men jag tror inte man gör det för miljön. När folk säger miljön så tänker de miljon ($$$) |
Haha, klart det handlar om uppmärksamhet... OCH miljö...!
Miljöåtaganden drar uppmärksamhet i alla dessa katastrofers verklighet. Att då göra en minimal grej och påstå att man vill öka folks medvetenhet är en ren och skär business.. Samtidigt har han rätt i att många små blir till en stor å... En annan fråga bara, hur tusan skulle en skolklass kunna köpa in fler lågenergilampor än COOP? .. Vet du inte att dom har centrallager av modell större? Utveckling/verktyg/projekt i miljöns tecken ligger helt i linje med lönsamhet. Så varför inte göra business och bli tillfälligt känd på kuppen? ;) |
Om sidans strömkälla skulle vara en cykel så skulle det vara övertygande :D men knappast som det är nu.
Detta leder bara till att folk får för sig att de hjälper miljön när de egentligen knappast gör det.. EDIT: En bättre idé är att röda korset drar upp sin egen Google, så kan de sponsra lite fattiga barn med pengarna från Google Adsense. :D Ger nog betydligt mer än vad den här (svarta) sajten någonsin kommer göra. |
Fattar inte.
|
"På grund av rådande besparingar så är ljuset i slutet av tunneln släckt"
// Gud |
För den som inte vill låta någon annan tjäna pengar så är det möjligt genom Greasemonkey-tillägget att göra bland annat Google oh YouTube svarta/gråa.
http://userstyles.org/styles/1693 http://userstyles.org/styles/1078 |
Smartare än Million Dollar Homepage, vore intressant att veta hur mycket de cashar in. Som tidigare sagt, det är bara att lyfta på hatten!
|
http://googleblog.blogspot.com/2007/...new-green.html
We applaud the spirit of the idea, but our own analysis as well as that of others shows that making the Google homepage black will not reduce energy consumption. To the contrary, on flat-panel monitors (already estimated to be 75% of the market), displaying black may actually increase energy usage. Detailed results from a new study confirm this. |
Citat:
Borde räknaren gå åt andra hållet istället. Då 75% av användarna har en skärm som drar mer enligt den studien.. |
Jag bryr mig faktiskt inte om ifall jordens undergång förhalades med 3 sekunder pga denna sidan eller vise versa. Poängen är att killen har dragit in en jävla massa stålar genom en minimal insats, dags att gnugga geniknölarna och suga åt sig så mycket lärdom och inspiration som bara möjligt.
*Hatten av här med* |
Han kan ju inte tjänat så mycket, han väll på sin höjd haft 5 miljoner besökare på sidan, och man tjänar inte alls mycket på googlesearch :/
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:47. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson