![]() |
Många här jobbar förmodligen på egen hand, driver stora nätverk av sidor med annonser på, e-handel eller någon annan verksamhet som drar in stålar.
Men vad händer när ni dör? Finns det någon som kan ta över verksamheten eller fallerar den? Har ni gjort backup på lösenord, anteckningar om vad som behöver göras i den dagliga verksamheten? Att ha en verksamhet som genererar nån miljon eller två online som bara försvinner är kanske inte det roligaste. |
Citat:
|
Bra fråga!
Jag har också funderat över detta, för egen del så har jag inget upprättat för att hjälpa de efterlevande att reda ut företaget. Jag skulle också vilja höra hur ni har fixat detta. |
Själv har jag planerat att undvika döden. Då löser man två problem i en smäll! :)
|
Who cares? Om man är död så är man ju det... Då har det ju ingen betydelse om ens verksamhet går i graven...
Fast vem vet, kanske finns det datorer i himlen med bredband man bara kan drömma om? |
Citat:
|
Vore kanske inte så dumt att ha ett bankfack med lite inloggningsuppgifter och dylikt.
Kostar från 320kr per år ungefär. |
Ni kanske inte har lyckas göra nån brud gravid än och inte haft tankarna i rullning? ;)
Om man hade unge tror jag att det skulle vara en större prioritet att fixa iordning så att arbetet går vidare. |
Intressant tråd. Jag har funderat lite på det, och jag har ett dokument påbörjat där jag beskriver hur de viktigaste tjänsterna ska drivas vidare. Det är en del kvar att skriva innan det blir helt glasklart för en utomstående, dock.
Corey Rudl dog i en bilkrasch 2005 och lämnade efter sig ett företag värt över 300 miljoner kronor. Om jag har förstått saken rätt så hade han förberett en sådan händelse väl, och hans efterträdare kunde driva företaget vidare. Nu är ju värdet på den verksamheten större än de flesta på det här forumets, men det kan ändå vara bra att fundera på vad som händer om något går snett. |
Allt är nedskrivet och förberett, även allt "privat" så att ungarna inte skall behöva leta efter grejer jag har haft, såsom bankkontonummer, inloggningsuppgifter till Internetbank o dyl.
Tänkvärt för alla att göra iordning, blir ett jävla jobb för anhöriga om man inte har varit förutseende. Bra att skriva hur och var man vill ha sin begravning också och sist men inte minst, tala om om man är för eller emot donation, vilket kan vara svårt för anhöriga att besluta om när de inte vet. Man vet aldrig när det tar slut. =) /ordning&reda |
Tror det är många som inte tänker på sånna här saker.
Men samtidigt många större sajter som är värt att ta över av efterlevande brukar nomalt ha fler än 1 som arbetar med webbsidan redan innan man kolar av så.. |
Det är helt klart vuxenpoäng att tänka på saker som dessa. Har man dessutom gjort iordning någonting så att andra kan ta vid om något skulle hända så är man mogen nog att prata pension *skratt*
Jag har dokumenterat grunderna och lagt det i ett bankfack. Saker som uppdateras oftare kompletterar jag med ett dokument som min fru har. |
Glöm nu för all del inte att skriva ner vilken musik ni vill ha på er begravning. Jag tänkte köra med "who wants to live forever" med Queen...:-)
|
Citat:
|
Hmm mkt intressant ämne och det får en att fundera lite.
Skulle jag dö skulle anhöriga knappt ens veta vad det är jag lämnar efter mej. ska helt klart ta tag i detta och dokumentera allt . Iaf på ett enklare sätt . |
Målsättningen måste väl ändå vara att allting bara ska fortsätta rulla per automatik. Allt rullar som vanligt utan att nån anhörig måste lägga sig i på annat sätt än att använda pengarna som rullar in? :)
Beror väl iofs lite på vilken typ av verksamhet man driver, men ändå. Jag säger autogiro, cronjob, text-igenkänning för epost osv... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:31. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson