![]() |
Hej!
Jag har en lite nyhetsfunktion i PHP och en sida som hämtar (listar) upp alla inlägg.. Har satt in en ny tabell "typ" som jag markerar något av inläggen med "P" när jag inte vill visa inlägget. kan man exludera "P" i tabellen "typ" i strängen SELECT * FROM nyheter WHERE id = '$id ???????' Tack på förhand.. |
SELECT * FROM nyheter WHERE id = '$id' AND typ != 'P'
|
Citat:
|
Citat:
|
Precis, utropstecknet exkluderar.
|
Citat:
Skall testa detta nu.. |
du har satt in en ny tabell som heter "typ"? eller en ny kolumn i tabellen "nyheter" som heter "typ"?
|
Jag har för mig att äldre versioner av MySQL inte klarade != och att man istället fick använda <>
|
<> ska det vara enligt sql-standarden, detta för att få kompatibilitet mellan olika databaser.
|
Citat:
Citat:
Har ni något exempel på <> ? |
bör bli
Kod:
SELECT * FROM nyheter WHERE id = '$id' AND typ <> 'P' |
SELECT * FROM nyheter WHERE id = '$id' AND NOT typ = 'P'
Borde funka med |
= ! funkar på listsidan,,, men nu när jag satte på sökmotor så liistas även sidor med "P" attribut..
där hjälpte inte = ! Här fungerar det inte? SELECT * FROM nyheter WHERE typ = ! 'P' AND rubrik LIKE '%$sok%' OR text LIKE '%$sok%' OR sidnamn LIKE '%$sok%' OR bildtext LIKE '%$sok%' OR meta LIKE '%$sok%' ORDER BY rubrik"; |
det ska vara !=
|
tack boena.
om det är != är det något mellanslag kanske för att det fungerar iaf inte enligt nedan "SELECT * FROM nyheter WHERE typ != 'P' AND rubrik LIKE '%$sok%' OR text LIKE '%$sok%' OR sidnamn LIKE '%$sok%' OR bildtext LIKE '%$sok%' OR meta LIKE '%$sok%' ORDER BY rubrik"; |
Testa med att ändra till:
Kod:
"SELECT * FROM nyheter WHERE typ != 'P' AND (rubrik LIKE '%$sok%' OR text LIKE '%$sok%' OR sidnamn LIKE '%$sok%' OR bildtext LIKE '%$sok%' OR meta LIKE '%$sok%') ORDER BY rubrik"; |
GREEEAAAAT!
Detta funkar nu UTMÄRKT!!! Tack HenSod! |
nevermind
|
Its OK,,, its no sugar in it .... =)
|
du får nog lägga din lite parenteser, tror inte den tolkar att typ != 'P' måste vara sann för alla dina OR uttryck. Jag tror att den tolkar det såhär:
SELECT * FROM nyheter WHERE (typ != 'P' AND rubrik LIKE '%$sok%') OR (text LIKE '%$sok%)' OR (sidnamn LIKE '%$sok%') OR (bildtext LIKE '%$sok%') OR (meta LIKE '%$sok%') ORDER BY rubrik"; när du vill att det ska tolkas SELECT * FROM nyheter WHERE typ != 'P' AND (rubrik LIKE '%$sok%' OR text LIKE '%$sok%' OR sidnamn LIKE '%$sok%' OR bildtext LIKE '%$sok%' OR meta LIKE '%$sok%') ORDER BY rubrik"; EDIT: *suck* Missade att det fanns en "sida två" :blink: |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson