![]() |
Denna post försvann förra gången jag postade den, jag har inte fått någon förklaring till det. Finns det något problem vill jag få reda på det i stället.
Jag önskar verkligen att min första post var muntrare än denna, men läget är som det är och det går inte att göra mycket åt det. Mitt problem, eller snarare det problem en LAN-förening jag är med i har drabbats av är av en karaktär som jag aldrig tidigare hört talas om någonstans. Problemet går i korthet ut på att hela vår hemsida, med databaser (ett stort medlemsregister, forum och annat) raderades efter att vi framfört att vi som läget såg ut då inte skulle fortsätta vara kunder hos det webhotell vi hade då, nämligen Shellkonto. Vi fick höra att vi var bundna en ny period och att en faktura var utskickad. Vi påpekade att vi inte fått denna. Fortfarande idag (två månader senare) har vi inte sett skymten av den. Skälet att vi valde Shellkonto var dels det låga priset, dels backupgarantierna vi fått av dem. Mycket kort tid efter det samtalet så var vår hemsida nedstängd och all data var raderad. Vi talade med dem och efter många om och men så kom vi överens om att datan skulle återställas från deras backup så att vi kunde lyfta bort vår sida och databas från deras servrar. Lång tid gick utan att något hände och sedan fick vi till sist reda på att backupen (enligt uppgift ett RAID 5-system) hade dykt. Det skulle kosta ca 25.000 kronor att återställa enligt dem, men det var något vi i föreningen skulle få betala i så fall (!?). Från den tidpunkten har vi jagat dem med blåslampa för att få vår data återställd. Märk väl att vi inte har sagt upp vårat konto och vi väntade fortfarande på fakturan vi påtalat att vi inte fått från dem. Från dess har vi fått höra alla möjliga former av förklaringar. De har påstått att vi sagt upp kontot (vilket vi alltså inte har gjort). De har inte heller följt de rutiner de själva säger att de har vid uppsägningar. Inte heller har de följt de rutinerna de påstår sig ha vid försenade betalningar (märk väl att vi hade påpekat att vi inte fått någon faktura). Efter detta har de försökt få raderingen giltig genom att säga att avtalet inte var giltigt på grund av den automatiska förlängningen (vilken vi hade godkänt när vi tecknade avtalet) och att det därför inte låg på deras ansvar att återställa datan. Strax efter det argumentet så bytte de till att avtalet åter igen var giltigt, men att det då skulle vara så att vi var tvungna att aktivt förlänga, man behöver bara läsa innantill från avtalet för att se att det inte stämmer. Det är också här de klargör att de kasserat diskarna, trots att de vetat om att vi ville ha vår data som låg på dem. Sedan har de fortsatt i samma stil, nya undanflykter gång på gång. Vad ska vi göra? Vi upplever att vi blivit fullständigt överkörda av Shellkonto. Någon som har förslag eller tips? Kanske egna erfarenheter? Hela mailkonversationen: http://www.gate303.net/2007/07/31/sh...r-lan-historia (Verkar inte få länkningen att fungera som den ska :huh: ) |
Jag tror du får mer hjälp av en jurist som kan läsa det avtal du och din leverantör tecknat, vi här har ju svårt att bedöma vad som står under åttaganden etc.
Självklart är det tråkigt att du råkat ut för det här och det vore kul att höra hur det löser sig för er. ps, länka kan du först göra när du postat 100 inlägg. edit: efter att ha läst din länk där de lovar garantier för datat borde du ha tillräckligt med kött på benen för att gå vidare, medans jag samtidigt tycker att de varningslampor du såg borde fått dig att göra en lokal backup utifall ngt skulle hända |
Citat:
Föreningen borde kanske ha varit mer misstänksamma av sig, men vi valde som sagt var att tro på dem och de saker de skriftligen garanterat oss. Jag kommer att återkomma med fortsatt rapportering. Den löpande rapporteringen sker i inlägget du läst. :) |
Citat:
Tomma tunnor behöver inte alls skramla mest, i det här fallet så för vi väsen helt enkelt för att vi har fått nog av behandlingen vi fått utstå. Tror nog att du skulle få nog till sist om du fick en hel sida raderad utan förvarning och att företaget i fråga sedan behandlar dig som skit. Vad ska vi i Lava göra då? Bara sitta tysta och finna oss i situationen? Jag kom hit för att fråga efter råd vad man kan göra åt saken eller för att i bästa fall hitta någon som varit utsatt för samma sak och som då kunde bidra med sin historia. Skulle jag hellre postat några tomma inlägg till en början bara för att detta inte skulle vara mitt första? Jag tycker också att det är tråkigt. Som jag sade "Jag önskar verkligen att min första post var muntrare än denna, men läget är som det är och det går inte att göra mycket åt det." E-posten ligger arkiverad på det Gmailkonto jag använt i kontakten med Shellkonto, vad jag vet så kan jag inte hålla på och redigera dem som jag vill. Vad skulle krävas för att du skulle bli övertygad? |
Tyckte att Anders svarade mycket artigt och vettigt på dina mail.
Citat:
Jag tror att ni inte berättar hela sanningen, utan helt enkelt kanske bad Shellkonto om att göra ett undantag? Kanske gjorde ni det på ett sådant otrevligt sätt att man direkt raderade konton? |
Citat:
Vi har arbetat med Anders på Shellkonto/O&K vid ett flertal tillfällen under ett antal år. Det beteende du beskriver går helt emot vår erfarenhet och uppfattning av honom. Vi är väldigt nöjda med hans insatser och vi rekommenderar honom varmt för detta. |
Citat:
Jag har inte kunnat textcitera de tillfällen vi försökt tala med dem i telefon och där de har kastat på luren mitt i samtalet (nej, det är inte på grund av dålig täckning). Vi har inte bett dem att göra ett undantag. Vi var inne i en ny period och hur de än lyckades tolka samtalet så ska en uppsägning komma in skriftligt, detta dessutom senast 45 dagar innan perioden tar slut. |
Citat:
Jag har också tidigare haft positiva erfarenheter av Shellkonto, men efter alla de konstanta problem och bitvis mycket dåliga bemötande vi har fått så kan jag inte rekommendera Shellkonto till någon. Snarare det omvända. Du kan själv se i vår konversation att Anders skriver den ena anledningen efter den andra (i flera fall går de mot varandra dessutom) för att försöka rädda skinnet på Shellkonto. Nu senast har jag begärt att få en kopia av uppsägningen, vilken de ju borde ha med tanke på att de har påstått att vi skulle ha sagt upp kontot. Sedan dess har jag ignorerats fullständigt. |
Använder själv shellkonto som webbhotell sedan 3 år tillbaka. Inga problem öht.
Allt sköts väldigt proffsigt, enligt min mening.. |
Citat:
Att de dessutom resonerar på ett sätt som gör att slutsatsen blir att de kan bete sig så mot vem som helst, när som helst gör inte saken bättre precis. |
Det hade varit lite trevligt med mer verklighetsanknytning. Till att börja med har faktiskt shellkonto bytt ut sitt avtal nyligen. Det innebär att det avtal de refererar till när du kontaktar dem som presumptiv kund är det nya.
För er förening gäller således det gamla avtalet där kontot aktivt behövde förlängas; förs efter att ni aktivt förlängt och godkänt det nya avtalet skulle det gälla. Jag pratade med Anders om detta redan förra gången du försökte skriva ner dem totalt. Vad jag förstår har ni dels meddelat att ni har haft för avsikt att avsluta kontot och därefter inte förlängt kontot som är brukligt på shellkonto. När ni därmed slutade vara kund raderas kontot och allt innehåll. När ni sedan kontaktar dem och vill ha tillbaka databasen så vill de vara snälla och återskapa den från backup. Problemet är bara att innan någon hinner återskapa er data går två diskar sönder samtidigt i backupservern. Men shellkonto ger faktiskt inte upp där. Istället skickar de diskarna till Ibas som konstaterar att diskarna är så totalförstörda att det inte går att rädda någon data från dem. Således är er databas helt försvunnen. Men i och med att ni inte varit kund längre än ett år hos Shellkonto borde ni ju i värsta fall ha en kopia på databasen från det att ni flyttade till dem. |
Inte lätt alla gånger. shellkonto verkar vara ett bra ställe. Jag kommer! Har man stor databas bör regeln var för ens eget väl:backup/hemma var 14:onde dag så är man alltid säker. Eller kanske rent av varje vecka.
|
Citat:
Vi har meddelat dem att som det såg ut vid det tillfället skulle komma att sluta använda oss av deras tjänster, detta på grund av alla problem. Det stämmer. Det har jag inte försökt dölja. Det är däremot ingen uppsägning (återkommer till det). Det Anders själv sade till personen från Lava då var att vi redan var inne i en ny avtalsperiod och att det inte gick att göra något åt, den skulle vi få betala för. Det påtalades även då att vi inte hade fått någon faktura från dem. Det har vi påpekat fler gånger efter dess med. Trots det har Shellkonto helt ignorerat det. Det som "var brukligt" var att avtalet förlängdes, såvida de inte fått in en uppsägning minst 45 dagar innan den pågående perioden gått ut. Detta är också något Shellkonto upplyste om vid nämnda samtal. Eftersom vi var inne i en ny period skulle det alltså löpa perioden ut, det vill säga nästan ett år till, först då skulle datan raderas. Vid utebliven betalning ska även kontot inaktiveras i 30 dagar. Något som inte heller det har skett. Vidare står det tydligt i avtalet "Nya avtalsvillkor skall anses accepterade av kund trettio (30) dagar efter att de publicerats på hemsida.". Vi har inte sett skymten av något förändrat avtal på deras sida (fortfarande idag är det samma som låg där i maj). Därför är det samma avtal jag som "presumtiv kund" löper under. Enligt avtalet så skall även en uppsägning komma in skriftligt: "Uppsägning av avtalet skall vara Webbhotellet tillhanda senast 45 dagar innan ny avtalsperiod inleds. För att vara giltig måste uppsägningen vara undertecknad av kontoinnehavare." Någon sådan har de inte fått. Vi har inte skickat någon sådan. I så fall ska de kunna visa upp en kopia så klart, något jag inte fick trots att jag begärde det. Då valde de i stället att helt sluta svara på mina mail. Ja.. Det var så klart "jättesnällt" av dem att de skulle återskapa vår data. De hade raderat den trots att vi inte sagt upp kontot och trots att vi påtalat för dem att vi inte fått någon faktura. Jättebussigt. Särskilt med tanke på att de helt bryter mot sina egna förfaranden både för uppsägningar och sena betalningar (vilken av de två delarna de nu vill försöka få det att gälla). Att diskarna skulle vara skickade till Ibas är inget vi på något vis har fått en enda indikation om. Däremot har de sagt att de hört sig för angående priser. Kund hos Shellkonto hade vi varit i mer än ett år (varför tror du att det skulle vara mindre än ett år?). Vi hade då varit kunder hos dem sedan augusti 2005. Jag får det till att vara mer än ett år. Fint att se att Shellkonto diskuterar sina kunder med utomstående personer helt öppet med. |
Nu till det jag egentligen tänkte uppdatera den här posten med:
Lava har nu fått tillbaks sin data. Den korta versionen är att Shellkonto påstår att de hittade en backup de inte tänkte på att de hade. Innan vi fick tillbaks datan så uttalade de även att de inte hade lust att ge oss den (nej, jag skojar inte). Den kompletta läsningen om hur datan åter kom i vår ägo hittar ni på: http://www.gate303.net/2007/08/17/la...o-ok-webhotel/ |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:05. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson