![]() |
Hallå
Tänkte ställa en enkel fråga där alla gärna får komma med så många tips dom kan. Vilka företag erbjuder co-location med serverhall i Stockholm? Har en 1U rack-server som jag tänkte ställa på co-location och bor i Stockholm. Vill ha möjligheten att enkelt ta mig till servern. Tack på förhand Rickard |
Har inga erfarenheter av co-location, men dem flesta co-location företagen verkar i Stockholm.
Här är några: - Proinet - PRQ - Banhof - JX - Telecity finns en hel del andra. Notera att det här är inte rekommendationer från mig utan bara ett urval av leverantörer som finns. |
Om du endast ska ställa en server så går i stort sätt alla dom stora och bra bort.
Enda stora och bra leverantör är väl Bahnhof då. |
Måste man inte ha egna routrar hos Telecity?
|
Citat:
|
Citat:
Men man måste hyra minst ett rack. Endast OMX (börsen) kan erbjuda bättre kvalité på hosting än Telecity i Sverige. |
Förmodar att Telia erbjuder sina tjänster.
Du har även Admax, Aleborg, Spacedump (shellkonto) och DCS. Vi har vår sekundära namnserver hos Spacedump och det fungerar klockrent. DCS fungerade halvdant under den tid vi använde deras tjänster. |
Tack för tipsen.
JX:s serverhall ligger väl inte i Stockholm? |
jonasb76 - vad grundar du uttalandet om att endast OMX kan erbjuda bättre kvalitet på hosting än Telecity?
Jag har ingen personlig erfarenhet av OMX hosting, men jag har för kunds räkning noga undersökt Telecitys hosting och efter det valde kunden en annan leveran tör som betydligt bättre mötte kundens krav på såväl säkerhet som tillgänglighet. Det finns faktiskt mer än ett tiotal företag i Stockholm som kan erbjuda hosting väl i klass med ddet som Telecity kan erbjuda... |
Aleborg erbjuder inte co-location till nya kunder.
|
Citat:
Nämn några företag som du tycker är bättre än Telecity. Ett ställe där jag jobbar har ca 20 rack på Telecity och vi är nöjda. Vi har varit på andra ställen innan och varit väldigt missnöjda. |
patrikweb: vad menar du med "endast ställa en server"?
|
Citat:
Telecity är bra men finns säkert dom som är bättre med. Citat:
Shellkonto/Aleborg står hos P80 hall, DCS har egen hall och dom tar rätt mycket dock för 1U. Om dom inte fixat sin el och diesel för det priset så är det inte så bra val. Citat:
Så enda i Stockholm som äger sina saker som tar emot 1U är väl Bahnhof. |
Citat:
Av leverantörerna som nämnts i tråden står majoriteten antingen i Port 80s hall eller Internet Borders Hall. Nackdelen med Port80 är att deras nät åtminstone historisk inte fungerat så bra. Men Spacedump (och eventuellt också Aleborg) har fiber från andra leverantörer (Telia) också. Sajthotellet undersökte de alterantiv som fanns till serverhallar i början av 2006. Bahnhof gick bort efter alla skräckhistorer - inte minst för det Aleborg råkade ut för. Port80 kändes inte helt ekonomiskt stabilt. InterXion var i dyraste laget. DCS känns tvivelaktigt på många sätt och fungerade inte tillfredsställande under den tid vi använde oss av deras tjänster. Valet föll på Internet Border som gav ett bra intryck på alla sätt och vis. |
Använder inte själv co-location utan hyr en dedicerad server av Sajthotellet.com sedan ca 1 år tillbaka. Har funkat klockrent. Nedtiden sedan dess är i stort sett noll.
Så, hör med Sajthotellet för en co-location. cya, /PatrikB |
Tillägg ...
Det har inte varit något avbrott på sajthotellets lina/linor sedan min dedicerade server sattes igång ... avbrottet jag "tänkte på" då jag inte kom åt servern var Telias fel ... de hade något DNS/Routing problem ... Så ... hittills har den servern varit tillgänglig 100% sedan start för snart ett år sedan. cya, /PatrikB |
Citat:
|
Jag rekommenderar www.XH.se för Co-location.
Väldigt prisvärt med personlig support i princip dygnet runt. Störst är inte alltid bäst, handlar du hos Siba eller Hembiobutiken t.ex? mvh :D |
Citat:
|
IP-Only vet jag tar 1U servrar. Fast det är inte deras "business" så priserna kan vara lite sneda. Vet en annan aktör som är på g men den hallen är inte klar än.
Har Telia verkligen kvar sin hall i Haninge? De har ju flyttat därifrån, och Haninge Kommun har flyttat dit. Tar Song 1U servrar? |
Telia har sina hallar kvar ja. Men de tar nog bara större deals som halv/helrack.
Song tar 1u men de är svindyrt typ 600kr för 1u o 60kr/GB transfer senast jag drog in en offert för o kolla priser. |
Citat:
|
Är 600 dyrt? Det är ju BILLIGT! Du kan ju räkna med att du har redundans på el och internetförbindelse som ingår och en tillgänglighet som är höge än du hittar på alla lågprisställen.
Det fins nju några som säljer co-location för ett par hundralappar, men det är ingen seriös business i mina ögon. Bara elen och internetförbindelsen borde kosta det och att sedan hävda att man kan lämna god service tycker jag är löjeväckande. 600 är billigt. |
Citat:
|
Citat:
Min slutsats är , betala gärna någon krona mer få både bra hårdvara och tjänst.. Om man nu själv skall tjäna pengar. Vill man bara ha lekburk på nätet, då kan köpa en colocationen tjänst av typ b-one ha ner tider därefter också.- |
Citat:
Jag hävdar motsatsen, i vinstmarginal klarar man ändå ha hög % och låga priser. Och går lämmna god service. Men kan hålla med att jour/service inte går ha så mycket billigare utan där får man fakturera kunder normal konsult taxa. Sedan har dom stora leverantörer poffat sin el med, och då känns det att du antagligen kastar bort många tusen helt i onödan. Citat:
|
Citat:
Stora leverantörer som har mycket personal, egna lokaler och bygger sina egna nät är givetvis dyrare än enmansföretag som inte äger sin egen utrustning eller lokaler. Man väljer hosting efter plånbok och krav. Mindre firmor vs Telia, Telecity mfl spelar inte riktigt i samma liga. |
Är samma sak där, är ett krav att äga sitt nät och allt sådant för klara hålla bra priser samt kvalitet.
Större leverantörer har mer kunder och är också självklart att dom har mer personal och sådant då. Allt handlar om vad man sattsar på, dom stora företagen skulle klarat att sänka priset extremt mycket men deras vinst skullle blivit extremt antal miljoner mindre dock. Sedan om man ändå läser dom stora avtal så är allt ändå bara forcemajure saker över allt och om du har tur så får du tillbaka en månadsavgift om det varit nere en halv månad. |
Ställde mig ganska nyligen hos www.proinet.se dom var riktigt snabb på att sätta upp min server och allt har fungerat bra. Mycket prisvärd tjänst.
|
Patrikweb - mja, om du inte tänker leverera någon form av service och inte har någon personal anställd så kanske 600 kan medfföra god vinstmarginal. Du bör tänka på att man näppeligen kan få god marginal om amn samtidigt också betalar hyfsat hög hyra för en central fastikghet i Stockholm, dieselaggregat och serviceavtal etc.
Serviceavtalen i medelstor hall som har kylning, reservkraft och andra självklara ting går lätt på över en miljon bara till externa firmor per år, plus att avsättningar för ny anskaffning av material måste göras och stora delar av en hall måste bytas inom 5-10 år. Jag tror att det är här många mindre biter själva i svansen och tror att man kan leverera billigareän man verkligen kan för att över huvud taget överleva i långa loppet. |
Stämmer ju inte riktigt, reservkraft/kyla får man räkna med att byte var 3-5år då i form av batteri och kanske räkna på byta ut mer.
Och då får man ut en kostnad på ca 50-150:- per A (per 230watt), är den kostnaden man får beräkna in i slutpriset för kund mot dens förbrukning. Lokal hyra är en liten del om man då inte väljer att ställa sig i den dyraste centrala delen i Stockholm. Reservkraft/kyla får man ju beräkna på sin storlek, större hall mer kunder och krävs mer av allt men samtidigt så har du även mer pengar när man har mer kunder. Och jag vet ju själv att det går leverera för 300 med reservkraft/kyla med driftsäkerhet, så vet inte om man kan kalla 600 för billigt utan mer ett normal pris. |
Citat:
För att återgå till topic så måste jag faktiskt ställa mig någonstans i mitten mellan Xamda och patrikweb. Det GÅR att leverera billig co-lo och leva på det, men jag kan ju avslöja att grundpaketen inte är den största kassakon här, men däremot en fin och stabil inkomst som tillför minimalt extraarbete när man ändå har en serverhall... Marginalen på 400kr-co-lon är dessutom faktiskt högre än vad man kan tro. Jag har ju dessutom varit inblandad i/på olika nivåer/funktioner i bygget av ett antal serverhallar, inklusive vår egen relativt modesta, så jag anser mig ha ganska god insikt i ekonomin kring serverhallsbygge och -drift på olika nivåer av 'serverhallskvalitet' (eller vad man nu ska kalla det). |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson