WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Vad tror ni google gillar denna domän? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=22426)

zooloo 2007-07-24 19:26

Jag reggade www.googleproffs.se för ett kommande projekt. Vad tror ni google säger då jag kollar med dem om ev. varumärkesintrång? :)

mvh zooloo

Gustav 2007-07-24 22:12

Ingen här kan nog svara för Google.

Jag undrar dock vad ett Googleproffs (eller Google-proffs) är för något?

zooloo 2007-07-24 22:56

Citat:

Originally posted by Gustav@Jul 24 2007, 22:12
Ingen här kan nog svara för Google.

Jag undrar dock vad ett Googleproffs (eller Google-proffs) är för något?

Nja, jag hade väl inte väntat mig att googlesupporten skulle svara här, men urlen är lite intressant, tycker jag =)

Ett googleproffs kan konsulta googles tjänster på en professionell nivå.

mvh zooloo

Gustav 2007-07-24 23:37

Ungefär som att kalla en frisör för ett saxproffs alltså? Eller ett BaByllisproffs kanske skulle vara ett ännu mer passande epitet. Det är ju trots allt ett registerat varumärke som ingår i domännamnet.

zooloo 2007-07-25 00:22

Citat:

Originally posted by Gustav@Jul 24 2007, 23:37
Eller ett BaByllisproffs kanske skulle vara ett ännu mer passande epitet.
Nja inte riktigt, en frisör är en frisör helt enkelt.

Jag menar mer en person som är väldigt bra på t.ex. hockey och är det på en professionell nivå, vilket ger hockeyproffs :)

mvh zooloo

ztream 2007-07-25 00:25

Typ som en hockeyspelare fast man surfar på google istället för på isen?

zooloo 2007-07-25 00:34

Citat:

Originally posted by ztream@Jul 25 2007, 00:25
Typ som en hockeyspelare fast man surfar på google istället för på isen?
inte heller så bra, surfa på is är inte så enkelt antar jag :)

Meningen är givetvis att för en novis förklara en persons kunskapsnivå.
Säger jag SEO-proffs till en kund så kan pannan rynkas, säger jag googleproffs så vet alla vad det innebär - dvs något med sökning på internet, oavsett vad personen utför så är det på en proffsig nivå. En förenkling m.e.o. Om nu projektet någonsin blir av återstår att se :)

mvh zooloo

gsoc 2007-07-25 01:14

Tänk på att du använder ett varumärke, även om det underlättar för kunderna, har du en stor skalig verksamhet med det namnet så lär det inte dröja länge innan du får problem...

zooloo 2007-07-25 01:40

Citat:

Originally posted by gsoc@Jul 25 2007, 01:14
Tänk på att du använder ett varumärke, även om det underlättar för kunderna, har du en stor skalig verksamhet med det namnet så lär det inte dröja länge innan du får problem...
Ja det är ju så, jag ska först ta reda på om google är ett varumärke eller bara "ett vanligt ord".
Jag ska kontakta dem så får vi se vad deras jurister säger i vilket fall.

Tack för svaret!

mvh zooloo

zooloo 2007-07-25 01:45

Citat från wikipedia:

"Namnet Google kommer från den matematiska termen ”googol” som betecknar talet 10100. När Google var ett projekt på Stanford hette det Backrub, eftersom sökmotorn studerade vilka som länkade till en viss sida för att avgöra hur viktig den var. På ett mer skämtsamt sätt blir det om ordet Google inte sätts ihop "Go ogle", vilket på svenska ungefär blir stick och glo! Att Google fått sitt namn med hjälp av en ihopsättning av "Go ogle" förnekar dock företaget."

Så jag är säkert kokt, men va fan, jag har bränt betydligt mer pengar på sämre saker :D

mvh zooloo

AndreasJ 2007-07-25 03:43

Så Googleproffs.com = Stick och glo-proffs? ;)

SEOFredrik 2007-07-25 10:09

En som säger sig vara googleproffs skulle jag tro var duktig på att söka information på just google och inget annat. Det säger inget alls om hur duktig man är på SEO.

Det är min syn på saken. :)

zooloo 2007-07-25 11:15

Citat:

Originally posted by AndreasJ@Jul 25 2007, 03:43
Så Googleproffs.com = Stick och glo-proffs? ;)
haha, ja precis så fast .se! :)

mvh zooloo

zooloo 2007-07-25 11:22

Citat:

Originally posted by SEOFredrik@Jul 25 2007, 10:09
En som säger sig vara googleproffs skulle jag tro var duktig på att söka information på just google och inget annat. Det säger inget alls om hur duktig man är på SEO.

Det är min syn på saken. :)

Du har ju rätt på sätt och vis, Google är sannolikt starkt kopplat till just sökning för de flesta.

Men, sökning leder till resultat och kan man utföra tjänster som påverkar resultatet positivt så är det SEO.

Sen har ju Google många tjänster, AdSense, Analytics för att nämna några.

mvh zooloo

Anders Larsson 2007-07-25 13:25

Googleproffs är en person som är proffs på allting om företaget Google. De rabblar aktiekurser som rinnanade vatten, vet skostorleken på samtliga anställda, har kännedom om alla säkerhetshål som någonsin existerat i Googles produkter och vet vilka kommande produktlanseringar som är på gång

j3rk3r 2007-07-25 14:56

Skulle ju kunna ha en guide för hur man söker på google under googleproffs.se, tror jag skulle bli en hit.

Att söka på enstaka ord är ju inga problem, men att använda tex. + eller "" för att få mer relevanta svar är det ganska få i min umgängeskrets som behärskar.

Gustav 2007-07-25 15:56

Vad ett påhittad ord som aldrig används betyder kan man ju diskutera i det oändliga. Jerkers idé om en sida med instruktioner för hur man söker på Google tror jag dock är en bra tanke. Det låter ganska oproffsigt att kalla sig för googleproffs, så jag tror inga professionella konsulter skulle ha ett intresse av domännamnet. En enkel guide för folk som har nollkoll verkar dock som en utmärkt idé. Skulle Google höra av sig med invändningar så är det väl bara att överlämna domännamnet.

Talet googol är förövrigt 10^100 och inte 10100. Ordet används för att symbolisera en ofattbart stor siffra. Även om vi räknar alla atomer i vårt kända universum så kommer vi inte i närheten av en googol. Talet är i det närmaste oändligt. Den som vill veta mer kan ju söka på Google :).

offsee 2007-07-25 16:11

Om man nu använder Google för att söka efter något, varför skulle då man söka efter en sida som talar om hur man söker på Google?
Är det då inte enklare att bara klicka på avancerad sökning som finns på Googles söksida, så får man ju veta precis allt om hur man söker med jokertecken mm,mm ?
:-)

zooloo 2007-07-25 16:15

Citat:

Originally posted by Gustav@Jul 25 2007, 15:56
Vad ett påhittad ord som http://www.google.se/search?hl=sv&q=...%B6kning&meta= betyder kan man ju diskutera i det oändliga.
Precis, men ändå är nästan alla era svar om vad ett googleproffs är och inte :lol:

Jag var intresserad av att veta om ev. andra har reggat domän där google ingår och fått smaka riset typ.
Som denna: http://www.googlefight.com/ där står det ju iofs "This site is not affiliated with or sponsored by Google"

Annars har Jerker en poäng, och det är lätt att glömma att det faktiskt finns dem som inte är experter på allt som har med internet att göra.

mvh zooloo

bonsai 2007-07-25 16:16

Klassas nog som varumärkesintrång.

zytric 2007-08-07 20:15

Tänk bara på vad du skriver som har med google att göra. Annars är det ju ingen fara. Själva domänet är ju inget varumärkesintrång.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson