![]() |
Den svenska datortillverkaren Medison säljer en laptop för $150 (1000:-) för att försöka slå sig in på lågprismarknaden för datorer.
Källa: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.115025 Edit: http://www.medisoncelebrity.com/product.html |
Det är jävligt billigt. Nästan så man borde köpa bara för att testa...
|
Skulle definitivt beställa en till det priset, men det verkar lite för bra för att vara sant...
|
Beställde precis ett ex. Får se om det verkligen funkar, är lite fundersam till det. Om inte annat blir det en perfekt laptop till min lillasyster.
|
Tänkte att det säkert finns någon som läser WN som kan säga att detta är sant eller falskt. Kommentarerna på IDG gör mig skeptisk, annars hade jag lätt köpt en direkt. Hoppas någon kan kasta lite ljus på om detta är en bra affär eller inte.
|
Precis, skulle vara väldigt roligt att veta om det stämmer... isf blir det beställning :)
|
Någon som vet om den klarar av att spela upp Xvid-filmer?
Blev mycket intresserad, men väntar på WN´s första recension innan jag köper en :) |
Jag är mycket skeptisk. Betalning sker förstås i förväg?
|
Skeptisk..
Q: When can you deliver my laptop? A: We try to deliver as fast as possible, but the normal time is between 4 and 6 weeks. 4-6veckor.. är en jävla massa datorer som kan hinnas beställas då och sen bara försvinna innnan folk inser att de är lurade.. kommer ni ihåg blew.se? |
sidan ger inte heller ett speciellt seriöst intryck.. varken i skrift eller utseende.
men jag hoppas att det är äkta. Får se vad JonathanS resultat blir :) |
Provade gå några steg i beställning, och det skulle ju självklart betalas i förvag.... Bara sidornas utseende och att man helt plötsligt hamnar på något som heter "2checkout.com" när man ska beställa gör mig något skeptisk :(
|
Citat:
|
Följer denna tråd med stort intresse! Inväntar uppdateringar från Jonathan. :-)
|
Står det något om frakt och så?
Om man väl verkligen får dom så är det ju ett bra köp, perfekt som terminaler att lägga på sina olika noder. Alltid bra att slippa tänka på släpa med sig en laptop. Samt bra att ha med sig om man är ute, skulle inte gjort så mycket om man lyckades supa bort den isåfall. |
Låter väldigt billigt, och jag tror det är en bluff, men man vet aldrig, skall bli spännande att höra om det kommer hem någon dator.
|
Det är väl egentligen bara att ringa Medion AB och höra om det stämmer eller inte.
Personligen ser det ut som någon Hacker sida, hel kolsvart med gula knappar. Tror ej designen på hemsidan skulle sett ut sådär om dem var seriösa... mvh |
Citat:
Notera att den kommer med linux, vilket jag tycker är perfekt... Lägger mig på kö och väntar på JonathanS också för att se vad som händer, den långa leveranstiden kan ju bero på att dom köper in billiga delar lite här och var, för att sedan trycka ihop den efter en beställning är gjord... |
Citat:
|
Låter för billigt, men väntar och ser om folk verkligen får sina burkar.
|
Pers info om bolagen bådar gott. Jag beställer 100 stycken sen säljer jag dem på blocket. Woho, snart är jag rik :)
|
Ja jag tycker det verkar hur oseriöst som helst.
Kolla http://www.medison.se/ tex.. |
Mm, domänen är reggad på en hotmail-adress, sidan ligger på surftown, den ser oerhört amatörmässig ut. Datorn är för billig.
Denna artikeln fann jag från mars i år om samma företag, då skulle datorn kosta runt 3000. Artikeln, klicka här. Detta talar ioförsig lite för dem, men ändå.. Verkar lite skumt alltihop. |
Som sagt, ser ut som blew.se fast nästan sämre ändå. Hur det nu är möjligt.
EDIT: Såg nu att de ska ha avtal med InfoCare. Jag är ändå tveksam. |
Är väl bara att vänta och se om JonathanS får sin laptop? :)
|
Om detta är en bluff så tror jag att den verkliga bluffen kommer i steg 2.
Jag är övertygad om att JonathanS verkligen kommer att få sin laptop och även de övriga som lagt in sina beställningar i ett tidigt skede. De som istället beställer (den stora massan) efter att JonathanS med flera bekräftat att de fått sina laptops är de som kommer att blåsas. Pricken över i (i Sverige) blir att leverera en gratis 1000:- laptop till idg´s redaktion så att de kan basunera ut detta på sina sajter och tidningar. Så skulle jag gå till väga om jag planerade att genomföra en bluff av denna kaliber. Men låt hoppas att min teori inte stämmer. |
Kostnaden för laptopen (1 035 kr) har reserverats på mitt konto nu. Ska bli spännande att se hur detta går.
|
Bolaget har en namngiven VD @ http://www.jnytt.se/Read__9562.aspx
|
Tja, det är väl bara att kontakta sin bank sedan och bestrida summan som dragits från kontot...
|
från www.medisoncelebrity.com/product.html:
Citat:
|
|
Citat:
|
Citat:
kliar i hela kroppen över att det tar 4-6 veckor att få reda på resultatet hehe. |
Hej allihopa med höga förhoppningar på denna nya lilla budget-maskin.
Jag har en god vän som jobbar på InfoCare (ryktet går att Medison har avtal med InfoCare) och han sade som följer när jag berättade om detta: Infocare är ett service företag inom nordens gränser, för närvarande, och bland dom största och mest etablerade sådana. Jag jobbar på Infocare Workshop AB i Växjö där företagets kundcenter såväl är placerat. Att ett avtal skulle vara skrivit med återförsäljaren Medison Celebrity är högst osannolikt. Att lanseringen av denna sidan sker i industrisemester tider är väll knappast någon slump. Personligen har jag ingen insikt i avtal som skrivs och det finns inte heller bemanning på företaget så jag kan höra mig för. Men som jag sa tidigare så är Infocare ett väletablerat företag med kunder som Nordea, Siba, Expert Stormarknad, Elgiganten osv. Med andra ord, det finns princip inte på världskartan att detta avtal skulle ha tecknats. Alla ni som har beställt datorer ifrån denna hemsida kan nog ställa in er på att aldrig återse pengarna såväl som dator. Ni bör nog också hålla koll på era kontoutdrag eftersom betalningen görs via känslig informationsutdelning. Jag hoppas för er skull att ni använt tjänsten ”säkra kortbetalningar på Internet”. Mvh The knight in shining armour Alltså, de har nog inget serviceavtal med infoCare. Har de ens en dator till salu? |
Precis, 2checkout är det som det gäller och dem är ju som Paypal, dvs de ger inte ut kreditkortsnumrerna i sin tur.
Jag ringde faktiskt Infocare numret som stod på Medison's hemsida och där bekräftade dem att Medison var avtalskund... Så ställer mig lite frågande till ditt uttalande. |
Tydligen har vissa fått höra att de har avtal med Infocare då de ringt dem och frågat.
Inte för att det betyder så mycket....jag förmodar att även Infocare kan bli lurade och inte har någon möjlighet att försäkra sig om vad Medison har för avsikter. Att "betalningen görs via känslig informationsutdelning" verkar dock vara ren FUD. Betalningsinformationen går inte via medisons server, utan hanteras av 2CO...påstår du att de sysslar med kortbedrägerier? Det verkar dock lite skumt och jag vågar nog inte beställa en maskin ännu personligen, men att hävda att de "nog" inte har ett avtal med infocare och att 2CO skulle vara kortbedragare är knappast påståenden som tillför något till diskussionen. |
Hittade följande citat på wF, från en medlem med 500+ inlägg.
Citat:
|
Medisons laptop:
http://www.medisoncelebrity.com/celebrityfront.PNG GGSdatas laptop (som för övrigt har en inbyggd webcam): http://www.ggsdata.se/laptops/bilder/m540n.jpg Fler än jag som ser likheten? Varför välja ett laptopskal med "stöd" för webcam, om man inte har en inbyggd webcam? Eller Medison kanske bara väljer att inte berätta att det finns en webcam i laptopen? Mer konspirationsteorier åt folket ;) |
Sannolikt, om det kommer någon dator alls, så lär det komma ett riktigt sniklik.
Jag har, för skojs skull, beställt en också nu, hehehe... I stället för att köpa trisslotter och så hoppar jag över några öl under sommaren, bara bra för kroppen, hehehe... |
|
Citat:
Borde ju kunna gå att kolla på film åtminstonde på den.. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson