WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Forum utan SQL (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=22408)

senzei 2007-07-24 08:55

Har tittat på Forum / message boards utan mySQL, men jag undrar om det är säkert?
Ofta sparas allt i .txt eller html vilket låter lite sisådär..

Anledningen är för att jag inte kan ngt om SQL, har försökt mig på det men gett upp helt!
Erfarenhet ngn, bra som dåliga?

robbanf 2007-07-24 09:46

Du behöver inte kunna något om mysql för att installera och köra ett forum. Om du skulle behöva göra en massa ändringar så kan du lära dig, men köp nån bok i ämnet först.

fabian 2007-07-24 12:04

Vad du än gör, kör inte ett forum baserat på textfiler istället för en riktig databas.

Har du ett webhotellskonto får du oftast med en MySQL databas, det enda du behöver "lära dig" är att skriva in databasens host, login och lösen sen brukar foruminstallationen skapa databasen åt dig, du behöver altså själv inte pilla med MySQL för att driva ett forum.

senzei 2007-07-24 14:34

Citat:

Originally posted by fabian@Jul 24 2007, 12:04
Vad du än gör, kör inte ett forum baserat på textfiler istället för en riktig databas.

Har du ett webhotellskonto får du oftast med en MySQL databas, det enda du behöver "lära dig" är att skriva in databasens host, login och lösen sen brukar foruminstallationen skapa databasen åt dig, du behöver altså själv inte pilla med MySQL för att driva ett forum.

hehe, förväntade mig faktiskt en kraftig utskällning egentligen för att ens övervägt txt/html baserat.

Uhm, Jag hakade på aleborgs erbjudande nu i dagarna, tyvärr har dom ingen DB färdig, bara möjlighet att ladda upp en egen vad jag sett och förstått.

installation av ett forum skulle jag inte ha så svårt för, då det finns massa tutorials som beskrivit det bra.

Bara databasen jag inte kan skapa, både brist på kunskap och en arg PC som vägrar få det att fungera.

senzei 2007-07-24 14:37

Hade vart guld om det fanns en sajt som man kunde ladda ner en DB på just för phpbb och punBB forum.. typ alla uppgifter inlagda som behövs för att få det att fungera.

det är många som har problem med just den biten har jag sett, världen över.

bananen 2007-07-24 14:42

Rätta mig om jag har fel, men räcker det inte att du skapar själva mysqldatabasen i Aleborgs webgränssnitt? (Gissar att det går genom deras gränssnitt, är inte kund själv men det är ju standard).

Sen skapar väl tex phpbb alla tabeller och saker i databasen som du behöver vid själva installationen?

Christoffer 2007-07-24 14:49

Citat:

Originally posted by senzei@Jul 24 2007, 14:37
Hade vart guld om det fanns en sajt som man kunde ladda ner en DB på just för phpbb och punBB forum.. typ alla uppgifter inlagda som behövs för att få det att fungera.

Nu känns det som att du är helt ute och cyklar ;) , skapa bara databasen ( t.ex phpbb ) via phpmyadmin ( tror jag aleborg använder? rätta mig om jag har fel ) skriv in host, användare, lösen, databas när du startar phpbb installtionen så skapas alla tabeller automatiskt.

senzei 2007-07-24 14:54

Citat:

Ursprungligen postat av Christoffer
Citat:

Ursprungligen postat av senzei

Nu känns det som att du är helt ute och cyklar , skapa bara databasen ( t.ex phpbb ) via phpmyadmin ( tror jag aleborg använder? rätta mig om jag har fel ) skriv in host, användare, lösen, databas när du startar phpbb installtionen så skapas alla tabeller automatiskt.

Jaha ok, såg bara "ladda upp databas" från disken typ.. my bad
ska testa mig fram och se om jag får det att fungera :)

senzei 2007-07-24 15:06

Men buu vad dålig jag är.. fanns ju visst "skapa databas" hos dom..
Ursäkta att jag är så snurrig hehe ^^

fabian 2007-07-24 17:15

Det går utmärkt att sätta upp t.ex. punbb hos aleborg.

senzei 2007-07-24 17:50

Jag är så van att använda one . com, så Aleborg är tokrörigt för mig än.
Databasen är fixad och phpbb filerna upplagda, dock finner jag inte databasen när jag kör installationen..

Vet inte ens adressen till dbn.

tror en kurs i SQL sitter på plats efter detta äventyr :P

Westman 2007-07-24 18:59

Jag vet inte hur det ser ut hos Aleborg men all info borde stå när du skapade databasen. Annars kanske ett mail till deras support är enklaste sättet att få uppgifterna.

fabian 2007-07-24 19:05

Logga in på http://kundwebb.aleborg.se/

Tryck på "Gå till kontrollpanelen"

Välj fliken "Settings"

Välj "Databases"

Där det står "New MySQL database" får du namnge den (namnet blir webXXXX_[NAMNET DU VÄLJER]

Tryck på "Create database"

senzei 2007-07-24 19:17

Citat:

Originally posted by Westman@Jul 24 2007, 18:59
Jag vet inte hur det ser ut hos Aleborg men all info borde stå när du skapade databasen. Annars kanske ett mail till deras support är enklaste sättet att få uppgifterna.

Japp, har mailat dom för ett par timmar sedan, men antar att dom gått hem för dagen.. Hade säkert fått svar på min fråga fort i aleborg tråden men ville inte spamma med min okunnighet alltför mycket hehe.

senzei 2007-07-24 19:24

Citat:

Originally posted by fabian@Jul 24 2007, 19:05
Logga in på http://kundwebb.aleborg.se/
Tryck på Gå till kontrollpanelen
Välj fliken Settings
Välj Databases
Där det står New MySQL database får du namnge den (namnet blir webXXXX_[NAMNET DU VÄLJER]
Tryck på Create database

Databas är skapad utan problem.
Har namn på db och användarnamn men behöver väl veta adressen till db och inte bara namnet väl? När jag väl skapade den så vet jag inte ens vart den hamnar lixom.. fett snurrigt.

senzei 2007-07-24 19:27

Får ju slag när man sitter och fyller i alla fält helatiden för att sedan få error meddelande för att sedan fylla i allt igen hehe..

fabian 2007-07-24 19:52

På sidan du kommer till direkt när du loggat in på kundwebben, innan du trycker på "Gå till kontrollpanelen" kan du scrolla ner längst ner och se all info om mysql-databasen.

MySQL-adress:
mysql.XXX.se

Alternativ MySQL-adress:
MySQL4.1: mysql1.kontrollpanelen.se (port 3306)
MySQL5: mysql5.kontrollpanelen.se (port 3305)

Databasnamn phpMyAdmin
webXXX_XXX Gå till phpMyAdmin

senzei 2007-07-24 20:06

Kan inte logga in på phpmyadmin alls.

får bara upp felmeddelanden varjegång.

senzei 2007-07-24 20:10

Ska kanske tillägga att när jag beställde adress samt hotell så vart det fel i beställningen.. dom fick manuellt beställa en .se åt mig i efterhand.

kanske bidrar till problemet på ngt sätt?

fabian 2007-07-24 20:13

Nej det skall inte ha med saken att göra. Vad använder du för login till phpMyAdmin?

senzei 2007-07-24 20:15

Den enda login jag blivit erbjuden.. den fyller automatiskt i mitt ID webXXXX så jag förmodade att mitt pass jag fått gick dit med (?)

senzei 2007-07-24 20:24

Fabian, jag tror det löst sig. Vet inte vad jag gjorde men (lång paus för skratt)
det tycks fungera nu :)

Tillägg: Japp, det fungerade till slut, tack för hjälp och tålamod!

senzei 2007-07-25 07:31

Ny huvudvärk.

Installationen gick ju som sagt tidigare bra och jag har tagit bort filer och mappar
enligt meddelandet som dök upp efter installationen.

Problemet jag har nu är att varje gång jag loggar in så kommer jag till en felsida efter ett tag. Jag klickar bakåt och då ser jag att jag vart inloggad ändå.

Därifrån fungerar allt korrekt, jag kan posta, radera osv.
Samma visa när jag klickar logga ut, fel meddelande men jag vart utloggad.

admin kontrolpanelen kan jag inte komma in på alls. (länken längst ner på varje sida)

När jag laddade upp alla filer via FTP så körde jag automode. (coreFTP LE)

senzei 2007-07-25 11:03

Problem löst.

Jag var tvungen att installera Auto Cookies MOD.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson