WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Come and Stay (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=22381)

clonix 2007-07-21 17:38

Någon som känner till eller använder Come and Stay ?

"Come & Stay (comeandstay.com) är ett av Sveriges snabbast växande affiliatenätverk"

Hade aldrig ens hört talas om dom innan det ramlade ner ett mail
och de ville ha ut annonser på webbutikerna.net

comeandstay 2007-07-21 18:30

Citat:

Ursprungligen postat av clonix
Någon som känner till eller använder Come and Stay ?

hej,

Come & Stay har sitt ursprung i Frankrike och är noterat på börsen i Paris och är världsledande på permission based epost- och sms-annonsering men satsar nu också starkt i norden på annonsering via webb genom affilites.

Citat:

Ursprungligen postat av clonix

"Come & Stay (comeandstay.com) är ett av Sveriges snabbast växande affiliatenätverk"

Hösten 2006 köptes retail internet, som hade verksamhet i de nordiska länderna, upp av Come & Stay och verksamheterna integreras nu. Så många kanske känner till verksamheten utan att känna till namnet.

hnn 2007-07-22 16:29

http://www.webmasternetwork.se/index.php?s...=9&t=15244&st=0

comeandstay 2007-12-21 12:22

God Jul och Gott Nytt År

Är det fler frågor om Come & Stay går det bra att ställa dem i denna tråden.

clonix 2007-12-21 12:38

Tjena!

Vart går jag in för att avregistrera mig från era utskick om program etc?

Sedan någon vecka tillbaka började jag plötsligt få upp till en handfull mail
varje dygn om olika program som tillkommit eller avslutats.

Come and stay är inte riktigt aktuellt för mig i skrivande stund
men vill gärna ha kvar mitt konto men dock slippa utskicken.

comeandstay 2007-12-21 13:47

Hej.
Eftersom de nya notifieringsmailen när kampanjer öppnar eller stänger innehåller mer användbar information än vad som tidigare funnits med i dessa mail har dessa skickats ut till alla anslutna affiliates.

Clonix, du har fått mail.

Om fler anslutna affiliates inte vill ha dessa notifieringsmail är det bara att kontakta mig.

Hej123 2007-12-21 21:26

Gjorde ett stort epost-utskick med Come and Stay, alla mail till hotmail dyl. hamnade i skräpposten och jag fick en ingen trafikökning.

Detta poängterade jag väldigt fort och fick full ersättning via deras bannernätverk. Köper nån epost utskick så var noga med att poängtera att ni vill ha pengarna tillbaka om de hamnar i skräpposten.

Helt jävla oacceptabelt.

comeandstay 2008-01-11 08:51

Håller med att det är oacceptabelt att efterfrågade (opt-in) mail hamnar i skräpposten hos hotmail.
Är tydligen många aktörer som drababas av detta.

http://www.webmasternetwork.se/index...l=hotmail&s=wn

Timofey 2008-02-03 02:49

Jag ser obetalda räkningar i mitt konto (Invoice sent to advertiser, payment not received yet) från
2007-10-31
2007-11-19
2007-11-28
2007-11-30
o.s.v.

Är det normalt att det tar 3 månader för er att få in pengar från annonsörer?

Informerar ni själva när det är dags för utbetalning till publishers (fakturering)? Hur fakturerar man er beloppen i NOK? Flera faktureringsprogram klarar bara av en valuta.

comeandstay 2008-02-03 09:28

Hej.

Utbetalning sker 1 gång per månad.
Come & Stay skickar faktureringsunderlag mellan den 15-20:e i månaden.
Vi har då räknat om utländska valutor till SEK så ni får ett belopp i SEK att fakturera.

En del fakturor under rubriken "expected" kan vara betalda men kanske inte registreras i admin-tool förrän 10-15:e i månaden (innan faktuereringsunderlaget skickas ut) så de syns inte under rubriken "settled" förrän dess.

Om en annonsör bestrider en faktura kan det dock ta lite längre tid, men vi har en mycket hög betalningsgrad av fakturorna även om det kan ta någon extra månad innan pengarna syns som "settled" i admin-tool.

sioustis 2008-02-03 11:28

"Learn more, learn more..." var registrerar man sig som publisher?

comeandstay 2008-02-03 11:50

Citat:

Originally posted by sioustis@Feb 3 2008, 12:28
"Learn more, learn more..." var registrerar man sig som publisher?
http://www.webmasternetwork.se/f9t26687.html

Timofey 2008-02-03 13:01

Citat:

Originally posted by comeandstay@Feb 3 2008, 09:28
Om en annonsör bestrider en faktura kan det dock ta lite längre tid, men vi har en mycket hög betalningsgrad av fakturorna även om det kan ta någon extra månad innan pengarna syns som settled i admin-tool.
Det handlar om 3 månader, inte en och en halv. Kräv annonsörerna på dröjsmålsränta och låt oss ta del av den. Jag kan återkomma via mail till er om vilka annonsörer det handlar om.

Varför har ni detta konstiga system med att vi publishers ska fakturera er? Inte för att det är några problem, men det vore enklare om ni gjorde som TD, Double, Affiliator, Adfair o.s.v., alltså skapa ett utbetalningskvitto själva och betala till bankkonto varje månad.

jake 2008-02-03 15:02

Vi håller på att titta på en lösning där affiliates ska få snabbare betalt.
Jag ska också framföra till ekonomiavdelningen att det finns önskemål att få betalt till bankkonto direkt.

Timofey 2008-02-25 15:23

Citat:

Originally posted by comeandstay@Feb 3 2008, 09:28
En del fakturor under rubriken expected kan vara betalda men kanske inte registreras i admin-tool förrän 10-15:e i månaden (innan faktuereringsunderlaget skickas ut) så de syns inte under rubriken settled förrän dess.
Perioden har passerat.
Dessa fakturor har jag liggandes under "Invoice sent to advertiser, payment not received yet"

2007-10-31 Invent Group Scandinavia AB
2007-11-28 Courlux SA
2007-11-30 Carat Sverige
2007-12-05 Courlux SA
2007-12-05 Courlux SA
2007-12-10 Courlux SA
2007-12-27 Courlux SA
2007-12-27 Courlux SA

Har bara skrivit ut de som skickades till annonsren före nyår.
Jag antar att vi får ta del av dröjsmålsräntan.

comeandstay 2008-02-29 11:19

Hej.
vi ser över möjligheten till ett snabbare utbetalningsflöde som förhoppningsvis kommer inom kort.

Fakturan från inventgroup du nämner är en tvist om p.g.a. annonsörens tracking inte stämde överens med vår tracking och courlox kan ha blivit fördröjd då betlaningar mellan landsgränser ibland kan dröja ytterligare.

Daniel S 2008-08-08 10:00

Kredittiden vi affiliates tvingas ge annonsörerna är alldeles för lång. Det är augusti och jag har inte fått betalt för maj ännu.

Conth 2008-08-08 14:12

Hehe, förra månaden fick vi betalt för en del annonsvisningar som skedde Q1 2007... Man kan faktiskt tycka att vi borde få en del av den dröjsmålsränta som jag förutsätter att annonsören får betala i slutändan.

*stavning

Daniel S 2008-08-09 00:26

Det är ju helt sjukt.

Timofey 2008-08-09 01:45

Citat:

Ursprungligen postat av comeandstay
Hej.
vi ser över möjligheten till ett snabbare utbetalningsflöde som förhoppningsvis kommer inom kort.

NÄR?

Citat:

Ursprungligen postat av comeandstay
Fakturan från inventgroup du nämner är en tvist om p.g.a. annonsörens tracking inte stämde överens med vår tracking

Och...? När har ni tänkt att lösa den tvisten? Fakturan är skapad den 2007-10-31, snart ett år sedan.

robertsson 2008-08-09 08:25

Vi slutade samarbeta med come&stay för nästan ett år sedan p.g.a. deras usla betalningsrutiner, redan då var det snack om att det skulle bli bättre.

comeandstay 2008-08-09 16:16

Det som har varit prioriterat är att få en fungerande teknisk plattform som nu finns på plats på www.casaffiliate.com

Det som står på tur nu är att öka transparensen (tydliggöra vad som betalas ut, vilka aktiviteter som ännu inte betalats ut etc) och därefter också minska väntetiden kring utbetalningarna.

Nackdelen med ett multinationellt företag är ju att förändringsprocesser ofta tar längre tid än i mindre företag, men det finns många fördelar också.

Timofey 2008-08-09 17:10

Vore bra om ni svarade på frågorna också och inte bara babblade. Det är era och endast era problem att förändringsprocesser tar längre tid.

Jag fakturerar er den summa ni är skyldiga mig till dagens datum på en gång. Efter påminnelse nummer 1 går alla våra fakturor till Kronofogrden enligt våra rutiner.
Sedan pausar/avslutar vi samarbetet.

Daniel S 2008-08-12 00:02

Vilka annonsörer är det som inte betalar? Börjar bli orolig.

Timofey 2008-08-15 11:23

I erat nya system, Casaffiliate.com går det ej längre att tydligt se vad man har fått betalt för och vad man inte fått betalt för, kanske meningen?

Maccke 2008-08-15 17:59

Inte vidare nöjd med deras säljare/support. Har väntat i över 2 månader på en offert, men inget har hänt.. Testade maila en andra gång, men inget svar då heller.

Allt lät som en bra upplägg från början, men nu börjar man bli lite smått avtrubbad :)

Rawal 2008-08-15 21:52

Jag är medlem på Come&Stay, men kommer inte börja använda deras annonsörer förens det blivit några förbättringar med betalning. Ha vanliga utbetalningar som TradeDoubler, Double och Affiliator. Löjligt att man ska behöva fakturera.

jake 2008-08-20 12:23

Citat:

Originally posted by alltinggratis@Aug 15 2008, 11:23
I erat nya system, Casaffiliate.com går det ej längre att tydligt se vad man har fått betalt för och vad man inte fått betalt för, kanske meningen?
Hej.
Nej, det kommer bli full transparens även här framöver. I dagsläget ser man klicks och leads på olika kampanjer under activities och framöver kommer det även synas under payments vilka klicks och leads som har betalats ut.

Timofey 2008-08-20 12:43

Citat:

Ursprungligen postat av jake
Citat:

Ursprungligen postat av alltinggratis

Nej, det kommer bli full transparens även här framöver. I dagsläget ... bla bla bla

Vadå framöver? Det behövs nu, för att ni ska kunna ha kvar era affiliates, vilket även gäller mig.
Förresten, varför skriver du inte (i din signatur) om du är en representant för CaS, och i så fall vem?

ziah75 2008-08-22 16:49

Saker jag efterlyser som kan göra CAS bättre. Har tipsat/frågat CAS om några av dessa saker innan.
* Visa tydligt vilka aktiverade kampanjer som är öppna/stängda (är bättre på "modersajten" än på casaffiliate.com)
* Visa totalt antal klick, inte bara unika klick.
* Skicka endast ut mail om stängda kampanjer, för de kampanjer man har aktiva (i nuläget kommer det mail om stängda kampanjer man aldrig använt, vilket känns irriterande).

Annars är hastigheten på det nya interfacet en dröm efter uppdateringen, jämfört med det gamla som var ren sirap på statistiksidan. Fler förändringar och snabbare, det är vägen framåt hoppas jag. :)

comeandstay 2008-08-23 14:23

[QUOTE=alltinggratis,Aug 20 2008, 12:43]
Citat:

Ursprungligen postat av alltinggratis,Aug 15 2008, 11:23
Förresten, varför skriver du inte (i din signatur) om du är en representant för CaS, och i så fall vem?

Missade att jag var inloggad med privata kontot och inte med come and stays konto, men som jag har sagt någon gång tidigare är det samma fysiska person ;)

ziah75, feedbacken är noterad och naturligtvis sker det löpande förbättringar även i casaffiliate.com

Dock att bara räkna unika klick är ganska rimligt för att minska risken för klick-fusk.

Daniel S 2008-09-07 20:05

Tråkigt att ni stängt ner pans.dk, nu kan man inte se någonstans hur det står till med annonsörernas betalningar. Skapa ett konto på tradedoubler eller agentinteractivce och se hur det ska redovisas. Vi som affiliates vill veta när vi får betalt.

Timofey 2008-09-13 02:07

Nej nu j*vlar!

Läs gärna hela konversationen nedan innan ni kommenterar.
Jag har självklart mina metoder, men vad skulle ni göra?

Jag: Skickar faktura på både Outstanding och Expected (2007-10-31 -> 2008-06-11) belopp till CaS
Ev. överklagan kan endast tas emot i skriftlig form och ska skickas undertecknad, med Rekommenderat brev till

CaS Jakob via e-post: Då det enligt terms and conditions som du hittar på adm2.jatak.dk framgår att ersättning betalas ut baserat på nätverkets tracking och efter att annonsör betalt till cas (se nedan) är denna faktura inte giltig enligt villkoren och bestrides härmed. Det finns inga krav på att ett bestridande av ogiltig faktura ska skickas med rekomenderat brev, varvid detta krav kan bortses ifrån.
Ni får istället faktureringsunderlag på det belopp ni kan fakturera oss på samma sätt som andra affiliates.
Citat:

3. Payment
Advertising partner will receive settlement in accordance with member performance, including the number of clicks, sign-ups and purchases. This will vary in accordance with each campaign’s composition. All relevant information regarding the campaigns will be listed in Retail Internet´s partner-interface from where the advertisements and URL can be accessed. Calculation and payment of turnover is conditional upon Retail Internet having received payment from its Advertisers.

Jag: Accepterar ej överklagan, p.g.a. "Advertising partner will receive settlement in accordance with member performance"
Skickar påminnelse med dröjsmålsränta efter 30 dagar
Betalas ej fakturan inom 20 dagar går den direkt till Intrum Justitia som sammarbetar med Kronofogden.

CaS Jakob: Härmed bestrides denna faktura, då Come & Stay, som påpekats tidigare, betalar ut partnerersättning i efterhand baserat på utsänt fakturaunderlag, efter att annonsör har betalt för respektive kampanj. (se utdrag från avtalsvillkor nedan).

Jag: Hej!
För det första så tas er bestridan ej emot. Advertising partner will receive settlement in accordance with member performance, including the number of clicks, sign-ups and purchases.
Vi saknar några som helst bevis och möjligheter att spåra om ni har fått betalt från annonsörerna eller inte, ni kan gärna hålla undan pengarna själva.
Därför, i kombination med ovanstående punkt kommer vi att gå vidare med detta oavsett era protester.

jake 2008-09-15 09:43

Citat:

Originally posted by Daniel S@Sep 7 2008, 20:05
Tråkigt att ni stängt ner pans.dk, nu kan man inte se någonstans hur det står till med annonsörernas betalningar. Skapa ett konto på tradedoubler eller agentinteractivce och se hur det ska redovisas. Vi som affiliates vill veta när vi får betalt.
Hej,
Det är på gågn bättre transparens även i casaffilate.com över utbetalningar.
Om du vill titta på översikten i gamla admin-tool kan du nå den via adm2.jatak.dk tills en bättre översikt har blivit integrerad i casaffiliate.com

Timofey 2008-09-15 20:48

Fantastiskt vad mycket stöd man får från WN-medlemmar vad gäller ovanstående fråga (inte ett enda svar)!

robertsson 2008-09-15 21:13

Jag skrev för över 10 inlägg sedan, vi avbröt samarbetet med come&stat för ett år sedan när varningsklockorna började ringa. Finns faktist fler nätverk där ute :)

Wojt 2008-09-15 21:32

Stödet du kan få är att jag inte tänker jobba med dem :P

Timofey 2008-09-15 22:03

Citat:

Originally posted by robertsson@Sep 15 2008, 20:13
Jag skrev för över 10 inlägg sedan, vi avbröt samarbetet med comestat för ett år sedan när varningsklockorna började ringa. Finns faktist fler nätverk där ute *

Det kan vara en bra lösning, men jag tänker fortfarande få betalt för det jag levererat.

Edit: Frågan är bara hur?

comeandstay 2008-09-16 10:53

Hej, jag har talat med ekonomiavdelningen igen och betalningen från courlux som är en stor del av det belopp du inte fått utbetalt är på ingång nu, så det borde komma faktureringsunderlag på detta vid något av kommande utbetalningstillfällen.

Dock fungerar det naturligtvis inte att skicka faktura på annat än det ni får faktureringsunderlag på.

Daniel S 2008-09-16 19:44

Citat:

Ursprungligen postat av Timofey
Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Jag skrev för över 10 inlägg sedan, vi avbröt samarbetet med comestat för ett år sedan när varningsklockorna började ringa. Finns faktist fler nätverk där ute *

Det kan vara en bra lösning, men jag tänker fortfarande få betalt för det jag levererat.

Edit: Frågan är bara hur?

Problemet är ju att villkoren säger att vi inte får betalt förrän CaS får betalt. Och dessa villkor har vi accepterat när vi kör deras annonser.

Hur mycket är det ni strider om? Om det inte är mer än några hundra tusen hade det ju ur CaS synvinkel varit betydligt smartare att inte ta striden och istället betala. Då hade de sluppit denna dåliga publicitet, som kommer att kosta betydligt mer.

För det är nog många som inte vågar använda CaS efter detta = missade intäkter för CaS.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson