WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   blir ni också utstkällda? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=22350)

SweCat 2007-07-19 18:30

Måste bara få skriva av mig en fundering jag haft under ett längre tag. Jag har som ni vet en kattbutik och jag upplever att kattfolk är väldigt fraktkänsliga.

I dag har jag en enhetsfrakt på 99 kr oavsett varans storlek eller vikt.
Dvs beställer du en pall kattsand eller en kattlåda som är mycket skrymmande och egentligen kostar runt 400-500 kr att skicka så blir frakten billig,
men beställer du småmöss i brev blir den dyr.

Nu till min fråga, vad upplever ni, är frakten 99 kr fruktansvärd. Är den ockerpris?
Jag får nämligen kunder som ringer och skäller ut mig samt arga mail där de frågar hur tusan frakten kan vara så hög.... :(

Är det så för er alla, eller är det bara djurfolk som är en priskänslig grupp??? Eller kanske det är jag som är knäpp? Är 99 kr otroligt hög frakt.? Det känns inte så, men jag kanske är hemmablind. :(

j3rk3r 2007-07-19 18:37

Har aldrig sysslat med webbutiker(än ;)) men jag tycker att det låter helt sjukt att folk skäller ut dig, precis som med allting annat lär dina produkter finnas på fler ställen, passar inte fraktpriset så är det ju bara att avstå.

För att kommentera priset så tycker jag inte att 99kr är speciellt mycket.

Innocast 2007-07-19 18:41

Hej!

Jag skulle nog inte ha en fast frakt utan tror du tjänar mer faktiskt på viktfrakt och beställer dom för mer än 1000 kr så är det fri frakt.

caipirinha 2007-07-19 19:07

du är inte ensam SweCat, vi skickar datorkomponenter och vissa kunder är otroligt gnälliga. Tex ram minnen/usb minnen m.m skäller kunder om hur vi inte kan skicka det i brev för 5:- i porto om dom betalar med kort :(

SweCat 2007-07-19 19:48

Ja, att bli utskällda är inte roligt, och jag brukar faktiskt när jag inte riktigt orkar vara trevlig svara just det, det går bra att handla likvärdiga varor i din lokala butik....


Jo vi hade viktfrakt tidigare vilket gjorde att vi fick nästan inga ordrar eftersom kunderna dels inte visste vad det kostade vilket gjorde dem osäkra och sedan ville man heller inte betala postens avgifter i och med att många varor är rätt skrymmande och frakterna blev orimliga, så nej aldrig mer viktfrakt då kan vi lika gärna lägga ner.

En nyfiken fråga Caipirinha, vad är er frakt?

Tar gärna fler synpunkter från fler på min 99 kr frakt. Är det orimligt?

Qo-naq 2007-07-19 20:02

Citat:

Originally posted by SweCat@Jul 19 2007, 19:48
Tar gärna fler synpunkter från fler på min 99 kr frakt. Är det orimligt?
Måste du sälja kattsand?

JacobTallberg 2007-07-19 20:03

Är det något större paket så tycker jag inte det är så jättefarligt, men det har ju även med priset på produkten att göra. Köper jag en ny bärbar dator för fem tusen så är ju inte en fraktavgift på en hundring någon fara, det brukar man ju lätt spara in på att köpa den över nätet. Men om man ska till och köpa något för ett par hundra, så är det ju inte så kul om priset ökas med 50% p.g.a frakten.

qb1 2007-07-19 20:25

99 kr är inte mycket om man köper saker för en tusing och där över. Men att köpa t.ex. ett USB-minne hos Dustin för ett par hundra kronor och sen betala frakt på 50% av priset, gör att för mindre belopp kan man lika gärna gå ner på stan och handla på Clas Ohlson. Köper inte kattsaker så usbliknelsen får duga.

SweCat 2007-07-19 21:13

Hm, kattsanden är inte det stora problemet, har mer problem med kattburar, lådor m.m. som är stora och lätta. Har dock sett över sortimentet och kvar är nästan enbart mindre saker. Men i mitt fall har jag även andra kostnader är frakter, som emballage osv vilket gör att sänka frakten är inte ett alternativ i mitt fall.
99 kr är min smärtgräns.


Visst förstår jag också att det beror på varans pris, men samtidigt hur mycket gnäll ska man som kund utsätta ett företag för? Är det rimligt att ringa kl 23.00 och skälla ut personen i andra änden för att man inte vill betala 99 kr i frakt och därför inte vill handla? Är det rimligt att man som företagare ska sitta och besvara ett antal mail varje vecka där kunden gnäller, jag kan inte handla hos er för att frakten är för dyr? Varför är ni så dyra. När man sedan jämför sig med liknande butiker så är man själv nästan billigast. Är folk sådana? Om jag ser till mig själv, hittar jag en webshop med för dyr frakt så letar ajg bara upp en annan och handlar. Inte f-n skriver jag långa mail eller ringer och skäller ut butikens ägare..... Är det bara mina kunder?
Jag vet att katt och hundfolk är knepiga men är det hela förklaringen...

WizKid 2007-07-19 21:20

Kan det vara pga att man inte ser frakten förrän väldigt sent när man beställer? Testade att lägga en sak i kundvagnen för 165kr och ser då totalsumman 165kr och sen klickar på på till kassan där jag måste fylla i namn, adress mm. När kommer jag se totalsumma inklusive frakt? Dina kunder låter kanske lite väl arga men det kanske är så att de tänkt köpa något och ser inte frakten förrän väldigt sent och blir då arga.

SimonP 2007-07-19 21:32

Jag har hand om flera webshoppar, dom tar alla 99kr i frakt, så det är rimligt.

SweCat 2007-07-19 21:37

Citat:

Originally posted by WizKid@Jul 19 2007, 21:20
Kan det vara pga att man inte ser frakten förrän väldigt sent när man beställer? Testade att lägga en sak i kundvagnen för 165kr och ser då totalsumman 165kr och sen klickar på på till kassan där jag måste fylla i namn, adress mm. När kommer jag se totalsumma inklusive frakt? Dina kunder låter kanske lite väl arga men det kanske är så att de tänkt köpa något och ser inte frakten förrän väldigt sent och blir då arga.
Kan vara så, men samtidigt står det längst upp på förstasidan på bästa exponeringsplats.

Man ser frakten efter man fyllt i namn och adress och kommer till steget där man väljer betalsätt.

Trots att frakten står i ordervillkoren, på förstasidan och syns i kassan innan man väljer att bekräfta sin order så är kunderna arga.
I dag exempelvis hade jag en kund som ringde och skällde rejält för att jag skickat hennes order när frakten var en tredjedel av ordern.
Hon menade att fast hon sett frakten när hon beställde så kunde hon aldrig tror att vi verklgien skulle låta henne betala den när hon bara beställt varor för 250 kr. Enl henne borde vi då kontaktat henne och frågat om hon verkligen ville ha sin order.....suck.

Jag kanske är extra gnällig i dag, men det var efter det jag började fundera är det mina kunder som inte är kloka eller jag som gör ngt fel vid informationen eller är frakten satt för högt.

Onkelborg 2007-07-19 21:44

Jag tycker du bara verkar ha knepiga kunder. Att tycka att ni borde ha kontaktat henne är ju bara knäppt, hon hade ju redan en gång bekräftat det hela..

Clarence 2007-07-19 22:59

Citat:

Originally posted by SweCat@Jul 19 2007, 20:37
Kan vara så, men samtidigt står det längst upp på förstasidan på bästa exponeringsplats.
Man ser frakten efter man fyllt i namn och adress och kommer till steget där man väljer betalsätt.
Trots att frakten står i ordervillkoren, på förstasidan och syns i kassan innan man väljer att bekräfta sin order så är kunderna arga.
I dag exempelvis hade jag en kund som ringde och skällde rejält för att jag skickat hennes order när frakten var en tredjedel av ordern.
Hon menade att fast hon sett frakten när hon beställde så kunde hon aldrig tror att vi verklgien skulle låta henne betala den när hon bara beställt varor för 250 kr. Enl henne borde vi då kontaktat henne och frågat om hon verkligen ville ha sin order.....suck.
Jag kanske är extra gnällig i dag, men det var efter det jag började fundera är det mina kunder som inte är kloka eller jag som gör ngt fel vid informationen eller är frakten satt för högt.

99:- för frakt är väl rätt billigt, generellt sätt. Men har man produkter för 10:- tror jag man måste vara extra noga att påpeka frakten tidigt och tydligt. Där den nämns på första-sidan tror jag inte många märker den, speciellt inte förstagångskunder som snabbt vill se om du har några produkter de vill ha, och ordervillkor online är nog lika sällan folk läser som garanti-/försäkrings-utskrifterna som skrivs under i elektronikbutikerna (vilket är mycket sällan).

Visst har dom inte mycket rätt att gnälla om de nu sett totalpriset med frakt och är på det klara att de inte har fullgjort beställningen, men jag tror att du kan bli av med åtminstonde en del av dom om du visar en sammanfattning av beställning + pris innan man fyller i sina kunduppgifter.

b_andersson 2007-07-19 23:20

Varför inte visa fraktpriset direkt i varukorgen? Tydligare än så kan det inte bli.

Angående 99kr så tycker jag det är OK, jag har i en annan webbutik testat lite fram och tillbaks och insåg att om jag smyghöjde priserna något och satte frakten till 50kr så ökade omsättningen något. Men det beror nog helt på kundkrets.

//Björn

jonny 2007-07-19 23:40

Jag har ingen webbshop idagsläget, men jag har funderat på att ha allt fraktfritt. Frakten är alltså inräknad i priset. Istället lämnas en mängdrabatt för att kompensera.

Men då blir man kanske för dyr när kunden ska jämföra...

senzei 2007-07-20 00:07

Jag kan bara svara för mig själv.
Om jag nu skulle ha en katt och ville köpa en leksak till den för 25-50:- från din site, så skulle jag garanterat avböja när jag såg fraktpriset på 99:-

Om jag skulle masshandla för 500-1500:- (låt oss säga) så skulle jag inte bry mig om 99:- i frakt.


Jag skulle gissa på att du förlorar många kunder genom att ha så hög frakt.

Gustav 2007-07-20 00:44

Sänk fraktavgiften. Höj priserna på dina skrymmande och tunga produkter. Svårare än så är det inte att bli av med gnällspikarna. Själv sänkte jag min fraktavgift från 89 kr till 79 kr samtidigt som jag höjde priset på många produkter. Efter det har jag aldrig hört något gnäll. Var noga med att visa fraktavgiften tydligt och tidigt i köpprocessen. Räkna inte med att någon läser dina leveransvillkor, tyvärr.

Fraktavgiften bör alltid vara densamma oavsett hur mycket eller vad kunden beställer. Man bör dock anpassa produkternas priser efter fraktkostnaden. Själv går jag steget längre och anpassar även mina priser utefter hur jobbiga sakerna är att packa. Det går lättare att slänga ner något smått i en vadderad påse, än det går att parkettera något stort, otympligt och ömtåligt.

Tobbe 2007-07-20 10:11

Jag hade inte betalt 99 spänn i frakt, däremot hade jag inte brytt mig om totalpriset hade varit 1500 eller 1800 (sålänge priset ligger under butikspriset, vilket bör vara görbart även om man bakar in frakten då butiker måste ha ett större påslag för att täcka en högre lokal- och personalkostnad) för ett gäng med prylar till min påhittade katt. Höj priserna och sänk eller ta bort fraktavgiften är mitt råd. Om du har en bra ström med trafik så kör A/B-testing för att se vilket som ger bäst försäljning.

melin 2007-07-20 10:49

äsch.. alla vet att kattmänniskor är konstiga :D

Mitt tips: Enda du kan göra är att.. tja.. förtydliga (om ens möjligt) att frakten är på 99:-

Vad gäller alla gnäll-mail. Tillverka ett standardsvar för den typen av gnäll

fabian 2007-07-20 11:19

Jag tycker du borde införa olika frakt-nivåer. Att betala 99 kronor i frakt om man handlar för 99 kronor tycker jag bara känns ruskigt irriterande.

FredrikMH 2007-07-20 12:52

Fraktpriser är väldigt irriterande om man handlar för små summor. Ska man handlar för 200kr är det inte kul om 1/3 av totalpriset är fraktkostnader.

Leon 2007-07-20 15:08

Jag beställer alltid saker online tillsammans med en kompis för att
minska på fraktkostnaden genom att dela den med någon...

Anders Larsson 2007-07-20 16:11

En försäljning för en femtiolapp eller troligen inte värd att hantera, med tanke på tiden det tar att verifiera ordern, kontrollera betalning, ev kredit- och fakturahanteringskostnad, tid att packa ordern osv osv.

Så det gör kanske inte så mycket att man tappar småkunder?

Onkelborg 2007-07-20 16:19

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Jul 20 2007, 16:11
En försäljning för en femtiolapp eller troligen inte värd att hantera, med tanke på tiden det tar att verifiera ordern, kontrollera betalning, ev kredit- och fakturahanteringskostnad, tid att packa ordern osv osv.
Så det gör kanske inte så mycket att man tappar småkunder?

Min syn som konsument: Finns inget värre än butiker där man måste komma upp i en minimikostnad.. :/ Lägg då hellre på lite extra för hantering så att möjligheten finns

Leon 2007-07-20 17:32

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Jul 20 2007, 16:11
En försäljning för en femtiolapp eller troligen inte värd att hantera, med tanke på tiden det tar att verifiera ordern, kontrollera betalning, ev kredit- och fakturahanteringskostnad, tid att packa ordern osv osv.
Så det gör kanske inte så mycket att man tappar småkunder?


Småkunder kan vara framtidens stora kunder...
Och att då mista dom redan i början är inte bra...

Rules Of Acquisition
57 Good customers are as rare as latinum -- treasure them.

fabian 2007-07-20 18:53

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Jul 20 2007, 16:11
En försäljning för en femtiolapp eller troligen inte värd att hantera, med tanke på tiden det tar att verifiera ordern, kontrollera betalning, ev kredit- och fakturahanteringskostnad, tid att packa ordern osv osv.
Så det gör kanske inte så mycket att man tappar småkunder?

Känns väldigt dumt att tänka så. Jag har många gånger handlat på webshoppar för en mindre summa för att sedan återkomma och handla mycket mer om jag är nöjd.

Mattias 2007-07-20 19:02

Som konsument tycker jag det är rätt standard med fasta priser
och eventuellt fraktfritt vid större köp.

Är nog bara från USA och dylikt jag kan komma ihåg jag fått betala mer pga vikt.

Polis_ttt 2007-07-21 19:22

Om ni bara nämner fraktkostnaden även i varukorgen, som en egen post när de ska godkänna ordern, så ska det inte vara några problem alls. Då har kunden tom. haft med den inräknad när de ser totalkostnaden på sin order.

De kunder som inte säger sig har råd att betala 99kr i frakt kan du ju lugna med att lokala djuraffären tar 200kr mer för samma produkt. Personligen så skulle en sådan fraktkostnad inte skrämma mej. Som nämnts ovan också, att ett alternativ skulle kunna vara att höja priserna, sänka fraktkostnaden, skulle kunna vara en bra lösning, men jag tror inte på den. Ser man till en större tillverkare av pc så har de lyckats med kombinationen billigast maskiner och dyrast frakt, och de säljer mer än någonsin, så visst funkar det ta frakt.

Du kan ju också införa ett bonus-system, när en kund handlat för över x-antal tusen/år så är det fraktfritt. Lyfta de fasta kunderna lite. De som bara mailar om att de inte har råd att beställa skulle jag inte ens svara på, bättre de lägger sina pengar på kattmat.

Kattfolk verkar farliga, tur man inte jobbar mot dom :)

plazebo 2007-07-24 00:03

någon här som skickar med bussgods.se ?

jonny 2007-07-24 09:09

Citat:

Originally posted by plazebo@Jul 24 2007, 00:03
någon här som skickar med bussgods.se ?

Men herregud. Det är inte värt att spara några kronor för att krångla till det så mycket.

Fick en gång ett paket med bussgods. Utan bil skulle jag ta mig en dryg mil ut i ingenstans - jag bodde ändå hyfsat centralt. I mitt fall slutade det med att jag aldrig fick varan...

Det finns bra och dåliga sätt. Skicka med posten eller med någon av de som kör hem till dörren. Bussgods är inte ett bra alterantiv till privatpersoner - det fungerar säkert för företag som ska skicka lite större grejer...

MrHandley 2007-07-24 09:56

Vi tar 58 kr enhetsfrakt på spa stugan. Ingen som klagat på det hitentills.

Men jag sitter och planerar för hur man skall kunna göra med andra fraktalternativ/kostnader beroende på vad kunderna beställer.

Håller med andra att om man köper för en hundring så är det irriterande med lika mycket till i frakt. Hur ligger du i pris. Finns det utrymme att höja priserna så att du kan ta billigare frakt överallt men att de skrymmande/tunga sakerna får ett litet påslag?

Då får du folk att handla billigt till billig frakt (så att de kan komma tillbaka) och de som köper stora saker (troligen dyrare) blir inte irriterade på enhetsfrakten.

En annan sak är att visa frakten direkt i varukorgen. Tror att det skulle ta bort mycket av irritationen. Själv skulle jag bli ganska chockad om det stått 200 kr i varuvärde men sedan när man skall betala så kommer in liten överraskning med 100 kr ytterligare (för frakt).

Kanske går att se över den rutinen något?

SumoSilent 2007-07-24 10:50

Det först jag kommer att tänka på är varför handlar man för under 100 kr på nätet?

Tror aldrig att jag har handlat för under det ja menar vem beställer en sak för 10 kr på nätet som sedan ska fraktas till dig.

Jag tycker at du ska göra som folk säger och ändra så att kundvagnen räknar ut direkt vad frakten blir så ska det nog inte bli några problem.

Fast jag tyckte rätt mycket om ideen att sänka frakten och höja varornas pris i stället.

SweCat 2007-07-24 10:51

Tack för alla förslag. Jag ligger hyfsat i pris, men inte så att det går att höja priserna. Som jag förklarade i början kattfolk är mycket priskänsliga, service kvalité osv spelar inte sådan roll hos den större massan. Det är otroligt viktigt med relativt låga priser. Det finns de som tittar på kvalité främst på klösträden, men det är ett litet fåtal av mina kunder. De flesta bryr sig mer om priset än om själva varan. Det är handla på ÖB och Rusta mentalitet på de flesta om ni förstår vad jag då försöker förklara. Tror att det är mycket det som är problemet, de är inte riktigt vana vid att betala för saker. Sedan när jag sitter och kikar ser jag att väldigt många nekas faktura pga betalningsanmärkningar.

Det är en målgrupp som är delad i två kan man säga, dels de som vill ha exklusiva bra saker till katten och dels de som vill fynda på ÖB och helst inte betala alls....

Att lägga till frakten i varukorgen är ett bra alternativ och det ska jag fixa, men det konstiga är att jag ser ju redan i dag på statestiken att de som lägger ngt i varukorgen oftast också genomför köpet om de inte nekas faktura pga betalningsanmärkning.

Wojt 2007-07-24 21:32

Då vet jag att jag aldrig skall börja sälja djurgrejjer på nätet!

Har märkt att 59 - 69 kr är bra fraktpriser och har aldrig fått klagomål. Möjligtvis 39 kr om det inte väger så mycket eller om avansen är hög.

Säg till dem att ringa Posten och klaga, det är där som frakten är dyr. ;)

Tröttsamt att e-handlare skall få ta skiten jämt.

AndreasBlomquist 2007-07-24 22:05

Det är klart att 99 kronor kan uppfattas som högt om man köper saker som inte kostar många hundra kronor. Om du dessutom väljer att betala med faktura så läggs det en faktureringsavgift på 49 kronor.
Handlar du däremot för 500+ så ser jag egentligen inte några problem med frakten.
Hur vore det om du skulle ha en speciell frakt för skrymmande/tunga saker?

Jag har ju också en webbutik där vi för närvarande har en enhetsfrakt på 65 kronor, vilket vi tycker är en rimlig gräns för oss. Denna fraktkostnaden var densamma för samtliga varor tidigare men vi har lagt till en fraktkostnad på 200 kronor på ett fåtal varor som väger upp mot 20 kilo, t.ex. eldfat. På produktinformation för dessa varor framgår det väldigt tydligt att frakten är 200 kronor samt att det framgår i köpvillkoren vilka varor som är undantagna enhetsfrakten på 65 kronor och istället har en fraktkostnad på 200 kronor.
Det är hittills inga som har klagat över någon av dessa fraktkostnader och vi säljer ett par varor i veckan med den högre fraktklassen.

Kanske vore detta något att implementera för dig vilket skulle göra att du får en möjlighet att sänka din lägre enhetsfrakt? Hur som helst, som kund hos dig hade jag nog upprörts mer över en faktureringsavgift på 49 kronor som läggs ovanpå fraktkostnaden på 99 kronor. Det är rätt saftigt med pengar om man bara beställer för säg 2-300 kronor.

// Andreas

eliasson 2007-07-25 17:32

Citat:

Originally posted by SweCat@Jul 19 2007, 18:30
Nu till min fråga, vad upplever ni, är frakten 99 kr fruktansvärd. Är den ockerpris?
Det är ju nästan gratis för att få något hemskickat :(


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson