WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Skicka fax med bredbandstelefoni (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=22327)

Hassaninho22 2007-07-18 13:40

Hej!
Jag har nyss fått mitt konto hos Digisip och telefonen fungerar bra.
Men jag får inte riktigt igång min fax, jag har ton o allt men de skickas ej.

Är det någon som kan hjälpa mig?
De säger att de ej kan garantera fax, de beror mycket på bredbandskvaliten.
Men hos mig skall de ej vara några problem då jag sitter på en 100 mbits lina från Labs2(Bredband2).

Vissa kunder har fått de att fungera, vissa inte.
Jag är tacksam för svar.

Hassan

JacobTallberg 2007-07-18 14:05

Antagligen är det så du använder en codec som helt enkelt kodar för hårt. Just fax jag har tyvärr inte så bra koll på. Ett forum där du garanterat kan få svar är däremot voip-forum.se, jag skulle råda dig att ställa din fråga där.

Hassaninho22 2007-07-18 14:21

Citat:

Originally posted by JacobTallberg@Jul 18 2007, 14:05
Antagligen är det så du använder en codec som helt enkelt kodar för hårt. Just fax jag har tyvärr inte så bra koll på. Ett forum där du garanterat kan få svar är däremot voip-forum.se, jag skulle råda dig att ställa din fråga där.
Hej!
Tack för ditt svar.
Du pratar om codec?
Men hur lägger jag egentligen till en annan codec när min TelefoniDosa endast är kopplad till bredbandet och telefonen och INTE till datorn?

Så ser kopplingen ut:

SWITCH: ------- >> 3 Datorer Funkar bra!
SWITCH: ------- >> TelefoniDosa -------- >> Telefon / Fax

Tacksam för svar.
PS: Jag har bredband2 100 Mbit/s och får 5 IP adresser via DHCP.

brokep 2007-07-18 14:27

Du får stänga av så din dosa inte använder nån som helst form av GSM-komprimering. Det är oftast det som är fel, den tar bort så mycket att det inte funkar.
Jag kör digisip och fax, utan större problem. Jag har också en fiberuppkoppling och det som jag tror är min största räddare ära tt jag kör min egen asterisk-växel hemma. Jag har haft jättemycket strul med att få igång det, och ska du köra det för nåt som du har behov av att det alltid funkar så hade jag bara skaffat en icke-IP-telefonsladd. :)

robertsson 2007-07-18 14:27

De flesta dosor har ett admin gränsnitt man kan logga in på. Där kan man för det mesta välja codec. Det finns en codec som är avsedd för att skicka fax med.

jonny 2007-07-18 14:27

Prova att ställa ner hastigheten på faxen. Om du faxar i 28 800 bps, prova 14 400 istället. Eller ännu lägre om det behövs.

Ja, det tar längre tid, men det ökar chansen att det kommer fram.

JacobTallberg 2007-07-18 14:27

Jag har själv iptelefoni från Digisip och kör med en Sipura 2100. Via ett webbgränssnitt kan man logga in och ställa in diverse inställningar, bla. för fax och välja önskad codec.

Codecen du ska använda är G711. Läs mer på http://www.voip-info.org/wiki-Codecs

Hassaninho22 2007-07-18 21:12

Citat:

Originally posted by JacobTallberg@Jul 18 2007, 14:27
Jag har själv iptelefoni från Digisip och kör med en Sipura 2100. Via ett webbgränssnitt kan man logga in och ställa in diverse inställningar, bla. för fax och välja önskad codec.

Tack för alla era svar.
Skall jag koppla in min dator till dosan o sen logga in på min dosa för att ändra inställningar?
Efter ändrad inställning kan jag återigen koppla ur den från datorn o ansluta datorn som vanligt till switchen?

Hassan

Ps: ja kommer inte ens in i dosan med Conf - admin.
Sen de mest konstiga är att de står ingenstans i boken vad lösenordet o användarnamnet är på min vood 342

JacobTallberg 2007-07-18 21:30

Citat:

Ursprungligen postat av Hassaninho22
Citat:

Ursprungligen postat av JacobTallberg

Tack för alla era svar.
Skall jag koppla in min dator till dosan o sen logga in på min dosa för att ändra inställningar?
Efter ändrad inställning kan jag återigen koppla ur den från datorn o ansluta datorn som vanligt till switchen?

Hassan

Det tror jag är det bästa sättet. Antar att gränssnittet inte är öppet utåt i grundinställningen, det kan du ju ändra det när du ändå kopplar in datorn, så du slipper du koppla datorn till den om du vill ändra på något i framtiden (Förutsatt att du känner till ATAns ipadress)

Hassaninho22 2007-07-18 21:33

Citat:

Citat:

Originally posted by -Hassaninho22@Jul 18 2007, 21:12
Citat:

Tack för alla era svar.

Hassan

Det tror jag är det bästa sättet. Antar att gränssnittet inte är öppet utåt i grundinställningen, det kan du ju ändra det när du ändå kopplar in datorn, så du slipper du koppla datorn till den om du vill ändra på något i framtiden (Förutsatt att du känner till ATAns ipadress)

Tack Jokob, ja hittar ej login informationen... konstigt!

hundserver 2007-07-18 22:19

Har du kollat så det hörs nått? Testa ring faxen från en vanlig tel och hör så signalen går fram.

Hade det problemet med min fax och fick avinstallera modemet och sen installera det igen,

Kolla även kabeln mellan modem och dosa,

När jag fick fax svarade modemet och jag hörde det men signalen gick aldrig ut via linjen??

JacobTallberg 2007-07-18 22:31

Citat:

Citat:

Originally posted by -JacobTallberg@Jul 18 2007, 21:30
Citat:

Citat:

Tack för alla era svar.

Hassan

Köpte du dosan som Digisip erbjuder till försäljning eller har du köpt på annat håll?

Hassaninho22 2007-07-18 23:53

Citat:

Originally posted by hundserver@Jul 18 2007, 22:19
Har du kollat så det hörs nått? Testa ring faxen från en vanlig tel och hör så signalen går fram.

Hade det problemet med min fax och fick avinstallera modemet och sen installera det igen,

Kolla även kabeln mellan modem och dosa,

När jag fick fax svarade modemet och jag hörde det men signalen gick aldrig ut via linjen??

Jag har gjort ett Fax test och allting är godkänt, jag har en HP Photosmart C7180 och ton o allting e framme.

Hassaninho22 2007-07-18 23:54

Citat:

Citat:

Originally posted by -Hassaninho22@Jul 18 2007, 21:33
Citat:

Citat:

Citat:

Tack för alla era svar.

Hassan

Köpte du dosan som Digisip erbjuder till försäljning eller har du köpt på annat håll?

Ja, dom erbjuder Tilgin Vood 342, de var den ja fick.

Hassaninho22 2007-07-19 01:26

Citat:

Citat:

Originally posted by -JacobTallberg@Jul 18 2007, 22:31
Citat:

Originally posted by -Hassaninho22@Jul 18 2007, 21:33
Citat:

Citat:

Citat:

Tack för alla era svar.

Hassan

Ja, dom erbjuder Tilgin Vood 342, de var den ja fick.

Jag nollställde min Ata o loggade in, men då funkade ej telefonen längre, men när ja använder digisips aktiverings nummer så funkar telefonen, men då kan ja inte längre logga in på min ata.

Ja skulle kunna fixa detta, men vad för inställningar skall ja ha?
Ja e tacksam för svar.

Hassan

Msn: [email protected]

JacobTallberg 2007-07-19 12:03

Citat:

Jag nollställde min Ata o loggade in, men då funkade ej telefonen längre, men när ja använder digisips aktiverings nummer så funkar telefonen, men då kan ja inte längre logga in på min ata.
Ja e tacksam för svar.
Hassan

Det du ska göra är att logga in i ATAn och välja G711 (kallas även alaw/ulaw) som codec. Den finns redan lagrad i ATAn så det är inget du behöver ladda ner och installera.

Hassaninho22 2007-07-19 12:40

Citat:

Originally posted by JacobTallberg@Jul 19 2007, 12:03
Citat:

Ja e tacksam för svar.
Hassan

Det du ska göra är att logga in i ATAn och välja G711 (kallas även alaw/ulaw) som codec. Den finns redan lagrad i ATAn så det är inget du behöver ladda ner och installera.

alla andra inställningar då?

när ja resetar min ata försvinner alla inställningar o ja kan ej ringa längre, då måste ja aktivera de genom att ringa nått samtal till digisit o vänta 5 minuter för att sen ringa ännu en gång o vänta 5 minuter.

Sedan går de att ringa, men då kan ja inte logga in längre med Conf o admin.
Ska man bara välja alaw o ulaw? inget gsm o de andra?

Hassaninho22 2007-07-19 13:26

Citat:

Citat:

Citat:

Ja e tacksam för svar.
Hassan

alla andra inställningar då?

när ja resetar min ata försvinner alla inställningar o ja kan ej ringa längre, då måste ja aktivera de genom att ringa nått samtal till digisit o vänta 5 minuter för att sen ringa ännu en gång o vänta 5 minuter.

Sedan går de att ringa, men då kan ja inte logga in längre med Conf o admin.
Ska man bara välja alaw o ulaw? inget gsm o de andra?

Nu ha ja lyckats logga in samtidigt som telefonen funkar.
Men inte faxen.
Jag har testat med att bara köra med alaw och ulaw, o inte gsm, g723, g729.
t38 enable.
Enable Echo Cancellation.

Hassaninho22 2007-07-19 13:41

den ansluter o allt men skickar ej iväg...
kommunikationsfel inträffade under fax överföringen.

Polis_ttt 2007-07-21 19:08

Inte för att vara negativ, men då det ännu inte finns något leverantör (vad jag lyckats hitta, ingen info om det på digisips hemsida heller) som stödjer t38 idag så är det inte så kul att faxa via voip.

Misstänker att det är ditt senaste fel är relaterat till detta, kommunikationsfel, vilket är vanligt förekommande så snart du får tapp då fax-trafiken är betydligt mer känslig än vanlig röst.

Hittar ni en lösning, så säg gärna till.

Hassaninho22 2007-07-21 21:45

Citat:

Originally posted by Polis_ttt@Jul 21 2007, 19:08
Inte för att vara negativ, men då det ännu inte finns något leverantör (vad jag lyckats hitta, ingen info om det på digisips hemsida heller) som stödjer t38 idag så är det inte så kul att faxa via voip.

Misstänker att det är ditt senaste fel är relaterat till detta, kommunikationsfel, vilket är vanligt förekommande så snart du får tapp då fax-trafiken är betydligt mer känslig än vanlig röst.

Hittar ni en lösning, så säg gärna till.

Hej!
Jag har fått det till att funka och de funkar perfekt!
Har fått reseta min Dosa och gjort manuella inställningar istället, även på faxen för att de skall funka.
Har både testat skicka fax till Seychellerna, Sverige och även tagit emot och de funkar kanon.

Har 1 nummer till faxen o 1 till telefonen.
Tack för era svar!

Hassan

JacobTallberg 2007-07-22 00:11

Citat:

Originally posted by Hassaninho22@Jul 21 2007, 21:45
Hej!
Har fått reseta min Dosa och gjort manuella inställningar istället, även på faxen för att de skall funka.
Har både testat skicka fax till Seychellerna, Sverige och även tagit emot och de funkar kanon.

Tack för era svar!

Hassan

Vad roligt att du fick det att fungera! Vad var det för inställningar som du ändrade?

Hassaninho22 2007-07-22 01:10

Citat:

Citat:

Hej!

Tack för era svar!

Hassan

Vad roligt att du fick det att fungera! Vad var det för inställningar som du ändrade?

Jag använder bara Codec G711 Alaw, ingen T38.
Sedan kör jag inte på den snabbaste fax sändningen, utan jag gör på Mellan.

Jag har Bredband2 100 mbits lina.
1 Cisco switch kopplad till 2 server datorer, 1 dator, 1 Digitalmottagare och 1 till Bredbandstelefoni.
Har 1 fax och 1 telefon kopplad till Bredbandstelefonin med olika nummer.
Jag får 5 IP adresser från Bredband2 och utnyttjar alla 5 nu.

De funkar kanon.
Mvh
Hassan

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson