WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Hur säkert är det att betala med kort idag? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=21836)

j0han 2007-06-17 03:23

Som rubriken lyder.

Hur säkert är det att betala med kort idag via t.ex paypal, moneybookers och alla dom? Jag har hållit på och strulat med en betalning nu och det känns alltid obekvämt att registrera nya konton på nya sidor (även om dom är stora) för att bara slänga ur sig adress och kortinformation.

Ska man vara misstänksam och allt sånt, även när det gäller större sidor som dom jag nämnde?

Alpha 2007-06-17 05:24

Upptäck Swedbanks virtuella kreditkort - E-kort!
http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutW...,135189,00.html

Du skapar virtuella kreditkort på datorn som är kopplade till det beloppet du sätter per kort. Dvs, blir du bestulen eller blåst på "kortnummret" så har man bara tillgång till den summan du kopplat till just det kortet.. mer info finns på deras hemsida.

Gonatt :blink:

WebboT 2007-06-17 07:04

Kan bara tala om min egen erfarenhet och den är god.
Vi handlar med kort på nätet 2-3 ggr. i veckan och har så gjort dom senaste 5-6 åren och aldrig haft några problem.
Handlar t.o.m. regelbundet från en sajt i Ukraina (cigg.).
Med lite sunt förnuft så går det bra.
Men visst ska man vara vaksam.

Leon 2007-06-17 07:35

Tror det inte är riktigt pga onlinehandling, men mitt kort måste ha blitt
skimmat eller nått, för jag losade allt jag ägde för några månader sedan.
alldeles efter ja fått stålar.

Där han/dom som gjorde det handlade upp allt ja hadde på internet
(pokersajt och biobiljetter)

Men som tur är betalade banken tillbaka allt ihop.
Och ännu mer tur äre väl att jag knappt ägde ett öre,
då som nu :P

melin 2007-06-17 09:23

tror det är mer sällsynt att folk får sina kort skimmade än att folk blir påkörda när dom går och köper mjölk

Visst är det bra att vara vaksam mot risker men man måste leva med :D

Leon 2007-06-17 09:56

Det bästa är ju att ha två konton:
1. Löne och räkningskonto
2. Kortkonto som man för över lite till då och då...

j0han 2007-06-17 11:14

Jo. Visst går det att minimera alla risker, men ibland är allt så jäkla omständigt om man måste göra det.

Det vore skönt om man varje gång bara kunna lita på sidorna man handla ifrån.

Alper: Har du det? Och funkar det bra?

jomper 2007-06-17 12:49

Funkar det verkligen bra i praktiken att köra med Swedbanks E-kort tillsammans med paypal? Kan man behålla samma e-korts-nummer eller gäller det bara för en transaktion?

Westman 2007-06-17 12:53

Jag har Swedbanks ekort och det fungerar perfekt. Faktiskt bättre än riktiga plastkortet eftersom jag aldrig behöver ha kortet i handen för att kunna handla på nätet.

Westman 2007-06-17 12:55

Citat:

Originally posted by jomper@Jun 17 2007, 12:49
Funkar det verkligen bra i praktiken att köra med Swedbanks E-kort tillsammans med paypal? Kan man behålla samma e-korts-nummer eller gäller det bara för en transaktion?
Du väljer själv om du vill skapa ett kort för engångsköp eller ett som räcker under en viss tid och med en viss summa som tak.

Cos 2007-06-17 12:57

Nordea har lösningen att man skapar ett temp nummer som bara gäller en gång. inge mer. När dom drar en summa där ifrån så stängs kreditkortsnumret ner. Kan inte bli mycke enklare. Slipper man all tjafs med överföra pengar på ett annat konto för att man inte litar på företaget man ska handla hos.

j0han 2007-06-17 13:00

Cos. Det var väl så swedbank funkade också? Samt att man kunde göra det tillgängligt för en viss tid?

Cos 2007-06-17 13:01

Ja, so? Men det var nån som grina över att hålla på och föra över pengar på ett annat konto. Ha två konton osv...

j0han 2007-06-17 13:09

...

edit. onödig kommentar

Westman 2007-06-17 15:29

Om det inte framgick så är inte ekortet ett eget konto utan det kopplas till valfritt bankkonto.

jomper 2007-06-17 15:36

Låter bökigt med engångskortnummer tillsammans med paypal om man använder det ofta om man använder det ofta. Varje gång man lägger till ett nytt kort till Paypal så måste man ju verifiera det genom att paypal drar en struntsumma från kortet och lämnar en verifieringskod i kontoutdraget.

Jag har gjort hundratals kortköp på nätet från otaliga länder och aldrig fått problem. Lite common sense bara, jag är klart mer orolig när jag använder kortet för att betala med utomlands.

Är övertygad om att skimming eller liknande stölder av kortnummer i butik är vanligare än att kortnummer kommer på vift vid onlineköp.

hnn 2007-06-17 17:01

jomper: Du kan skapa ett e-kort som fungerar en viss tid.

Standard är 1 mån, men du kan ange att det ska fungera i 24 mån som max.
Vilket är standard för många andra kort.

jomper 2007-06-17 19:19

Och man kan föra över pengar till kortet flera gånger? Då är det ju helt ok om man gör enstaka köp och vill känna sig extra trygg.

Alpha 2007-06-17 19:27

Citat:

Originally posted by jomper@Jun 17 2007, 18:19
Och man kan föra över pengar till kortet flera gånger? Då är det ju helt ok om man gör enstaka köp och vill känna sig extra trygg.

Japp, det är precis det som är syftet med E-kort.

Slippa ge tillgång till hela sitt bankkonto bara för att man handlar lite cigg eller vad det nu var.

Istället skapar man ett virtuellt kort med en bestämd summa pengar, t.ex 80kr.

Fungerar väldigt bra, jag använder det hela tiden.

http://www.northamericanmotoring.com...s/thumb-up.gif

Xamda 2007-06-17 21:17

Har sedan 1996 handlat med kort på nätet. En överslagsberäkning ger vid handen att jag genomfört cirka 11 000 köp. Allt kopplat till ett konto som jag själv är betalningsansvarig för och har full insyn i.

Antalet företag jag handlat hos överstiger 300. Det har aldrig gått fel hittills.

Lite sunt förnuft när man väljer leverantör så är risken i princip obefintlig.

Risken torde vara väsentligt mycket större att få kortet skimmat på krogen.

MrHandley 2007-06-18 12:10

Mina siffror är nog som xamdas ungefär. Enda gången jag haft problem var med en butik som gick i konkurs (svensk butik) som drog pengarna innan de skickade varorna.

Hade ett kort som blev skimmat på en restaurang i stockholm, men kortutgivaren ringde mig och frågade om lite köp som jag inte gjort (och som bröt mot mitt köpmönster) och de köpen blev inte ens bokförda på mitt konto.

Min åsikt är att det är säkert. Större risk att bli blåst när man lämnar ifrån sig kortet för att betala lunch/middag. Eller är det så att du följer med till kortterminalen och drar ditt kort själv?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson